Jump to content

Fjerne kornet?


ween

Recommended Posts

Hei. Jeg skyter for dårlig. Selv etter mange (!) skudd på leirduer, endel fugl i sekken og ganske mye tørrtrening er jeg ikke fornøyd. Jeg tror det er fordi, uansett hvor fokusert jeg er på å stirre på dua/fuglen, så fokuserer blikket for tidlig/for mye på kornet. Hagla passer meg bra, monteringen er rimelig automatisert, instruksjon har jeg betalt for og fått flere ganger.

Hva tror dere om å fjerne kornet? Kanskje løsningen er så enkel? Erfaringer med det?

Link to comment
Share on other sites

For å teste, kan du jo dra en svart teip over kornet, litt mindre drastisk og permanent løsning...

 

Det er en optisk fiber sikteløsning for å klikke på skinne med magnet, den som funker best er når den optimale fiberen er montert inne i et rør, slik at den fargede prikken kun er synlig når du sikter langs skinna. Løfter du hodet litt opp og fokuserer på "kornet" er prikken ikke lenger synlig...

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg prøvd i praksis, ved at en enkeltløper jeg har mistet kornet etter en litt vel strabasiøs tur i ura med dertil hørende skrammer og riper.

Dog uten alvorlig skade.

Jeg lå på 18-23 lerduer av 25 med den hagla og kornet intakt. uten korn havnet jeg ned på 10-12 duer, og følelsen av hvor børsa egentlig pekte forsvant.

Nytt korn brakte meg opp på vante tall, så for meg er kornløs hagle ikke noe alternativ.

 

Prøv gjerne rødpunktsikte om du føler at du kan ha hjelp av det.

Link to comment
Share on other sites

Det var interessant Trombone. Det er ikke så vanskelig for meg å prøve. Jeg er ganske sikker på at kornet på hagla mi er skrudd fast. Jeg tenkte mere om det å fjerne kornet er lurt slik at man kan bli bedre til å skyte riktig. Altså skyte der/det du ser.

Jeg synes at mine beste skudd er de mest overraskende og kjappe. Ikke tid å tenke, ikke tid å sikte. Når bikkja gjør jobben, alt blir perfekt, og fuglen går opp i perfekt situasjon. Da blir det ofte bom. Og det irriterer meg noe jævli :oops:

Link to comment
Share on other sites

mine beste skudd er de mest overraskende og kjappe. Ikke tid å tenke, ikke tid å sikte

Dette tyder vel på at børsa passer deg rimelig bra og at i slike situasjoner gjør du alt rett.

 

Kanskje blir konsentrasjonen mere på hundens arbeid og mindre på god skyting,... korte hold,... redd for å treffe hunden etc.

Vet ikke hvor lang erfaring du har med jakt over stående fuglehund, men husker godt at jeg selv presterte "saftige bommer" i begynnelsen med hund og som du sier i "perfekte situasjoner".- - Det gikk seg jo til.

Bruk åpen choke,... ren cyl, skeet eller impr cyl....er jo som regel korte hold.

Selv bruker jeg et rel stort (4mm) sølvfarget blankt korn på Berettan (drar ikke focusen bort fra målet).

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

For meg høres det rett og slett bare ut som du trenger å trene mer. Tørrtren mye. Finn et punkt på husveggen, kast opp børsa og sveip gjennom det. Det er ei ren rutinegreie det der med å drive å fokusere på kornet, fuglen, skinna, og alt mulig. Det er teknikken din som gjør at børsa kommer opp der den skal.

 

Og om teknikken din svikter så ville jeg aboslutt ikke begynt å fjerne ting som er der av ei grunn. Når du har fått teken på dette så sitter kornet mer eller mindre i underbevisstheta. Begynn litt treigt. Kast opp børsa, følg skinna fram til målet. Gjenta, gjenta, gjenta og få opp tempoet. Stopp av og til for å kikke nedover skinna og se om det begynner å sikte. Du har helt rett i at du egentlig bare skal se på fuglen, men kornet er et viktig verktøy for å enten bekrefte eller avkrefte om børsa peker rett. Om du fjerner det og fortsatt bommer, hva slags hjelpemiddel skal du da bruke? At kornet er "i veien" er kun snakk om rutine :)

 

Husk klippatroner!

