Jump to content

Ny (gammel) drilling i hus: Fraulein Durabelich


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har solgt og kjøpt forskjellige drillinger de siste årene. Det er vel egentlig en sykdom...

Nå har jeg kjøpt en drilling via egun.de. Denne fikk jeg til en svært fordelaktig pris. Egentlig skeptisk til alu-kasser men prisen var så bra at jeg hoppet i den. Denne kan jeg nok ikke tape penger på, om jeg vil selge igjen.

 

Det er en Krieghoff Trumpf Dural (altså med aluminium baskyle) i kaliber 7x65R og 16/70 med en Zeiss Diatal 6x42 i hakemontasje. Den er produsert i oktober 1967. Jeg var kjempespent da den kom med posten i går! Her er førsteinntrykkene, før jeg har prøveskutt.

 

 

Positivt:

* Lett og velballansert. 3.1 kg uten kikkertsikte. Smekker, passer utrolig godt til min ansiktsform. Ligger støpt! Denne peker like bra som rypehagla, og vekta er lik.

* Ikke antydning til slark! Verken i kassa eller hakemontasjen.

* Den er hel og fin. Et par små merker i kolben, blåneringen er veldig bra. Kan ikke være mye brukt denne.

* Det er hull under hakemontasjen så man kan se de åpne siktene under kikkertsiktet. Finurlig. Jeg lurer på hvordan dette funker, må da bli svært smalt synsfelt? kanskje det funker om man skyter med begge øyne åpen? Men jeg kan vanskelig se for meg at jeg skal klare å finne fugl i oppflukt med kikkerten på, for eksempel. Må testes!

* Sikring på kolbehalsen. Jeg har forsøkt mye annet, og får det ikke til…

* Oppspenner for rifleløpet, silkeglatt.

* Ringer for kikkertsiktet. Det er fast 6x42, dersom jeg misliker det kan jeg bytte til en 1.5-6x42, som er optimal for mitt bruk.

 

Negativt:

* Det er satt på en dårlig kolbekappe, og den er elendig tilpasset. Det bør jo være greit å fikse på.

* Det er benyttet vanlig plank i stokken… Mulig jeg bruker noe tid til våren på å pusse ned og se om det går an å få frem mer liv. Spesielt fremstokken er utrolig kjedelig.

* Det er stemplet inn noen kruseduller i aluminiumen. Jeg har hatt drillinger med fin gravyre før, dette er kjedelig… Jada, jeg kjøpte denne børsa for å ha en skikkelig bruksbørse, men det er allikevel litt kjedelig.

* Fast 6x42 kikkertsikte. Ser skarp og fin ut, men kan vel bli problematisk. Jeg trives med åpne sikter, får se hvordan dette fungerer.

 

Alt i alt er jeg positivt overasket! Og gleder meg til prøveskyting. Min forrige drilling var i 7x65R, håper de ladningen som gikk bra i den også går i denne (jeg er IKKE glad i å lade…). Jeg ladet opp en del forskjellige testladninger til gamledrillingen med ulike kuler, så kan teste litt forskjellig. Next stop skytebanen. Kommer mer rapport når jeg får testet Fraulein Durabelich.

 

Her er noen dårlige mobilbilder:

Krieghoff Trumpf Dural

bilde_11.JPG

 

Dural kasse

bilde_22.JPG

 

Dårlig tilpasset kolbekappe…

bilde_3~0.JPG

 

Sikring på kolbehalsen, oppspenner for rifleløpet

bilde_4~0.JPG

 

”see through” hakemontasje. Kan bruke åpne sikter med kikkertsiktet montert

bilde_5.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det gikk et dypt sukk av lettelse gjennom kroppen min i det jeg hadde pusset børsa, og satt den i våpenskapet. Jeg kjente meg rett og slett påkledd igjen! Vet ikke helt hva det er med drilling som gjør den så avhengighetsskapende. Jeg gleder meg til å tusle rundt i skauen med denne i hånden :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Skaubjønn!

 

Denne ser veldig lik ut til min Trumpf Dural. Eneste forskjellen er vel at min har greener og er i 7x57R.

 

26_1106496082.jpeg"%20target="_blank

 

Trives veldig godt med denne og bruker den mest med Hensholdten på fast 4x i sekken. Da ligger dwn på 2,9 kg. Hakemontasjen min har også durchsehen, noe jeg har sansen for. Da får man både gleden av de åpne siktene samt muligheten til kikkerten, om man er avhengig av det.

 

Min går ganske så bra med det meste av ammo. Her er ei samling med kikkert, skutt i benk:

 

normal_DSC00992.jpg

 

Håper du også blir fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny samboer!

 

Importerte jo selv "Angela"-drillingen i år, og hun har foreløpig 5 liv på samvittigheten under årets jakt. Hun har Greener-sikring på siden og det har spart 5-6 liv til nå. Det viser seg og være utrolig vanskelig å slutte med automatiserte bevegelser på tross av sikkert 1000 monteringer med avsikring hjemme. Ved lyden av vinger søker tommelen automatisk opp på kolbehalsen og jeg har ganske mange ganger stått med løpsvelgeren til rifla på, etter å ha "avsikret". Og rifleløpet egner seg jo dårlig til fluktskudd i tillegg til at sikringen fortsatt er på. Det gir dyra et solid forsprang. Det bedrer seg dog og i går ble det en orrhane etter en perfekt utført monteringsprosedyre.

