Jump to content

6.5x55, kuler til jakt på lengre hold.


ladebenken

Recommended Posts

Har skutt noen få hjorta i 6,5x55 med fusion 140 grain, litt forskjellig hold. den siste som eg skaut på i haust traff eg alt for langt bak, langt bak i vomma både på inn og utskudd. Hjorten gjekk ca 5-10 m (ei fjordårskolle på 32 kg slaktevekt meiner eg å huske) før den deiste i bakken eg begynnte da og gå mot hjorten den såg dau ut. Da eg kom litt nærmere så såg eg at den bevegde litt på hove sitt og sparka litt med ein bakfot,eg lente meg da inntil ei trestamme og skaut hjorten gjennom hove.

 

Var synd at eg ikkje traff skikkelig og har tenkt ein del på kva som gjekk galt inngen ting å skylde på var på innmark uten trær så vidt begynnt å mørkne og eg hadde god støtte ikkje noke gale med gevær heller sjekka dagen etter, skoten uten demper, har komt fram til at det må ha vært ett dårligt avtrekk. Avstanden var ca 70 m.

 

Så kjem endelig poenget, hjorten gjekk berre noen få meter før den datt, bevegde hove og litt på ein bakfot riktignok og om den skulle komt seg på beina igjen og forsvunne, tja ikkje veit eg har ikkje opplevd lignande før. Men det såg ikkje slik ut. Kan jo ha vært tilfeldigt men har tenkt litt på om det var fusion kula som berga meg i dette tilfelle her. Har kjøpt ladeutsyr ein heilt enkel lee loader men har lurt på om eg berre bør fortsette med fusion kula istadenfor. Er jo litt dumt får jo ikkje brukt ladeutstyret til blyspiss men er jo litt dumt å forkaste noe som virker også. I tillfelle bytte av kule, kven bør eg velga til hjortejakt?

Link to comment
Share on other sites

Can, få du kjøpt fusion kula i løs vekt ?

(Jeg trodde denne bare fantes i ferdigrulla versjon. )

 

De jeg kjenner har gått fra Partition til Accubond og er fornøyd.

 

Jeg har brukt ferdigrulla Norma Nosler Partition (140 gr) på elg i år er er meget godt fornøyd med den.

 

 

Men problemet mitt er at på de nye patronene som produseres, så er Vo redusert i fra 850 til 820 m/s og dermed tilfredsstiller de ikke anslagsenergikravet på elg.

 

DERFOR holder jeg på å finne en en kule i 140 gr som skal ha Vo = ca. 850 og som kan brukes på alt (rådyr, hjort etter hvert og elg). En kule og ett krutt er prinsippet.

 

Så valget mitt blir nok Partition, Accubond eller A-frame, MEN har fryktelig lyst å prøve denne homogene kula i fra cutting edge (ref. innlegg ovenfor)

Link to comment
Share on other sites

Nei får ikkje fusion i laus vekt er litt det som er poenget med innleget mitt.

 

Ikke helt sant. Speer Deepcurl er veldig veldig veldig nære Fusion. Og Deepcurl får du som komponent

 

Ho-Ward - CE er jeg ikke helt sikker på er løsningen i 6,5 for lange avstander. Småkaliberne uansett type krever kuler som gjør litt vei vellinga og på lenger avstand er det bra med litt fragmentering. Partition, Sierra GK, A-Max eller en av de mange Berger kulene er bedre valg om du velger å strekke avstandene med den.

 

På lange avstander bør du begrense deg til vilt med maks størrelse som kanskje ikke overstiger 40-60kg slaktevekt

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noen provokasjon eller egling til bråk, men hva definerer du som langhold i denne sammenhengen sauer 150?

 

Jeg regner deg som kunnskapsrik på dette område, men hadde vært kjekt med en ca def på langt hold. Når blir enkelte kuler lite ekspansjonsvillige? 300+ eller hvor i Teigen er vi?

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått ei 6,5 x 55 r93 i hus. Har noen ei gull ladning for a max 123 grs, så kom gjerne med den:)

Har lest denne tråden nå og vil kommentere litt.

Hjortejakt: Knuterik sier accubond, dette burde være et godt dokumentert valg, da mannen har lagt ned 2-300 av typen på alle slags hold.

