Jump to content

Osprey suppressor


K98K

Recommended Posts

  • 7 months later...

Ser at dette er en litt gammel tråd, men.. Er du sikker på at dette stemmer i dag?

 

Når jeg så at armygear.com (tidligere practac?) hadde fått AAC (Advanced Armament Corp) fra USA som leverandør sendte jeg mail til dem og spurte om det var mulig å handle lyddemper gjennom de. Det sa de at var fullt mulig, men at det selvfølgelig blir dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom Trijicon kan eksporteres med rett papirarbeide, så ville jeg tro det var mulig. Begge deler er kontrollert av samme paragrafen i ITAR så vidt jeg har skjønt. Er vel bare ingen som har giddet ta seg bryet. En Osprey hadde vel lett havnet på 9-10 000 kr, og da begynner slikt å bli uselgbart når man har fullgode alternativer lett tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det har endret seg men det var iallefall forbudt.

Jeg forsøkte å kjøpe en KAC demper for noen år siden og da undersøkte de, men fikk svar om at det gikk ikke.

Samme svar fra capsicum ang SureFire senere.

 

 

Det er ikke bare å lese regler da feks MG og .50 BMG våpen vel også ligger under samme regler, men de har det også vært eksportforbud på til andre enn Forsvar/Politi.

det også er avhengig av det politiske forholdet mellom landene. KAC sa at de Danske Marinejegerene hadde søkt om å få kjøpe noen dempere men fikk nei, pga en eller annen dansk politiker hadde irritert USA.

 

Men når dere nevner det, så hørte jeg noen rykter om at det var en som ville kjøpe dempere, men slo det i fra seg da han hørte om at han kunne risikere at representanter fra den den Amerikanske ambassaden plutselig stod på døren og ville kontrollere at han fremdeles hadde dem og ikke hadde solgt dem videre til noen. Om det stemmer vet jeg ikke.

 

 

Som telefonoperatør sier, så bør det være helt spesielle grunner og man bør ha god råd for å kjøpe dem uansett pga pris og jobb.

Tipper man kan kjøpe 2 stk ASE Utra/B&T dempere for samme prisen.

Link to comment
Share on other sites

Men når dere nevner det, så hørte jeg noen rykter om at det var en som ville kjøpe dempere, men slo det i fra seg da han hørte om at han kunne risikere at representanter fra den den Amerikanske ambassaden plutselig stod på døren og ville kontrollere at han fremdeles hadde dem og ikke hadde solgt dem videre til noen. Om det stemmer vet jeg ikke.

 

 

...kan da umulig stemme :-/

 

 

Men for all del, en Osprey hadde vært kult. Men tror nesten det er lettere å piratkopiere delene og lage sin egen...

Link to comment
Share on other sites

Sivile får ikke eksportlisens på amerikanske lyddempere så du kan glemme alt som produsert der

 

Alt er muligt med de rette kontakter.

Link to comment
Share on other sites

...jeg vet noe som ikke dere vet, ædda bædda.

 

Jeg har aldri hørt med noen eksportører som driver med NFA-artikler om det er mulig, men jeg ser ikke helt hvordan dempere skal være noe helt spesielt. ...selv om de Danske kamelåsåoperatørene ikke fikk viljen sin :P

 

Men det hadde jo vært morsomt å vite at det er mulig, om jeg skulle fått 10 lapper kastet etter meg.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Kunne gjerne hatt noen hvis jeg hadde hatt råd.

 

@sunshineman, er det slik at US State dept vet at det var du som skulle ha demperen hele tiden eller er det bare slik at importøren bestiller noen til demonstrering for politi/forsvar og så selger han bare en av dem til deg?

Link to comment
Share on other sites

Teleopratør.

Her er det ingen edda bædda eller hva du kaller det.

Kontakter privat er bedre enn gull. Derfor verner man slike kontakter seff ;-)

Å legge ut slikt på åpent nettfora, betyr no more contacts!

Du skjønner vel det ?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner jo at de er kule og greier, men hvis de er veldig dyre og vanskelige/umulige å få tak i (for de fleste av oss da :winke1: ), hva er da vitsen? Det finnes jo masse andre bra dempere som man enkelt kan kjøpe. Er det kun at den er tøff, eller har den noen kvaliteter som ingen andre dempere man kan kjøpe i Norge har?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev alt er muligt. Ingenting er umuligt hvis du står på litt.

