Jump to content

Ny jaktulykke: mann skutt i låret gjennom hyttevegg...


Guest

Recommended Posts

Men en hangfire som du har opplevd er derimot ikke uvanlig

 

Jeg vet ikke hvor mange hundre tusen skudd, med et meget variert utvalg våpen, jeg har avfyrt i løpet av rundt 35 år, men antall hangfires kan jeg telle på en hånd. De gangene jeg har vært utsatt for slikt har det dreid seg om ammunisjon som enten stammer fra oldtiden eller har blitt med på kjøpet av våpen fra tidligere eiere som ikke har helt forstått hvordan man oppbevarer ammunisjon.

 

Min erfaring er tvert i mot at hangfires er svært uvanlige.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo alt relativt, men det jeg ville frem til er at Hangfire er et fenomen som kan observeres uendelig langt oftere enn våpen som "Skyter av seg selv" etc.

Om du har noe Aguila .22 fra 93-94, husker ikke helt årstallet, kom ihvertfall i plasteske og du kjøler det ned til rett under -20 så kan jeg love deg hangfire noe sånnt som 20 stk. per 100skudds boks. Men selvfølgelig har du rett, du må stortsett ha gammel/sliten/dårlig/reodor felgen ammo for å oppleve hangfire i sentertennte våpen. Men det betyr ikke at en er 100% sikker med dyr ammo, kan forekomme.

 

Men igjen, det jeg mente var proposjonalt opp mot sikring=avtrekker på umodifisert våpen etc.

Link to comment
Share on other sites

Den etterbrenneren jeg beskrev var fabrikk ammo og oppbevart "riktig" og ikke mer en en måned eller 2.gammel. Var bare et eksempel på hva som kan føre til pipa ikke er i sikker rettning og blir plutselig veldig fatall. Som flere sier så kan vell ingen av oss si hva som skjedde... for alt vi vet så kan stolsekken knekt i det han skulle skyte og det var en anngripende slag-elg så han hadde panikk for å dra den veldig langt.

Er vell flere som har opplevd at våpen går av uten at det skulle? Sluttstykket lukkes og skuddet går, hunder som velter børsa osv. Ikke relevant for denne saken kansje. Er de små tingene som skal til, ikke sikkert folk har vært helt idiot når noe skjer. Hvor peker løpet når børsa hviler i fanget når du sitter på post?

 

Jeg synder ubevist selv som alle andre så sitter ikke her på min høye hest og er perfekt.

 

Takk til Jegermeisteren (jegermesteren) :winke1: for å finne ordet jeg trengte

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke noe angrep på deg og din ammunisjons oppbevaring, "hangfire" kan forekomme selv med fornem ammunisjon. Men det jeg sikter mot er at jeg aldri har opplevd at noe våpen har avfyrt skudd av seg selv om ingen har vært inne i våpene of "forbedret" noe. Ett unntak her er vel eldre snellert avtrekk som i noen tilfeller er perverst følsomme, og kan gå av ved støtt/fall.

 

Dæven, jeg ante ikke at en Brno fra 70-tallet delte teknologi med en F22

Link to comment
Share on other sites

det er DITT ansvar at du har et innskutt våpen på jakt

Helt korrekt, men få av oss kan se på et sikte om trådkorset har løsnet eller fått en kakk så treffpunktet blir feil. Om flere skruer er løse vil det være klar skjødesløshet, om alt sitter som det skal og børsa plutselig går to meter over? Ikke lett å si. Det kan være slurv, men det kan også være uheldige omstendigheter utenfor ens kontroll.

 

Uansett er det en avsporing, viltet er ikke sikker bakgrunn. Man skal kunne skyte gjennom eller bomme på viltet uten at en farlig situasjon oppstår, så her har skytter et virkelig forklaringsproblem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg eg er en av de nevnte uerfarne ferskingene som ikke burde ha rett til å uttale seg som du skriver om, må jeg bare legge til at det virker som at de som har fyrt av våpenet i en stor del av jakt ulykkene er erfarne jegere med mange år i skogen bak seg. Selvfølgelig har erfaring noe for seg, her like mye som på andre områder. Men, at en fersk jeger i dine øyne ikke skal få uttale seg med tanker og forslag om tiltak blir for dumt. Isåfall må trådene på dette forumet merkes med erfaringsnivå for rett til deltakelse.

