Jump to content

Rådyrjakta 2013


Sin12kal

Recommended Posts

Jeg fant ingen annen tråd om rådyrjakta 2013 så da må vi opprette en. Vi er jo allerede godt igang, og regner med at dere har historier å dele.

 

Har selv vært ute et par turer i år.

 

Igår hadde vi bra avskytning med 2 bukker.

 

Første bukken, slaktevekt 17,5kg

WkwrK0hS.jpeg

 

Og andre bukken, slaktevekt 15,5kg. Har jaktet rådyr i 8 år, hatt dyr på post, men aldri fått skutt, men her fikk jeg endelig lagt hvile på forbannelsen :)

WHRPblVK.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Her melder jeg meg på! Når elgjakta er over, bærer det ut i skogen for å prøve seg på skogens prins! Det er vel rundt 20 rådyr i området som "bor" i myra ratt ved huset, og de har jeg på skuddhold hver kveld, så det kan vel nesten ikke kalles jakt... :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er første rådyr felt,ei ung gjeit.La meg i en jerven pose med kaffe og posterte på en åker lapp der jeg hadde sett dyr tidligere.Først kom ei stor elgku som til slutt var 43 m unna.Så kom gjeita utpå.Kunne skutt gjeita med det samme men da måtte jeg ha sutt under buken på elgkua.Kakka forsiktig kaffekoppen mot termosen og det hørte kua og gikk 5m unna.Rådyret falt i smellen for ei nosler accubond 140gr kule i 7mm rem mag.Høyt skudd i toppen av bogene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk en luring i ettermiddag.

Hold 45 meter, rifle Kimber Montana i 308 Win og 150 grs Woodleigh PP

Lurer litt på alderen?

Fjeset er ganske grått, rosenkransene er lave men vide, den har seks tagger, men gevirstengene er tynne, den lengste 22 cm.

Her i strøket har jeg kun sett bukker av denne typen, tynne stenger om de er fire, fem eller sekstakkere.

Kan det ha noe med jordsmonnet å gjøre tro?

Lite kalk men desto mer sur myr og kystfuruskog samt den vanlige blandingen av selje, rogn bjørk og or.

 

aringretsraringbukk003_zps25d4721b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig tatt et i dag. Faktisk det første jeg har skutt i hjemlandet.

Gjet med to killinger kom sprettende bortover, så da datt den største killingen.

Har besøk av to unge herrer med hund, var artig å jakte på den måten også.

Faktisk så artig at jeg og fatter'n sitter og diskuterer dachs vs. Jack Russel. :mrgreen:

Bilder kommer den dagen jeg faktisk klarer å forstå hvordan jeg gjør det. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Vi ble endelig ferdig med elgjakta 2013 den 27 okt med kvote på 14 elger, så det ble det endelig litt rådyrjakt nå i helga.

 

 

Så da byttet vi ut svarthund med dachs'n på fredag, og det ga full klaff.. jeg fikk skutt en liten rådyr killing i los for Elmer...første høsten hans nå, så dette ser veldig bra ut !

 

 

rrjbmd.jpg

Slaktevekt var 7.5 kg på denne rådyr killing,minste jeg har sett noen gang..så denne hadde nok ikke klart seg i vinter.

 

 

Skitt jakt :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt mitt aller første rådyr :) Kje/fjorårs dyr. kom helt alene å stilte seg opp med brei sida til, holde var 60m :) Har hatt en action fylt dag i skogen. Var ute i mårrest å speidet etter dyr i grålysninga, så geit + kje men de var få feil side av grensa. Fikk nesten skutt en rev men den oppdaget oss rett før vi fikk lagt oss i posisjon. Så posterte vi to ganger på rådyr, 1 drev 0 ressultat og andre drevet fikk jeg skutt rådyret + at vi hadde en harelos med beaglen :lol: På tur hjem fikk en av de andre jegerne skutt en rev som stod på åkeren rett før vi kom hjem dit vi skulle slakte :mrgreen:

 

1453542_605525762840800_1682387268_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er rådyr nr 3 i boks!

 

De to første ble skutt på premiedagen og så har det vært hjortejakta som har hatt første prioritet.

 

Men i dag var vi en liten gjeng som brukte drever og det var en spennende opplevelse! Først fikk jeg tre stykker innover mot der jeg satt på post, men de stod så krykkete til bak masse busker og kratt så det var helt umulig å få skudd på dem. De tørket dermed vekk og vi forflyttet oss for å slippe bikkja på nytt.

 

Vi hadde ikke før kommet oss rundt en liten åskant da han som gikk foran meg gikk i kne og fikk skutt et rådyr som stod på andre siden av ei myr. Dyret ramla rett ned, men etter et lite minutt heiv hun seg på beina igjen og forsvant nedi buskene. Ferden stoppet imidlertid bare noen meter nedi krattet; godt skudd og stein død.

