Jump to content

Jaktkuler i 44mag/ Forberedelser til afrikatur.


maral

Recommended Posts

I fjor høst var jeg på min første jakttur i Sørafrika, og dette ga absolutt mersmak.

I mellomtiden har jeg har jeg så smått begynt med pistolskyting, og tanken på jakt med håndvåpen er meget fristende.

Jeg har anskaffet en Ruger Super Blackhawk Hunter i 44 Magnum, som jeg har planer om å ta med på neste års afrikatur. Blue Wildebeest og Zebra er i utgangspunktet de største dyrene jeg kommer til å prøve revolveren på, meeen man veit jo aldri om en Eland plutselig kan bli fristende.. :winke1:

 

Gamle artikler om revolverjakt, blant annet Ross Seyfrieds skriverier, har blitt gravd fram fra "arkivet" og finlest. Det ser ut som om tunge, flatnesede blykuler med forholdsvis stor meplat og skarp nesekant er "tha shit".

 

Jeg har sett for meg at kuler på 300-320gr kan være veien å gå.

Ser for meg at jeg kommer til å prøve noen penetrasjonstester med følgende kuler:

300gr Mimek

310gr Lee

320gr LBT WFN

 

Er det noen som har noen innspill med tanke på kulevalg, hastighet etc? Så vidt jeg har forstått finnes det en og annen håndvåpenjeger på kammeret, så førstehånds info og erfaringer hadde vært kjekt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du har lest om Ross Seyfried, det har jeg også. Kanskje skulle du da ha kjøpt en . 45 Colt i stedet. Ellers tror jeg du er på rett vei ang. kuler, penetrasjon er første bud. Du får sikkert tips av erfarne etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Mimek 300 gr er velprøvd der nede :wink: , og hastighetene har variert mellom 900 og 1300 fps.

Penetrasjonen har vært upåklagelig.

Det blir jo litt bedre ballistikk med økt hastighet, men hvis man klarer "å holde seg til revolverhold" - spiller det ingen rolle om det er 300 fps mer eller mindre.

 

Går du tom for 300 gr Mimek, og jakter i nærheten av Grahamstown - så får du stikke innom lodgen.

Der har jeg masse av den :) (20 grain m/N110)

 

Samme ladning har jeg også brukt med Lee 310, men presisjonen har vært bedre i mine revolvere med Mimek, og har derfor landet på den.

Link to comment
Share on other sites

Du har lest om Ross Seyfried, det har jeg også. Kanskje skulle du da ha kjøpt en . 45 Colt i stedet.

 

Planen var selvsagt å handle en Ruger Bisley i 45 Colt, men plutselig svevet denne meeget pent brukte 44n min veg, og det til en pris jeg ikke kunne si nei til ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Ruger S. Blackhawk tidligere, fint og presist våpen det. Kappet denne fra 7,5" til 5,5". Noe pirk hadde våpenet ,men. Ellers fristet/frister en Freedom Arms i .45 Colt eller større.

Link to comment
Share on other sites

Utmerket med gode innspill her :-)

 

300gr Mimek har jeg 2-300 av her, så jeg får begynne med dem og prøve meg litt fram.

Har foreløbig brukt 19gr N110 bak denne kula, som har gitt ca 1260fps i mitt våpen. Presisjonen ser lovende ut i benk.

Skytterens ferdigheter holder nok ikke mål enda, men får kjøre på med mengdetrening framover :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Klargjøring av våpen og utstyr for høstens tur til Sørafrika går stadig framover.

 

Jeg var ikke helt fornøyd med grep og sikter på Rugeren, så forandringer måtte til.

Det originale grepet i laminert treverk var litt glatt etter min smak. Med tanke på at revolveren skal brukes under varme himmelstrøk, ser jeg ikke bort ifra at svette hender kan forekomme.Når grepet i tillegg kjentes litt i minste laget for mine lanker små, blei det til at jeg anskaffet et Pachmayr gummigrep.

 

Rugers skrånende korn med rødt plastinnlegg var heller ikke heelt som jeg kunne tenke meg, så dette ble skiftet ut med et rødt fiberoptisk korn fra HIVIZ. Dette kornet vises meget godt, også mot mørk bakgrunn, som skinnet på en blue Wildebeest ;-)

1551780_10151857731930825_662115159_n.jpg

 

I og med at jeg har tenkt jakte med både rifle og revolver, må jeg ha et hylster/belte med fleksible løsninger.. Jeg tror jeg har funnet fram til et oppsett som skal fungere.

 

1482906_10151827823310825_1279521437_n.jpg

En patronpung for 6 revolverpatroner er naglet fast på beltet, mens revolverhylster, patronpung for riflepatroner, samt en kniv er løse, så jeg kan tilpasse utstyret etter forgodtbefinnende.

 

Når det gjelder valg av kuler og utvikling av ladninger er dette fortsatt i sin spede begynnelse.

Jeg har fått samlet noen aktuelle kuletyper, og ladd de første testskudda, men testingskytingen gjenstår. Banen i pistolklubben er ikke godkjent for magnum, så da må en vente til det byr seg en sjangs til å skyte utendørs. Heldigvis har jeg mulighet til å skyte litt bak låven, så jeg får rigge meg til for kuletesting der.

 

Så langt er disse variantene klare:

 

1656381_10151857731940825_2121551197_n.jpg

300grs Hornady XTP, 300grs Mimek og 320grs Cast Performance WFN

 

Jeg hadde egentlig tenkt å teste kulene i is eller våte telefonkataloger, men fikk et tips her om dagen om å bruke kanner for spylerveske, fylt med våt sand, så det spørs om dette blir testmediumet.

Det skal visstnok gi veldig lik påkjenning for kulene som levende vilt.

 

Det er bra man har noe å fylle tiden med mens man venter på at det skal bli avreise til det sorte kontinent igjen;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...