Du er en av de som etter min mening forkludrer debatten i ditt første innlegg. Du bør vite at jegerprøveinstruktørene ikke har innflytelse på innhold i opplæringen, og heller ikke har innflytelse på eksamensspørsmål. Det er DN som bestemmer både pensum og eksamensspørsmål. Å insinuere at instruktørene er skyld i mangelfull opplæring er meningsløs.

Nå var ikke ditt innlegg det jeg reagerte mest på.

Det som er poenget er at det kommer mange påstander som mangler rot i virkeligheten, og forslag om endringer som er direkte tåpelig. Skal en se på tiltak for å redusere vådeskudd så nytter det ikke å skrike etter en ulykke, det må skilles mellom storviltjakt og småviltjakt med hagle, og det må tas hensyn til alle ulykker over et lengre tidsrom.

Grunnen til skille mellom hagle og rifle er innføring av obligatoriske treningsskudd og skyteprøve for riflejakt. Dette har de siste åren markert bedret både våpenhåndtering og skyteferdighet blant rifleskyttere.

Jeg var en av de som sterkt argumenterte for obligatoriske treningsskudd for haglejegere da det var tema på NJFF årsmøte for noen år siden. Min hovedgrunn var sikker våpenhåndtering, og jeg har ikke endret standpunkt. Det er ikke godt nok å hente ut hagle fra skapet en gang i året, da opprettholder en ikke trening i sikker våpenhåndtering. Det viser seg også at det er lang flere vådeskudd med hagle enn med rifle.

Når det gjelder alder, så mener jeg å ha belegg for at de fleste vådeskuddsulykker forårsakes av yngre jegere, ikke eldre.

Statistikken vil vise om det er en unormal aldersfordeling. Politiets inngripen i saker om uforsvarlig jakt vil også gi en pekepinn om hvilke aldersgrupper som forårsaker farlige situasjoner, og antallet er her så vidt mye større enn for ulykker at statistikken vil ha mer pålitelighet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis våpenhåndteringen har blitt bedre av storviltprøven - noe jeg for øvrig ikke kjøper uten videre da det ikke var våpenhåndtering og sikkerhet som først og fremst var formålet med å innføre ordningen - så er det vel færre vådeskuddsulykker nå enn før?

 

Uansett tror jeg det har lite for seg å syte over at direktoratet har laget jegerprøven for dårlig/feil/lett. Det er ikke de som blir sittende med svarteper fordi antallet ulykker er, eller fremstår som, uakseptabelt og derved foranlediger nye reguleringer, krav, eller forbud.

 

Uten å ha tall foran meg, sitter jeg med en følelse av at i år så er det stort sett rifleskudd som har endt der de ikke skal. Hva kan årsaken være til det, utenom rene statistiske tilfeldigheter?

 

Jaktform har vel også sitt å si. For meg virker det ikke unaturlig at det forekommer flere ulykker under jaktformer der jaktlaget går rundt i terrenget og må reagere på forholdsvis kortvarige skuddsjanser på bevegelige mål i mer eller mindre uforutsigbare retninger og flukthastigheter, enn posteringsjakt der man får tildelt en sone man kan skyte innenfor og der man har forholdsvis god tid til både å finne ut hva det er man skyter på og om det er noe annet i nærheten.

 

På den andre siden kjenner jeg ikke til at personer uten tilknytning til jakten skal ha blitt skutt med hagle gjennom doveggen mens de utførte nødvendige ærend.

Link to comment
Share on other sites

Per-S: Da har jeg enten formulert meg dårlig eller blitt misforstått. Sikkert det første ;) For vi er faktisk helt enig der. Jeg er fullt klar over at instuktørene ikke har innflytelse på innholdet i opplæringen. Instruktørene gjør en glimrende jobb ut i fra den tiden de har til rådighet. Men pensum og spesiellt eksamensspørsmål gjør at de må fokusere (i mine øyne) unødvendig mye på feks. artskjennskap.

