Jump to content

Brev ang våpenkontroll


Tom K

Recommended Posts

I dag fikk jeg et brev fra politiet om at de ønsker å komme på besøk for å kontrollere om jeg oppbevarer mine våpen på forskriftsmessig måte, de er hjertelig velkommen hit men det jeg stusser litt over er at jeg fikk beskjed om å ringe for å avtale en tid som passet, brevet inneholdt også et par ark med lovverket ang oppbevaring, hadde det ikke vært bedre om de kom uannmeldt for å sjekke ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du har uansett krav om 48timers varsel før en slik kontroll.

Så jeg synes det var en veldig grei måte å ordne dette på.

 

De kommer ikke uanmeldt med mindre de har mistanke om noe ulovlig og da har de med en ransakelsesordre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nja, det spørs. Hvis du hadde vært en shady person som de hadde mistanker om drev med noe rart hadde de vel dukket opp uanmeldt med ransakningsordre. I det tilfelle du beskriver har de ikke det, de foretar en forespørsel om de kan komme på kontroll. Alt er avhengig om de mistenker deg eller bare foretar en "tilfeldig" kontroll da det er forskjellige regler som gjelder

Link to comment
Share on other sites

Hensikten med slike brev er vel kanskje også å gi de som er litt slappe med oppbevaringen et lite hint om at ting skal være forsvarlig innlåst, jeg sjekket litt ekstra i hyllene her og fant faktisk ei halvfull pakke med 357 Magnum som var plassert sammen med pakkene med tomhylser, men nå er også den låst inn ;)

Link to comment
Share on other sites

Også vi som eier lovlige våpen, som på ingen statistisk signifikant måte er representert i kriminalstatistikkene, har krav på rettssikkerhet. Kravet om forhåndsvarsling ved slike inspeksjoner handler vel om at politiet ikke når som helst skal kunne trenge seg inn i husstanden til hvem som helst av landets 500000 våpeneiere uten skjellig grunn til mistanke.

 

Personlig synes jeg slike inspeksjoner høres ut som horribel bruk av ressurser. Jegere og skyttere som ikke oppbevarer våpnene sine i henhold til lovverk/forskrift er det vel langt mellom.

Link to comment
Share on other sites

Er da bare hyggelig å prate med politiet, men når de sier ifra at de kommer så forsvinner vel poenget ved å i det hele tatt ha kontroll. Da er det bare å gjemme unna den avsagde hagla du har stående ved inngangsdøra (sånn satt på spissen). Om det er dårlig bruk av resurser er vel opp til politiet å avgjøre. Du får ha kaffen klar :)

Link to comment
Share on other sites

Du får ha kaffen klar..

Selvsagt fint MEN husk at en politimann er akkurat det når han er på besøk. Dumt hvis vedkommende da ser toppen på HB apparatet ditt, slagmerker på barna eller en bong på stuebordet (EKSTREME tilfeller KUN for å illustrere)...

Jeg mener at en tjenestemann bør gjøre jobben sin og ferdig med det! Hos meg kommer da onkel inn dit skapet står og IKKE lenger!

8) I mine yngre dager slapp jeg inn en overivrig tjenestemann uten å tenke.. Han 'tok seg til rette' og konfiskerte dynamittgubben jeg hadde under senga samt en 5W privatradio.. Dusten!

Siden jeg var under en viss alder fikk jeg bare en skjennepreken. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt uproblematisk Tom. Det er tante A som kommer, ikke noen politimann, og når hun var hos meg var hovedpoenget ved besøket og sjekke alt av våpen opp mot våpenkort og hva som sto i systemet, slik at serienummer o.l. faktisk stemte overens både på våpen, kort og datan. Ingenting annet ble spurt om eller gravd etter. Hos meg foregikk det ihvertfall fort, greit og hyggelig, og vi avdekket også en feil hvor nummer på et våpenkort ikke stemte med det som faktisk sto på våpenet. Jeg ble ihvertfall svært positivt overrasket, da jeg var heller skeptisk da jeg fikk brevet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom til å tenke på en ting. Hvis man er bortreist på jobb for eksempel når de sender ut et slikt brev og de ikke får svar på to uker. Hvordan ville det gå? Jeg har ingen mulighet til å hverken svare eller ta dem imot hjemme hvis de treffer det rette tidspunktet. Hvordan vil de oppfatte det tro? Kan det føre til en uønsket situasjon?

