Jump to content

vurderer drilling! men hvilke er mest værbestandig?


joasan

Recommended Posts

vurdere anskaffelse av drilling.. kaliber er ikke bestemt enda, men 12/76 og 6.5 er veldig aktuelt, da jeg har en r93 i kal. 6.5 - evt. fordeler bakdeler med 7x57 etc??

 

så er jeg veldig spent på hva folk mener om rust og drilling? har hørt merkel er veldig følsom, samt blaser er flere hakk bedre..er det bare et intrykk jeg har eller, er det noen som kan komme med faktiske erfaringer? =) - evt. andre erfaringer mtp krieghoff osv..

 

- svar mottaes med takk ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har hatt en Fortuna (DDR Merkel) den rusta aldrig i dårlig vær. Ei heller ikke Ferlach drillingen som jeg har nå. Er veldig nøye med å olje alle metalldeler før jeg drar på jakt.

 

Godt med olje eller grease/gunlube gjør susen. Vær nøye og mett stålet med olje og det skal ikke ruste.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Blaser D99 noen måneder nå. Har ikke fått noe rust på den enda selv om den har vært med i heia uansett vær og tempratur. Andre våpen jeg har hatt som skulle være så "rustmotstandige" nesten syrfaste etter det reklamen sa har fått denne fine brunfargen med samme behandling...

Når det er sagt så er det vell bare benelli super-nova som har hatt et problem på løpet bare det har regnet (den som skulle være det gromeste mtp rust). Resten av mine våpen har hatt det på skruer og andre detaljer.

Så min personelige stemme går til Blaser

Link to comment
Share on other sites

La Krieghoffløpet i et oljebad flere uker i slengen , hjalp ikke. Ble noe bedre med bruk av en seig teflonolje.

 

 

Hei,

 

Har hatt en Fortuna (DDR Merkel) den rusta aldrig i dårlig vær. Ei heller ikke Ferlach drillingen som jeg har nå. Er veldig nøye med å olje alle metalldeler før jeg drar på jakt.

 

Godt med olje eller grease/gunlube gjør susen. Vær nøye og mett stålet med olje og det skal ikke ruste.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

okay.. takk for svar :)

blir litt sann "mot normalt" og ha hagleløpa nede da.. men Blaserd99 virker veldig spennende;) men så er det vel det at blasern leveres kun med kal. 20? hvordan funker det på feks. gås og rådyr? blir ikke ladningene litt lette?

 

noen som har noen meninger ang. kikkertsikte eller evt. aimpoint(passer vell kanskje ikke til d99?) - ser flere er begeistret for "1-4x - forstørrelse modellene" til zeizz og swaro.. har aldri prøvd en kikkert med så lav forstørring i den prisklassen, så meninger/erfaringer rundt dette hadde vert topp! :)

Link to comment
Share on other sites

D99 er fremtiden :winke1:

 

Kaliber 20/76 på rådyr http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=39540

 

Aimpoint er bare å montere som alle andre sikter.

Jeg har en Zeiss Victory HT 1.1-4x24 ret.54 og den er topp til jakt i skogen for min del. Rask i bruk og ikke mye stolper og korn i sikte bildet. Skal ha en ekstra kikkert til natt/kvelds jakt og "lengre" hold og har en Zeiss 2,5-10x50 Varipoint liggende. Har prøvd meg på lærduer med 1,1-4 og skyter likt med og uten sikte. (Har en kompis som mener han skyter bedre på fugl under jakt med siktet montert)

 

7x57R er etter min mening et bra kaliber til det meste. Veltet en elg med den sist helg og var ikke noe å klage på der. Eneste var at Oryx kula slo litt mye mellom bog og ribb-bein. Men er vell mer kula en kaliberet...

 

Jeg jakter mest på vilt med hår og da plager det ikke meg at det er oppspenner på børsa, kan tro fugle/støkk jegere har litt problem med å bli venn med oppspenner.

Men jeg liker tanken med at jeg ikke går med spent børse før jeg sikter på dyret. Vanlige sikkerhets regler gjelder enda selv om det er oppspenner bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en D99, og var ikke fornøyd. Topp bruksjern på klovvilt, for all del, men oppspenneren ble for tung/treg når det gikk opp storfugl. Og, jeg synes det var lite våpenfølelse i denne. Men, jeg er godt fornøyd med min R93, har altså ikke noe med Blaser å gjøre.

