Jump to content

338 Federal tråden


mar.j.kar

Recommended Posts

2 hours ago, Jeger'n said:

Jeg har ei gammal Krico låskasse med moffe og "litt" utvalg av piper. Den eine stokken er egenprodusert av svartor, den andre er en McMillan McClassic som jeg brukte børsemaker for å tilpasse til kassa. Ingen av Yankeene som leverer i 338 Fed lengre? Ikke Sako heller? Er da ikke så forbasket lenge siden jeg så en fabrikkny Sako til salgs. Litt avhengig av hva du har som utgangspunkt, så er det stort sett kurant å få fatt i et godt pipeemne og de fleste børsiser har/har tilgang på brotsj.

Har googlet som en sjef (syns jeg selv), og ser ut som de fleste stoppet opp i ca 2016-18... Men jeg er ikke ferdig googlet, så kan hende noen produserer som jeg ikke har funnet enda. Simultant med søket av det er jeg på let etter en passende kort kasse med god sikring som alternativ. Kanskje litt utenfor trådens tema, men ser ut som en M70 sikring er enklest å finne. VOERE har en oppspenner man kan montere, men venter på svar derfra om den kun passer til Mauser M98 eller ikke... Så virker som litt av en prossess å få på plass en rifle i dette kaliberet for øyeblikket, men "jakten" er jo en del av moroa. Ser at Hansen har brotsj hvert fall, så løp og slikt går nok fort om det blir aktuelt. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal "sette sammen" ei lett jaktrifle så er det kanskje en ide å se etter en Winchester M70 i 6,5x55. De hadde noen med tilpasset kasselengde, jeg husker ikke mer eksakt modell. @Torf Du kan sikkert svare på det. Det vil være et veldig godt utgangspunkt. Da får du sikringen du ønsker "på kjøpet", mulighet for litt lengre COL på ammoen om du lader sjøl og vil utnytte patronene mest mulig, god tilgang på diverse ettermarkedsdeler om du ønsker det. Dessuten er det jo litt moro å ha stabla sammen noe slikt som ingen har maken til. Den enkle veien, men ikke riktig så lav vekt (tror jeg) er vel å gå for ei Hansen 703 som også gir mulighet for 79 mm ammo. Forøvrig er markedet temmelig fylt med Rem 700 og Rem 7 som også selvsagt kan benyttes, men da må det skiftes sikring i tillegg til alt det andre man finner på underveis 😎

Link to comment
Share on other sites

Min er bygget på en kort rem 700 kasse. Ikke sikkert det er beste valget, men... Litt av poenget med denne patronen må jo være kort og hendig våpen, altså kort kasse. Om ikke så er jo 338-06 et "bedre" valg. 

Edited by BigBore
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kjøpt 225 grs Nosler E-tip og lurer på hva jeg skal legge meg på av lading med Norma 11 krutt. Noen forslag? 🤔 

Brukte 44 grs med 250 grs RN Hornady og tenkte å lage en stige fra 43-46 grs på denne 225 grs kula. Er det for lavt nivå, eller er det greit å begynne litt forsiktig? 🤔 

Edited by M98K
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for tips. Jeg hadde bare 72 mm å gå på ifht COL for magasinet og måtte ned på 71 i COL for å få litt slingrings-monn å gå på. Jeg fikk derfor en komprimering av ladingen som gjorde at jeg startet stigen på 43grs og ladet meg tre patroner med hhv. 43, 44 og 45 grs. Jeg fikk klar følelse av at jeg ikke skal over 45 grs da den hylsen ble veldig velformet og fri for sot. Samt at det kom en liten advarsel på tennhetta i form av en antydning til vulst rundt tennåla sitt anslag. Pene 683 m/s i fart og en 9er rett over så er jo innskytinga ferdig lgså! 😂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...