 

Status med drilling 2013:

 

2 røy

1 orrhane

2 liryper. (Hadde blitt flere ryper, men på jaktdag 2 gikk jeg på trynet og fikk en trøkk på kryssbolten så Angela ikke kunne lukkes.)

 

Drilling anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Ahhh.. Grattis, den var flott! Klør veldig etter å få seg en drilling kjenner jeg, men må vel vente som mye annet :/

 

Litt på siden: hadde vært gull om noen kunne laget en slags ressurs-tråd om import av våpen, fra a til å. Samt anbefalte sider å kjøpe fra osv.

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse :D

Sjølv kosar eg meg med drillingen min - som du hjalp meg å importere. Skyldar deg ein halvliter eller ti for den tjenesten :D Har primært brukt den til revejakt, og har ved to anledninger skutt voksen rev med hagle på lokk. Lokkejakt er utruleg spennande, men det er ein ny dimensjon når dei kjem so nærme at ein kan flytte peikefingeren til bakre avtrekker og trekke av :D

 

Vakkert, praktisk (men det krever trening) og det er ein heilt eigen eigarglede ved drilling - som må opplevast ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Klar for en halvliter jeg Magnum Mauser :D Fint at du trives med drillingen din.

 

Her er litt info fra testskyting.

 

Tre skudd på lasermålte 100 meter på et jorde. Ladningen er 140 grains accubond, tilpasset min gamle børse. (Det ligger info her, om noen skulle være interessert http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=66125&p=716280&hilit=Sulfina#p716280)

Durabelich_Accubond.jpg

 

Ligger litt over altså, skudden ligger høydemessig nedover: Øverste skudd er første skudd, midterste andre skudd og nederste tredje skudd. Ruslet bort og tittet på blinken mellom hvert skudd så børsa var kald vil jeg tro. Det er 33 mm spredning mellom skuddene. 2 klikk ned, så er dette greit nok. Får teste litt ladninger før neste sesong, kanskje...

 

Jeg ville teste litt RWS Brenneke også. Blinken er her på 50 meter. Kulehullet er samme Accubond ladning, med åpne sikter. Børsa er nok regulert for tyngre kule, ikke at det spiller noen rolle på jakt.

Durabelich_Brenneke.jpg

RWS Brenneke skutt med høyre hagleløp, som går på fremste avtrekker. Brenneke kastes til venstre. Øverste innslag er RWS Brenneke 16/70, med kikkertsiktet. Midten 16/65 uten kikkertsikte. Nederst (nærmest, 8cm fra blinken) 16/65 med kikkertsikte. Venstre hagleløp kastet Brenneke enda lenger til høyre. Brenneke krysser altså på 50 meter. Får teste på nærmere hold, kanskje ser dette riktig så bra ut på hold under 40 meter.

Morro dette! Børsa er klar til bruk som hagledrilling :D . Litt mer testing vil vise om den kan brukes med Brenneke også.

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld: hylsa henger ikke fast. Det er ingen treghet å spore når jeg åpner mekanismen, men den henger litt mot rimmen. Knakker den greit forbi. Men det er da underlig...? vil tro at dette er et tegn på høyt trykk, og det liker vi ikke i en drilling... Men kan ikke helt se at denne ladningen skulle gi høyt trykk?:

Kule= Nosler Accubond 140 grains

Krutt= VV160, 53 grains

Hyls= RWS

COL= 83mm (som fabrikkammo)

Link to comment
Share on other sites

Kan sjekke quick load i kveld. RWS hylser har mindre volum enn tilsvarende fra andre fabrikanter jeg har sjekket i dette kaliberet. Det skiller iallefall 1,5gr i krutt mellom disse og S&B for å få samme trykket teoretisk. Jeg går ut fra at hylselengde, olje i kammer, våte patroner er sjekket ut? Er det første gang hylsene er skutt i denne drillingen? Hvis det er litt mye patronspill, kan man vel muligens få symptomer på overtrykk. Da kan det nok hjelpe å være litt forsiktig når man helpresser hylsene. Jeg er langt fra noen ekspert på området, men kanskje dette kan hjelpe litt på vei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et tisvarende ektraksjonsproblem i en Remington rolling block ladet med svartkrutt. Årsaken viste seg etter hvert; basen på hylsa var for myk og rimmen utvidet seg ørlite grann for hver omlading. Etter få omladninger var det omtrent umulig å sette i nye hetter. Dette problemet forsvant med nye hylser, tviler dog på at RWS kan ha slumset med kvaliteten på messingen men du kan alltids ta et kontrollmål av rimdiameter før og etter. Allerhelst sammenlikne med hylser av annen lot/fabrikant.