 

@ joasan. Jeg har hatt noen forskjellige drillinger, se her for eksempel http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=66125&p=935651&hilit=angelina#p935651 eller her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=15802&p=177925&hilit=Angelina#p177925

og, jeg har brukt en del forskjellig optikk. Til mitt bruk er en 1.5-6 x42 velegnet. Den jeg har kjøpt står det en fast 6x på. Jeg jakter mest med åpne sikter og smekker på kikkertsiktet ved behov. Hater å smygjakte med kikkertsiktet på, ødelegger hele ballansen. Til rådyrjakt med drivende hund spiller det jo ingen rolle, men jeg smyger som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en D99, og var ikke fornøyd. Topp bruksjern på klovvilt, for all del, men oppspenneren ble for tung/treg når det gikk opp storfugl. Og, jeg synes det var lite våpenfølelse i denne. Men, jeg er godt fornøyd med min R93, har altså ikke noe med Blaser å gjøre.

 

@ joasan. Jeg har hatt noen forskjellige drillinger, se her for eksempel http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=66125&p=935651&hilit=angelina#p935651 eller her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=15802&p=177925&hilit=Angelina#p177925

og, jeg har brukt en del forskjellig optikk. Til mitt bruk er en 1.5-6 x42 velegnet. Den jeg har kjøpt står det en fast 6x på. Jeg jakter mest med åpne sikter og smekker på kikkertsiktet ved behov. Hater å smygjakte med kikkertsiktet på, ødelegger hele ballansen. Til rådyrjakt med drivende hund spiller det jo ingen rolle, men jeg smyger som sagt.

 

 

takk for svar:)

- kan tenke meg at oppspenner kan bli et problem.. har somsagt en r93, og liker igrunn tryggheten med oppspenner, og tyngden er igrunn "ok".. så kunna tenkt meg å prøvd å tafse å fikle litt med en d99 :)

 

@ skaubjønn - så du har ingen drilling i bruk lenger? å i såtilfelle hvilke? sikring på siden kan jeg tenke meg kan bli litt uvant ja:)

 

men en ting er hvertfal sikkert.. blir ikke invistert i våpen vist det e slik at det må ligge i oljebad etter hver tur med vestlandsvær :P

Link to comment
Share on other sites

Har en Krieghoff Trumpf og kan ikke si at jeg opplever noen rustproblemer slik andre nevner til tross for at drillingen brukes jevnlig i all slags vær. Kan i tillegg opplyse om at man skal lete lenge etter noen som pusser like sjelden som meg :roll:

 

Edit: Trykkleif

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en liten avsporing. Men jeg har i mange år, brukt et flytende voks fra sprayboks på våpen, når det er mye "drittvær". Har vell ennå noe av stoffet og jeg mener det hette "Våpenfett" og den gamle boksen er gul. Fettert er blått. Men det kan finnes andre typer.

Link to comment
Share on other sites

[@ skaubjønn - så du har ingen drilling i bruk lenger? å i såtilfelle hvilke? sikring på siden kan jeg tenke meg kan bli litt uvant ja:)

 

 

Jeg har kjøpt en Krieghoff Trumpf Dural i 7x65R og 16/70, med sikringen på kolbehalsen. Denne ligger til fortolling nå, kommer vel en av de nærmeste dagene. Spent på hvordan den fungerer.

den første drillingen jeg hadde - Sauer i 12/6.5x55, var utsatt for rust. De andre har ikke vært det. Dersom blåneringen er av høy kvalitet så bør det ikke være et problem.

Link to comment
Share on other sites

Problematikken med rust på eldre drillinger kontra nye, tror jeg har med overflatebehandling å gjøre. Vi må huske på at de fleste av disse vi snakker om, fikk sin blånering i tida da Elvis herjet kloden. Det begynner å bli en stund siden. Er drillingen 40-50 år gammel, så sier det seg selv at blåneringen ikke er like god som da den var ny. Jeg tviler på at stålkvaliteten er noe bedre i dag enn den var da.

 

Jeg har en Trumph Dural, samme som du venter på Skaubjønn. Merker at den er litt rustutsatt, og kommer nok til å ta den med til Vågsland for reblånering til våren.

 

Når det er sagt hadde jeg også en relativt ny Krieghoff Plus for noen år siden, den rustet mye fortere enn Trumpfen.

 

Blaser D99 har jeg ikke erfaring med, og bestemte meg for ikke å kjøpe den når jeg fikk den i hendene. Balansen og følelsen tiltalte meg ikke. Dessuten har den kun to slaglåser, for de som bryr seg om det.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste blånerte våpenet jeg har - som ikke ruster uten å påføre et eller annet - er en Winchester mod. 12 fra 1942.

 

Drillingen (Merkel fra begynnelsen på -80) har jeg brukt fra fjæret sjø til høyfjell - og den har aldri hatt en rustflekk.

 

Akkurat som mine andre våpen :wink: - som jeg smører et tynt lag med hvit vaselin på.

Link to comment
Share on other sites

Var en Krieghoff Plus jeg også hadde , 2000 et eller annet modell.

