Jump to content

Ny jaktulykke: mann skutt i låret gjennom hyttevegg...


Guest

Recommended Posts

Prøver ikke å provosere men det oppfattes vel sikkert slik lell....... folk som står å trykke ut serie etter serie hele året på en offentlig godkjent skytebane skal belemres med kammerflagg når våpen er tomt og du i tillegg legger det fra deg.

 

Mens andre som kun går på jakt en gang i året kan kravle og dette rundt ute i skogen med full ladet børse og skyte på alt som rører seg og ikke rører seg. Hvor er logikken?

Link to comment
Share on other sites

Prøver ikke å provosere men det oppfattes vel sikkert slik lell....... folk som står å trykke ut serie etter serie hele året på en offentlig godkjent skytebane skal belemres med kammerflagg når våpen er tomt og du i tillegg legger det fra deg.

 

Mens andre som kun går på jakt en gang i året kan kravle og dette rundt ute i skogen med full ladet børse og skyte på alt som rører seg og ikke rører seg. Hvor er logikken?

 

Godt poeng. Tenkt dette selv siden jeg er fersk jeger og føler at våpensiklerhet ikle ble prioritert på kurset, men om du ikke visste om det var avbildet ei fjellrype ellet lirype, fyfy

Link to comment
Share on other sites

At våpenopplæringen til jegeprøven i beste fall er mangelfull er jeg ikke i tvil om. Likevel blir sammenligningen med kravet om kammerflagg meningsløs. Dette er vel innført av forbundet nettopp fordi man opplever at holdningen til sikkerhet både innenfor felt- og banedisiplinene langt fra er der den bør være. "Den er jo ikke ladd" er vel den dårligste, men mest brukte kommentaren når man påpeker pekevinkel/-retning både inne i skytterhus og utenfor standplass (gjelder selfølgelig også på JF-baner..).

 

Ellers er jeg enig i at langt fler tidligere fikk en god oppdragelse i våpensikkerhet i førstegangstjenesten, men verneplikten er ikke nedlagt, men utvidet....

 

En slik hendelse er en for mye, men denne hendelsen er vel et resultat av mye av det samme som skjer når noen skyter "feil dyr". Man blir for opptatt av "å få noe" i forhold til å sikre seg i forhold til kvote etc. Det går fort, for fort, i forhold til egen kompetanse og da blir både verifisering av målet og bakgrunnen fort borte.

Link to comment
Share on other sites

At skytteren bommet på elgen er nå så, men med fare for å fremstå som prektig; hvordan kan folk finne på å løsne skudd med en bolig som bakgrunn?

 

Jeg føler også - uten at jeg har tall foran meg - at det har vært rapportert mange uhell så langt denne høsten. Det er ikke urimelig å anta at hvis dette fortsetter så vil det få innvirkning på ting som jegerprøven (årlig repetisjonskurs?) og generelle betingelser for å kunne drive jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ei slik ulykke er alltid ei for mye uansett.

Om det er en økning eller, om det rapporteres flere tilfeller nå en tidligere?

Om det har vært noen økning må man bare håpe at det ikke er, i så tilfelle er det noe fundamentalt feil med holdningene eller opplæringen av jegere, som det kanskje bør gripes fatt i av riktig myndighet. Som regel vil slike ulykker statistisk skape en trend, og er trenden i negativ utvikling dvs økning så vil myndighetene mest sannsynlig skjerpe kravene/forby, (det er myndighetenes eneste mulighet) spesielt når alle sentrale aktøre sier at Jegeropplæringen er meget god, da sitter man igjen med holdningene, flere andre har touchet innom dette med holdninger og at man tar sjanser for å få vilt i sekken, dette er en meget skadelig utvikling som ingen ønsker.

 

HAr slike ulykker økt sett i forhold til tidligere år? Det kan se slik ut, igjen må man håpe at det ikke er tilfelle.

Alle ulykkene som er registrert i år skyldes ene og alene uaktsomhet, det kan ikke påvises systemfeil, i den grad dårlige holdninger er systemfeil, eller tekniske feil som årsak, og da står man igjen med å oppdra jegerne.

