Jump to content

6.5x55, kuler til jakt på lengre hold.


ladebenken

Recommended Posts

Til jaktkule kan Swift Scirocco II med G1 BC på 0.571 være en god kandidat. Synd den er bare 130gr, men en fin rådyrkule som tåler godt hastigheten. BC stemmer godt med kulefall.

 

Får pene slakt med den med swiften. Bruker også Accubond 140gr i en annen børse, god og effektiv kule, skal man si noe negativt er det en liten gjenganger at det blir mange sekundærprosjektiler. Regelen er 5-10 ekstra hull rundt primærhullet. Sekundærhullene er på 1-2mm. Sett dette godt på de siste hjorteslaktene vår.

 

Beklager avsporingen M67, en interessant tråd, følger med :!::)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke vær så opptatt av restvekta, de få Accubond kulene jeg har funnet igjen, har ligget på ca 50% restvekt.

Men hva gjør det? Dyra dauer der de står, lite blodslått kjøtt (i mine dyr) og gode ballistiske egenskaper. Folk har en tendens til å blande inn tall og små statistikk som egentlig er uinteressant i den store sammehengen.

 

Man kommer ikke bort fra at AB er noe av det beste man får av jaktkuler, jeg har skutt over 200 dyr med denne kula, og kommer til å bruek den videre, når jeg får tak i den nye AB LR kula. Akkurat i år, skyter jeg med Berger ;)

Link to comment
Share on other sites

Ikke mening å dra tråden helt på viddene, må bare litt...

 

Må si meg helt enig med Knut Erik her. Det han beskriver skjedde ihvertfall her. Jeg fant ikke igjen noe kule, men kula hadde gått inn og ikke ut igjen noe sted. Dyret (en okse på 150 kg) datt rett ned der den sto. Meget god effekt, ikke unormalt mye ødeleggelser.

 

140 grs Accubond i 6,5X55 med 48,2 grs MRP bak.

 

image_zps37f3795b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke mening å dra tråden helt på viddene, må bare litt..

Siden du nevner det......at den oksen datt rett ned på stedet hvil, har med skuddplassering å gjøre, mye mer enn hva kula heter.

 

Skal ikke skryte på meg å ha skutt så jævla mange elg, men noen få har det blitt.

Er det 10 - 11 stk.

Ikke en av de har lagt seg ned på stedet hvil, selv om de har fått treff iht jegerprøveboka.

Jeg bruker helt konvensjonell kulekonstruksjon, som sendes ut i relativt slapp hastighet. Fungerer upåklagelig hver gang, men om man bruker kaliber "magnum" av ett eller annet slag, er nok Bonda kule någet mer påkrevd, men en må jo først treffe dyret da, om det skal bli kjøtt i gryta :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å dra tråden litt lengere "ut på viddene" slik Proffen formulerte det litt lenger opp i tråden her OG når vi først er inne på duganes kuler til langhold osv.

 

Under ser dere bilde av diverse kuler i ymse kaliber, av forskjellig konstruksjon og med høyst forskjellig kulevekt, gjenfunnet i diverse kreaturer, hovedsakelig Elg, Rådyr, Villrein og Bever.

Innrømmer uten blygsel at jeg ikke husker alle situasjoner omhandlende hver enkelt kule, men nok om det.

Nuvel for og pense litt inn på sporet igjen....i front ser dere en Accu 6,5/140 som har gått gjennom litt elg. Inn i bog og stoppa mot andre bog. Hold 72 meter. Slaktevekt på kreaturet var ca 160 kg. DEN kula der har fått rimelig mye bank kan man si.

Opprinnelig vekt: 140 grs

Restvekt: 64 grs og i % ca 45%

P1000642_zps19f310eb.jpg

 

Close up på original og godt brukt Accu

Rimelig mye forskjell.

P1000647_zps960edab8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke vær så opptatt av restvekta, de få Accubond kulene jeg har funnet igjen, har ligget på ca 50% restvekt.

Men hva gjør det? Dyra dauer der de står, lite blodslått kjøtt (i mine dyr) og gode ballistiske egenskaper. Folk har en tendens til å blande inn tall og små statistikk som egentlig er uinteressant i den store sammehengen.