 

Videre må jeg støtte deg som tilhenger av obligatoriske treningsskudd. Skulle gjerne vert 100 skudd over minimum 4 dager på rifle og gjerne mer på hagle etter mitt syn. Det å bruke våpenet er eneste måte å trene våpenhåndtering og skyteferdigheter. Jeg har skutt mer en 10 ganger de obligatoriske med rifle og det dobbelte av det med hagle siden jeg kjøpte våpen i vår, og er ikke i tvil om at jeg har hatt stort utbytte av all treningen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis våpenhåndteringen har blitt bedre av storviltprøven - noe jeg for øvrig ikke kjøper uten videre da det ikke var våpenhåndtering og sikkerhet som først og fremst var formålet med å innføre ordningen

Hva hensikten var og hva effekten ble er to vidt forskjellige ting. Selv har jeg merket en forverring av egen håndtering den siste tiden, og rådet jeg fikk var enkelt: Skyt mer. Nå mekker du mer enn du skyter, og det endrer måten du forholder deg til våpen på, får du noen turer på banen så vil det hjelpe seg. Og han hadde rett. Så repetisjon på en bane med kyndige skyteledere kan absolutt tenkes å forbedre disiplinen til de som ellers aldri skyter utenom jakta.

 

- så er det vel færre vådeskuddsulykker nå enn før?

Det er et betimelig spørsmål. Jeg ville forvente det, at man hører om flere slike saker kan like godt skyldes endrede holdninger og at når antallet hendelser går ned går nyhetsverdien opp.

 

Forøvrig: At instruktører ikke har noen innvirkning på pensum er en sannhet med modifikasjoner. De har et pensum å forholde seg til, men de er ikke roboter som bare leser fra et ark. De har mulighet til å justere vektleggingen en del og å komme med råd og informasjon som ikke står i pensum. Og jeg tror ikke noen i DN vil lage noen stor sak ut av det om noen velger å drille elevene litt ekstra i sikker våpenhåndtering.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha tall foran meg, sitter jeg med en følelse av at i år så er det stort sett rifleskudd som har endt der de ikke skal. Hva kan årsaken være til det, utenom rene statistiske tilfeldigheter

Det er vel motsatt, det har i år vært 5-6 vådeskudd med hagle og en med rifle.

Link to comment
Share on other sites

Når man jakter i et hytteområde bør iallefall alle sanser være på nettopp for sikker jaktutøvelse, både mht hytter og hus, og ikke minst folk.

Det er ikke noen unskyldning for denne og andre jakt/skyteulykker.

Hvis man følger de kjente sikkerhetsreglene, (10 punkter) så er riskoen for ulykker eller utilsiktede hendelser borte, Men hvert år så går det av skudd i hytt og gevær, også på skytebaner, ja faktisk inne på standplass, har vært vitne til ett par, og det er jævlig skremmende.

Var også vitne til at en reinsjeger som skulle tømme våpenet sitt ved en vei da jakta dennes var over med resultat at et skudd gikk i bakken rett ved siden av en bil så grus og småstein sprutet, og ut av bilen kom en vettaskremt person. Disse situasjonene skjedde uten at det ble noe skade annet en krater i vei og betongdekke.

Mottoet må være å tenke sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet.

En annen ting som er det verste jeg ser er uvedkommende som skal klå på våpen uten å spørre om lov, også en farlig situasjon da denne ikke vet våpenets beskaffenhet.

Link to comment
Share on other sites

Så repetisjon på en bane med kyndige skyteledere kan absolutt tenkes å forbedre disiplinen til de som ellers aldri skyter utenom jakta.

 

.