 

Jeg satte meg oppe på en høyde med kjempeutsikt over en dal med glissen skog. Bikkja var sluppet og ganske snart hørtes losen. Det er noe spesielt med los skal jeg innrømme! Den kom nærmere og nærmere og til slutt så jeg bikkja komme luntende på høydedraget og deretter forsvinne nedover i dalen mens losen gikk. Jeg skjønte ikke så mye akkurat da for jeg hadde i alle fall ikke sett noe losdyr... så hva pokker dreiv bikkja med??

 

Bikkja slapp seg rett ned i dalen under meg og svingte deretter til min venstre side og jeg var nokså avslappet all den tid det ikke var dyr under meg - såpass kunne jeg jo se.... :roll:

 

FEIIIIIIIIIIIL! For der kom rågeita ut fra intet og svingte seg oppover i terrenget bare 40-50 meter unna. Jeg fikk rifla opp i posisjon og fikk henne i siktet; hun stoppet opp et lite sekund og da benyttet jeg sjansen til å skyte selv om hun ikke stod med breisida til som fasiten tilsier... dyret datt rett ned, død i smellen.

 

Kula hadde gått inn rett over høyre bog og litt skrått ut foran venstre bog.

 

double_zps51931b43.jpg

 

Dagens fangst.

 

raringdyr4_zps9ce03945.jpg

 

Rekrutteringen er det heller ingenting i veien med ; to unge gutter var med i dag og yngstemann satt hos meg da skuddet falt. Han syntes det var stoooor stas :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan si noe om rådyrbestanden i Vest Agder i år?

Har selv ikke jaktet rådyr ennå i år.men har sett lite i elgjakta.

I terrenget jeg disponerer er det kun skutt 1 dyr siste 3 år så det har blitt jaktet forsiktig.

Vet det kan være store lokale variasjoner, men noen her som har gjort seg opp noen tanker om bestanden i vest agder i høst?

Mvh C D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ble en rådyrbukk forrige helg. men den hadde bare høn på ei side..fått tak i et som var ganske likt,så denne skal på veggen.første 6 tagger'n for ung hunden Elmer. noen som vet hvor man får tak i kunstskalle,evt hva koster det ?

 

htsqol.jpg

 

29p9mhu.jpg

En som er fornøyd etter dagens innsats :winke1:

 

var ute i dag også, loset i 2.5-3 timer, veldig fin los.. men dyrene delte seg, og gikk bare i tette smågraner og Elmer fikk såre poter, så da gå vi oss for i dag :winke1:

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hvor man får tak i kunstskalle,evt hva koster det ?

Hvorfor skal du ha tak i kunstskalle. Er det ikke bare å bruke skallen på bukken du skjøt og montere på det? Var det blod på rotstokken på siden som manglet gevir? Hvis det var det kan det hende geviret ligger i nærheten. Hender ofte at geviret løsner "i smellen" :wink:

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hvor man får tak i kunstskalle,evt hva koster det ?

Hvorfor skal du ha tak i kunstskalle. Er det ikke bare å bruke skallen på bukken du skjøt og montere på det? Var det blod på rotstokken på siden som manglet gevir? Hvis det var det kan det hende geviret ligger i nærheten. Hender ofte at geviret løsner "i smellen" :wink:

 

 

deler rådyrene ut på laget, også var jeg litt for sen til å holde igjen hode.

 

bukken komme bare med et gevir når jeg skutt det.. det andre er det lenge siden han har mistet.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Duble på årets siste jaktdag. (kjæringa har bestilt sydentur)

 

Har hatt ei geit med tvillingkje gående på jordet i hele høst. Hver gang de jages på krysser de hovedveien og reiser ned til elva. Har kunnet skyte dem flere ganger men har latt dem gå. Har liksom ikke vært "riktig" setting eller så har jeg vært opptatt av å redde bikkja fra vei. De siste nettene nå har jeg observert dyra på jordet bak låven. Har tenkt at nå er det på tide.......

 

Lørdag morgen. Skal på hjortejakt og skremmer dyra når jeg setter meg i bilen. Kan ta dem fra veien nede ved hovedveien. Ikke riktig setting.

 

Søndag morgen og kveld. Dyra kommer ut men holder seg så langt ned på jordet at det er dårlig bakgrunn. Nabobikkja skvakker og skremmer dyrene slik at de ikke kommer opp.

 

I går kveld er jeg ute rundt kl. 22. Snø på bakken og fullmåne. Dyra ligger og slapper av midt på jordet. Vurderer holdet for langt og bakgrunnen som usikker. Går inn og ser på kveldsnytt. Når jeg da kommer ut er de på vei opp i eplehagen. to skudd på 50 meter. Begge kjeene detter rett ned i smellen. Geita blir stående og jeg lar den gå. Forhåpentlig vis gir den tvillinger neste år også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...