 

Man kommer ikke bort fra at AB er noe av det beste man får av jaktkuler, jeg har skutt over 200 dyr med denne kula, og kommer til å bruek den videre, når jeg får tak i den nye AB LR kula. Akkurat i år, skyter jeg med Berger ;)

 

Hva er det som gjør Accubond til noe av det beste man får av jaktkuler når man snakker om restvekt på ca 50% og masse fragmenter? Forstår at kula har høy bc og gode egenskaper for jaktskudd på lengre avstander, men er den en av de beste på normale avstander (0-150m)?

Gjør den f.eks. noe fornuftig en Barnes TSX eller en Federal TBT ikke gjør på normal jaktavstand?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt bastant av meg å si at det er den "beste" kula.

Men frem til jeg starta å bruke den for noen år tilbake, hadde jeg testa alt av komeriselle jaktkuler i 6.5, og der var Accubond den eneste som hadde alt i 1 kule.

Den er presis, den flyr godt, den gir god effekt i dyret, den slår ikke blod i kjøttet, og den er billig. Av over 200 dyr har jeg som sagt kun funnet noen få kuler, kanskje 3, resten har plystra rett igjennom, og hvem bryr seg da om restvekt?

 

Har ikke testa kuler som har kommet på markedet de siste 4 år, men kom gjerne med forslag til hva som fungerer like bra, jeg tror man sliter med å finne det.

Jeg ser ingen grunn til å bytte kule, når man har noe som virker så godt som Accubond gjør, nye ABLR, kommer nok til å bli en storfavoritt blant mange jegre, synd den er litt for lett til dusetkravet her i norge, i 6.5. Men 210 grs i kal 30, den blir helt konge. Og, BC på den kula er ikke oppskrytt høy, amerikanske jegere har testet og bekreftet bc, så det så ;)

Link to comment
Share on other sites

kom gjerne med forslag til hva som fungerer like bra, jeg tror man sliter med å finne det.

 

Ok, mitt forslag :smile:

Hornady Interbond vil nok i dei fleste tilfeller vere ein heit kandidat. Ligger i dei fleste kulevekter så vidt under Accubond i BC (Om ein sammenligner med vanlig accubond, ikkje ablr) og beholder som regel blyet mykje bedre enn accubond. Større ekspandert diameter sammen med større restvekt er gode egenskaper i mitt hode.

Litt mindre kuleutvalg og mangler bl.a 140grs i 6,5mm er bakdeler for Interbond.

 

Men for jegere flest og "normale" hold innenfor 250m betyr nok ikkje noen promille høyerer bc så mykje at det veier opp for f.eks bedre restvekt. Prisforskjellen er vel heller ikkje stor for disse to kulene og presisjon har som regel hornady vert veldig bra på. Og med diskusjoner om blyrester i kjøttet osv er jo Interbond et "bedre" valg.

 

Synest rett og slett det er merkelig at ikkje fleire bruker Interbond..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du link eller noe dokumentasjon på at oppgitt BC på ABLR stemmer Knut Erik?

I følge de testene jeg har lest bla på longrangehunting.com hvor de testet 210grs .30 ABLR måtte de nedjustere G7 BC fra 0.366 til 0.321

Det er en reduksjon på ca 12%!

Link to comment
Share on other sites

Nei, det har jeg dessverre ikke.

Jeg ha kun chattet på fb og fått noen pm'r om at kulene holder de de lover, og at de oxo virker på druge hold.

 

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor en produsent som Nosler, skal komme med en opphypa bc, det tjener de ingenting på, og de har et varemerke å ta vare på.

Uansett, jeg får vel snart tak i noen hundre, og da finner jeg det fort ut selv.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som gjør Accubond til noe av det beste man får av jaktkuler når man snakker om restvekt på ca 50% og masse fragmenter?

 

Jeg bruker også Accubond, men i 7mmRM. Har brukt den på rådyr, hjort og svartbjørn

Accubond er lett å få til å gå meget godt. God presisjon og gjør jobben den skal gjøre i dyret. Samt at den ikke er så jæ*** dyr.

 

For meg er det viktig at dyret ligger på plass, altså knall&fall grunnet området jeg jakter i. Om kula har restvekt på 30-80% er ikke interessant for meg. Det viktigste er at dyret ligger på plassen jeg skjøt det.

