Jump to content

CZ 455 17HMR eller Sako Quad Synthetic 17HMR


virrvarr

Recommended Posts

Hei! jeg skal kjøpe meg en 17HMR rifle, trenger ikke være mulig å bytte til annet kaliber på rifla da jeg fra før av har en 22LR.

Men jeg er svært usikker på hva jeg skal gå til innkjøp av. Har en Leupold VX-R 3-9x50 jeg tenkte å bruke på rifla, men blir som sagt ikke enig med meg selv om jeg skal kjøpe CZ eller Sako. 22LR jeg har er en CZ, er fornøyd med denne. Men jeg har ingen planer om å drive å bytte løp i eningen og skyte inn kikkert gang etter gang ved å bytte løp på denne. Ønsker en egen 17HMR som til en hver tid

står innskutt i skapet.

 

Har dere erfaringer med Sako Quad sin 17HMR, og hvilken ammo som er presis i denne? Fordeler/ulemper med syntetisk stokk på Sako kontra trestokk på CZ? Kan jeg for eksempel bruke A-Tech lyddemperen jeg har på min 22LR på min eventuelle 17HMR? Trenger litt inputs her :?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både Sako (nåværende) og Cz i kal 17hmr. Begge har god presisjon. Her er det smak og behag. Sako føles litt mer "ferdig" enn cz, med bedre avtrekk og generelt bedre kvalitetsfølelse. Sako er lettere. Løpsbyttesystemet er enklere på Sako, selv om du ikke legger vekt på det. Sako er ferdig gjenget for demper, og ja du kan bruke Atec'en på denne. Vet ikke om Cz kommer ferdig gjenget, det gjorde ikke min. Cz er betydelig billigere. Du gjør ikke feil ved å velge en av disse.

Link to comment
Share on other sites

Hatt en CZ527 i .223, en 452 i .22LR og eier nå en Quad. CZ er et ærlig verktøy; solid og presis men litt grov i kantene. Men lar du en børsemaker justere avtrekket så skyter den ikke dårligere. Sakoen har bedre finish, er litt smidigere i bruk og enkelt løpsbytte men koster mer. Kjøp det som gir godfølelsen! Om det er kaliberet eller Quaden vet jeg ikke, men i .17 hmr er den uhyggelig presis. Lett under 2cm spredning på 100m, svært få slengere.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode innspill. Har bestemt meg for å kjøpe Sako Quad 17 HMR. Til nå har jeg funnet to typer ammunisjon i V-max. CCI og Hornady. Ser Hornadyen er noen få øre dyrere pr smell. Finnes det flere typer og har dere noe erfaring med hva som er mest presis i denne børsa?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror det meste av natur er ganske presist. På bane har jeg skutt samlinger på 15mm med CCI FMJ... Uten å tenke meg om byttet jeg til CCI Gamepoint på jakt, ei kule som veier litt mindre og går litt tregere. Selvfølgelig detter den litt raskere, og jeg bomma i begynnelsen. På ren gefyl skrudde jeg opp noen tjue klikk. Bomma på ei due på som satt på rett under hundre meter, men skaut ei kråke i knollen på førti meter.

 

Så skyt gjerne med alt, men bare noter deg hvor treffet sitter siden alle ikke faller likt :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Quad (tre løp til denne). Min samler bra med alt, og eksmtremt bra med Gamepoint. Synes en kikkert med tårn er bra til denne. Bare å ta på hvit tape, og markere rett klikk på ulike avstander. Viktig å huske at det lille riskornet av en kule i kaliber 17 er ekstremt utsatt for vind.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har også en quad kun 17 hmr,veldig fornøyd. Bruker bare cci Gamepoint og v-max. Måtte ha to skiver mellom kolbe og kappe(skrubbsår på knoka da jeg går). La også på litt på høyden på kolben da jeg syns den var litt lav ellers ei herlig børse som aldri blir solgt. Lykke til. :D

Link to comment
Share on other sites

Grattis med nydelig børse. Har 17 hmr løpet inne for kapping til 46,5 cm. Savner det hele tiden selv om jeg ikke har tenkt å jakte (gal???). Tok derfor med 22 løpet på bane her om dagen. Det er kappet til 42cm. Lekkert på 50 meter. Forsøkte med ymse typer ammo uten vesentlige endringer i treffpunkt. Vil ha pikatinnyskinne slik at jeg kan bytte løp uten å skyte inn. Skal ha en billig kikkert til 22 løpet for trening.

 

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Her er ei picatinnyskinne:

opplanet-millett-picatinny-rail-matte-savage-110-accutrigger-short-action-right-.jpg

 

Og her er den montert på ei rifle:

picatinny-rail-001.jpg

 

Det er ei "altmuligskinne", egentlig. Det er et system som brukes til å montere altmuligrart på våpen, og spesielt militære våpen har sånne strødd rundtomkring på seg for lykter, laser, kaffetraktere og gudene vet hva...

 

Såvidt jeg forstår skal de gjøre at når du tar kikkertsiktet av og på, så skal du være ganske nær null. Om det er sånn i praksis er vel et spørsmål om kvaliteten på hardwaren, og om det monteres likt hver gang. Men så lenge siktet sitter på låsekassa, og det er løpet du skifter, så har skinna ikke en døyt å si for treffpunktet når du bytter løp. Variablen her er om du monterer løpet helt identisk hver gang, bruk momentnøkkel, fingrene dine er ikke på langt nær følsomme nok til å trekke til skruene med samme kraft hver gang.

Link to comment
Share on other sites

På quad må du ta av kikkert for å bytte løp. Skal man da montere kikkerten likt må man ha en stopper som sikrer at den blir stående likt.

Picatinnyskinne løser dette og den gjør det mulig å he en kikkert innskutt for hvert løp. Bruker ikke moment nøkkel, men treffpunkt endres minimalt om bare kikkerten kommer eksakt likt.

Alternativer er å ha en høy montasje slik at løpet kan byttes uten å ta av kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier selv en CZ 455 Thumbhole Varmint og vurderer å bytte denne ut ene og alene pga vekt. Denne er betydelig tyngre enn American, og det er derfor jeg vurderer å bytte den ut. CZ 455 American i .17HMR veier 2.8kg mens Sako Quad i .17HMR veier 2.6kg. For en fjelljeger har 200g mye å si, men om vekt ikke er en bekymring - vil jeg si at CZ 455 er et vel så bra valg. Jeg kan skyte hjørner på blinklapper med dagens rigg, og dette uten avtrekkermodifikasjoner. Det er sjeldent jeg også har slengere (uten at det er min feil såklart)

 

Sako Quad har også sine "cons". Blant annet noen irriternde plastdeler, eks. deler av låsearm/boltkule, boltmuffe og avtrekkerbøyle - men i mine øyner kan jeg ofre dette for 200g i vekt.

 

Lykke til med valg av våpen - du blir uansett ikke skuffet! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...