Beklager hvis det passer dårlig med dette spørsmålet her. Jeg kan eventuelt lage en ny tråd om dette hvis ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en grei måte å gjennomføre en kontroll på. Da rekker du å støvsuge og gjøre det litt fresht før de kommer !

Hvis de mistenkte at du var en upålitelig person skulle de ikke gitt deg våpentillatelse i første omgang.

Vi som er lovlydige våpeneiere, ladere og jegere bør være glad for slike kontroller. Når noen skriker opp om uansvarlige våpeneiere, kan våpenkontoret si at "vi har hatt en rekke kontroller, og har ikke avdekket noe ulovlig". Det må jo være bra.

For jeg tror jo fortsatt på teorien om at det er ikke "vi" som er de farlige, det er de som har våpen ulovlig. De som ikke er jegere og ladere, som ikke er oppe kl 0400 for å liste seg ut i skogen, eller stiller på jaktfeltstevner hele sommeren.

Så de kan gjerne få komme og kontrollere meg også !

Link to comment
Share on other sites

Sikkert store forskjeller fra kontor til kontor her også, så jeg kan jo bare svare for min del og min erfaring, men det var nettopp pga. slike problemstillinger at våpentanta her i Halden sendte ut brev og ba meg ta kontakt for å avtale tidspunkt. Hun hadde full forståelse for at folk jobber skift, på sjøn, med langtransport, er på ferie etc. Jeg jobber i Nordsjøn og setter stor pris på denne tilnærming til avtale om hjemmebesøk, da er det plutselig ikke så vanskelig å få til. Hvordan noen vil reagere på at det går to uker uten svar på et brev er jo umulig for meg å svare på, men hadde det vært meg og "min" våpentante tipper jeg at hun ville plukket opp telefonen og prøvd å ringe. Tror ikke det blir full utrykning med en gang. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sikkert store forskjeller fra kontor til kontor her også, så jeg kan jo bare svare for min del og min erfaring, men det var nettopp pga. slike problemstillinger at våpentanta her i Halden sendte ut brev og ba meg ta kontakt for å avtale tidspunkt. Hun hadde full forståelse for at folk jobber skift, på sjøn, med langtransport, er på ferie etc. Jeg jobber i Nordsjøn og setter stor pris på denne tilnærming til avtale om hjemmebesøk, da er det plutselig ikke så vanskelig å få til. Hvordan noen vil reagere på at det går to uker uten svar på et brev er jo umulig for meg å svare på, men hadde det vært meg og "min" våpentante tipper jeg at hun ville plukket opp telefonen og prøvd å ringe. Tror ikke det blir full utrykning med en gang. :mrgreen:

 

Ja får håpe de ikke sprenger døra mi hvis det skulle skje hehe. De vil heller ikke få tak i meg på telefon siden den ligger igjen på heliporten. Så i en sånn situasjon håper jeg de er tålmodige og venter på svar.

Link to comment
Share on other sites

hadde det ikke vært bedre om de kom uannmeldt for å sjekke ?

 

Slik der er nå så viser jo det at kontrollene ikkje har som hensikt å "ta" flest mulig, men heller ha som mål at ting som evt ikkje er som det skal kan gå i orden uten ressursbruk som straffereaksjoner og konsekvenser det medfører osv.

det er jo som når det blir opplyst om fotobokser langs vegen.

slik eg ser det er det vinn-vinn. evt dårlig våpenlagring blir utbetra, og det blir god stemning mellom politiet og våpeneiger.