Dette er et godt råd, det gjør fort merkbar forskjell på våpenhåndtering. Prøve å integrere de fire viktigste reglene, de andre kommer etter. Dette krever litt fantasi, og vilje for å skjønne viktigheten av.
Link to comment
Share on other sites

Bulshit Erlend :wink: , skill mellom våpenhåndtering (sikker behandling av våpen) og skyteferdigheter. Disse to har lite med hverandre å gjøre når ett minimum av våpenhåndtering først er drillet inn. (Selv om automatikken selvsagt alltid blir bedre med mer drilling og generell våpenhåndtering under oppsyn, så er det da drilling på håndtering, ikke skyting det først og fremst gjelder).

 

Sikker våpenhåndtering går i prinsipp på alt annet en selve skuddet, selve skuddet er regulert av kun to av reglene og går på mål og bakgrunn.

 

Problemet i dag er utdanning av nye jegre uten at det verifiseres at sikker våpenhåndtering og forståelse av viktigheten av verifisering av mål og bakgrunn før man sikter og avfyrer, er innlært før de slippes løs i nærmeste våpensjappe.

 

Skyttere i skytterlag er tatt vare på og grundig opplært i/etter system, jegere uten annen bakgrunn enn jegerprøven slippes årlig løs på lykke og fromme med håp om at de har vett til å finne ut av det selv uten at noen skades eller dør. (Jfr. t.d. skudd gjennom vinduer i leilighetskompleks).

Link to comment
Share on other sites

Problemet i dag er utdanning av nye jegre uten at det verifiseres at sikker våpenhåndtering og forståelse av viktigheten av verifisering av mål og bakgrunn før man sikter og avfyrer, er innlært før de slippes løs i nærmeste våpensjappe.

 

hhhmm, jaa, vet da faen hva du sikter til hær, men jegerprøven i dag er rimelig obs og klar på dette..

faktisk jævlig bra vil jeg si.

Klart at rå praksis vil hjelpe ytteligere..

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren:

Jeg tror du undervurderer psykologien i et banebesøk når man er uerfaren. De fleste søker instinktivt å passe inn i slike situasjoner, du er i et uvant miljø med sine egne regler og normer. Så hva gjør man? Jo man ser rundt seg, ser hva de andre gjør. Og man lærer...

 

Jeg vet, for jeg har det slik selv. Jeg skyter 99% alene eller med noen få kamerater, folk som primært er pistolskyttere som meg selv. Så for oss selv følger blir det til at man bruker et system basert på tillit og tilpassing til enkeltes absolutte regler. Som regel er det banens tilhørighet som bestemmer reglene, men så lenge man er enige om hvilke regler som gjelder er det hipp som happ. Og for meg blir det som regel pistol eller DSSN vi følger.

 

Uansett, når jeg en sjelden gang drar på en skyting i regi av DFS eller NJFF er jeg mye mer usikker på hvilke regler som gjelder. Det er for mange regler til at jeg klarer å ha stålkontroll på absolutt alle detaljer for de jeg møter minst. Men jeg forstår sikker våpenhåndtering og bruker både hue og øyne, og er jeg i tvil så spør jeg.

 

Tenk deg så en kar som bare skyter på jakt og på jordet. Hvor usikker må ikke han føle seg når han er på NJFFs bane? De fleste vil nok følge ekstra godt med på hva de andre gjør og ta det med seg videre.

Link to comment
Share on other sites

Bulshit Erlend
For noe tøys. Det er klart at folk som oppsøker et banemiljø/andre skyttere oftere en helt nødvendig vil lære noe av dette, også angående våpenhåndtering, ikke bare det å kunne skyte godt. Det gir en øket bevissthet.
Link to comment
Share on other sites

Erlend og Mark, dere bjeffer opp feil tre. Det var ikke det jeg skrev, og jeg er ikke uenig at det er god hjelp for en nybegynner å lære seg baneetikette, og kanskje plukke opp litt inne i mellom. Men punkt en er at Erlend på ingen måte er en nybegynner. :wink:

 

For en som har fått skikkelig opplæring har banebesøk lite å si utover en viss oppfriskning i baneetikette (Som ikke er så dumt, men har lite å si for sikker håndtering ellers når en er kommet opp på det nivået).