Det har nok oogså blitt et større fokus på skader av denne art som krever lege/sykehusbesøk blir rapportert til Politiet, tror ikke at motivasjonen er å straffe folk, men påtalemyndigheten bruker lovverket for å oppdra, da er straff av ymse slag virkelmiddelet, jeg synes det er riktig at det blir rapportert, det er kun på den måten at man kan se på trender og årsaksforhold, som igjen vil være et verktøy for å hindre slike ulykker i framtidig, dette er synergiarbeid i praksis.

I tidligere tider skjedde det nok også slike ulykker, men de ble ikke rapportert, ei heller var alle skader til behandling hos lege/sykehus, kun alvorlige skader.

Om det er mørketall der ute i dag er det vel ingen som kan gi noe svar på, håpet må være at det ikke er det.

Selv om jeg har dukket ned bak en stein på reinsjakt, da rikosjetten har kvint over hodet på meg.

Man må håpe og tro at medieopslagene i seg selv kan være oppdragende slik at slike ulykker ikke skal skje i framtiden, men det er vel å håpe for mye, kanskje det er for mange triggerhappy jegere der ute, for å bekrefte det er det bare å gå på You tube, så ser man vel en trend som man kanskje ikke ønsker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå spørs det vel om den eldre karen som skjøt i dette tilfellet, eller den eldre karen i et annet nylig tilfelle, som trodde han hadde skutt to hjorter men i stedet hadde skutt en hjort og med sitt neste skudd nær skremt livet av en fyr som var ute for å ta kveldsrøyken, fikk holdningene sine via YouTube...

Link to comment
Share on other sites

Det gjenstår å se om dette bare har vært en forferdelig høst der skyteulykker blant jegere har slumpet til å toppe seg. Eller om vi ser en trend som er er ferd med begynne. Det er grunn til å bekymre seg. Skulle det bli italienske tilstander i de norske jaktmarkene blir det ikke bare utrivelig å være jeger, det blir farlig også.

Link to comment
Share on other sites

Om du har et epletre med 50 fine og ett markspist eple. Da sager du ikke ned hele epletret for å fjerne det dårlig eplet. Du plukker det dårlige eple uten at de fine eplene faller av treet. Jeg frykter at legestanden i frykt for å gjøre feil kommer til å nekte kapable eldre jegere/skyttere i å bedrive sine livslange fritidssysler. Det vil være mye enklere å frata eldre jegere våpenet en førerkortet da våpen aldri vil bli like viktig som bilen er i dagliglivet. Terskelen for tilbakekalling av våpenkort vil sannsynligvis bli lavere en ved tilbakekalling av førerkort.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi trenger aldersgrense på våpen slik som på førerkort?

 

Det har vi da nå også, 18år ellers trenger man vel verge. En øvre aldersgrense er jeg sterkt imot, enkelte må tenke seg om hva slags samfunn man ønsker seg. Skal individet få lov å tenke selv? :winke1: Kan vel nevnes at førerkortet er gyldig til man blir 100 (eller var det 100år)? Det er vel bare et krav om helseattest som slår inn i det man fyller 70? Det er mange veteraner på skytebaner rundt om som skyter fletta av meg og de fleste andre.

 

Synes det er meget tragisk med slike ulykker, det er ille for begge som er i hver sin ende av børsa. Vi får håpe det går bra denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

Da konkluderer Kammeret med ny Jeger prøve med utvidet våpenopplæring ca 20 til 40 timer og fullført førstgangs tjeneste som minimums krav ( at vi eksluderer mange med dette ses bare som positivt i forhold til mindre rekrutering og dermed mindre jegere i skog og mark til å volde skade). mellom fylte 18-40år holder det med avlagt jeger prøve etter ny modell og fullført førstgangs tjeneste som minimum. Fra fylt 40 år er det ny sikkerhets prøve og lege kontroll hvert 2år frem til fylte 60 hvor det er årlig legekontroll og sikkerhets prøve livet ut. Dette med tilbakevirkende efekt slik at alle må gjennom det nye systemet. :cry::wink:

 

Jepp er "litt" ironi her.

Når det sagt så er det sikkert flere som kunne blitt minnet på grunnleggende våpensikkerhet.

Fra spøk til alvor.

Tenker ikke bare på denne ulykka men hele høsten

 

Går det kansje ann å prøve å finne hvor problemet ligger?