Link to comment
Share on other sites

men når de sier ifra at de kommer så forsvinner vel poenget ved å i det hele tatt ha kontroll.
Både du og trådstarter skjønner tydeligvis ikke hva hensikten med denne kontrollen er. Det handler om å kontrollere at du har et godkjent våpenskap (oppbevaring i henhold til regelverket), og at du har kontrollen over våpnene dine. Det handler ikke om å prøve å finne noe noe du kan "tas" for. Dere som ønsker å gi politiet myndighet til å komme på uanmeldte besøk i folks private hjem når de selv måtte ønske, bør tenke litt grundigere etter hva slags samfunn dere egentlig ønsker å leve i. Noen ganger er ikke den første tanken den beste ideen på sikt.
Link to comment
Share on other sites

Å koke kaffe til de som kommer er bortkasta. Inspeksjonen er så kjapt unnagjort at man kan få et fårehundblikk av mindre...

De må gjerne komme å se i skapet mitt, det er ikke mye ureglementert der annet enn at det er i et rom som ikke er pussa opp siden det var nytt. Om man er mistroisk til etaten er man vel kanskje ikke av de som burde innehave våpen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk besøk fra to damer fra våpenkontoret, det var to år siden nå. Jeg lot dem selv bestemme tiden. Jeg er også registrert patronsamler og var litt spent på om mitt låste glasskap ville bli godkjent, og det gikk greit.

 

Det som slo meg litt var at mange i mitt skyttermiljø fikk en slik kontroll, vår konklusjon var at de sjekket de "ivrigste" i distriktet, de som stadig handlet og markerte seg på våpenkontoret og i konkurranser og mye jakting. Alle disse har en tendens til å ha orden på ting. Du store min med tanke på alle de andre sløve og mer eller mindre frafallende som har uorden i sysakene og som heller burde fått en kontroll. Det er der de burde prioritert, vi i våre klubber fant ut at de søkte i feil kategori. Jeg kjenner til mange som hadde gått på en smell.

Link to comment
Share on other sites

Det som slo meg litt var at mange i mitt skyttermiljø fikk en slik kontroll, vår konklusjon var at de sjekket de "ivrigste" i distriktet, de som stadig handlet og markerte seg på våpenkontoret og i konkurranser og mye jakting.
Det er absolutt et problem at de ser ut til å ha holdningen at det er mengden våpen hos en enkeltperson som er problemet.

 

Er personlig meget mer bekymret for de som du aldri ser igjen etter 6 måneder og en glocksøknad, enn de som har 10, 20 eller 100 våpen og stevnestart en par tre ganger i uka.

Link to comment
Share on other sites

[...]vi i våre klubber fant ut at de søkte i feil kategori. Jeg kjenner til mange som hadde gått på en smell.

Det forutsetter at målet er å ta flest mulig, ved å sjekke dere som er godt kjennt i miljøet oppnår de at veldig mange får høre at det kontrolleres. Dere vil prate om dette både på banen og ved kaffemaskinen på kontoret og hundrevis av mennesker vil dyttes litt i rettning av å ha "allt på stell" med kun en 4-5 utførte kontroller. Hadde de kun tatt tilfeldig utvalgte med en dobbeltløpet Baikal i skapet og en tur på jakt hver 3dje høst hadde de sikkert funnet flere avvik, men de hadde ikke oppnådd noen effekt utover de personene de faktisk kontrollerte.

Link to comment
Share on other sites

Er personlig meget mer bekymret for de som du aldri ser igjen etter 6 måneder og en glocksøknad, enn de som har 10, 20 eller 100 våpen og stevnestart en par tre ganger i uka.