Link to comment
Share on other sites

Personlig bruker jeg Interbond da den i mine våpen gir hakket vassere presisjon med ladningene jeg har prøvd. At den i tillegg gir blant de største ekspanderte diameterne av alle kuler jeg har brukt er heller ikke negativt.

 

Men venter som de fleste andre BC horer spent på ABLR ankomst. En 190 evnt 210 grs i kal 30 løfter alle cal. 30 rifler opp på øverste nivå av alle tilgjengelige jaktkuler på markedet. Blir veldig vanskelig å komme unna en 300 sinnatagg av en eller annen type fremover om en skal strekke holdene...............

 

Poacher - må vel snart ha deg ei 300 pipe du også ? :lol:

 

Men nå er vi langt utenfor tråden :oops:

Link to comment
Share on other sites

Da kan jo jeg fortsette.

 

Den kula i 6.5 som jeg har vært mest fornøyd med til jakt, utenom AB, er Hornady 140 grs SST.

Tidligere ble denne solgt på Ebay, før alle restriksjoner, og jeg fikk de sendt hjem i posten for ca 1 kr stk. Skjøt en hel del med disse, de har god bc og fungerte bra i dyra, men jeg hadde noen episoder der hjorten bare reiste seg opp igjen etter å ha fått en solid smell i bogen, og ettersøkene var resultatløse. På det siste dyret jeg skjøt på, en meget stor 12-14 tagger, fant jeg igjen noen beinrester, blod og kulefragmenter i gresset der dyret hadde ligget. Dyret lå i ca 1 min, for så å reise seg, og siden det var i måneskinn, klarte jeg ikke å finne den igjen i siktet, da den trava avgårde rett unna meg.

Så de kulene ble lagt bort. Siden de var så billige, trente jeg med de, jeg kjøpte inn flere tusen, og jeg hadde en tabell utregna for 65RWS som tok meg til 600 meter med god presisjon.

 

Her har SST'n kommet inn, truffet ryggen, for så og stoppe helt. Den er meget bløt. Avstand: veldig langt ;)

 

IMAG0251.jpg

 

140 grs Accubond, med 65% restvekt

 

IMAG0227.jpg

 

140 grs Accubond, med 54% restvekt

 

Langhold003.jpg

 

Høyt skudd med Accubond, effektiv og kjøttvennlig.

 

IMAG0270.jpg

 

Toppen på lungene får skikkelig juling, dyret dør fort.

 

IMAG0275.jpg

 

 

Jeg har over 80 bilder av slakt skutt med Accubond, og noen andre kreasjoner i 6.5, som ikke er nødvendig å trekke fram. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Eg har hørt nå at Nosler har forbedret Nosler Ballistic Tip kulen og at den nå holder mye bedre sammen en den tidligere utgaven og har nå lignende effekt som Accubond kulen

men er bløtere. Er her noen som har prøvd denne nye forbedret Nosler Ballistic Tip kulen.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har anelse om når det er mulg å få tak i Nosler Accubond Long Range da? Tallene ser helt utrolig bra ut. Ikke en gang Berger kulene matcher ABLR på BC ihvertfall. I 6,5 er det dessverre bare 129 grs kule, men både 7 mm og cal 30 ser jo meget bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Siden dette ble skilt ut i egen tråd og jeg hadde fri idag bestemte jeg meg for å ta en liten ekspansjonstest på de kulene jeg bruker til jakt i 6,5. Som sagt så gjort, fant frem noen vannkanner med tykk plast. 20L, ca 50cm høy, la 3 i lengden for å være sikker..

 

Første test 30meter:

 

(Bilder er klikkbar).

 

Første ut var Swift Scirocco II v0: 945 m/s v30= ca 930m/s.

 

Restvekt: 118,6gr. = ca 91,2%..

 

d3BLSmo4.jpeg

 

 

Fant så frem 6.5x55 med Nosler Accubond, v0 ca 790m/s. Det gir vel innslag på 30m på ca 773m/s.

 

Restvekt : 88,8gr = ca 63,4%.

