Jump to content

338 Federal tråden


mar.j.kar

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

 Fikk en stor overraskelse her om dagen.  Årets jaktladning ble 230 grains oryx med hodgdon LVR med en hastighet på 750 -760 ms. Test i spyleveskekanner på ca 20 meter leverte en super sopp på drøye 20 mm og restvekt på 218 grain om jeg husker rett. Imponerende med tanke på all plast og relativ kort avstand (5 kanner, nr.6 lekket). Så til saken, kom en halvstor hjortebukk forbi jakttårnet forleden på 50 meter avstand  med bredsiden til og jeg satte skuddet rett bak bogen. Under utvomming viste det seg at det var gått hull i vomma og når vi fikk av jakken så fant vi kula i framkant lår på motsatt side. Kula har ekspandert skrått i nesten 45 grader vinkel og vinklet nesten 90 grader i dyret, restvekt ca 170 grain. Ingen vegetasjon i veien. En inspeksjon av kulene viser at iallfall halvparten av kulene har noe som ser ut som dype  sprekker på kryss og tvers i blyspissen som stikker ut foran mantelen. Det kan virke på meg som at kulene er for harde/sprø. Noen som har erfart lignende? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde nesten eksakt det samme med 200 grs Accubond på flere dyr. Satser på 225 grs Deep Curl til høsten. Går det ikke bedre med den heller, så satser jeg sannsynligvis på 210 grs Barnes TSX.  Deep Curl kulene går vanvittig bra, akkurat som Accubond gjorde, så jeg håper de holder skikkelig sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er endelig ferdig med mitt 338 Federal prosjekt. Løpet mitt ble laget så tynt som nesten mulig med fluting for å spare vekt og lengden ble satt til 45cm. Twist på 1-7 for å stabilisere tunge kuler i sub hastighet og lang friflukt i kammeret for å kunne sette kuler langt ut av hylsa for å kunne øke krutt volum. Jeg har brukt mye tid på forskning i sommer for å finne ut hva slags kule jeg skal bruke på jakt i første omgang. Jeg endte til slutt opp med å handle en pakke med 210grn Swift Scirocco II kuler. Disse fikk jeg nokså grei samling med etter en del testing. Farten landet på 729m/sek v 15gr med N135, kvass ladning.

Løpet er tynt og blir fort varmt, så er fornøyd med 2-3cm samling med Scirocco.

Fikk prøvd denne på rådyr nå i høst med veldig godt resultat!

2 stk ble skutt med denne kula, begge på ca 100m. Begge hadde flukt på 10m fra skuddsted og begge hadde nesten ingenting ødelagt kjøtt! Meget fornøyd! Håper å få prøvd denne kombinasjonen på elg senere i høst.

Andre kuler som er oppe til vurdering hos meg er 230gr oryx og 230gr naturalis.

Oryx er, i følge meg, en helt ubrukelig kule når farten blir for høy! Den er for bløt og ekspanderer helt ekstremt når farten går opp mot 800m/sek. Veldig mange som er misfornøyd med denne pga kjøtt ødeleggelse. Men hvis du driter i kjøtt men vil at dyret skal kollapse i smellen hver gang så er den super i høy hastighet.

MEN, jeg hadde trodd at den skulle fungere fint i 338 federal hastighet. Jeg får den nok ikke så mye over 700m/sek i mitt korte løp. Mulig jeg prøver den, men blei jo litt skeptisk etter lesing her nå.

Naturalis ser spennende ut! Den hevder Lapua at er markedets lettest ekspanderende kule og skal gi jakt-ekspansjon ned i 470m/sek. Blair nok mulige denne jeg prøver neste gang. Himla dyr kule, men hvordan mange jakt-kuler bruker man i året? :)

AccuBond... Mjææ, alt for bløt uansett hastighet! Ikke for ingenting at den kalles AccuBomb! Mye kjøttskader, men god effekt i vilt.

Jeg var på tanken å bruke 210grn tsx, men slo den fra meg da jeg føler jeg ikke får nok hastighet i mitt løp til at jeg stoler på at den ekspanderer i et rådyr.

185grn tsx er nok fin, men da går hele tankegangen min i vasken med at jeg ville ha en kule med grei diameter og tyngde i relativt lav hastighet for å ødelegge minst mulig kjøtt.

Jeg jakter for å få kjøtt, så for meg er dette viktig. Om dyret vandrer bittelitt etterpå bryr jeg meg ikke all verden om, men vil jo ikke ha dem til å stikke helt av da :P

Det som gjør at dyret går rett i bakken er at du "sjokker" dyret og nervesystemet blir overbelastet pga ødeleggelse så dyret svimer av, deretter dør det av sirkulasjons-svikt mens det ligger på bakken. Hvis der ikke går i bakken med en gang så bruker ikke dyret nødvendigvis lengre tid på å dø, det dør bare av sirkulasjons-svikt mens det står oppreist.