På den andre siden, hvor mange våpen vil forsvinne ved innbrudd?`

 

At de går etter de mest profilerte kan tolkes svært positivt, ikke bare vil de spre ordet mer effektivt men de vil som regel også ha alt i orden. Så de får gjennomført kontroller med de som har flest våpen og får fokus på lagring i miljøet uten å skape masse bry for seg selv eller andre. Det er jo ikke alle som er ute etter å ta så mange som mulig for en hver bagatell, de som jobber på våpenkontorene har sikkert nok å gjøre som det er uten å måtte starte sak mot folk for mangelfull oppbevaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor selv i samme politidistrikt og spurte kontrollørene om hvordan de prioriterte "kontrollisten" når de var hjemme hos meg for et par år siden. Da var svaret så vidt jeg husker at ca. halvparten var tilfeldig utvalgt og den andre halvparten på "antall" våpen. De hadde også en svært serviceinnstilt holdning og utførte arbeidet på en forbilledlig måte.

 

Har du det antall våpen du har kort på?

 

Oppbevares det riktig? FG- godkjent skap etc? Sitter skapet fast i vegg hvis det er krav til det?

 

Generelt en helt grei opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

På den andre siden, hvor mange våpen vil forsvinne ved innbrudd?
Ved innbrudd må man nok dessverre regne med at alt forsvinner uansett. Kravet til å FG-godkjenne et skap er så vidt jeg har forstått at det ikke skal kunne åpnes på under 10 minutter med vinkelsliper. Det må således betraktes som rent symbolsk uten alarm.
Link to comment
Share on other sites

Jobber med verdisikring selv og at ting er FG godkjent klasse 1, 2 eller 3 betyr bare at det skal ta en viss tid å bryte opp skap eller dør, hvis noen virkelig vil inn så kommer de inn uannsett, det er tiden det tar som er viktig......tror også at de som bryter seg inn og er på jakt etter våpen har med seg egnet utstyr, en data,tv, dvd tyv har neppe lyst til å bryne seg på et stålskap ;)

Link to comment
Share on other sites

Nesten ingen jeg kjenner låser verdisaker i safe/stålskap. Det meste oppbevares i kommoder og sånt. Er det noe virkelig fint noe, står det helt åpenlyst slik at gjestene og sånt kan se det :roll:

 

Når det gjelder "Nivå av sikkerhet" så kan man definere det slik her:

 

Nivå 1: Rusmisbrukere, uteliggere, romfolk osv. Altså de som ikke pleier å ha med seg verktøy og gikk inn i et eventuelt åpent vindu etc.

Nivå 2: Lokale "helter" som har litt mer peiling. Ekstra god lås på dørene og ha ting innelåst beskytter greit mot disse.

Nivå 3: Typiske bander som herjer. Har gjerne med seg verktøy som får opp det meste, men et FG-skap vil de kunne ha problemer med.

Nivå 4: Kommandosoldater. Eksempelvis NOKAS-ranet, Serberne som ranet en bank fra helikopter i Sverige osv. Disse kommer forberedt på det meste.

 

Dette lærer man på vekterkurs og sånt :)

Link to comment
Share on other sites

Er det noe virkelig fint noe, står det helt åpenlyst slik at gjestene og sånt kan se det
He, he godt poeng. Er nok allikevel mer utbredt enn du tror, er jo ikke akkurat noe folk skryter av når de er ute på byen. Videre kommer nok både nivå 2 og 3 glatt inn i våpenskapet hvis de får jobbe uforstyrret i tom enebolig uten alarm...
Link to comment
Share on other sites

Det er jo selvsagt mellomledd. De fleste lokale heltene her omkring ville heller knust noen vinduer og tagget litt her og der om de ikke fikk det til, noe de ikke har vett nok til.