 

MXNDN0I2.jpeg

 

Skjøt også en Lapua mega, siden jeg hadde patron ferdig og ting var klart til skyting:

 

Lapua Mega 155gr, v0 ca 770 m/s. Innslag ca 747 m/s.

 

Restvekt: 116,3gr = 75%

 

NDZlRHV2.jpeg

 

Her er kulene sammen:

 

Fra venstre: Lapua Mega - Nosler Accubond - Swift Scirocco II

 

ZlhLKzhS.jpeg

 

Ry8xbFlE.jpeg

 

TFNXcDNO.jpeg

 

STNvV1hJ.jpeg

 

Denne testen hadde ikke særlig med langhold å gjøre, men iallefall for min egen del så går 90% av jaktskudd på under 150m, derfor mener jeg det også er viktig hvordan kulene med god BC oppfører seg ved høye innslagshastigheter. Swift kula har best BC, høyest ekspandert areal og høyest restvekt på tross av høyest hastighet.

Når det gjelder inntrengning så laget swift kula hull i motsatt side, men gikk ikke gjennom.

-Accubonden gikk akkurat igjennom, men klarte ikke penetrere den 3mm tykke plasten til neste kanne.

-Mega gikk gjennom og laget et lite hull i neste, men gikk ikke inn i den.

Kan nevnes at det var litt mindre vann i kanna på de to sistnevnte. Ikke særlig vitenskapelig.

 

 

Tenkte jeg skulle teste Swift kula sin ekspansjon på litt lengre hold, satt opp ei kanne på langs på 495m, var helt sikker på at kula ikke ville gå igjennom siden den stoppa i kanna på 30m. :roll:

 

VWhiSGJW.jpeg

 

Tenkte ikke akkurat i baner av at kula kanskje ikke ekspanderte like mye når hastigheten ble lavere...Innslagshastighet var ca 680m/s

 

U2F1OVZW.jpeg

 

Den gikk gjennom og jeg fant selvfølgelig ikke kula. Hullet ut er ca 1cm og det var noen fragmenter av bly og mantel nede på kanna så tyder på ekspansjon. Den skal ekspandere ned til ca 570 m/s. Skal legge opp to kanner på langs, får se om jeg får tid i morgen.

 

Hva som er den beste kula kommer vel ann på kriteriene man setter, for meg er det også viktig at kula ikke oppfører seg som en håndgranat på nært hold, samtidig som den har god BC og sikker ekspansjon. :)

Interessant tråd, har lyst til å kjøpe en neve av forskjellige "langholds jaktkuler" og teste de opp mot hverandre i f.eks vann på 500m.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150: Kula går utrolig godt i børsa mi, når jeg utvikla ladningen så hadde jeg 3x3skudd med forskjellige ladevekter 1gr forskjell. Alle samla godt under 20mm på 110m, men den er sær på andre kuler igjen bla Accubond liker den ikke av ukjent årsak. 6.5x65RWS. Kan vel hinte frempå at kula har lagt ned større vilt enn rådyr. Selvfølgelig ikke i Norge.. Gjennomskyting på noe med slaktevekt over 100kg, ned i smellen og langt hold. 2cm utgangshull og lite blod.

 

Proffen:

 

Kunne gjerne tenkt meg å teste Accubonden og diverse andre også på 500m, synd jeg ikke har optikk på 6.5x55n til å skyte langt. Morsomt med sånne små prosjekt. :)

 

---------

 

Skjøt enda en pinnhjort med Accubonden i går kveld, ble litt overasket over at det ikke ble gjennomskyting på ungdyret, skuddplassering har dog noe av skylden. Høyt i bogplate, gjennom nedre del av rygg og gjennom neste bogplate før den stoppa mot skinnet. Slaktevekt var 60kg, hadde denne tråden i minne så kom på å ta bilde av elendigheten også.

 

clBKNzV5.jpeg

 

Det var et meget pent slakt, nesten ikke blodutredelser.

 

Kula...

 

Restvekt: 88,2gr = ca 63%, må kanskje trekke fra et par gr i kjøtt og flesk som er på kula.. Skuddhold var ca 150m dvs anslagshastighet ca 706 m/s. Skjeldent å finne kula på rene sideskudd på så små dyr.

 

anhhK3pn.jpeg

 

Midten er vann til høyre er hjort. Restvekt tilnærmet lik.