Rådyrjakt: (mulig det var en annen 6,5 tråd...) Roe har sagt A max. Ja da er det vel ikke noe å spekulere på??:)

Elgjakt: Jeg har blitt fortalt gjentatte ganger, og i høst fått sett det selv. Speer TBBC gjør en sinnsykt god jobb med elgene i alle størrelser (litt usikker på de som er 60 m lange:):). Fikk vært med å plukke ut kulene av to slakt på ca 150 kilo i høst. Begge ble skutt på ca 200 m hold. Kulene var lange og fine med sikkert 90-95 % restvekt. 1 elg sprang 50 m og 2 elg datt i smellen. Dette er mening i for å sikre seg dødelighet med et lite våpen på jakt etter store dyr:)

Link to comment
Share on other sites

hmmm,

 

Jeg har hatt litt dialog med Cutting edge nå. Overraskende rask respons der i gården!!!

 

Diskusjonen gikk på stabiliteten på kula. (nevt litt over i tråden)

 

Programmet som ble brukt er :

 

http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmstab-5.1.cgi

 

 

Da de matet inn, ble svaret at min twist rate må ned til 1-7,5. ref:

 

Stability The Miller stability value. It should be between 1.3 and 2.0 to ensure stability (the military uses 1.5).

 

With a 1-8” twist rate, the stability factor is 1.29, while a 1-7.5” gives you a factor of almost 1.5

 

Sorry about this.

 

(Stability:1.088 var det som kom ut av kalkulatoren. Blaser har en twist rate på 1-8,7)

 

Men uansett, gutta der borte skal ha skryt for saklige tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra et annet forum:

Re: Nosler accubond 6,5x55

Inläggav Applo » 07 nov 2013, 14:55

 

Jag och några bekanta till mig har kört med denna kula.

 

Accubond 140grain

MRP 48grain

Federal 215

Norma hylsa

COL 79,5mm

 

Skjutits med kulan som jag vet om:

2 vuxna älgar (ca200kg) avstånd mellan 150-160m. 1 skott/bogen. flyktsträcka 10-100m. Ej genomskott, men fin expansion. Bägge kulorna hittades i skinnet utgång. Ca 60-70%% restvikt.

2 30kg gris, genomskott bogen, normal köttförstöring. Flyktsträcka 10-30m.

1 100kg gris, snett genomskott, utgång bogen. flyktsträcka 50m.

4 rådjur flyktsträcka 0-40m skott bogen. 2 normal köttförstöring och 2 som det knappt syndes på in-ut och knall och fall.

4 rävar, knall och fall, ingång och utgång normal, ingen explosion.

 

Men visst, så fort det tagit i ben och dyligt, så ställer det till lite men inte mer än jag upplevde med t.ex. vulkan mfl.

Men rakt och kontrollerat genomslag och bra skottverkan vid träff.

 

Är nöjd med den i 6,5.

----------------

Link to comment
Share on other sites

Hentet i fra Norslers sin hjemmeside:

 

What is the difference between the AccuBond® and Partition®?

The AccuBond® and Partition® are very similar in terminal performance, but they differ greatly in internal structure. The Partition® bullet is the original, controlled expansion, design created by John A. Nosler over 65 years ago. Long before the invention of bonding technology, the dual-core, partitioned jacket design of the Partition® bullet created the perfect blend of controlled expansion and deep penetration. The AccuBond® bullet was designed to mimic the on-game performance of the Partition® in a sleeker, more aerodynamic design by taking advantage of modern impact-extruded jacket design and bonding technology. Internally, where the Partition® features separate front and rear lead cores separated by an integral partition, the AccuBond® features a heavily tapered jacket and a single lead core which is permanently bonded to the jacket. Externally, the Partition® has a flat base and lead nose while the AccuBond® has a boat tailed base and a white polymer tip. Both bullets are designed to be general-purpose hunting bullets suitable for all game animals. Both bullets are designed to expand into consistent mushrooms while retaining 65-70% of their original weight with proven performance over a wide range of velocities and game. Partition® users will not see a gain by switching to AccuBond® unless their particular firearm shoots them more accurately

 

Og for begge gjelder:

OPTIMUM PERFORMANCE VELOCITY:

 

Minimum: 1800 fps (549 mps)

Maximum: Unlimited

 

Ref. stabilitetskalkulatoren med mine input gir dette:

Partition: 1,75 = godkjent

Accubond: 1,474 = Ikke godkjent. (må opp i 900 m/s for å komme over 1,5....)

