Jump to content

Brev ang våpenkontroll


Tom K

Recommended Posts

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det betyr en smule sjauejobb, masse våpen som må ut og inn igjen! :forvirra:

 

Lyst til å utdype den der, eller skal vi la det ligge? :lol::lol::lol:

 

 

Det er bare det at skapet er så fullt at det "buler"!! :lol: Det som nå forhindrer meg fra å kjøpe mere er kravet om tilknytning til vaktsentral med utrykking. Akkurat det er litt kjelkete når man bor "på landet".

 

Forøvrig har jeg ikke ulovlige våpen i huset! Og det folk bør huske på er at ( så langt jeg kan forstå loven. ) skal vel også registreringsfrie våpen, hagler og funksjonsdyktige veteraner fra før 1890 oppbevares i skapet.

 

For å si det slik så har ikke fruen oppdaget den sist annkomne hagla som har flyttet inn, SÅ fullt og uoversiktlig er det! :P

Link to comment
Share on other sites

( så langt jeg kan forstå loven. ) skal vel også registreringsfrie våpen, hagler og funksjonsdyktige veteraner fra før 1890 oppbevares i skapet.
Lovlige uregistrerte hagler, skal oppbevares i godkjent våpenskap. Antikke våpen prod. før 1890 kan du ha hengende over peisen, eller under madrassen om du vil. Men det er selvfølgelig lurest å låse dem inn.
Link to comment
Share on other sites

tilitt skaper tilitt - Mistillit skaper ufred.
I likeverdige relasjoner, ja.

 

I møte med ordensmakten er sunn skepsis ikke dumt, det går det fint ann å ha uten å virke konfliktskapende. Ser ikke noen mulighet får at det skal kunne få negative konsekvenser å ha våpnene korrekt låst inn når de kommer, sett opp imot den (riktignok minimale) risiko furuoglyng nevner.

Link to comment
Share on other sites

Ja da må man vente en uke til neste tirsdag. Det har vært en misforståelse, jeg trodde de kom i dag og de trodde de skulle komme neste tirsdag. Hvis fruen skal følge opp den rydding og vasking som har vært foretatt før dette besøket som det ikke ble noe av får hun det travelt de neste dagene. :lol: Men rent vil det jo bli til "Onkel Blå" kommer på besøk!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lovlige uregistrerte hagler, skal oppbevares i godkjent våpenskap. Antikke våpen prod. før 1890 kan du ha hengende over peisen, eller under madrassen om du vil. Men det er selvfølgelig lurest å låse dem inn.

 

Er du helt sikker på at funksjonsdytige våpen fra før 1890 ikke behøver å stå i skapet? Da teller de kanskje heller ikke med i antallet som bestemmer når man må ha avtale med Securitas eller slike?

Link to comment
Share on other sites

Er du helt sikker på at funksjonsdytige våpen fra før 1890 ikke behøver å stå i skapet?
Ja. Kravet til oppbevaring er innført i våpenloven. Loven spesifiserer at svartkruttvåpen produsert før 1890 ikke blir rammet av våpenloven, siden disse regnes som antikviteter og ikke som skytevåpen. Dermed gjelder ikke kravet om oppbevaring i våpenskap for disse. Loven skiller ikke på funksjonsdyktige, og ikke funksjonsdyktige antikviteter. Har du feks. en SA Colt fra 1889, kan du ha denne slengende rundt i huset som du vil. Du kan ta den med deg hvor du vil. Men selv om loven gir deg ett fritt spillerom, er det jo lov til å bruke hodet. :winke1:
Da teller de kanskje heller ikke med i antallet som bestemmer når man må ha avtale med Securitas eller slike?
Etter våpenloven skal de ikke telle med. Men hva ditt lokale våpenkontor mener om saken, tørr jeg ikke spå noe om. Jeg tipper dette er en problemstilling som ikke har vært "på bordet" tidligere. Loven er klar nok på dette punktet, men vi vet jo av erfaring at lokale tolkninger er det som avgjør.

 

Når det gjelder skytevåpen og våpenskap, vil jeg også nevne en ting til. Det er ingen krav om at våpnene skal være låst inn i skapet når eieren er hjemme og har våpnene under oppsyn. Du kan godt ha jaktrifla liggende på stuebordet mens du sitter i sofaen å ser på Hotell Cesar på TV. Eller du kan ha alle våpnene dine liggende på stuegulvet hvis du vil det. Låse dem inn i skapet, må du selvfølgelig når du forlater hjemmet.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skytevåpen og våpenskap, vil jeg også nevne en ting til. Det er ingen krav om at våpnene skal være låst inn i skapet når eieren er hjemme og har våpnene under oppsyn. Du kan godt ha jaktrifla liggende på stuebordet mens du sitter i sofaen å ser på Hotell Cesar på TV. Eller du kan ha alle våpnene dine liggende på stuegulvet hvis du vil det. Låse dem inn i skapet, må du selvfølgelig når du forlater hjemmet.
Det er det ingen som påstår heller, men som kjent er det ikke nødvendig å ha brutt noen lover for å få våpene (om enn aldri så midlertidig) beslaglagt (jf f.eks. ALM-saken mm).
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...