 

For en nybegynner fra jegerprøven er dette som dere sier det eneste stedet en kan få basis opplæring, men i utgangspunktet lærer en ikke noe om sikker bakgrunn og målverifisering.

 

Vil dere virkelig sammenligne jegerskyting i NJFF og DFS med t.d. DFS/NFS opplæring fra bunnen av i våpenhåndtering (Gjerne fra barnsben av), for ikke å nevne en førstegangstjeneste på 12 eller flere måneder?

 

Appropo øket bevisthet, det får jeg hver gang jeg håndterer våpen. Ikke nødvendigvis skyter med de.

Når jeg åpner våpenskapet og tar ut ett våpen, sjekkes det alltid om det er ladd, når det legges inn sjekkes det alltid om det er ladd, har jeg lagt det fra meg på en benk sjekkes det alltid om det er ladd når jeg tar de opp igjen, når jeg gir det til andre sjekkes det alltid om det er ladd, når jeg mottar ett våpen fra andre sjekkes det alltid om det er ladd (selv om den som gav det til meg akkurat sjekket det), fingeren er aldri på avtrekkeren, sikring er om mulig på/våpenet er nedspent, løpet peker alltid i sikker rettning, o.s.v.

 

Ved å ha fokus på at disse drillene alltid og uten unntak gjøres, blir man bevisst. Ikke spesielt ved å ta turen på bana for å friske opp lit DFS etikette (Selv om det også er bra da all drilling på enhver form for sikker håndtering er gode greier).

Link to comment
Share on other sites

No skjønner ikke jeg hvorfor det blir gnålet om jegerprøven og våpenopplæring i samfunnet, han som avfyrte skuddet var 70år og ganske sikkert ikke hatt jegerprøven. Selv så tok jeg den i 99 og hadde da en kveld med våpensikkerhet.

Hvor mange her inne (som faktisk har vært litt på jakt) har ikke vært i nerheten av og gjør tabber? Jeg har i allefall det. Har vært tilfeldigheter som har gjort at jeg holt igjenn skudde. Men jeg skal la tastatur jegernene få lov til og sable ned i fred no.

Link to comment
Share on other sites

Her på sørvestlandet rundt Stavanger drives det mye byjakt. Av meg også. Det er lite "store skoger" her , og jeg jakter rådyr på ett terreng der bruk av rifle eller hagle med slug, bare ikke kan brukes. Uansett hvordan jeg snur meg 360 grader, er det ett hus, en traktor eller unge på sykkel i bakgrunnen. Men noen av terrengene har noen utvalgte skuddvinkler der rifle er trygt. Uansett ligger det i ryggmargen på alle de som jakter disse terrengene at å vite om trygge skuddvinkler er hyperviktig. Det er slik at da jeg tok med en kamerat på hjortejakt inne i Ryfylke , der vi faktisk har store skoger, ble han målløs av dette at her kan man jo sende av gårde en riflekule stort sett hvor man vil. Kanskje vi har en fordel vi som er vokst opp med jakt i urbane området der det alltid er vanskelig å finne trygg bakgrunn for ei riflekule.

Link to comment
Share on other sites

No skjønner ikke jeg hvorfor det blir gnålet om jegerprøven og våpenopplæring i samfunnet, han som avfyrte skuddet var 70år og ganske sikkert ikke hatt jegerprøven. Selv så tok jeg den i 99 og hadde da en kveld med våpensikkerhet.

Hvor mange her inne (som faktisk har vært litt på jakt) har ikke vært i nerheten av og gjør tabber? Jeg har i allefall det. Har vært tilfeldigheter som har gjort at jeg holt igjenn skudde. Men jeg skal la tastatur jegernene få lov til og sable ned i fred no.

Fordi trenden er der, folk mangler oftere og oftere totalt en bakgrunn som gir de ballast til å håndtere våpen utover jegerprøven (Og det kan til tider være skremmende å se, når man så sammenholder den viten med alt galt man selv har gjort gjennom årene. Der kanskje kun ett av alle lagene med sikkerhet har berget dagen....).