Mye rikosjetter fra ny hagle ammo som fører til skader? Kansje vi må tå ekstra forbehold her

Folk er i full-kammo i skogen?

Folk er veldig på hugget siden de på død og liv er (bokstavlig talt) nødt å skyte på hver mulighet? Kan være press fra andre osv som gjør dette.

+++ lista er lang

Er vell viktigere med å få inn riktige holdninger istedenfor å komme med nye regler og påfunn

Link to comment
Share on other sites

Tror de som nevner bedre holdninger som en løsning på å få ned ulykkesstatistikken er inne på noe her. Og den jobben må starte på jegerprøvekurset. Nå vil jeg påstå at de aller fleste instuktører på et jegerprøvekurs helt sikkert gjør så godt de kan med tanke på varigheten på et slikt kurs, men de ønsker også at så mange som mulig skal bestå prøven. Og her tror jeg vi ser det som burde vert endret først. Blir spørsmålsfordelingen på prøven forandret bort fra fullt så mye artskjennskap og mer fokus på lovverket og ikke minst våpenbehandling og våpensikkerhet tror jeg vi hadde vert langt på vei.

 

Jeg føler selv et stort behov for å sitte meg godt inn i den jaktformen jeg skal utføre, og sitte meg godt inn i arten jeg skal jakte på. Jeg har selv etter at jeg tok jegerprøven kun jaktet hjort. Men skal jeg på rypejakt, andejakt osv. vil jeg lese meg opp då de fugleartene jeg tenker å jakte på.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er det kun holdninger det går på.

En skal vite hva en skyter på, en skal ha trygg bakgrunn, en skal vite at viltet er innenfor rekkevidde av det holdet en føler en kan plassere et brukbart skudd på, En skal og vite hvor jaktkompiser befinner seg i terrenget. Vi jakter stort sett storvilt med våpen som er dødelige på ca en kilometer og mer, dette medfører ganske stort ansvar, og selv om ulykker som nevnt her skjer de færreste tror jeg dette er det desidert jævligste en jeger kan oppleve.

Håper stakkaren som ble truffet ikke er kvestet for livet, og at han som skjøt blir tatt godt hånd om.

Link to comment
Share on other sites

Altså faktakunnskap og trenbare ferdigheter.

 

Trur "trenbare" er eit nøkkelord her. Av dei jegarane eg kjenner er det nokre eg vil kategorisere som nerdar, og som brukar masse tid året gjennom på å forbetre ferdigheitene, inkludert skyteferdigheitene. Dei fleste har børsa ståande i skapet frå november til august og skyt ikkje meir enn akkurat det dei må. Når adrenalinet pumpar er det ikkje lett å halde fokus på noko du aldri har trent på.

Link to comment
Share on other sites

Først: Slike ulykker er utrolig triste og totalt unødvendig - For alle parter.

 

Når det er sagt, må jeg bare få sagt at jeg er stolt av hvor samstemte den norske jegerstand er når det kommer til sikkerhet.

Mitt inntrykk på bane og i felt, er at det ALDRI gis rom for personer som er sløve rundt våpen og skyting.

Kun på den måten kan vi alle føle oss trygge i hobbyen vi bedriver.

 

Vi må alle sørge for å vise den øvrige befolkningen denne samstemte nulltolleransen vi har for sløv jakt og skytesikkerhet.

Det er nok spesielt viktig nå som media har sporet opp så mye jaktulykker rundt i landet.

Sikkerhet bør bli like viktig å fortelle naboen om, som den storbukken som falt kvelden før.

Kun på den måten kan vi alle få lov til å bedrive hobbyen vår i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden sitter jeg med ett klart inntrykk av mye pjatt og manglende kunnskap og manglende erfaring blant flertallet som har uttalt seg i denne saken.

Uten å kjenne forhold på stedet, årsakssammenheng eller hva som virkelig ha skjedd blir det trukket bastante konklusjoner og foreslått mer eller mindre tullete tiltak.

Dersom erfaringsnivået er så snevert som det tyder på så er det best å ikke uttale seg.

Det er ille nok med en ulykke.

Link to comment
Share on other sites

1. Et våpen skal alltid behandles som om det er ladd og usikret.

2. Rør aldri annen jegers våpen uten tillatelse.

Ta aldri et våpen uten straks å kontrollere at det ikke finnes patroner i kammer eller magasin.