 

A-frame: 1,949 = godkjent, men BC er 0,401

 

Data på Woodleigh Bullets 264 Caliber, 6.5mm (264 Diameter) 160 Grain Protected

Stabilitet: 1,6 (Vo =780)

BC= 0,509

SD = 0,328

Note: For ultimate bullet expansion and results, it is recommended that this bullet be fired in a load with an impact velocity no greater than 3000 fps and no less than 1900 fps.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Riggmaster:

Hvis du får 140grs Accubond til å fungere godt i din rifle kan du bruke den til alt hjortevilt.

En kule og en tabell er mye lettere enn å skifte kule gjennom sesongen.

 

Helt enig:)

Bruker Accubond 180 grs i 308 riggen. Pipa elsker den kula:) Til 6,5: som sagt er det nytt for meg, men har kjøpt 300 amax 123 grs som skulle bli til rev og rådyr og leking. Har så vidt bynt å forske på dette kalibret. Så lite dagslys til å rekke noe skyting i ukedagene....

Men Jeg kommer garantert til å bruke Harde kuler til elgen, hvis 6,5 blir med på elgjakt. Har brukt tbbc i 30.06 helt siden mitt første elgfall for egen børse, og den svikter aldri på totalscore ved alle nevnte faktorer. Syns det er en trygghet å vite at kulene går langt inn i dyret og gjerne tåler en tilfeldig kvist som sto i veien.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gjennomførte idag ny ekspansjonstest med Nosler Accubond, målet var å forsøke å nå nedre ekspansjonsgrense. Morsomt forsøk.

De ble skutt i tykke plastkanner av vann, 30x25cm. Dette er jo mest av teoretisk interesse siden vi er rimelig langt ute i teigen med disse hastighetene. :P

 

Innslagshastighet på 510m/s gir dette resultatet:

 

aHl0anNa.jpeg

 

dTRERFY4.jpeg

 

Innslag på omtrent 440m/s gir dette resultatet, vi er her langt under ekspansjonsgrense. Tuppen er åpnet, men ikke ekspandert, fant igjen deler av polymer tippen.

 

Zm9CeVVF.jpeg

 

RmZ0ZWZh.jpeg

 

 

510m/s sammen med 440 m/s.

 

TWVkbXl4.jpeg

 

NWI3Ty96.jpeg

 

 

Går tydelig frem at oppgitte tall ifra fabrikk (550m/s) er rimelig edruelige tall. Kunne tenkt meg å foretatt lignende test med A-max og ballistic tip, noen andre som har testet nedre ekspansjonsgrense for de?

Swift scirocco II som jeg testet tidligere hadde ved 680m/s omtrent 1,5mm større ekspandert diameter enn Accubond ved 510m/s..(12,07 mot 10,46)

Ved bruk av Swift kula kommer jeg til å holde meg innenfor de avstander som gir over 700m/s innslag, noe å tenke på for de med 6,5 og kort løp. :)

Link to comment
Share on other sites

Interessant testing ladebenken.

Eg kan sende deg noen 140grs Ballistic tip, 140grs Berger(hunting) og kanskje 130grs Interbond om du tester dei :-)

Interbond kulene er ladet i hylser som var tilpasset kammeret på gamle tikka løpet og passer ikkje i det nye løpet, får låne meg ein kulehammer kanskje....? Men eg kunne godt tenkt meg å sett interbond i lave hastigheter. Har sett andre tester men ikkje i 6,5. 338 kulene ser ut til å ekspandere til stor dim i 500m/s

 

Gi meg ein lyd om det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har prøveskutt noen nye kuler, dette var mulig å gjennomføre takket være donasjoner av kuler.