 

Edited by AcciDabbi
Link to comment
Share on other sites

For egen del tror jeg det er noe tull med noen av kulene jeg har brukt. Som jeg skrev er det noen vilkårlige sprekker/riss i blyspissen på en del, som når betong har tørket for fort. Mens den jeg testet i kanner virket utrolig seig med tanke på julingen den fikk. Har sett en del oryx i kaliber 30 og 6,5 som har sett ok ut, og ingen så bedrøvelig som denne. En loddet kule bør tåle et usselt ribbein uten å vinkle nesten 90 grader. Får skrape sammen resten av 200 grains  woodleigh kulene og bruke dem inntil videre mens jeg er i tenkeboksen. Interbond er nevnt tidligere i tråden som et alternativ og deep curl, så finnes remington ultra bonded. Har gode erfaringer med swift i 338 - 06 men den blir muligens for hard. Med en Remington 700 som utgangspunkt er det ikke ideelt med plasttupp på kulene da de må settes unødvendig dypt pga. magasinet. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker meg inderlig North Fork 200 grs til Federalen om bare en importør hadde fiksa det. Det tror jeg hadde vært bortimot det ideelle. Har bruk en del 225 grs i 338-06 og er kjempefornøyd. Har også en del vilt med 165 grs NF i 308 med samme erfaring. Minimale kjøttødeleggelser og ekspanderer greit sel i moderate hastigheter. Restvekt har vært 99%+ på de få jeg har funnet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Samme her. Hadde den som en absolutt favoritt når bestemmelsen om den lille 338en ble spikret. Jaktdepoet førte den vel tidligere og den må være ideell.  Om noen har erfaring med 225  Swift a frame hadde det hvert greit å høre om det. Har tro på at jeg har hatt litt uflaks med den oryx og at det bare er et råttent parti, men det hjelper lite akkurat nå.  På hjort er det selvsagt ikke behov for like mye dytt som på stor elg, men mange av 200 grains kulene som er å få tak i er vel ekspansjons villige etter min smak. Men dør gjør det selvsagt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg deler også din tro på at de har vert noe galt med den oryx kula.

Jeg er ingen oryx-fan egentlig, men det er jo en godt utprøvd kule og i den hastigheten vi snakker om her så burde den faktisk fungert veldig bra!

Swift A-frame 225grn hadde jeg aldri turt å bruke i mitt korte løp hvertfall. A-frame opp til 366cal (9,3) er harde kuler og passer best, etter min mening, i rifler med utgangshastighet over 800m/sek.

Fra og med 366cal og oppover er A-frame konstruert for å kunne brukes i lavere hastighet.

NorthFork kulen er intresang, har sett på den selv. Men for min del er høy BC en viktig faktor. Med 45cm løp er jeg avhengig av at kulene kan holde på farten sin lengst mulig.

Med Scirocco i mitt løp og med utgangshastigheten jeg får på disse så har jeg nok fart til ekspansjon på minst 300m.

Om presisjonen er god nok til det har jeg ikke testet enda :)

Testet ekspansjon på Scirocco i dag!

Testen var enkel og grei med spylerveske kanner på 100m avstand.

Estimert hastighet ved innslag på ca 675m/sek.

Vann er hardt for kula så ekspansjonen kan være mindre ved treff utenom bein i små dyr. Men her er det hverfall god soppform! :)

Begge kulene hadde samme restvekt på 93,5%

 

Edited by AcciDabbi
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en gammel remington 700 BDL SA som jeg tenkte jeg skulle bytte løp fra 308 til 338 fed på. Jeg er glad i tunge kuler med god ekspandert mm til elgjakt (200 grains og oppover). Dette blir en hundeførerbørse for min del og skal ikke brukes Sub eller til noe annet enn elg, så dette er ikke noe å ta hensyn til. Hvilken riflestigning skal man velge?

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, St1 skrev:

Ok, takk for tilbudet! Men nå er allerede pris forhandlet og ting iverksatt så lurer egentlig bare på hva slags riflestigning jeg skal velge?

 

 

1-10 burde være en grei twist. Da kan du skyte alt en 338 federal kan skyve forran seg i normale hastigheter.

 

Edited by AcciDabbi
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo!

 

Har en 338 federal med 1:10 twist på vei i posten snart og driver og funderer litt på kuler og krutt. Virker som det er en heller laber stemning for Barnes kuler her men tenker at 160gr TTSX burde være grei å få opp nok fart på? Tenker og at Accubond er en kule som burde klare seg bra. Den har jo mange vekter å velge mellom. Leker litt med tanken på en 210 Rhino også men usikker på om man får fart nok på den til at den åpner? Tenkte å starte med en boks VV N135. Kommer til å jakte både elg og rådyr med den men stort sett aldri på lenger hold enn 150 meter. Alle tips mottas med takk.