 

K2hwcVZk.jpeg

 

 

Så var jeg en runde og skjøt på 500m i vann med Scirocco kula, den er kanskje litt i hardeste laget for de helt lange holdene, iallefall:

 

Restvekt: 126,8gr = 97,53%. v0 = 945M/S v500= ca 680m/s. Skutt utav 6.5x65.

 

Y3g4Z3dG.jpeg

 

 

Venstre: Innslag 930 m/s Midten = 680m/s.

 

RGx4NHpn.jpeg

 

 

Ekspandert diameter:

 

Nosler accubond hjort 150m (706 m/s): Max: 15,45mm Min: 10,2mm

Swift scirocco vann 500m (680m/s): Max: 12,10mm, Min: 11,38mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Først: MEGET BRA TRÅD !

 

Fikk mitt første Elgfall i år. Det var med Nosler partition 140 grain. Holdet var 60 m. Gjennomskyting ble det med treff høyt bog (og gjennom bein).

 

Foreløpig så har jeg konsentrert meg på skyte opp til 200 m. Men neste år må jeg prøve på lengre avstander. ( i alle fall på blink i starten..)

 

Er det slik at Accubond er bedre enn Partition uansett jaktmessig ?

Link to comment
Share on other sites

Ser i den svenske jaktvåpen guiden 2013 en ny kule:

Partition gold

 

Beskrivelse av kulen:

Modernisert variant av Nosler partition. Høyere restvekt og bedre penetrasjon.

 

 

Dessuten en beskrivelse på Sierra solid base:

Expanderende kule designed for presisjonskyttere på lengre hold. Høy balistisk koefisient.

(ligner i design på accubond med ikke med plastspiss, ser ut som om spissen er av bly.

 

Noen som vet noe mer om disse ??

Link to comment
Share on other sites

På de gamle pakkene av Norma Nosler partition står the V0 = 850 m/s. (140 grain)

PÅ DEN NYE STÅR DET V0=820 m/s

 

Jeg har skrevet to mailer til Norma for å få en forklaring og om de evt. kan opprettholde V0 = 850 m/s

 

DESVERRE SÅ SER DET UT SOM OM NORMA ER LAGT NED ELLER SÅ VIL DE IKKE SVARE :(

 

 

(man trenger ca. VO >840 m/s for å opprettholde kravet til anslagsenergi på elg)

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg ikke har skutt vilt med Nosler partition. I 6,5 har 140gr kula en G1 BC på 0.490, noe som er ok. Fattern prøvde den et år tidligere på hjort og rådyr, han hadde noen uheldige opplevelser med splinter av kula som endra retning og endte opp der man absolutt ikke vil ha dem.. Det ble med det ene året.. :winke1:

 

Jeg mener ikke de 30m/s er noe å bry seg om. 6,5x55 er marginalt ift kravene som stilles i Norsk lov. :smile:

Hva gjelder den Sierra kula, har jeg heller ingen erfaring med den, men jeg har prøvd Gameking, som også har god BC i diverse kaliber. Det er IKKE en god jaktkule, den skiller blyet ifra mantel i 95% av skuddene. Skal man jakte Elg med 6,5 tror jeg det er viktig å ikke se seg blind på BC, heller vurdere kulene etter terminal effekt og inntrengning. En god lodda kule, eller med mekanisk ekspansjonstopp som fungerer er noe man bør kjøpe. Til elg kan kanskje partition som du sier være en fin balansegang mellom effekt (splinter), BC (0,490) og gjennomtrengning. Nå i disse blydiskusjonstider bør man være obs på at det blir noe blysplinter rundt skuddhull. A-frame reduserer blyavsetting, men den kan kanskje være noe hard (for de som er opptatt av BC...) :wink:

Link to comment
Share on other sites

ladebenken,

 

Jeg traff en elg på ca. 60 m med kula og den gikk igjennom bogen (bla. bein) og ut igjen på andre siden. Det var en fin skuddkanal.

 

Så min oppfatning er at 140 grains på lang nær er marginal for elg.

 

 

Så finner man en 140 grains (V0>840m/s) så har man en fin kule for rådyr, hjort og elg (men ikke på lang hold).