 

Takk til de som ga bort kuler til meg for testing:

 

-T3 Varmint

 

og

 

-Tika v/ http://www.langhold.no

 

DSC_0028_zpsa08c7ffe.jpg

 

Disse kulene ble testet denne gangen:

-Nosler Ballistic tip 120gr

-Nosler Ballistic tip 140gr -BC .509

-Hornady A-max 140gr -BC .585

-Hornady SST 129gr -BC .485

-Hornady Interbond 129gr -BC .485

-Berger VLD hunting 140gr -BC .612

 

Jeg vil nevne at alle "konklusjoner" i dette innlegget er min personlige mening basert på denne testen, jeg har ikke prøvd noen av disse kulene mot storvilt.

 

Først ville jeg teste hvordan kulene oppfører seg i god hastighet og det som kan være representativt for en normal jaktavstand:

 

Nosler Ballistic tip 120gr - 910m/s - restvekt 83,4gr

 

DSC_0004_zpsdae49a59.jpg

 

Hornady A-max 140gr - 875 m/s - restvekt 70,8gr

 

DSC_0005_zpsb3163865.jpg

 

DSC_0006_zpscf8a2635.jpg

 

Hornady Interbond 129gr - 915m/s - Restvekt 97gr

 

DSC_0008_zps868a3251.jpg

 

DSC_0010_zpsa92c38d5.jpg

 

DSC_0009_zps284423f0.jpg

 

Nosler Ballistic tip 140gr - 872 m/s - Restvekt 83gr

 

DSC_0011_zps5333a5e5.jpg

 

DSC_0012_zpse0b04e1a.jpg

 

Hornady SST 129GR - 882 m/s -Restvekt 68,7gr

 

DSC_0014_zpsf849cfcf.jpg

 

DSC_0013_zps3a3a8618.jpg

 

Berger VLD Hunting 140gr - 864m/s - Restvekt 32gr

 

DSC_0015_zps02753472.jpg

 

DSC_0016_zps3a3ffa2f.jpg

 

Inntrengning ble "vitenskapelig" målt gjennom hvilken kanne de stoppet i:

-BT 120gr - Gjennom 1kanne, men ikke inn i neste.

-BT 140gr - Gjennom og inn i kanne 2.

-A-max 140gr - Stoppet i kanne 1.

-SST 129gr - Gjennom, men ikke inn i neste.

-Interbond 129gr - Gjennom og inn i kanne 2.

-Berger VLD stoppet i første kanne med god margin..

 

Det var en litt "morsom" effekt på Bergeren, det måtte vært en veldig brå ekspansjon, alle andre kulene flytta litt på kanne 1, men Berger kula løftet kanna 20cm fra bakken, rett opp og rett ned. (20Liters kanne).

 

Så skulle jeg forsøke og finne ut hvordan kulene oppfører seg i lavere hastighet, ekspansjonsmedium er akkurat likt ved tidligere tester jeg har utført i denne tråden, kulene kan dermed vurderes opp mot hverandre.

 

Hastigheter er ved innslag.

 

Nosler Ballistic tip 120gr - 510m/s - 47,9 gr restvekt:

 

DSC_0018_zpse124a262.jpg

 

DSC_0017_zps9aea3f79.jpg

 

Hornady A-max 140gr - 460m/s - 73gr restvekt

 

DSC_0019_zps8f217297.jpg

 

DSC_0020_zps4e17933e.jpg

 

Berger VLD hunting 140gr - 450 m/s - Særdeles god restvekt, superkule??? :P

 

DSC_0022_zps5c404d4d.jpg

 

Nosler Ballistic tip 140gr - 457m/s - 61,6gr restvekt.

 

DSC_0024_zps88db888f.jpg

 

DSC_0023_zps8040320b.jpg

 

Hornady SST 129gr - 440m/s -

 

DSC_0025_zps5c04f5f8.jpg

 

DSC_0026_zps1a0f1705.jpg

 

Jeg vil prøve noen ekstra skudd senere med:

-Bergeren

-Amax

-BT 120gr

-Interbond

 

-Bergeren er som de fleste har fått med seg en noe spesiell konstruksjon, den er nesten like eksplosiv som v-max, den er også tydelig marginalt stabil. Den ble skutt gjennom et Sauer løp med 1:8 3/4 og er tydelig i grenseland. Jeg fikk meget god presisjon med den, men den velta i vannkanna og når den først ekspanderer er den omtrent eksplosiv. Jeg holder meg langt unna denne til jakt, men jeg vet enkelte borte i US and A elsker den.. Jeg vil skyte de siste kulene ved en senere anledning, så får vi se hva som skjer.