Selv om det ikke har noe med akkurat denne saken å gjøre, har det absolutt med hvordan vi som minimum skal kunne opprettholde dagens standard av sikker våpenhåndtering å gjøre (Som egentlig ikke er bedre enn den må være alt sett over ett). Og helst øke fokus blant jegere spesielt på området mål verifisering og vurdering av bakgrunn/rikosjettfare, jeg opplever at vi samlet som jegerstand ligger litt for nærme marginene når man ser hvor mange episoder det har vert de senere år med kuler som treffer hus o.l.

 

Det er vanskeligere mange steder i landet å finne trygge plasser å jakte/trene når landet stadig bygges ned med alt fra hyttefelter til skjergårdsleiligheter der man før kun hadde bergknauser å ta hensyn til. At skytebanene mange steder også reguleres bort/bygges ned og forsvinner gjør ikke situasjonen bedre.

Link to comment
Share on other sites

No skjønner ikke jeg hvorfor det blir gnålet om jegerprøven og våpenopplæring i samfunnet, han som avfyrte skuddet var 70år og ganske sikkert ikke hatt jegerprøven. Selv så tok jeg den i 99 og hadde da en kveld med våpensikkerhet.

Hvor mange her inne (som faktisk har vært litt på jakt) har ikke vært i nerheten av og gjør tabber? Jeg har i allefall det. Har vært tilfeldigheter som har gjort at jeg holt igjenn skudde. Men jeg skal la tastatur jegernene få lov til og sable ned i fred no.

Det er nettopp slike holdninger som får lov å gro når våpenopplæringen er mangelfull.

Det finnes ingen tabbekvote i omgang med våpen. Det finnes ingen unnskyldning. Går det galt har DU brutt sikkerhetsreglene. Har man sikkerhetsreglene i ryggmargen vil tabbene fanges opp lenge før det går galt. Ingenting som heter tilfeldigheter når man står med våpen i hånd.

 

Hilsen tastaturjeger med lang militær og jegerkarrière.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg blir oppriktig lei meg når det skjer slike ulykker under jakt.

Og vi må være klar her på forumet at alle sikkerhetsregler er der for å holdes for alles sikkerhet.

 

Skjer det en ulykke så skal den etterforskes.

punkt 1.. Hvor var din posisjon når du avfyrte våpen.

Punkt 2.. Hvor stod dyret når skudd vart avfyrt.

Punkt 3.. Hvor slo kulen inn bak dyret.

 

Hva var "din" vurdering om sikker bakgrunn.

 

Kan du forklare hva sikker bakgrunn er.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Eg blir oppriktig lei meg når det skjer slike ulykker under jakt.

Kan du forklare hva sikker bakgrunn er.

Det blir forhåpentligvis vi alle, kjenner søkket i magen ved tanke på å skade ett annet menneske eller ett annet menneske blir skadet.

Tror vi alle ha godt av å reflektere ett øyeblikk over hvordan det vil oppleves å være i 70 åringenes sted.

 

Før var jeg skråsikker, i dag er jeg ikke så sikker på hva som er sikkerbakgrunn. Før skjøt jeg tusenvis av jaktskudd overalt, i dag er det titals. Det som før var gode greier er i dag avløst av "Enn om?"

Før var det alarmerende ofte ett oisan, i dag hender det ikke. (Bank i bordet).

Link to comment
Share on other sites

For en nybegynner fra jegerprøven er dette som dere sier det eneste stedet en kan få basis opplæring, men i utgangspunktet lærer en ikke noe om sikker bakgrunn og målverifisering.

Det er et gyldig poeng, og det er ikke slik at jeg støtter øvelsesskuddene pga nyttige bieffekter. Om målet er sikkerhet bør reglene utformes spesifikt med det i mente, ikke bare kreve trening og håpe at noen får med litt fornuft på kjøpet. Og jeg er enig i at baneetikette ikke er det samme som forståelse av sikkerhet på jakt, men det er en begynnelse. Disiplin på banen vil kunne tvinge frem forståelse av at vi snakker om potensielt dødelige redskap som må behandles riktig, og tar man den tanken med seg på jakt vil en nok også ofre bakgrunn litt mer omtanke.