Link to comment
Share on other sites

Jeg traff en elg på ca. 60 m med kula

Det var en voksen elg, når den var 60 m lang, hvor bred var den, jeg er imponert over at kulen gikk gjennom.

 

Spøk til side, ett skudd er ingen god statistikk, Nosler partition er kjent for å splintre fronten, og at bakre del penetrerer godt.

Ulempen er blyfragmenter i kjøttet. Jeg vil anbefale A frame, det er i praksis en forbedret partition. Den henger sammen, og gir minimalt med blyfragmenter. Er den for hard bruk Woodleigh, den er bløtere, men holder likevel fantastisk godt sammen.

Rihno og North fork har godt rykte, men jeg har ikke prøvd dem selv.

Link to comment
Share on other sites

I alle fall godt at dere fikk dere en god latter (som forlenger livet..) :)

 

Ja, tror nok at A-frame er litt for hard ( uten at jeg har erfaring med denne)

 

 

Men uansett så ligger det vel i kortene at man må starte med å lade selv for å prøve ut.....

 

Så valget blir enkelt for julenissen i år :)

Link to comment
Share on other sites

Det er noe som gjelder for alle kalibre. Det er ikke en feil med kulen, den er konstruert slik for å gi god virkning på lungeskudd, samtidig med at det blir god dybdevirkning. Konstruksjonen er gammel, den har vært i produksjon siden -50 tallet. Moderne kuler som er loddet er gjennomgående bedre fordi de ikke gir uønskede blyfragmenter i kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

nå er jo dette en tråd for 6,5 , men jeg har gjort meg en del erfaringer med 180 grs accubond i 308 med 730 ms

 

Skutt 15 spirs okse på 280kg slaktevekt, kalver ungdyr og kyr og hjort..

 

jeg har vel og funnet 3 kuler igjen på baksida (b.l.a og fra storoksen) de har gitt meg en rest vekt på rundt 80% + -.

 

Dette er noe jeg er godt fornøyd med i tilegg til at den har andre positive egenskaper.

 

Mulig den ikke tåler voldsomt høy fart?

Link to comment
Share on other sites

HAr skutt Råbukk, rein og elg med Accu og Rhino, og jeg må si at begge er topp kuler til formålet, jeg vil hevde at Rhinokula er bedre, da pga mindre blodslått kjøtt, fluktstrekning er ikke målbar, alt fra 5 meter til 200 meter.

Lader begge med N-160 og maxladning, bruker dette på alt til og med rådyra får fine sårkanaler.

 

det som er synd er at jeg får søren ikke tak i Rhino.....og denne raringen i Strømstad handler jeg helst ikke med.

Link to comment
Share on other sites

Den der syntes jeg fortjener en liten kommentar.

Har vært inne på LRH forumet noe tidligere, men for min del blir det meste der inne litt for :shock:

Bilder der tarmer og alt mulig rart tyter ut eller hjortevilt med perfekte vomskudd der vom og tarmer dingler og tyter er ikke noe å skryte av, samme hvilket hold eller på hvilken måte dyret ble felt. De fleste Norske JEGERE skjemmes etter et sånt skudd.

Ellers var de fleste av slaktene som ikke var vomskutt, maltraktert av kuler som på ingen måte egner seg til jakt, joda de funker, men når utgangshull er på størrelse med et middels traktordekk blir det dårlig med mat i fryseren, for ikke å snakke om usikker ekspansjon, hva hvis du skyter mellom ribbein utenom bogene, er man sikker på at kula ekspanderer da?

 

Jeg gjør mye rart selv og hadde sikkert blitt kjeftet opp av mange andre i enkelte situasjoner, ingen hellig ku her.

 

Allikevell bare for å understreke poenget, det var flere stygge situsjoner i den tråden med hodeskudd på 3-4-500m, eller en annen tulling som skrøt av hodeskudd, meeen....han sikta ikke på hodet :lol: Herregud.

 

Kan også ta med han her luringen:

 

En fyr skyter to hjortedyr med et skudd... det må jo skrytes av..

 

spm: "Just a question, how did you responsibly take two with one shot?"

 

Svar: "marily the size of the deer and placement of shot. I have shot many deer at the base of the neck as these, and barreled completely through trees behind. Knowing the energy still behind the round, and being confident in the fact these bullets have not once fragmented in an animal for me.