 

-BT Hunting 120gr, denne åpner svært lett og holder ikke på blyet. Skal prøve denne noe saktere enn 510m/s og se hva som skjer, det som hadde vært morsomt var hvis den ekspanderte godt i subsonic hastigheter, revekule til sub 6,5 ? :mrgreen:

 

-BT Hunting 140gr er omtrent samme kule som Accubond uten bonding, men jeg mistenker den er enda mer lettekspanderende. Den holder dårlig sammen, velger Accubond over denne uansett.

 

-A-max 140gr, denne brukte jeg en del før til papp, men gikk over til Scenar. Visste ikke at den ekspanderte før jeg ble medlem her på kammeret å leste at andre brukte denne på jakt, var derfor litt spent på hvordan denne fungerte. Etter min vurdering er den noe imellom Ballistic tip og Berger Hunting. Bløt og holder dårlig sammen.

 

-Hornady SST 129gr, grei jaktkule. Velg heller Interbond.

 

-Hornady Interbond, åpner lett og ekspanderer kraftig. Jeg synes den ligner litt på Accubond. Denne kula i lav hastighet forsvant for meg, enten dro den gjennom hele dritten, eller så bomma jeg. Får gjøre nytt forsøk på denne en annen gang, har flere igjen.

 

 

Min mening er at ingen av disse kulene egner seg til storvilt (med unntak av Interbond), den Berger kula på kloss hold rett i bogen på en skikkelig Elgokse tror jeg hadde endt med stygg skadeskyting, men til mindre vilt fungerer det sikkert greit. Accubond er kanskje den beste kula ? Ekspanderer lett helt ned mot 510m/s, men holder sammen ved høye hastigheter.

 

Her er et lite utvalg 6,5 kuler med god BC:

 

DSC_0030_zps5a3df5d6.jpg

 

DSC_0029_zps41c7bded.jpg

 

Dæven dette ble et langt innlegg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk bra innlegg!

Mye matnyttig erfaring for valg av kule til jakt på avstander hvor kula har lavere fart enn vanlig :mrgreen:

 

Jeg forventet ikke at kulene skulle få lavere restvekt i lavere hastighet.

Ser ut til at de fleste mistet blyet? Hvorfor skjer dette i 450-500ms og ikke i 850-900ms?

Blir artig å se hva som skjer med 120 BT i ca 300ms.

Link to comment
Share on other sites

Stor takk Ladebenken!! Utrolig raust at du gjennomfører og deler dette med oss. Dette var interessante greier.

 

Hadde vært spennende å se hvordan ulike Barnes kuler oppførte seg i forhold.

 

Har LRX i 7mm, men det blir vel ikke helt rett å sammenligne..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Flott test Ladebenken, artig lesing :)

Overrasket over at bergeren var så eksplosiv, godt eg har holdt meg unna den på større vilt enn fugl.

 

Håper du får testet Interbonden i lave hastigheter også, så det er mulig å sammenligne den med f.eks accubond.

På korte hold ser det jo ut til at Interbond holder bedre samme.

Med ca 75% restvekt i 915m/s for Interbond, mot 63,4 % restvekt i 773m/s for Accubond.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt at folk finner det interessant og matnyttig! :)

 

Det jeg stiller litt spørsmålstegn ved er egentlig litt det samme som Tika, hvorfor er alle tømt for bly i så lave hastigheter, når de ikke er det i nesten dobbel hastighet? F.eks 140gr BT.

 

Barnes kuler er interessant, jeg har inntrykk av at de liker/trenger god fart for å gi optmimalt resultat. (Fart sliter vel ikke du med Proffen, med 7STW :) ) Får du god presisjon med de LRX kulene? Synes å huske noen som testet 6,5mm versjonen i en Sauer uten å få gode samlinger. Jeg bruker gamle X BT i .30 til jakt, funker bra det.

 

Interbond mot Accubond ja, skal få til en test med Interbond i rolig fart.

 

At den bergeren velta kommer nok av som Sauer 150 sier twistraten, det er den lengste kula av disse, men presisjonen er det iallefall ingenting og si på. Det hadde vært interessant om noen som bruker Bergeren eller andre av disse kulene på jakt kunne fortelle litt om hvordan slaktene ser ut, eller andre erfaringer med dem. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den lave hastigheten og følgende lave rotasjonshastigheten gir tippe tendenser som bidrar til å rive i filler mantelen annerledes enn ved full fres.