Grunnen til jeg skrev dette er at det skrives at dere kan glemme alt av slikt fra usa. Det er ikke helt korrekt.

En demper er fritt salg i Norge. Ingen bryter loven hvis du får tak i en fra usa. De er laget i metall slik som alle andre.

 

End user og export papers kan søkes på og med litt egenvilje og stahet så går ofte ting rette veien.

Det koster greens og er dyrt...men en son vil HA tenker ikke pris ;-)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner jo at de er kule og greier, men hvis de er veldig dyre og vanskelige/umulige å få tak i (for de fleste av oss da :winke1: ), hva er da vitsen? Det finnes jo masse andre bra dempere som man enkelt kan kjøpe. Er det kun at den er tøff, eller har den noen kvaliteter som ingen andre dempere man kan kjøpe i Norge har?

 

Helt sant

En Atec impuls er god nok for de fleste eller en BT imp IIa som ligger litt høyere i pris en Atec og har lengre levetid.

Link to comment
Share on other sites

Ospreyen demper nok ganske mye bedre enn B&T, da den har et mye større volum. Skulle gjerne hatt en jeg, men ut av fabrikk der borte er den 800 USD, dvs 10 gangeren innen den ligger i postkassa. I hvertfall.

 

Sendte en henvendelse til "Thor på Knesek" jeg, bare for morro skyld ;) Gir lyd om/når jeg hører noe.

Link to comment
Share on other sites

Ooh... sunshine man er kul... han har hemmelige kontakter han ikke kan snakke om... tøffen! :|

 

A-tec duger vel greit?

 

 

Like tøff som deg lille venn ;-).

Jeg verner om mine kontakter og har ingen plan å sette noe info her om det.

 

 

Atec tåler ca 2000 skudd 9mm

Bt mere en 10000.

 

Da skjønner vel de fleste hva de bør kjøpe'

 

Å bruke mere enn 10 k for å stresse med en firkanta kloss som Osprey er å hive penger på bålet

Link to comment
Share on other sites

Har du dokumentasjon på at Atec PMM6 kun tåler 2000skudd??

Hva slites ut?

Er jo bare alu og stål i den.

En tilsvarende rifledemper tåler mange tusen skudd, og det med ett mye høyere trykk.

 

Ja

Doc fra de som lager den faktisk .

De sa det på tlf.

 

Det holder for de fleste vil jeg tru

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med A-Tec sine pistoldempere, men: Gitt omtrent lik konstruksjon, så vil jeg påstå at det er ganske rimelig å anta at en demper laget for 9mm vil leve lengre enn en rifledemper, og ikke kortere.

Atec impuls har fjærsystem ala Bt og rengjøring et ett must

Fjør på Bt må eller bør byttes på ca 10000 skudd eller før.

 

En Atec hos en hobbyskytter som passer på den og rengjører og steller den vil nok ha en lengre levetid

Link to comment
Share on other sites

 

Å bruke mere enn 10 k for å stresse med en firkanta kloss som Osprey er å hive penger på bålet

 

 

Det er det. Men var jo importen som var interessant etter at du slang med leppa ;)

 

Samtlige amerikanske dempere er jo svindyre, knapt nok én under 1000 USD.

 

1000 us for en god demper er småpenger hvis du tenker på hva en vanlig forbruker sløser bort på tull ellers...

Og drar vi det lengre....

For en røyker som brenner av 40000 kr i året på sigaretter er 1000 $ lite merkbart på budsjettet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis den til $1000 gjør noe merkbart bedre enn en $450 for den norske brukeren.

På riflesiden vil jeg si klart nei, enn US demper til 1000 er bortkasta (fornuftsmessig) i forhold til en hausken/Atec. unntaket der er mye skyting på halvauto/fullauto.

 

Når det gjelder pistol er det annerledes. En Atec PMM6 koster 4500 hos PVAS og en B&T Impuls IIa koster det samme hos Equipnor (compact 500 mer og vanlig i 45 er faktisk billigere)

Da hadde jeg klart kjøpt B&T.