Link to comment
Share on other sites

Kudos for innspill, jeg tar det til meg.

Gledelig nok er det veldig mye Rugde i skauen hvor jeg ferdes mest for tiden. Mye mer enn tidligere år. Det er artige fugler. Fine å trene på for bikkja, og ikke minst fine å trene på for meg. Ganske vriene å få inn gode treffere, de har jo så jæskla vanskelig for å bestemme seg for hvilken retning de skal fly.

Uansett. Jeg skrudde kornet av Beretta`n før dagens tur. Bare for å prøve. Første fugl i lufta kom ganske fort fra noe busketjafs bikkja sto mot. Bra treff og fugl i sekken. Nå skal man selvfølgelig ikke trekke noen konklusjoner ut av en situasjon, men jeg likte at kornet var borte. Skal prøve å la det være slik en stund og evt skru kornet tilbake etterhvert. Fikk bare en mulighet i dag, og derfor bra treffprosent på dagens tur.

Det er helt riktig som det blir nevnt over. Har hatt litt for mye å tenke på under skogsfugljakta siste år. Av uheldige grunner har jeg bare hatt unghund (< 2 år) siste fem år, og har da vært mest opptatt av hunden og dens arbeid. Mengde fangst har kommet i andre rekke. Nå ser bikkja ut til å være godt prega, og jeg stoler mer og mer på den. Neste år! Neste år blir det skikkelig fart på sakene 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Arti at det er flere som har sett mye rugde i skogen i år! For et par helger siden støkte jeg to som satt på bakken med 200 meters mellomrom i en teig jeg aldri har sett rugde før. De fløy ikke langt men jeg gikk omveier for å ikke ødelegge og skremme en evt. hekkeplassbygging.

 

Når det gjelder hagleskytingen så kan jeg kjenne meg igjen i å se for mye på kornet, slet med dette selv tidligere. Usikker på hva som ble løsningen, men har noen konkrete tips som du sikkert har hørt 1000'vis av ganger.

 

- Tving deg selv til å ha begge øyne åpne alltid (ihvertfall hvis sikteøyet er det dominante)

- Fokuser kun på målet og dens bane

- Tørrtrene (masse!) på montering og sving

- Skyt så mye lerduer du orker og har råd til

 

Hvordan har det fungert videre uten korn, har det hjulpet mer?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei igjen. Litt info om hvordan det har gått. Uten tvil skyter jeg bedre uten korn enn med. Om det bare er tilfeldig er mulig, men jeg tror ikke det. Jeg får nok på en måte løfta børsa mer opp i og gjennom dua før jeg drar av. Før traff jeg i snitt 12-14 duer på en serie. Nå kan jeg finne på å treffe 20+, noe som aldri har skjedd meg før. Har også diskutert dette med en av Norges mer kjente instruktører, som mente det absolutt kunne ha noe for seg å skyte uten korn. I hvert fall en stund.

Så har man mulighet med korn som kan fjernes uten å ødelegge hagla og for dårlig treffprosent, vil jeg anbefale og prøve uten korn noen serier.

Link to comment
Share on other sites

Som du nevner innledningsvis så har du et overdrevent fokus på kornet. Det blir fort et problem når man bør ha full fokus på målet. Man er ikke avhengig av kornet for å prestere god fluksskyting. Men kornet er et bra hjelpemiddel for å lære seg å montere riktig og å kunne evaluere eventuelle bomskudd.

 

Personlig "ser" jeg ikke kornet før etter jeg har trekt av. Den gir rask tilbakemelding om våpenet fremdeles er riktig montert for å kunne avgi et skudd nr. 2.

Link to comment
Share on other sites

Ganske riktig lungemos. Har tenkt å skru på kornet igjen når jeg er blitt rimelig stabil rundt 20 duer på vanlig trap. Og etter ytterligere endel tørrtrening. Virker som dette funker for meg. Jeg synes forøvrig det er greit å kun bruke skinna som tilbakemelding på at monteringen sitter som den skal.

Link to comment
Share on other sites

Tips

Dra og skyt skeet og sporting i tillegg. Sideskudd og lett fragående kryssere er så raske at du rekker ikke tenke mye på kornet. Trap gir deg lett erfaring på foranhold. skeet og sporting gjør deg mye mer fokuser på hvordan du kommer foran og hvor mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...