I knew that the projectile would have sufficient energy and weight to make a clean, ethical kill."

 

:roll:

Jeg har skutt noen flere kuler i ekspansjonstest, bla Partizan SP, Sierra GK og Barnes X

 

Partizan separerte, bly var løs fra mantel.

Sierra GK separerte totalt..som vanlig.

-Barnes X, av den gode gamle typen opptredte som vanlig, mista en av vingene.

 

Velg dine kuler med omhu hvis du skal spise dyret etter skuddet:

 

VEtscVpv.jpeg

+1000 små blypartikler som jeg ikke fikk med.

Link to comment
Share on other sites

Ser litt på Sierra vs. Hornady:

 

Sierra 140 GR. HPBT MATCH:

B.C: 0.526 between 2800 and 2000 fps, , S.D =.287

(MatchKing bullets are not recommended for hunting.)

 

Sierra 142 GR. HPBT MATCH:

B.C: 0.580 between 2850 and 2400 fps

B.C: 0.575 between 2400 and 2050 fps

S.D = .291

(MatchKing bullets are not recommended for hunting.)

 

Sierra 140GR SBT:

B.C : 0.490 between 2800 and 2000 fps, S.D =.287

 

Hornady SST 140 GR:

B.C: 0.520

S.D: 0.287

 

Noen som har erfaring med H-SST ?

 

( ser i katalogen at den ekspanderer fint til en sopp i 2015 fps-165 GR i 30 Cal)

 

 

Legger inn denne også:

Remington AccuTip Bullets 264 Caliber, 6.5mm (264 Diameter) 140 Grain

Sectional Density: 0.287

Ballistic Coefficient: 0.520

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hentet i fra linken:

http://skytterlinken.mamutweb.com/Resou ... 5NDBOK.PDF

 

Kuler

Ved valg av kuler må man gjøre en del av de samme vurderinger som med krutt. Samme kule kan gi eventyrlige

treffbilder i en pipe for så å ikke gå i det hele tatt i en annen pipe, uten at man kan gi noen god forklaring på hvorfor

det er slik. Derfor er man avhengig av å teste forskjellige kuler og kulevekter i ei pipe hvis man er på jakt etter det

optimale treffbildet. Men de fleste kulene vil gi treffbilder som ligger godt innenfor tieren når man finner det rette

hastighetsområdet.

Ubalanse:

En kule har statisk ubalanse, dynamisk ubalanse eller en kombinasjon av disse. En perfekt kule finnes ikke! Statisk

ubalanse oppstår når kulens tyngdepunkt er forskyvd i side i forhold til kulens lengderetning. Hvis man kunne trekke

en tråd gjennom kulen nøyaktig i midten, ville den vri seg slik at den tyngste siden ville havne ned. Ujevn

manteltykkelse kan gi både statisk og dynamiske ubalanse. Blyet havner ikke midt i kulens ytre form. Effekten blir at

kulen beveger seg i stadig større sirkler med dårlig presisjon som resultat. Man har regnet ut at en forskyvning av

tyngdepunktet med 1/100 mm gir et utslag på 2 cm. på 100 meter i et våpen med en riflestigning på 250 mm. Et våpen

med raskere stigning tvinger kulen til å rotere raskere og avvikene / treffbildene blir større.

En kule med dynamisk ubalanse har ikke tyngdepunktet parallelt med formen. Tyngdepunktet ligger litt bak eller

foran på kulen. Om mantelen er jevn alle steder utenom i spissen eller bak får man kuler med dynamisk ubalanse. Det

kan også skje hvis kulen går på skrå inn i bommene. Kulebanen blir spiralformet og spredningen øker med avstanden.

Om vi har et avvik på 1/10 grad mellom form og tyngdepunkt fører det til en spredning på ca. 2 cm. på 100 meter.

Som oftest finnes begge former for ubalanse i alle kuler.

Årsaken til ubalanse er som følger:

Ujevn mantel

Dårlig kontakt mellom mantel og bly

Ikke vinkelrett bakplan / Ujevn overgang mellom spiss og kropp.

Kulen kommer skjevt inn i bommene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...