 

F.

Link to comment
Share on other sites

TSX 160 og 185 er nok veldig fint å bruke. Du har nok fart på 150m til at disse fungerer utmerket.

Av tyngre kuler har jeg brukt Swift Scirocco II 210grn. Den har fungert utmerket på rådyr opp til 170m med god ekspansjon fra 45cm løp. 730m/sek utgangshastighet.

AccuBond village nok også være en god kule viss du skal ha noe tyngre, men den mister nok en del mere vekt en Scirocco.

I min rifle er N135 det kruttet som gir best presisjon.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, morray skrev:

Hei AcciDabbi  har du fått prøvd ut Swift Scirocco II 210grn på dyr?

 

Ja, som det står i posten over har jeg skutt 2 rådyr med denne (bukker). En på ca 100m og en på 170m. Begge hadde treff i den ene bogen, men veldig lite ødelagt kjøtt rundt kulehull. Begge hadde vel en liten flukt på 10m ca.

Har også skutt en 7-tagger elgokse med denne. Det var gjennom bog-beinet og videre lungeskudd. Den kom seg vel knappe 50m før den var tom for oksygen. Veldig fint slakt, ekstremt lite ødelagt kjøtt til å være treff midt i bogbein. Kula stod i skinnet på motsatt side, restvekt 88%.

Men med det korte løpet så er ikke utgangshastighet så ekstrem så det hjelper på kjøttskader og restvekt.

 

Jeg har eksperimentert litt i det siste med den nye versjonen av Lapua Naturalis 231grn. Denne virker veldig lovende og er faktisk mere ekspansjonsvillig enn Scirocco på 100m , selv om hastigheten er på 695m/sek V0.

Her kan jeg nok regne med 100% restvekt hver gang og ekspansjon på ca 15mm. Scirocco gir ekspansjon på 17-18mm på 100m. Testet i spylerveskekanner på 100m. Hvor fort de ekspanderer er testet i gelatin. Scirocco gikk 4cm inn før ekspansjonen begynte, Naturalis ekspanderte umiddelbart. Naturalis vil også ha mye mere energi gjennom dyret siden den ikke mister energi i form av vekt. Har nok ingen betydning på rådyr, men mere på elg.

For meg er det kjøtt som gjelder så vil har kule og hastighet som gir minst mulig skade men samtidig gjør en god jobb på veien gjennom maskinrommet :)

Men 231grn Naturalis er en laaang kuler! Her er det nok greit å kunne sette kulen litt lengre ut enn 71mm. Min står på 75mm. I tillegg må du ha rask twist for å stabilisere den. Vet ikke om 1-10 er nok her. Jeg har 1-7 så stabiliserer alt jeg putter inn av lange kuler.

Edited by AcciDabbi
Link to comment
Share on other sites

Høres jo lovende ut. Får se litt på den lapua kula også da. Blir vekt til at jeg får en pakke med swiften først. Hvordan er samlingene med de to kulene? Ikke at det betyr så mye på elgen da. Hvor fikk du tak i de naturalis kulene?

Edited by morray
Link to comment
Share on other sites

Begge går nokså likt på 100m. Rundt ca 2-3cm i min rifle. Men på 200m går Naturalis bedre. 5cm ca, mot kansje 6-7cm på Scirocco. Men det er jo i mitt løp så gir ingen garanti for andre løp :)

Scirocco koster ca 10kr pr kule. Naturalis vil du nesten ikke vite prisen på xD

27kr stykket O.o

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da var første Fusion kula funnet igjen i et dyr. Det var en kalv på 30 kg som var på skutt tidligere.

Fikk den på ca 50-60 meter men den stod rett mot meg og skuddet gikk rett inn i brystet og igjennom hele dyret og stod bak i venstre lår.

Kalven gikk ned i smellen som vanlig. 

Kan ikke klage på gjennomslagskraft i denne kula/kaliber. ca 1 meter med dyr dog ikke igjennom bog bein eller lignende men allikevel. 

Som vekta viser så har kula ca 90% restvekt som må sies å være bra. 

Skal ta mål seinere av kula.

16.2 mm bredde og 13.1 km lengde.

 

Fusion 200 grain hjortekalv 2017.jpg

Fusion 200 grain hjortekalv 2017-2.jpg

Fusion 200 grain hjortekalv 2017-3.jpg

Fusion 200 grain hjortekalv 2017-4.jpg

Fusion 200 grain hjortekalv 2017-5.jpg

Edited by morray
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Da har jeg fått min Remington med 43cm løp og JD151 demper.

