Jump to content

Hvem har Blaser Magnum?


Litago

Recommended Posts

Vurderer og sende inn en søknad tross min skepsis :? på et av Blaser magnum patronene hovedsakelig .300 og .338 frister litt

men jeg finner svært lite tomhylser og ladedata og jeg er skeptisk til om dette er patroner som vil overleve på markedet

 

så jeg lurer på om noen her inne har en av disse Blaser patronene

hva slags erfaringer og inntrykk man har av disse?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ringt til Norma og etter denne samtalen ble jeg ikke noe mindre skeptisk

der fikk jeg vite at ingen forhandlere har ferdig ammo eller tomhylser liggende

det var også svært lite ladedata på disse patronene samt var de svin dyre

om jeg ikke husker feil lå 7mm på 16kr tomhylsa .300 18kr og 20kr for 338...

 

min mening er at Norma og Blaser har gjort alt feil i markedsføring

da de ikke har greid og få en pris som konkurerer med andre patroner i sin klasse

samt tilgjengeligheten er svært dårlig..jeg tvilerpå at jeg kommer til og betale 10.000kr pluss for et løp som jeg ikke vet om jeg får brukt

eller om patronene vil overleve fremtiden.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

kjøp deg det du har lyst på du Litago ;) hylser og kuler er forbruksvare uansett om det kosten en mill og er laget i diamant eller om det er laget i vanlig messing

Problemet mitt er at jeg har lyst på så mye :lol: igrunn er det 3 patroner jeg sikkler på nå omdagen

8x68S,9.3x62 og 338 Blaser magnum

problemet for meg med 2 av disse er jo at de må hjemmelades

8x68 er vel en smal sak og få hylser og data til men jeg eier ikke lade utstyr

så skal det bli slik så kommer man til og brenne av 10k på løp og diverse samt noen tusen på lade utstyr

da blir det fort forferdelig dyrt

men som nevnt over her så har jeg også lyst på 9.3

Da slipper jeg unna mye billigere og det finnes grei trenings ammo ferdig rulla

 

Hva vil du oppnå med disse kaliberene utover å ha noe spesiellt? Spesielle ting pleier å koste peng.

 

det dem mener er vel at Blaser magnum skal yte mer enn sine konkurenter og forsatt være mer behaglige i form av rekyl

samt være mer anvennelig for hjemmeladere noe som ikke stemmer...

Link to comment
Share on other sites

Hva vil du oppnå med disse kaliberene utover å ha noe spesiellt? Spesielle ting pleier å koste peng.

 

+1 spesielle kaliber og billig treningsammo.. Rimer ikke spesielt :shock: men fordelen med Blaser er jo at en kan trene med samme riflen, bare med forskjellige kaliber.. Lyst.. :D jeg har lyst på noe hele tiden jeg.. Men å ha lyst til å være rasjonell er jo to helt forskjellige ting.. Nei Litago.. Kjøp et løp med tilgang til billig ammo ( 6.5x55, 308, 3006) og skyt til krampen tar deg.. Og så kjøper du deg et løp i det super duper magnumkaliberet du bare vil og bruker det på jakt.. Da spiller ikke ammo prisen noen rolle :-)

Link to comment
Share on other sites

Hylsene til 338 Blaser Mag ser ut til å ligge omtrent i samme prisleiet som 338 lapua magnum.

Hylser kjøper du f.eks. 100 stk av og så behandler du de fint og har de lenge.

 

Eksotiske kaliber uten å lade selv er ikke å anbefale for lommeboka. Ferdigrulla treningsammo til 338 lapua koster 60-70 kroner per skudd. Lader du selv er du nede i 10-15 med gode kuler.

Regner med 338 Blaser Mag vil koste omtrent det samme.

Link to comment
Share on other sites

Har et 30-06 løp og det går som det griner det :)

brukte det på den første storvillt prøven og bestod så det grein

ikke noe problem der har kjøpt ammo til ca 8kr smellen

det er et helt fint løp til trening

men jeg har blitt så grusomt sær at jeg vil helst ha en tysk patron.... :roll:

gjærne en som kan erstatte 30-06 med med krefter

Link to comment
Share on other sites

Litago :lol: amerikansk kaliberfobi :lol: å så har du kjøpt 3006 i det løpet du har? Hadde du hatt fobi så hadde du gjort som meg og kjøpt 8x57 IS i stedet for 3006 :smile: nei siden du allerede har " solgt" sjelen din til uncle sam.. Så kan du like godt kjøpe 300 win mag.. Argumentene dine faller på steingrunn 8)

Link to comment
Share on other sites

da må jeg komme meg over det ultra sære amerika fobien

 

Noe nytt du har begynt med ?

Mener å huske ørten tråder om for og i mot bøylerifler, custom bøylerifle i 500 S/W,eller om det var 45/70 eller 450 Marlin som er tingen........

 

Jeg hadde ikke vurdert Blaser kalibre i det hele tatt. De gjør ikke noe som andre kaliber ikke gjør, det eneste spesielle med de er at det er dårlig tilgang på ammo og komponenter.....

Link to comment
Share on other sites

Hei der Yhaug!

ja det er nok noe nytt som har kommet..mest mulig kun en fase :lol:

en fase som bør overses både 300 og 338 win mag er patroner som funker utmerket til sitt bruk

og som er lett og få tak på her som jeg bor

så blaser variantene er rimelig ukurante slik som Norma og Blaser har valgt og markedsføre

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
På 16.10.2013 den 18.49, Litago skrev:

Hei der Yhaug!

ja det er nok noe nytt som har kommet..mest mulig kun en fase :lol:

en fase som bør overses både 300 og 338 win mag er patroner som funker utmerket til sitt bruk

og som er lett og få tak på her som jeg bor

så blaser variantene er rimelig ukurante slik som Norma og Blaser har valgt og markedsføre

Valgt å markedsføre? Ja, det er forsåvidt sant, men rar formulering. Alle som forstår seg på markedet og Blaser vet at de driter langt i å "markedsføre" seg inn i prissjiktene for å konkurrere. De satser på å være premium-merket over andre hva fabrikkprodusert angår, og setter prisene etter de kjøpesterke kundene som sverger til dem uansett. Blaser sine egne kalibre blir jeg aldri eier av med mindre noen gir meg ei pipe 😂

Link to comment
Share on other sites

På 16.10.2013 den 15.30, KnuteriK skrev:

338 Blaser Mag yter på langt nær så mye som LM. De oppgir samme hastighet med en 230 grs kule, som jeg sender mine 230 grs kuler avgåre i, med 300 win mag. Gå for noe annet.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Og hvilken hastighet er dette knuterik?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Ifg CIP er EE for 338BM 6360Joule og 6600Joule for Lapua. Forskjellen er akademisk. Litt forskjellig til litt forskjellig bruk. Den ene er bedre egnet til å treffe mål på andre siden av 1000m, mens den andre er tiltenkt normal jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...