Jump to content

Min erfaring med Buck Hoodlum


JRT

Recommended Posts

God dag godtfolk!

Nå når jeg ser xxl selger hoodlum tenkte jeg å skrive ned mine erfaringer. Ikke for å advare kammerfolket, men for å dele min erfaring med denne kniven.

Når det skal sies har jeg hatt lyst på denne kniven i flere år. I tilegg til at den ser tøff ut, trodde jeg også den var mer praktisk enn en samekniv. Jeg planla å bruke den som kniv/øks sammen med en foldesag(sawivor)

Gleden var stor når jeg hentet ut min på postkontoret. fra unaiten uten moms :-)

Da var det bare å komme seg ut på tur. Kniven oppførte seg som forventet. Den var stor ja, men lett. Det var ikke noe problem å a den på beltet. Den hang så lavt at den ikke kom i veien for midjebeltet på sekken. Sliren er av nylon med en ekstra lomme på. Der kan man lagre alt mulig tull, jeg valgte å legge en leatherman wave der, passet perfekt. Inne i sliren ligger kniven i en rommelig plastslire, dette medfølger at kniven rasler rundt, og kan falle ut hvis man ikke fester den med trykknapp remen rundt håndtaket. Dette løste jeg ved å legge noen kraftige magneter fra clas olshon i slira, de holder kniven på plass.

Vell fremme satte jeg opp telt og heiv ut fiskesnøret. Fant et passelig stort tørt dødt tre og sagde ned dette, kappet det ned i passelig lange kubber og bar de til teltplassen. Da skulle disse klyves med min splitter nye fine macho kniv. Diameteren på kubben var 15-20cm. Jeg la til kniven 1/3 del innpå kubben og startet å batonere med en stokk. Veden ble klyvd lett som bare det, nice! jeg var veldig fornøyd med kniven min. Helt til den knakk!!! selvfølelig knakk den, det forventet vel dere som leser denne posten også. "man skal ikke bruke kniven slik" sier dere nok. jaja det tenkte jeg også, men buck viser dette både på instruksjonsvideo på youtube og i manualen som fulgte med.

Ble en dårlig tur etter dette. Jeg var sur fordi kniven ikke leverte, og fordi det ikke ble bål på meg. Jeg hadde med omnifulen min. så jeg fikk laget meg mat, men bålkosen uteble.

Vel hjemme igjen var det bare å pakke kniven og sende den til USA, buck har "forever varanty" på denne kniven, så jeg tok ikke det så tungdt. Et detaljert brev om hva som hadde skjedd, og mine forslag til forbedring var også lagdt til(fjerne det idiotiske hakket i bladet). 350kr i porto, og to mnd. senere fikk jeg en ny hoodlum i posten. Men til min store skuffelse var det ikke skrevet noe som helst til svar, ikke engang beklager for at den knakk.

Mitt forhold til denne kniven nå er ikke til å skryte av. Jeg tar den med på tur, men jeg kan ikke stole på at den leverer. Og da er det nesten ikke noe vits å ta den med. Skal jeg unnlate å hugge/ klyve med den. blir den fort for stor.

Forøvrig syns jeg den er fin. bra stål, skarp, holder seg skarp, fantastisk slire, godt håndtak.

 

Her er youtube linkene som jeg sendte til buck.

 

new american woodsman- buck hoodlum fail caught on tape, buck hoodlum fail uptdate ( her filmes feilen, og han prater om det)

equip 2 endure llc- karen hoods, hoods wood shot show 2013 (her snakker karen woods om sliping og lasercutting og knekking av bladet)

 

Dette er min erfaring med denne kniven, jeg er skuffet. Ble en lang post dette, men følte jeg måtte dele mine tanker. Slik at kammerfolk som vurderen denne kniven kan lese dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper også den var et mandasprodukt. Men jeg har ikke turt å gi alt på den nye hoodlumen. Burde gjort det, garantien gjelder jo uansett. Det er mange filmer på youtube. Mange som går fint, men mange der den knekker også. Etter å ha sett misshandlingen kniven tåler i denne filmen:

Var jeg sikker på at min var mandagsvare, maken til misshandling. Men den knakk den også. ikke rart med den behandlingen, men se på filmen over. på 8:16 knekker deres også, og det i en liten bjørkkubbe. Etter å ha blitt banket fast i seig furu?, med kvist. Det hakket ødelegger alt for kniven. Som ellers er en kjempefin kniv. Det er den beste store kniven jeg har holdt i. Det fingerhakket fremst på håndtaket gjør den veldig god til finarbeid. Ikke topp, men bra nok for meg. jaja nok snakk. får gi jernet på den nye også, se hva som skjer.