Link to comment
Share on other sites

Ser at BT oppgir ett serviceintervall på fjærbytte på 5000skudd.

Bør vel bytte kunne bytte fjær på Atec sin også?

Kan ikke huske å ha sett noen fjær i min demper. Sitter den innenfor gjengebøssingen?

Fjøra er på gjengemodulen

Når en Impuls er montert på løpet kan du dra den utover på fjæra.

Bt har sterkere fjør en Atec

Link to comment
Share on other sites

Hvis den til $1000 gjør noe merkbart bedre enn en $450 for den norske brukeren.

På riflesiden vil jeg si klart nei, enn US demper til 1000 er bortkasta (fornuftsmessig) i forhold til en hausken/Atec. unntaket der er mye skyting på halvauto/fullauto.

 

Når det gjelder pistol er det annerledes. En Atec PMM6 koster 4500 hos PVAS og en B&T Impuls IIa koster det samme hos Equipnor (compact 500 mer og vanlig i 45 er faktisk billigere)

Da hadde jeg klart kjøpt B&T.

 

Enig

For en no smoker som meg...er det godt brukte peng . Kjører på med BT ;-)

9mm Impuls 2 a

45 auto Mk 23 Imp 2 A

Rotex V signatur Thermax steel 223

Rotex V signatur Thermax steel 308

 

 

 

normal_20140527_001532.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thanks for the email, unfortunately, suppressors cannot be exported as the US State Department only allows for export of suppressors to military or law enforcement agencies.

 

Så. Ingen egenimport. Da kan vi jo begynne å spekulere. Hvilke firmaer i Norge er godkjente at US State Department som forhandler til Forsvar og Politi? Hmmm ;)

Link to comment
Share on other sites

Så da stemmer fremdeles det jeg sa i innlegg nr 2.

 

Man får ikke ta i amerikanske dempere uten å bryte regler uansett hvor gode kontakter man har i Norge.

Unntaket må vel være hvis den gode kontakten er US Secretary of State, og at h*n gjør ett unntak.

Link to comment
Share on other sites

Thanks for the email, unfortunately, suppressors cannot be exported as the US State Department only allows for export of suppressors to military or law enforcement agencies.

 

Så. Ingen egenimport. Da kan vi jo begynne å spekulere. Hvilke firmaer i Norge er godkjente at US State Department som forhandler til Forsvar og Politi? Hmmm ;)

Pdmt og FLO. Dvs, de firmaene som betjener disse.

 

S&SS, Equip nor, Capsicum, Bertil O. steen osv.

Link to comment
Share on other sites

men hvem av dem er villig til å risikere kontrakter på tusener om ikke hundretusener av kroner (om ikke millioner i noen tilfeller) for å selge en demper til oss vanlig dødelige og kanskje tjene en tusenlapp eller to?

 

Svaret er nok, ingen.

Link to comment
Share on other sites

Ooh... sunshine man er kul... han har hemmelige kontakter han ikke kan snakke om... tøffen! :|

 

A-tec duger vel greit?

 

Best å holde kjeft vet du Hassel ;-) du er jo på forumet og leser....og det er grunn nok til å holde smella igjen!!!

Link to comment
Share on other sites

og det er grunn nok til å holde smella igjen!!!

Netopp, for det jeg klarer å lese på et åpent og offentlig forum er det nok fler andre som kan gjøre.

Det er jo blant annet tidligere dokumenter og bekreftet at ting skrevet på Kammerets forgjenger "sluttstykket" som medførte endringer i forskrifter og rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Einig, yankeeane er rare, men dessverre så har óg store delar av resten av verda eit anstrengt forhold til lyddemparar. Skjønn det den som kan, ei av dei største ulempene med å vere aktiv skyttar/jeger er nettopp moglegheita for høyrslehemming, og ein skulle tru det legitimerar eit behov. Men det er nok ein av fordelane vi har ved å ikkje tillate personleg forsvar som ervervsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

De fleste statene i USA tillater salg av demper til sivile, men de må sende en søknad som koster $200 og som tar 4-9 måneder. Men de tillater ikke å eksportere dempere til sivile. Det er på linje med andre militære artikler som ligger under den strengeste ITAR paragrafen.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...