3. Rett aldri et våpen mot et mål uten at du først har forvisset deg om at bakgrunnen er sikker, og at det ikke befinner seg folk foran eller bak målet. Sørg for å ha absolutt sikker bakgrunn. Skyt aldri mot svakt skrånende eller horisontale flater "" Avfyr kun skudd mot vilt med sikker bakgrunn.""

4. Tenk alltid før du skyter. Du behøver aldri angre på et skudd som ikke er avfyrt.

5. Bær alltid våpenet slik at du har full kontroll med hvor det peker.

6. Sett aldri fra deg et ladd gevær.

7. Gå aldri inn i hus eller bil med et ladet gevær

8. Ha våpen sikret til du skal skyte. Husk alltid å sikre et våpen på nytt igjen dersom skudd holdes tiIbake.

9. Oppbevar våpen og ammunisjon på tørre steder under mest mulig jevne temperaturforhold vel forvart og avlåst for uvedkommende.

10. Lær ditt våpen å kjenne fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

Mauser M67,

 

all respekt for en haug regler om man kan følge dem så er det fint

om man sliter med å huske 13 (jeg har ikke nubbesjans) så holder det med 4. resten følger av dem

 

- alle våpen behandles alltid som de er ladd

- fingeren vekk fra avtrekkeren til du har siktene på målet

- ikke pek på noe du ikke vil skyte/ pek alltid i sikker retning

- vær sikker på at det du skyter på ER det du skal skyte på og at bakgrunnen er trygg

 

Disse er så enkle at enhver kan få de med seg, og det er bare de viktige, så en ikk eglemmer en viktig til fordel for en mindre viktig. Ladd våpen i bil eller hus f.eks. kan av og til være nødvendig, eller helt normalt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg sterkt i mot. De fleste er faktisk oppegående nokk til selv å forstå når sansene er så dårlige at jakt ikke er forsvarlig. Vi må ha litt tillit til folk.

 

Det er jo en søt tanke, men dømmekraften kan også gå på en smell når man blir gammel, og da hjelper det svært lite at du selv anser sansene (og dømmekraften) som friske.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det mulig

Enkelt, alt man trenger er et menneske og et potensielt farlig redskap. Selv om én feil er én feil for mye så vet vi at mennesker gjør feil av og til, heldigvis ser det ikke ut til at denne feilen kostet noen livet.

 

Å jakte i et bebygd område som et hyttefelt er medfører en del utfordringer, jeg har selv jaktet i et slikt område i østmarka og det er lett å gå i surr med hvor bebyggelsen er. Dette er ikke ment som en unnskyldning, kun en presisering av utfordringene man har i slike situasjoner. Om jeger i dette tilfellet har vært skjødesløs eller om det var et ærlig uhell er ikke lett å si, selv om det er vanskelig å finne formidlende omstendigheter ved slike hendelser er det ikke umulig. Uansett synes jeg man skal bruke mer tid på refleksjon enn kritikk, den biten tar rettsapparatet seg av. Det eneste vi andre kan gjøre er å lære av andres feil så vi ikke gjentar de.

 

Det er lett å idiot-erklære folk som gjør slikt, men det er ikke spesielt nyttig. Det er en forsvarsmekanisme for å gi distanse, for å overbevise oss selv om at VI aldri kunne gjort en slik feil. Men hva vet vi egentlig om det som skjedde eller hvilke vurderinger skytter gjorde? Kanskje han også trodde at bare idioter gjør slike feil?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden sitter jeg med ett klart inntrykk av mye pjatt og manglende kunnskap og manglende erfaring blant flertallet som har uttalt seg i denne saken.

Uten å kjenne forhold på stedet, årsakssammenheng eller hva som virkelig ha skjedd blir det trukket bastante konklusjoner og foreslått mer eller mindre tullete tiltak.

Dersom erfaringsnivået er så snevert som det tyder på så er det best å ikke uttale seg.

Det er ille nok med en ulykke.

 

Hvis jeg eg er en av de nevnte uerfarne ferskingene som ikke burde ha rett til å uttale seg som du skriver om, må jeg bare legge til at det virker som at de som har fyrt av våpenet i en stor del av jakt ulykkene er erfarne jegere med mange år i skogen bak seg.