 

Mvh TB

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
hmmm, vanskelig å brekke børsa etter skudd. Åpner lett, og henger så på bakkanten av hylsa. RWS hyls, virker som kanten (hvaheterdetnå, nederste ringen som hetta står i) er litt stor?

 

Huston I have a problem...

jeg har kjøpt nye hyls, engangsskutte. De henger også i rimmen... Ved å bruke litt vold får jeg lukket og åpnet børsa, men det må litt vold til. Ikke akkurat hurtig og lydløs omladning!

 

Ny fabrikkammo mater som bare det. Løsningen er åpenbar: Kun skytte ferdigrulla. Den svir... vil gjerne lade selv. Noen som har en kreativ ide om hva som kan være temaet her? Hylsene er ikke for lange, bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

Har du målt rimmen på ny og engansskutt hylse? Hvis den har økt så er løsningen enten å redusere rimmen på patronene til en funksjonssikker diameter eller å åpne diameter til rim i rifleløpet hvis denne er unormalt trang. Ville gått for det første alterativet og se om det ga resultat som en prøveordning.

Skitt jakt!

Mvh TB

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det er rimmen som er problemet? Jeg har selv opplevd lignende problemer med både 7x57r og 5,6x50r, men da er det skuldra på hylsa som tar imot. Noen dier presser ikke hylsa nok, selv helt nedskrudd i pressa! Løsningen er å slipe ned underkanten av dia en smule.

Ellers er det vært å sjekke om kammeret ditt er helt i senter! Snurr hylsa en kvart omdreining og forsøk å kamre hver gang til du har en full runde, registrer eventuelle forskjeller!

Link to comment
Share on other sites

hmmm, mulig du har et poeng Hank... Jeg ser bare at hylsa butter mot rimmen, men det kan vel være fordi den ikke kamrer ordentlig på grunn av at skuldra ikke er tilstrekkelig presset. Lyst til å gjøre et forsøk på å slipe litt på dia, men hvordan går jeg frem for å fastslå at det er dette som er problemet???

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Problem SOLVED! :D Viste seg at hylsene ikke var tilstrekkelig presset.... :oops: Fraulein Durabelich må ha trangere kammer enn gamledrillingen min. Jeg skrudde dia nesten helt ned så den bunner i hylseholderen (altså ikke et tørn tilbake), og patronene detter rett ned i kammeret. Det blir testskyting så snart det blir tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det er altså en fast 6x42 Zeiss Duralyt på denne. Det synes jeg ikke fungerer så bra. Glassklar pg lett kikkert, men det blir trangt synsfelt på jakt med denne.

 

En av grunnene til at jeg kjøpte denne drillingen med en gang den ble lagt ut på egun.de var at det er hakemontasje med ringer. Da kan man bytte kikkertsikte om man vil. De modellene der det er loddet fast en halv ring til kikkertsiktet er det ikke fult så enkelt å endre på. Jeg har liggende en eldre Swarovski 1.5-6x42 som jeg har lyst til å sette på i stedet. Men, det er en tommes rør på Duralyt'en, og 30mm på Swaroen. Det bør gå fint å få på fremringen altså, men bakringen som slutter om løpet blir for trang. Er det noen som har en ide om hvordan dette kan løses? Eller som har en passende ring å selge? Ringen er skrudd fast på hakemontasjebasen, ser det ut til, så det bør gå greit å bytte rundt. Eller børsisen må gjøre en jobb for å tilpasse det. 'preciate some help :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har brukt noe tid etter jul til å kjæle for stokken til Fraulein Durabelich.

Jeg har siklet, dampet, pusset, oljet, porefylt og den er nå klar for å hvile før det skal legges finish. Det står mer om fremgangsmåte i The Woodstok Workshop tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=17436&start=1120. Jeg har også lagt ut bildene der.

 

Jeg har skiftet kappa også, til en Pachmayr SLC. Fin kappe, men jeg fikk ikke helt til tilpasningen. Jeg brukte excenter sliper, og det er en lite glipe mellom tre og kappe nederst. Skal elge meg inn på noen som har plansliper etter hvert, blir nok bra.

 

 

Drillingen har som nevnt før relativt kjedelig treverk. Både stokk og fortre har en side med noe liv i, og en særs ordinær andreside.

 

Etter-bilder:

 

Dette er den pene siden

normal_DSC_0045.JPG

normal_DSC_0051.JPG

 

Den kjedelige siden

normal_DSC_0049.JPG

 

Fortre, den kjedelige siden

normal_DSC_0046.JPG

 

Kommer seg dette! Jeg venter på et Leupold Deltapoint sikte (lite rødpunkt av samme type som docter sight, men med triangel punkt så det er mulig med finsikting). Dette skal i en hurtigmontasje. Oppdateringer følger.

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skiftet kappa også, til en Pachmayr SLC. Fin kappe, men jeg fikk ikke helt til tilpasningen. Jeg brukte excenter sliper, og det er en lite glipe mellom tre og kappe nederst. Skal elge meg inn på noen som har plansliper etter hvert, blir nok bra.
For å få det bra, må du slipe kanten i en vinkel, slik at det følger linjene i stokken.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...