Til dere som mener jeg burde brukt øks til klyving. Jeg gjør det også, men ville prøve noe nytt. Og jeg synes det er enklere å batonere treet i lavvuen, enn å bruke øks. Ja jeg vet jeg kan stå utenfor å gjøre dette, men liker meg inne i varmen jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hva er galt med same kniven? Trenger ikke et hakk (brudd-anvisning) i kniven for å løfte kaffe-kjelen bort fra bålet. og kløyve ved gjør den også uten og knekke

knivmodeller%20stor%20redigert.jpg

Er jo også i tactical black og ARMY modell vist det er det som femger så flott :winke1:

samekniv.jpg

ibf38j.jpg

s5cphv.jpg

 

Synd at folk blir skuffet når en endelig får det en har ønsket seg og det ikke leverer, Hvordan er det å bryne opp denne kniven? Virker veldig sprø/hard i stålet?

Ser det er garanti på kniven, men det hjelper vell ikke stort når en står der med kald kaffe og fersk fisk i panna... og skal du blø ut en elefant så fester vell det hakket seg fast i en sen også. Men ser tøff ut det gjør den :winke1:

0.jpg

8amyhu3y.jpg

4y5asydy.jpg

 

 

 

Men smaken er som baken delt i 2, så jeg skal ikke kritisere andres lyster.

Blir noen såret så får moderator slette innlegget mitt og jeg skal prøve og være snill videre.

Link to comment
Share on other sites

HAR faktisk 3 forskjellige same knivar liggande heime. og er fornøgd med alle.

 

einaste med samekniven er at eg ikkje lika handtaket.... eg er ein man med ganske store hender og her vell eigentleg berre 1-3 knivar som passa godt i handa.

 

sameknivane er ikkje noken av dei.

 

to ev dei er faktisk Ger ber sine Bear grylls knivar (ein folde og den andre survival.) Anbefala begge.

 

http://www.gerbergear.no/Survival/Knives/Survival-Series-Ultimate-Knife_31-0007512

http://www.gerbergear.no/Survival/Knives/Survival-Series-Folding-Sheath-Knife_31-000752

 

 

kjempe fornøgd med begge desse. men det er jo ikkje noko store knivar. og eg lika store kniva. har og vurdert å lage eit nytt skaft til samekniven,

men har håpt på at Hoodlumen skulle levere.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på Hoodlum flere ganger når jeg har vært inne på knivbutikkene på nettet, men det hakket har gjort at jeg har droppa å kjøpe den hver gang.

 

Når det gjelder batoning er det mange sterke meninger. Jeg har spurt flere av produsentene som lager slike store kniver og fått veldig forskjellige svar. Det er uansett ikke noe tvil om at batoning fører til mye mer belastning på kniven enn vanlig hogging. Det er bare rein logikk, men så lenge garantien til produsenten dekker dette så er det bare å kjøre på :) Eneste problemet er jo at det er litt tiltak å sende kniven tilbake og vente på å få en ny.

 

Hvis du vil ha en kniv om tåler ekstra mye kan du jo prøve Busse, Swamp Rat eller Scrap Yard, men de tar ofte et par mnd å bestille + at de er grisedyre... og du får ikke med slire.

 

Ontario lager også mange store survival-/ skogskniver til en grei pris. Får mye kvalitet for pengene der.

 

Hvis du gidder å bære en del ekstra vekt så kan du teste ut Engineer Bolo kniven til Condor. Den er billig og det følger med bra slire. Jeg har prøvd å splitte litt ved med den. For å si det sånn så trenger du ikke å drive med noe batoning når du bruker den. Den splitter vedkubber nesten like bra som en øks. Er ikke så mye annet den kan brukes til da, så du må nok ha med en mindre kniv i tillegg til alle andre oppgaver. Condor lager rimelige brukskniver så de er ofte litt ujevne her og der, men hvis det ikke er så nøye og du bare trenger en stor kniv som tåler en del så tror jeg du skal leite lenge etter noen som gir mer kvalitet for pengene.

http://www.condortk.com/productos-detal ... o=61&cat=2" target="_blank

 

350kr i porto, og to mnd. senere fikk jeg en ny hoodlum i posten. Men til min store skuffelse var det ikke skrevet noe som helst til svar, ikke engang beklager for at den knakk.

Det koster arbeidstimer å ha ansatte som skriver individuelle svar. Det er mange produsenter som ikke ville dekt denne skaden, så hvis jeg måtte velge mellom å få et svar eller å få ny kniv så hadde valget vært lett :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...