Selvfølgelig har erfaring noe for seg, her like mye som på andre områder. Men, at en fersk jeger i dine øyne ikke skal få uttale seg med tanker og forslag om tiltak blir for dumt. Isåfall må trådene på dette forumet merkes med erfaringsnivå for rett til deltakelse.

Link to comment
Share on other sites

1. Et våpen skal alltid behandles som om det er ladd og usikret.

2. Rør aldri annen jegers våpen uten tillatelse.

Ta aldri et våpen uten straks å kontrollere at det ikke finnes patroner i kammer eller magasin.

3. Rett aldri et våpen mot et mål uten at du først har forvisset deg om at bakgrunnen er sikker, og at det ikke befinner seg folk foran eller bak målet. Sørg for å ha absolutt sikker bakgrunn. Skyt aldri mot svakt skrånende eller horisontale flater "" Avfyr kun skudd mot vilt med sikker bakgrunn.""

4. Tenk alltid før du skyter. Du behøver aldri angre på et skudd som ikke er avfyrt.

5. Bær alltid våpenet slik at du har full kontroll med hvor det peker.

6. Sett aldri fra deg et ladd gevær.

7. Gå aldri inn i hus eller bil med et ladet gevær

8. Ha våpen sikret til du skal skyte. Husk alltid å sikre et våpen på nytt igjen dersom skudd holdes tiIbake.

9. Oppbevar våpen og ammunisjon på tørre steder under mest mulig jevne temperaturforhold vel forvart og avlåst for uvedkommende.

10. Lær ditt våpen å kjenne fullt ut.

 

Verre er det faktisk ikke! Det handler rett og slett om sunn fornuft!!

Link to comment
Share on other sites

Sunn fornuft burde vel bli obligatorisk i jegeropplæringen :wink:

Ellers syns jeg lista til Mauser M67 er helt topp, jeg har en nogenlunde lik versjon, bare noe modifisert, hengende på våpenskapet. Greit å lese gjennom hver gang jeg skal inn der.

Jeg har observert mye dårlige holdninger blandt enkelte eldre, "erfarne" jegere. Og unge jegere lar seg ofte lett påvirke av den som snakker høyest og er "tøffest".

Men jevnt over syns jeg norske jegere er både disiplinerte og sikkerhetsbevisste, selv om det alltid vil være noen som stikker seg seg negativt ut. Bare synd at de er de få som som oftest ødelegger for de mange.

Link to comment
Share on other sites

I år tok jeg motet til meg og tok opp ett par ting som har bekymret meg i jaktlaget, begge konkrete saker vedrørende bakgrunn og rikosjett fare. Jeg merker meg at det er kviasamt å ta opp slikt, når jaktleder ikke gjør det.

Så jeg er ikke så sikker på hvor god internjustisen egentlig er på alle områder rundt om i jaktlagene.

 

Ellers virker det for meg å være risikosport å jakte i det området som tråden handler om, man skal ikke gjøre mye galt i ett hyttefelt strødd med bergknauser før ting går fryktelig galt. (I dette tilfellet er det nok ikke snakk om rikosjett, da inngangshullet i hytteveggen er trill rundt).

 

Angående sikker våpenhåndtering anno jegerprøven 2006 (Som sikkert er gjeldende i dag), har jeg ett ord som dekker. Ikkeeksisterende.

 

Jeg fatter ikke at man i dag får handle seg våpen basert kun på jegerprøven, har man annen bakgrunn som avtjent førstegangstjeneste eller aktivt medlemskap i skytterlag (Samme om det er korte eller lange våpen), eller annen dokumenterbar opplæring. Ja da er det ikke noe problem, og før var det nesten automatisk slik for de fleste. Men slik er det ikke i dag, og nye krav på området er overmodne.

Dette gjaldt ikke i dette tilfellet, men nye folk uten begrep på sikker våpenhåndtering spys i stort antall ut av hvert eneste jegerprøve kurs siden allmenn førstegangstjeneste gikk i graven.

 

- alle våpen behandles alltid som de er ladd

- fingeren vekk fra avtrekkeren til du har siktene på målet

- ikke pek på noe du ikke vil skyte/ pek alltid i sikker retning

- vær sikker på at det du skyter på ER det du skal skyte på og at bakgrunnen er trygg

Link to comment
Share on other sites

Og der gikk jegeren fra grovt uaktsomt til kriminellt skjødesløs dust.