Ladninger med redusert hastighet og lav hastighet pga. lang avstand i samme våpen er ikke det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun skutt 5 LRX kuler så langt. Så får vel være litt forsiktig med å fastslå noe ;-) Men den serien samlet på 13-14mm.

 

Skulle tro at LRX ekspanderer fortere enn andre Barnes kuler, da de de laget for langholdsjakt. Men det er nettopp det som kunne vært interessant å teste.

 

Har en mistanke om at folks dårlige erfaring med presisjon med LRX også har med twistrate. 168 LRX er nemlig lenger enn 180 Berger i 7mm. De fleste har nok ikke nok twist til å få denne kula til å virke..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@ladebenken

Ingen liten jobb du legger ned i dette.

Kjempe fin og interessant presentasjon av resultatene dine, applaus :D

 

Tror jeg har 8-10stk 140grains Nosler Patition liggende, muligens også noe annet.

Send navn og adresse på pm om fortsatt mottar donasjoner, eventuelt også hvor mange du trenger av hver type for å gjennomføre testen din!

Link to comment
Share on other sites

Meget bra gjennomført. Hvordan har du egentlig utført testen?

Har du ladet for full fres og satt kanna "ute på prærien"? eller ladet ned til ønsket m/s og skutt på 50 - 100m?

 

Når det gjelder 140 Amax, så er den velkjent i min nære vennegjeng. Totalt snakker vi om et meget høyt antall felt vilt. De andre får stå frem selv om de ønsker.

Selv har jeg brukt 140 Amax på hjort og rådyr. Men da i en 6.5-284 i ca.900m/s, Skiftet over til 162 Amax i en 7mmRM som jeg har brukt på det meste de siste årene.

Om du avventer noen få mnd så kan jeg gi deg svar på hvordan 123 Amax i 6.5x55 er i rådyr. For meg er det mye viktigere å få ned dyret på plassen, enn at det løper 15m og har mindre sårkanal.

 

På min hjemmeside www.pej.no søk etter skottland eller hjort, så finner du bilder av indre ballistik :wink:

Link to comment
Share on other sites

I annet enn 1-8" løp er 140 Berger på kanten stabil skutt i 260/6,5x55. I den økte hastigheten i 6,5x284 fungerer den godt i selv 1-9".

Den fungerer utmerket i mitt Sauer (8 2/3") løp også. Topp presisjon 100 - 500m iallefall. Jeg har ikke skutt vilt med 6.5mm Berger VLD, men noen rådyr, og noen rever + en og annen kråke med 155gr Berger VLD i .308, med kort løp, lav hastighet så har det fungert utmerket. Samtlige dyr (untatt ene kråka..) har falt på stedet og blitt der.

 

Barnes 168 som nevnes, i 7mm, er etter min erfaring meget presis og ekspanderer lett og fort, den gir samme "shoch and awe" effekt i dyr som Bergeren - men - den går igjennom. Etter min mening ei langt bedre kule til jakt.

 

Ellers så kan jeg bekrefte det Poacher sier om Amax og rådyr - der faller fort mange rådyr den gjengen i drivet. Og de blir liggende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hans K : Takk, sender deg en PM ! :)

 

Poacher: Angående skytinga så ble det skutt på 632m, det renner en bekk akkurat forbi platene mine der og da er det enkelt å bære tomme kanner opp dit, det var ikke tilfeldig at det ble test sammen med mildvær, slik at jeg fikk fylle vann. Hadde jeg måtte bært fulle kanner kunne det jo blitt trim av det også.. :wink:

Rent praktisk var gjennomføringen slik:

-Skudd ble ladd med 140krutt, omtrent startlading..bob bob.

-Skudd over kronograf mot skive 100m for å få kikkert i 0 på 100.

-Skudd mot plate over vannkanne 630m, evt korreksjon.