 

 

Problematikken med rust på eldre drillinger kontra nye, tror jeg har med overflatebehandling å gjøre. Vi må huske på at de fleste av disse vi snakker om, fikk sin blånering i tida da Elvis herjet kloden. Det begynner å bli en stund siden. Er drillingen 40-50 år gammel, så sier det seg selv at blåneringen ikke er like god som da den var ny. Jeg tviler på at stålkvaliteten er noe bedre i dag enn den var da.

 

Jeg har en Trumph Dural, samme som du venter på Skaubjønn. Merker at den er litt rustutsatt, og kommer nok til å ta den med til Vågsland for reblånering til våren.

 

Når det er sagt hadde jeg også en relativt ny Krieghoff Plus for noen år siden, den rustet mye fortere enn Trumpfen.

 

Blaser D99 har jeg ikke erfaring med, og bestemte meg for ikke å kjøpe den når jeg fikk den i hendene. Balansen og følelsen tiltalte meg ikke. Dessuten har den kun to slaglåser, for de som bryr seg om det.

Link to comment
Share on other sites

... klippe

kommer nok til å ta den med til Vågsland for reblånering til våren.

 

Det er vel ikke helt enkelt med reblånering? Løpene er jo loddet, skal vel lite til før de detter fra hverandre hvis man begynner med lurium for å få av den gamle blåneringen?

 

Han har gitt meg en pris på 2900 for reblånering, så jeg regner med han har kontroll på hva som skal skje i prosessen:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Merkel 96K, og har jaktet med den i all slags vær. Ikke noe rust, men jeg legger på en oljefilm hver kveld. Har brukt Eezox frem til nå, men skal prøve Ballistol, da denne ikke skader treverket. Kompisen min har også en 96K, og han er ikke like flink som meg til å pusse, men han har heller ikke hatt noe rust. Tipper begge er fra rundt 2008. Er forøvrig veldig fornød med drillingen :smile: Jakter ikke med annet, bortsett fra elgjakt. Vil gjerne ha sikkerheten med et kjapt 2. skudd, som jo også er grunnen til drilling istede for kombi på fuglejakt.

Link to comment
Share on other sites

skaubjørn Denne ligger til fortolling nå, kommer vel en av de nærmeste dagene.

Det betyr at du har fått den sendt med et tyskt våpentransport firma?

Har du noen tips or tricks å dele om det store" hvordan i hel**** skal jeg få våpen sendt fra Tyskland til Norge uten å gå nesten konk" mysteriet

Plis :cry:

Link to comment
Share on other sites

@ Måltrosten.

Jeg har ikke funnet noen som vil eksportere privatkjøpte børser. Hadde en kontakt tidligere, men han vil ikke lenger. Da utelukkes de som ikke vil sende til utlandet.

 

Du kan kjøpe de som det står eu-wide shipping. Lønner seg å høre med selger om de vil selge til Norge, men det har jeg ikke fått nei til noen gang. Den drillingen jeg fikk i går kom helt uproblematisk via DHL. Du kan f.eks altså kjøpe denne for eksempel, og regne med at hver euro kommer på drøyt 10 kroner alt i alt. Her får du en Krieghoff Pluss til 16000.- http://egun.de/market/item.php?id=4619501

Dersom du som meg ikke er helt stø i Tysk så funker google translate greit nok for å forstå hva som står i annonsen. Det lønner seg med en mail!

 

Hvis du skulle få lyst på denne http://egun.de/market/item.php?id=4608310 så er det vanskeligere (oftest umulig), selger har skrevet Kein international Versand. Det er ikke så komplisert som selgerne tror å ordne eksportpapirene, vår våpensøknad fungerer fint. Men, privatpersoner kvier seg ofte for det og det kan jeg forstå.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Styr unna krieghoff plus

På denne modellen er det slik at du må bestemme deg,på forhånd, om du skal skyte med rifle eller hagle. Om bryteren "stend på hagle" ,så har du liten tid på deg til å svitsje over til rifle før du spenner opp,når feks. rådyret stend utenfor haglehold....dette var grunnen til at eg byttet ut min oppgraderte plus til fordel for Merkel drilling...som har eit system rom er enklere å bruke

Kjøp Trumf'n isåfall,den er rett og slett delikat:-)

Link to comment
Share on other sites

Styr unna krieghoff plus

På denne modellen er det slik at du må bestemme deg,på forhånd, om du skal skyte med rifle eller hagle. Om bryteren "stend på hagle" ,så har du liten tid på deg til å svitsje over til rifle før du spenner opp,når feks. rådyret stend utenfor haglehold....dette var grunnen til at eg byttet ut min oppgraderte plus til fordel for Merkel drilling../quote]

 

?