 

"Han mener det har vært noe feil med geværet han har skutt med, og mener han burde truffet elgen fra den avstanden han hadde."

 

Denne uttalelsen mener jeg oppsumerer ganske klart at jegeren ikke kan ha hodet riktig skrudd på, det er DITT ansvar at du har et innskutt våpen på jakt. Om du har et avvik mellom sikte og treffpunkt på 45 grader eller mer og så går på jakt, burde du vel gå i deg selv og tenke godt over om du er egnet til å levere våpenet på politihuset selv. Eller om du burde ringe en patrulje for å la dem hente det ut av våpenskapet.

 

Denne saken blir bare mer sjokkerende, med våpen som skyter helt av seg selv er enten avtrekkermeksnismen filt i filler eller så er fingeren på avtrekkeren "uten at den er i nærheten engang".

(Ja, det finnes unntak. Men kun på youtube.)

 

 

http://www.f-b.no/nyheter/jegeren-mener ... -1.8129065

Link to comment
Share on other sites

Det med feil på våpen/ammo er mer en ett youtube fenomen Lillebjørn så kansje du burde ta en runde med deg selv først :winke1: har et eksempel selv å komme med som fort kunne blitt stygt hadde ikke pipa bevist holdt pekende i sikker retning frem til det smalt. Vi hadde oppdaget en bukk på av stand og jeg skulle ligge med hånd-kikkert å lede far min mot bukken fra der jeg satt. Får ledet han frem til bukken over radio og ser han sikter og smellet kommer, bukken springer oppover og bare kjører på opp lia og forsvinner inn i skogen. Tar kontakt over radioen og spør om han tror han traff bra? NEI!! er svaret og får forklart at det klikket og han senket rifla ned mot bakken bort fra dyret og PANG skuddet går etter noen sekund og ned i bakken. Vi slapp ettersøk siden kula slo ned i myra 10 meter fra skytter. Børsa ble levert til børsemaker og den var ok. Viste seg at det trolig var noe gale med ammoen. Så så kjapt den det gå gale. Hadde far min veivet rundt med børsa så må gudene vite hvor kula hadde havnet. Så å stole blindt på utstyret skal du ikke gjøre. Uforklarlige feil skjer i den virklige verden også....

 

Men flere av disse ble brukt så da var det ikke noen stor ulykke når det først gikk gale

- alle våpen behandles alltid som de er ladd

- fingeren vekk fra avtrekkeren til du har siktene på målet

- ikke pek på noe du ikke vil skyte/ pek alltid i sikker retning

- vær sikker på at det du skyter på ER det du skal skyte på og at bakgrunnen er trygg

Link to comment
Share on other sites

Igjen, jeg har fortsatt til gode å se eller høre fra en pålitelig kilde at et utuklet våpen gå av uten noen grunn. Våpen som avfyres når de avsikkres er stortsett med yterst få unntak tuklet med innvendig, en ting er at folk ikke aner hva de gjør inne i et våpen men at de ikke funksjonstester det er uforståelig.

 

Men en hangfire som du har opplevd er derimot ikke uvanlig, men det er nå heller ikke relatert til våpenet. Om det feks. er kaldt nok kan man oppleve mange ulike former for tenning på .22LR, og det er ikke alltid like ufarlig om man er som meg: Kronisk utålmodig, "Må" bare ta nytt ladegrep. Men jeg kan vanskelig se hvordan en Hangfire kan ha hatt invirkning på denne saken, den eneste våpentekniske forklaringen jeg kan komme på er at montasjen til kikkertesikte kan ha blitt bøyd under knall og fall og det så lite at det ikke bleoppdaget. Men å definere sikker bakgrunn som under 10grader i hver rettning er for meg ikke noe vettugt.

 

Det er tydelig at mange Jegere har relativt mye å lære av Dynamisk skytterene, når det gjelder våpensikkerhet.

 

Om folk skal holde på slik så ender det vel med en påbudt RO i skogen, bare de lager timere som har tilstrekklig med siffer :lol: .

Link to comment
Share on other sites

1. Et våpen skal alltid behandles som om det er ladd og usikret.

2. Rør aldri annen jegers våpen uten tillatelse.

Ta aldri et våpen uten straks å kontrollere at det ikke finnes patroner i kammer eller magasin.