-raskt oppfølgingskudd mot kanne så krysse fingrene.. :lol:

 

Måtte nesten bli slik når man har 6-7 +/-av hver kule og må få treff. :P Ihvertfall når man er så dårlig til å skyte som jeg er. :)

Dette med N140 ladingene er jo kanskje også en grunn til stabilitetsproblem med Bergeren, resultatet kunne kanskje vært litt annerledes hvis v0 hadde vært høyere, men på en annen side har det ikke vært noen problemer med noen av de andre.

 

Har sett litt på siden din, også tidligere. Bildene dine viser jo pene slakt, kan ikke si resultatene har vært stort bedre på de jeg har sett felt med premiumkuler. En annen ting jeg har merket meg er hvor pene slakt man får omtrent uansett kule, hvis man får dyret rett i bakken. F.eks ved skudd opp under ryggrad, da dauer dyret med en gang. Hvis det ruser avgårde tror jeg det pumpes blod ut i alle hinner og drit som er.

Og det at du med flere bruker amax og det funker sier jo egentlig mye mer enn en vannkannetest/teoritest.

 

Jeg synes det er interessant å lese om andres erfaringer med kuler, det tror jeg flere er interessert i, også jaktturene deres er morsom lesing.

Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker slike kuler på hjort/rådyr er igrunn at jeg vil prøve å minimalisere blyavsetting, men det er jo mine personlige preferanser. Ser frem til erfaringer angående 123 amax. :)

 

Edit: M67, synes å ha lest at du testet disse LRX kulene i sauern også, men slet med presisjon (stabilisering kanskje?) Vurderer å prøve disse, men hadde vært greit og visst om de stabiliserer før jeg kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Edit: M67, synes å ha lest at du testet disse LRX kulene i sauern også, men slet med presisjon (stabilisering kanskje?) Vurderer å prøve disse, men hadde vært greit og visst om de stabiliserer før jeg kjøper.

6.5mm 127gr LRX, Sauer 200STR pipe, runde hull, elendig presisjon (villreinjegeren fikk god presisjon med dem)

7mm 168gr LRX, 1:9" Krieger pipe, fantastisk presisjon,

 

K

Link to comment
Share on other sites

Morosam lesing og flott at nokon gjer slike testar i praksis. Kva med å testa 10,4 gram woodleigh pp med b.c. på over 0,5 på lange hald? Eg har diverre ikkje kula, men kanskje andre har om det et interessant. Vil tru den dug også på vilt med større vekt enn det som blei tilrådd ein annan stad i tråden. Uansett, lukke til og god helg til alle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg delvis antok at det var skutt med redusert ladning på kort fremfor full ladning på langt hold. God skyting, og en interessant test :)

 

Vel, ja det er jo et stykke ifra full guffe med N15 eller 560/570. Tror det kunne blitt vel utfordrende. :P

 

 

Jeg mottok idag en neve partition 140gr og flere SST 129 gr ifra Hans Kristian.

 

Sender dere andre en PM, takk for interessen. :) Det er interessant når man får testet så mange forskjellige kuler opp mot hveradre.

 

Den woodleigh kula hadde vært morsom å testa, den er kanskje litt tung til å få skikkelig fart på i vanlig x55 ? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk til:

Roe - for donasjon av en haug med Accubond 130gr

Hans Kristian - for donasjon av en dunge Partition og SST

:D

------

Det har vært drittvær og mye vind i det siste, men siste uke har vært fin og da fikk jeg tid til å skyte litt idag. Idag var det også forhold til å skyte langt med en effektiv vind fra 0-0,5m/s, fint.

 

Resultatene fra idag kan godt kalles "lite matnytting", hastigheten er rett og slett for lav til å oppnå tilstrekkelig ekspansjon med unntak av 130 Accubonden, som faktisk åpnet litt, men mantelen "krøllet" seg litt, så det gav ikke veldig stor diameter.

Får ta noen flere skudd ved ca 550-600m/s senere.

 

Nosler Partition 140 gr:

 

1. Anslag = 890 m/s, restvekt = 91,9 = 65,6% (Bedre enn 140gr Accubond v/770m/s) !

 

DSC_0056_zpsf4683d5e.jpg

 

2. Anslag = 463 m/s - restvekt= 138,3 = 98,7% (Blytuppen har blitt klemt flat...)

 

DSC_0057_zpsffe94341.jpg

 

DSC_0059_zps68680b8b.jpg

 

Hornady Interbond 129gr:

 

Anslag = 482m/s - Restvekt = 124,9 = 96,8%

 

DSC_0064_zps63789948.jpg

Nosler Accubond 130gr :

 

1. Anslag = 933 m/s - Restvekt = 75,7 = 58,2 %

 

DSC_0061_zps11613dbb.jpg

 

2. Anslag = 885 m/s - Restvekt = 85,6 = 65,8%

 

DSC_0062_zpsdc29579a.jpg

 

3.