 

Verdiskap så er det nok en del som har disse europrissafene til 3-400 spenn. Disse regner jeg ikke for safe eller verdiskap å være, siden det tar svært kort tid å bryte opp. Noen av dem er det bare nok å dunke hardt nok i så går de opp :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og da hører det vel med til historien at disse nivå 4 kommandosoldatene ikke er på utkikk etter jaktvåpnene til folk, ei heller driver med innbrudd hos privatpersoner (untatt kanskje om de har et par Munch på veggene). Selv er jeg litt fan av "security through obscurity", altså gjemme til på lure plasser dersom man skal på ferie. TVer og datamaskiner kan erstattes.

 

Litt OT der men... Må kanskje presisere ovenfor en videre opp at jeg ikke er for at Politiet skal ha rett til å ransake en hver våpeneiers hus kun på bakgrunn at de er våpeneiere. Og jeg er enig i argumentet om at slike kontroller sender et godt signal gjennom jungeltelegrafen.

Likevel, man tar jo aldri noen lovlydige "skurker" med magasinextension på hagla si eller et uregistrert løp ved å si ifra på forhånd heller, og hvis ikke de heller ikke bryr seg om å håndheve alle disse rundskrivene så synes jeg liksom ikke at alt henger på greip. Men det er ikke alt som skal forståes av menigmann i gata.

Link to comment
Share on other sites

Må kanskje presisere ovenfor en videre opp at jeg ikke er for at Politiet skal ha rett til å ransake en hver våpeneiers hus kun på bakgrunn at de er våpeneiere.
Ransake er vel å ta litt i, de skal se våpenskapet ditt, at det er av godkjent type og at alle registrerte våpen er tilstede og låst inn i det. Kun dette har de lov til, begynner de å snoke fritt er de på ville veier. Videre er det vel som regel ikke politifolk, men administrativt ansatte som gjør dette.
Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner: Har ikke tall på det, kun signaler og uttalelser jeg har bitt meg merke i. I følge Kripos skal trenden ha vært jevnt nedadgående siden 90-tallet, men de publiserer veldig lite informasjon om dette. Det er i seg selv et godt tegn på at dette IKKE er et problem, om sivile våpen på avveie var et reelt problem for samfunnet ville vi nok sett klar statistikk som dokumenterte det.

 

Ellers synes jeg ditt argument oser av teori. Jaa, i teorien er det ikke vanskelig å åpne et våpenskap. Hvis man har med verktøy for jobben OG kan jobbe helt uforstyrret. Men hvor mange innbruddstyver gjør nå dette? Hvor enkelt det er i teorien er uvesentlig hvis ingen gjør det i praksis. Selv om eneboligen er tom så er det ikke et sted man vil være lenger enn nødvendig eller bråke mer enn en må, det er mange usikkerhetsmomenter å forholde seg til. Jeg kjenner få andre enn våpeneiere som har skap i denne klassen, så at det er rutine å ta med seg vinkelsliper tror jeg ikke så mye på. Og det er ikke alle som er interessert i våpen hvis de må jobbe for det, mens en TV eller en PC lett kan selges på Finn om nødvendig er markedet for stjålne boltrifler og hagler langt snevrere.

Link to comment
Share on other sites

Her ble skapet revet løs fra veggen og slengt i bilen midt på dagen, så de trenger ikke å starte mekanisk verksted inne på soverommet for å åpne skapet... dette var av kategori 1 persone på Rausheim skalaen. Ikke tar de hensyn til gulv og trapper i huset heller så å slepe et tungt skap ut er ikke like vanskelig som å få det inn i huset uten å rasere hele kåken i prossesen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror prosenten våpeneiere som har en vinkelsliper i kjelleren eller garasjen er såpass høy at de som har tid til å prøve å åpne våpenskapet på stedet sannsynligvis vil finne det de trenger av hjelpemidler etter 5-10 minutters leting. Spett er også nesten allemannseie i dag.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT der men... Må kanskje presisere ovenfor en videre opp at jeg ikke er for at Politiet skal ha rett til å ransake en hver våpeneiers hus kun på bakgrunn at de er våpeneiere.

Og det har altså politiet ikke rett til å gjøre heller, heldigvis.