 

På min Plus hadde eg rifle på eine avtrekkaren og hagle på andre, når løpsvelgaren stod på rifle. Akkurat som på alle andre drillingar med to avtrekkarar, når rifla er spent...

 

Trudde au det gjekk an å sjalte mellom nedre (rifle) og venstre (hagle) når den var spent, men det kan eg ikkje minnast heilt.

 

Hadde du enkel avtrekkar, kanskje...?

Link to comment
Share on other sites

Ved siden av oppspenneren er det ein bryter som bestemmer om det er rifle eller hagle løp som blir avfyrt.

Om ein gjeng på fuglejakt er vel bryter stilt inn på hagle løp,og det har da,for meg, hendt at rådyr og rev har stått utenfor haglehold.Da blir det for mykje å halde styr på.Dette systemet kostet meg nokre rådyr.Plus`n fungerer ikkje slik ein drilling skal gjera,det er min erfaring,men ellers er Krieghoff særs nydelege våpen...det ska seiast

Link to comment
Share on other sites

Det var noe galt med børsa di, om ikke du kunne sjalte om når børsa var spent. Jeg har en plus nå, men har hatt drillinger med tre slaglåser tidligere. Ingen av disse var noe kjappere å få av tre skudd på, ihvertfall ikke om man ombestemmer seg på rekkefølgen underveis. Spenner man opp rifla, og rådyra kommer nærmere enn man tror, må man ned å justere på pedalene før man får avgårde to hagleskudd uansett. Jeg har konkludert med at den tredje slaglåsen er overflødig med mindre man har begge hagleløpene på en avtrekker. Misforstå meg rett, jeg er ikke vonbråten for at noen ikke liker plus modellen. Jeg synes den har mange svakheter, men to slaglåser er ikke en av de. Oppspenneren er den største svakeheten, jeg hater det systemet. Det er tregt og bråkete. Plus modellen har en gummifjott inne i mekanismen som skal dempe klikket når du spenner opp. Denne er limt en gang, men har løsnet igjen. Hadde en R93 og en gang, den var nesten like bråkete, ubrukelig for min del.

 

Forøvrig, er man ute etter en værbestandig drilling, er vel "billigmodellen" til krieghoff av de bedre. Der er det bare løpsbunten som kan ruste. Hvordan overflatebehandlingen på drillinger er kan jeg ikke skjønne at man er så opptatt av. For min del er jeg MYE mer redd for rust inne i løpene enn utenpå...

Link to comment
Share on other sites

Har en krieghoff optima.

Er det slik at om løpsvelgeren på drillingen står på hagle-hagle og du har spent opp, så trenger en ikke å spenne ned igjen for å få rifle-hagle? Bare å bytte om på løpsvelgeren mens den er oppspent? Dette må jeg teste ut i tilfelle.

Jeg valgte bevisst optimaen fordi det er oppspenner på den, jakter en del på mår/gaupe og bruker riflesekk for å unngå at våpenet snør igjen når en følger spor gjennom tette plantefelt, bratt terreng ol. Da kan man gå med patron i kammeret og hanene nedspent, og ikke være bekymret for at den skal gå av. Går alltid med løpsvelgeren på hagle-hagle for det er der de kjappe skudda kommer. Ser en dyr på lenger hold og må bruke rifla har man som regel tid til å svitsje løpsvelgeren og spenne opp. Men jeg tror det er viktig å ha trent på tankerekka, slik at dette går automatisk.

Link to comment
Share on other sites

HAr en Sauer Suhl mod 32, og den er jeg kjempefornøyd med, løpsvelger for høyre hagleløp og rifle er en knapp som er kjapp og enkel å betjene.

For meg er en drilling det optimale våpenet ved kombijakt, men velg da et kaliber som er godkjent for storviltjakt, kjøper man seg en i 222 eller 5,6x52 R så er den begrenset til småvilt og rådyr, en 7x57 eller 6,6x55 kan du faktisk bruke på elg og hjort.

Med eller uten kikkert er en smakssak åpnesiketene er greie å kjappe å bruke, og passer godt med kolbefasongen på de fleste drillinger, setter du på en kikkert i hake- eller svingmontasje så blir kolben for lav, og god skyting krever en kolbe som passer skytteren.

Om du velger Merkel, Krieghof eller andre er et prisspørsmål og smaksspørsmål, uansett hvem du velger garanterer jeg deg at du vil bli fornøyd.

Mht rust, drillinger som andre våpen krever stell og litt olje, gjør du et normalt pussejobb så er heller ikke rust noe problem.

Link to comment
Share on other sites

folk skal ha rustfrie våpen som tåler alt nå, men glemmer fort at innsiden av løpa ikke er rustfrie. Og får rust der pga dårlig puss

 

Rust utenpå er bare litt skjemmende. Rust inni rifleløpet, så er drillingen ødelagt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...