Anslag = 485m/s - Restvekt = 117,6 = 90,4%

 

DSC_0060_zps0e6b2d49.jpg

 

DSC_0063_zpsf3665bde.jpg

 

 

Alle sammen:

 

DSC_0065_zpsa3fa1aae.jpg

 

Blir spennende å prøve Accubond LR når/hvis den kommer. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjedelig med 1 mai fri, da er det fint med litt hobby aktiviteter. Første halvdel av dagen til blodspor med bikkja og ettermiddagen til skyting, da blir min bedre halvdel fornøyd som alltid. :mrgreen:

 

Vel bestemte meg for å teste litt nærmere normale avstander, det som egentlig overasket mest var hvor liten diameter Accubond gav. SST viste seg som en fornuftig kule.

 

Kulene som ble skutt idag var:

-Hornady SST 129gr

-Hornady Interbond 129gr

-Nosler Accubond 130gr

-Nosler Accubond 140gr

-Nosler Partition 140gr

-Swift Scirocco II 130gr

 

Takk til de som har donert disse. :)

 

Disse er testet tidligere både i høyere og lavere hastigheter, se tidligere i denne posten for informasjon..

 

Hornady SST 129gr - restvekt = 117gr =90,6% - største diameter = 15,3mm, minste diameter = 12,5mm - anslagshastighet = 651m/s -Denne anslagshastigheten tilsvarer omtrent 320 meter ved en v0 -840m/s.

 

DSC_0080_zps2f818a3a.jpg

 

DSC_0081_zpsb2bdf366.jpg

 

Nosler Partition 140gr - Restvekt = 93,1gr = 66,5% - største diameter = 16mm (tynn strimle med mantel), minste diameter = 10,4mm - anslagshastighet = 650 m/s

-Denne hastigheten tilsvarer omtrent 300 meter ved v0 825 m/s

 

DSC_0083_zpsaeb3ac21.jpg

 

DSC_0084_zps31fa2dec.jpg

 

Accubond 140gr - restvekt = 115gr = 82,14% - største diameter = 12,2mm, minste diameter = 10,4mm - anslagshastighet = 647m/s.

-Denne hastigheten tilsvarer omtrent 330 meter ved 830 m/s v0.

 

DSC_0076_zps0fb3d320.jpg

 

DSC_0077_zps77988447.jpg

 

Accubond 130gr - restvekt = 109,3gr = 84% -største diameter = 11,8mm, minste diameter = 10,03mm - anslagshastighet = 645m/s.

-Denne hastigheten tilsvarer omtrent 330meter ved 840 m/s v0.

 

DSC_0077_zps77988447.jpg

 

DSC_0079_zps8f9f4c37.jpg

 

Swift Scirocco II 130gr - restvekt = 127,7gr = 98,2% -største diameter = 15,22mm, minste diameter = 13,7mm - anslagshastighet = 680m/s

-Denne hastigheten tilsvarer omtrent 315meter ved 840 m/s v0.

 

DSC_0085_zps404d2f47.jpg

 

DSC_0086_zpsa3c48636.jpg

 

Hornady Interbond 129gr - restvekt 124,2gr = 96,3% - største diameter = 15,2mm, minste diameter = 12,8mm - anslagshastighet = 646m/s

-Denne hastigheten tilsvarer omtrent 320meter ved v0 840m/s.

 

DSC_0087_zps0a430fb8.jpg

 

DSC_0088_zpsedbc3354.jpg

 

Jeg synes Interbond, SST og Scirocco utmerket seg positivt med stor diameter og høy restvekt her, men Nosler kulene er laget for å avgi splinter og gir kanskje lik, eller bedre effekt ved lungeskudd, tross av mindre diameter? :)

 

Her er alle samlet:

 

DSC_0089_zps53f083b9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...