Videre er man der for å kontrolere at regelverket blir fulgt, altså kontroll av legalt våpeninnehav - ikke for å regulere ulovlig omgang med våpen / kriminalitet.

 

Når det gjelder FG godkjent skap, så har jeg verdt med på å åpne et med vinkelsliper og det var ikke gjort i en håndvenning, for å si det slik. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig ikke bare patroner som skal låses inn, husk at kuler til hjemmelading også skal være innelåst.
Særlig.... Det betyr at alle de hjemmestøpte blykulene, som ikke bestod min egen kvalitetskontroll, og som ligger i smeltegryta i garasjen og venter på nedsmelting, egentlig skal være nedlåst i ammo-kista. Ja.... jeg kan ikke si å være overrasket. Dette bringer frem de 2 vanlige spørsmålene, som alltid dukker opp i mitt hode i når dette temaet er oppe:

 

1: Hvem er disse tullingene som lager disse totalt unødvendige reglene?

 

2: Er det noen mulighet for at disse tullingene blir satt til å gjøre noen andre (reelt samfunnsnyttige) oppgaver, nå som vi har fått en Justisminister fra FRP?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hevdet at det for aktive skyttere og spesielt hjemmeladere, er det nesten umulig å følge loven til punkt og prikke. Uten ett eget opplegg for innlåsing av komponenter der de brukes.

Derfor er det viktig å gå gjennom det området politiet får adgang til med finkam etter slikt som vi normalt ikke tenker så nøye på.

T.d ei uttrekt kule som står på ei hylle, kanskje ei hylse eller to med tennhetter i som skal destrueres, ei 22lr patron som har trillet under en teppekant o.s.v. Ikke at jeg tror de er ute etter oss, men man vet aldri hvem og hvordan den enkelte som kommer og tar kontroll er og ser på ting. For ikke å nevne hvilket humør de er i. For å gjøre alt enklere både for en selv og kontrollørene, sørger en for at slikt er fjernet før kontroll.

 

Ett annet aspekt er i ett tilfelle der en blir anmeldt for noe (trenger ikke være reelt, det holder med tydeligvis medå publisere bilder av ny rifla i en blogg). Kommer onkel da på døra for å hente våpna dine, og finner patroner/kuler etc. som ikke er innlåst, har de uansett en sak på deg selv om det de opprinnelig kom for viser seg å være feil. Så man bør etterstrebe at alle aspekter ved oppbevaring av våpen og amo er korrekt til enhver tid.

 

 

Her er gjeldende bestemmelser, om hva som er ammunisjon og hvordan denne skal oppbevares.

Så slipper vi synsing etc.

 

Fra våpenloven:

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

Endret ved lov 14 juni 1974 nr. 39.

 

Fra forskrift:

§ 78. Krav til sikker oppbevaring

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen skal påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring.

Uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990 regnes i kapittelet her som registreringspliktige våpen og skytevåpen.

 

§ 80. Oppbevaring av ammunisjon

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

Den som har politiets tillatelse til å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon, eventuelt mer enn 15 000 patroner håndvåpenammunisjon der minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short, skal varsle brannvesenet om hvor ammunisjonen er oppbevart, og følge eventuelle pålegg som brannvesenet gir om oppbevaringen. Tillatelse skal ikke gis før det er fremlagt bekreftelse på at brannvesenet er varslet og eventuelle pålegg fulgt opp.

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn.

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven.

Link to comment
Share on other sites

Det er i drøyeste laget for mitt vedkommende at politiet uten mistanke om noe kan kreve å få inspisere noe inne i mitt hus. Det er vel såvidt dette går klar av Grunnlovens bestemmelser. Det er forsåvidt meget mulig at det er Grunnloven står i veien for at politiet skal kunne inspisere, uten å varsle først.

 

Det er en grunn til at jeg har en forstørret utgave av "Eidsvoll 1814" på veggen min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...