3. Rett aldri et våpen mot et mål uten at du først har forvisset deg om at bakgrunnen er sikker, og at det ikke befinner seg folk foran eller bak målet. Sørg for å ha absolutt sikker bakgrunn. Skyt aldri mot svakt skrånende eller horisontale flater "" Avfyr kun skudd mot vilt med sikker bakgrunn.""

4. Tenk alltid før du skyter. Du behøver aldri angre på et skudd som ikke er avfyrt.

5. Bær alltid våpenet slik at du har full kontroll med hvor det peker.

6. Sett aldri fra deg et ladd gevær.

7. Gå aldri inn i hus eller bil med et ladet gevær

8. Ha våpen sikret til du skal skyte. Husk alltid å sikre et våpen på nytt igjen dersom skudd holdes tiIbake.

9. Oppbevar våpen og ammunisjon på tørre steder under mest mulig jevne temperaturforhold vel forvart og avlåst for uvedkommende.

10. Lær ditt våpen å kjenne fullt ut.

 

På bakgrunn av nr 3. Hvordan forklares toppjakt med rifle i forbindelse med dette punktet? Noe jeg potensielt får mulighet til neste år, men synes dette er vanskelig å forklare for meg selv?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan forklares toppjakt med rifle

Toppjakt kan forsvares med at bakgrunnen er sikker fordi det er veldig usannsynlig at det er noen der.

Når man står der med en skuddsjanse så gjør man seg en formening om hvor kula vil havne, om man tror det er noen der, og hvordan man føler seg komfortabel med det.

Jeg har jaktet tiur på topp i nord-Norge, og hadde der ingen store problemer eller betenkeligheter, skyter en med baksida av Høgtuva som bakgrunn så er ikke problemet stort liksom - men her på sørlandet vil en være svært begrenset, et skudd mot himmelen her vil jo fly over 3 grender og 4 elgvald.

At det er lov med toppjakt betyr jo ikke at det er like lurt overalt.

 

Denne diskusjonen har selvsagt vært oppe før, med alskens forklaringer om kulebaner og sansynligheter

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ved å bruke rett kaliber/kule? Og skyter du i en retning du vet det er noen mil med skog så skal det vel være å regne som forsvarlig. Å skyte i en retning hvor du vet det er bebyggelse innenfor rekkevidden på kaliberet så må man tanke seg veldig nøye om før man skyter... Her i Vest-Agder vet jeg ikke om jeg ville turt å gå på toppjakt :P

 

(EDIT: Som M67 sier...)

 

Men for å komme tilbake til saken, jeg ser for meg at det eneste som kan virke formildende i denne saken er hvis vegetasjonen er tett, og terrenget "gir inntrykk" av å skrå oppover. Men igjen burde man jo kjenne terrenget man går i, og det er jo heller ikke god kultur å brenne avgårde inn i vegetasjon dersom man ikke er kjent i området. Jeg er også litt forundret - han bomma på elgen? Det kan jo være flere årsaker til at skuddet gikk av i en retning det kanskje egentlig ikke skulle. Kanskje han gled? Men jeg vet ikke om det kan sies å unnskylde noe som helst. Står man usikkert så burde man vel ikke skyte. Men står gubben støtt, gjerne med anlegg, og skyter mot en elg med ei hytte synlig i bakgrunnen - og bommer. Da klarer jeg ikke med min fantasi å finne noe formildende her.

 

En annen sak er jo om hvordan vi som jegere skal diskutere slike situasjoner. Selv om ikke jeg klarer å forestille meg at slikt kan skje om man gjør ting etter boka - så kan det jo være omstendigheter som virker formildende. Men vi burde jo ta diskusjonen, utveksle meninger og holdninger. Det er jo akkurat sånn vi bygger og forsterker en god kultur. Ingen enkeltperson kan sitte og definere dette, men når vi krangler, kjefter, vitser og bare skravler så skaper vi denne. "Pass dine egne jævla saker" blir det ingen kultur av.