 

Jeg skulle gjerne sett et bedre system for å drille jegere i sikkerhet, men inntil vi får det er organisert trening bedre enn ingenting. Så oppfordringen min er å trene litt mer enn en tror en trenger, det kan hende en lærer noe en ikke visste at en manglet.

 

Ellers er det godt å se at folk bruker slike tragedier til refleksjon fremfor simpel fordømming. Ingen er så utlært i dette at de ikke kan bli bedre.

Link to comment
Share on other sites

 

Appropo øket bevisthet, det får jeg hver gang jeg håndterer våpen. Ikke nødvendigvis skyter med de.

Det jeg mente. Ja opplæring kan nok bli bedre. Å sette oss i denne mannens sted vil få de fleste til å tenke seg om, kanskje få noen til å gjøre en hjemmelekse. Ellers er det fritt fram for klubber, og lag til å organisere kursing m.m. for å øke bevisstheten.
Link to comment
Share on other sites

I tillegg til sikker våpenhåndtering syns jeg at det for eksempel skulle skytes på vanndunker av ymse størrelse i forbindelse med jegerprøven. Sånn kunne folk få et mer visuelt inntrykk av kraften i et jaktvåpen. For veldig mange er jo resultatet bare en prikk på en elektronisk skjerm. Eller ei leirdue som deler seg i noen biter.

Link to comment
Share on other sites

baneetikette ikke er det samme som forståelse av sikkerhet på jakt, men det er en begynnelse

Den er jeg med på. Jeg syns også godt at man kan oppfordre til litt mer "melonskyting", folk har vanskelig for å koble det de ser på film med virkeligheten. Den filmen de viste da jeg tok jegerprøven var mest egnet til å bagatellisere virkningen av helmantelprosjektiler.

 

Det er vel motsatt, det har i år vært 5-6 vådeskudd med hagle og en med rifle.

Nå er det vel minst to med rifle, det var en som skjøt seg selv i foten for ikke lenge siden. Tre, hvis vi teller med han som var "heldig" og traff stabburet. Men ellers har du selvsagt rett :)

 

Det som selvfølgelig gjør den herværende saken litt spesiell er at det er en ikke-jaktende som har blitt skadet. "Alle" har en viss forståelse og mer eller mindre aksept for at det kan gå galt med jegere på jakt, det er nok langt mindre forståelse og aksept for at hvermannsen risikerer å bli plaffet ned mens han/hun sitter på do. Selv om risikoen statistisk sett er mange ganger mindre enn å bli truffet av lynet.

 

Derfor vi tenke over hvordan vi - hver av oss - kan unngå å havne i den situasjonen som den i beste fall uheldige jegeren nå befinner seg i. Jeg vil fortsatt stille spørsmål ved tankegangen som ligger bak at det er ok å løsne skudd med en hytte som bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til sikker våpenhåndtering syns jeg at det for eksempel skulle skytes på vanndunker av ymse størrelse i forbindelse med jegerprøven. Sånn kunne folk få et mer visuelt inntrykk av kraften i et jaktvåpen. For veldig mange er jo resultatet bare en prikk på en elektronisk skjerm. Eller ei leirdue som deler seg i noen biter.

Dette synes jeg er en svært god ide for å demonstrere kraften i ei rifle, det holder nok lenge at instruktør skyter ett par vanndunker med formål å få mest mulig spektakulært visuelt resultat. Selvopplevd er velopplevd, og det bildet blir nok sittende en stund på nettinna.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og dette bør inn før de er 6 år :wink:

 

Mer seriøst, folk som har sett effekten av ei riflekule, i vannkanner, meloner, dyr, svære gapende høl med beinsplinter og alt - har en tendens til å ha mer respekt for det de holder på med. Det er jeg overbevist om.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...