 

EDIT: Og så er jo det å vurdere situasjonen etter de opplysningene som blir gitt noe helt annet enn straffeutmåling. Selv om jeg kanskje syns det lukter av uforsvarlig håndtering av våpen her, og faktisk syns jeg med rette kan mene dette på bakgrunn av de opplysnigene som er gitt, så er straffeutmåling noe helt annet. Ingen av oss har fnugg av rett til å "forlange" at gubben skal verken piskes, benådes eller trøstes. Det er det heldigvis en ganske solid insitusjon som skal ta seg av. Men igjen, for vår egen jaktkulturs del, så syns jeg at vi nesten plikter å diskutere slike hendelser. Om ikke annet fordi at selv hvor lenge vi sitter og filosoferer ved eget kjøkkenbord, så kan det være mye vi glemmer av. Jeg har fått mange punkter belyst ved å lese denne tråden, som jeg nok ikke hadde kommet på selv.

Link to comment
Share on other sites

Ved å bruke rett kaliber/kule? Og skyter du i en retning du vet det er noen mil med skog så skal det vel være å regne som forsvarlig. Å skyte i en retning hvor du vet det er bebyggelse innenfor rekkevidden på kaliberet så må man tanke seg veldig nøye om før man skyter... Her i Vest-Agder vet jeg ikke om jeg ville turt å gå på toppjakt

 

og siden du også sier:

Men vi burde jo ta diskusjonen, utveksle meninger og holdninger. Det er jo akkurat sånn vi bygger og forsterker en god kultur

 

Jeg trenger ikke å tenke veldig mye for å finne ut at jeg ikke tør å gå på toppjakt her i Vestagder, ikke mange steder i Austagder heller. Å skyte en fugl i et tre hvor bakgrunnen er en bakke eller et fjell eller noe, javel. Planlagt toppjakt, hvor over halvparten av skuddsjanser er mot himmelen, nei takk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig jeg drar med meg noen uvaner nordfra. I Dividalen eller øvre Pasvik har jeg ikke betenkeligheter med toppjakt når jeg ved at hvis jeg bommer så lander kula i dom djupa finska skogarna eller den russiske taigaen, men etter å ha studert kartene litt for hvordan det ser ut her nede så forstår jeg knapt hvordan det er mulig om jeg ikke er omgitt av terreng som kan danne bakgrunn. Å skyte mot himmel her er uaktuelt. Jeg har og selv gått noen runder med meg selv, og gått fra å kjøpe en pakke ammo i året, til å bruke en pakke daglig på banen, for å bli en bedre skytter og utfordre meg selv, mine oppfatninger og holdninger litt.

 

Så, takk :)

Link to comment
Share on other sites

Ved å bruke rett kaliber/kule? Og skyter du i en retning du vet det er noen mil med skog så skal det vel være å regne som forsvarlig. Å skyte i en retning hvor du vet det er bebyggelse innenfor rekkevidden på kaliberet så må man tanke seg veldig nøye om før man skyter... Her i Vest-Agder vet jeg ikke om jeg ville turt å gå på toppjakt [/size
og siden du også sier:
Men vi burde jo ta diskusjonen, utveksle meninger og holdninger. Det er jo akkurat sånn vi bygger og forsterker en god kultur
Jeg trenger ikke å tenke veldig mye for å finne ut at jeg ikke tør å gå på toppjakt her i Vestagder, ikke mange steder i Austagder heller. Å skyte en fugl i et tre hvor bakgrunnen er en bakke eller et fjell eller noe, javel. Planlagt toppjakt, hvor over halvparten av skuddsjanser er mot himmelen, nei takk. K

Blir jo ikke noe klokere av dette, men godt at fler har samme tanker som meg rundt dette. Ikke lett å ha trygg bakgrunn rett i været. Tenker bare på fenrik i militæret som pratet om bonden som ble drept 4 mil unna ved å skyte rett i været med AG3.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kanskje den "farligste" ideen jeg har hatt var når jeg tok meg selv i å tenke at "det må jo være ganske tett befolka for at det skal være sannsynlig at kula skal slå ned akkurat der det står noen". I øyeblikket etterpå huska jeg på at jeg ikke kan en døyt om sannsynlighetsberegning bortsett fra at jeg har en god statistikk på å ikke vinne i lotto. Bare så uendelig stupid å tenke på å det å skyte et annet menneske ved et uhells om å "vinne"... Nei. Ikke tenke sånn mer :/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...