Fabrikk Fusion klokket på 798ms og ca 3cm samling. Så var det 230grs Oryx med LVR krutt. Der havnet jeg på 749ms og 17mm samling. Ikke så mye mer å eksprimentere på. :-) 

 

image.jpeg

image.jpeg

Edited by BigBore
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

Noen her som har erfaring med 185gr GMX i Federalen? får man nok fart til å få god ekspansjon på normale hold? ut til 200m ca.

eventuelt noen som vet hvor høy fart man burde ha på de? har bare opplevd en bruke 225gr tsx, og det kan man fint si at ikke funket helt ønskelig

selv har jeg ingen erfaring med bly fritt, men har bare tenkt det er greit først som sist, og bare gjøre en frivillig og gradvis overgang i sortimentet

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en X-Bolt med 338Federal løp. Muffe løsning. 51cm langt løp. 1:10 snurr.

KKC Stokk og Leica Fortis 6 med QR Montasje. Ringene er oppgradert til QR ringer fra Nubben. 
Skutt lit forskjellige kuler og krutt. Men her er Jakt ladningen min.

200gr Woodleigh PP SN,  46gr N202 og hastighet på 750m/s.  Samling på ca 20mm.

 

Ladet med 47gr og hastighet på ca 775m/s samler også bra, mens syns jeg får noen avstikkere innimellom da.  
Alle krutttyper jeg har prøvd,  har gitt best samling på ca 750m/s, uavhengig om dette har vært maks ladning for valgt krutt eller god del under.  Med andre krutt typer enn N202 har samlingene økt en del så fort hastighet på denne kula passerer 750m/s. 
 

Jeg må derfor lade en god del mere med 47gr og skyte store serier for se/utelukke om det kun har vært skytteren som er skylda i et par avstikkere. Må også teste i vanndunk.

 

Har også testet Scirocco II. Samler ganske bra, og veldig bra ekspansjon i vanndunk. Men har ikke fått testet og skutt denne kula med Hylsene jeg nå bruker.

Når jeg testet denne kula, og flere andre. Brukte jeg Starline hylser. Jeg hadde ikke tenkt på at disse hylsene kunne være så mye tyngre og ha så mye mindre volum som de hadde. Og jeg ladet ladestige og så etter trykktegn på hylse. Klarte ikke se trykktegn, men målt hastighet var noe høyere enn forventet.  Data, hylsevolum osv osv ble lagt inn i QL som da sa kraftig overtrykk.  Dette ga en liten aha opplevelse, Ble litt skremt av de talla der.  Slik at jeg nå dobbelt kontrollerer og trippel kontrollerer alt.

Bilde av Scirocco kula skutt i vanndunk er skutt med Starline hylser og alt for mye overtrykk. Men med hylsene jeg bruker nå skal det være fint mulig og oppnå samme hastighet uten overtrykk.

 

Hastighetene er målt ved munning, ikke på 100m hvor Vann dunkene var..

965DF24C-5088-4B9E-9042-005907B7CD86.jpeg

D4AEFAB9-7CBA-4849-AB14-68380867CC0C.jpeg

A0E76472-D04C-419E-A0EA-B75FFB10D4D2.jpeg

C9E3D3A8-BE86-4CC4-AF82-C04DB387913B.jpeg

1BEA95AE-1A68-41D3-B625-07402C6433FD.jpeg

513F2B3B-E41A-4AD3-B73B-3E51C0B4BC2E.jpeg

Edited by JLmorten
Link to comment
Share on other sites

Her er foresten et Bilde av Rifla også. Det står en Svemko Rekyldemper på der. Måtte jo prøve en slik siden jeg har Svemko demper. Men det er en 10cm lavere treffpungt med demperen enn med denne rekyldemperen. Med Vertebrae rekyldemper er treffpungt i forhold til lyd demperen 5-6cm høyere.  Denne demper også rekyl bedre. Så ved mengdeskyting blir denne brukt. Forskjellen med lyd demper og null tilbehør i enden av løpet er 15-20cm høyde forskjell på 100m.  Dette er hovedgrunnen til jeg bruker Rekyldemper. Slippe å skru så mye opp og ned. Får ikke målt forskjell i hastighet med demper eller rekyldemper. Pga jeg har en magnetospeed Sporter.

 

 

7A2CC354-05DC-42F0-8A04-DB9CB7EE987E.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
On 10/16/2020 at 12:00 AM, Nessuno said:

Hei

vurderer å få meg en 45cm carbonpipe i detta kaliberet til tikkaen min, er det noen som kan estimere ett kulefall fra 100 til 200m kontra en 6,5x55 eller 308? 

Med 200gr Woodleigh. Skyte jeg inn sikte på 155m, er jeg 4cm over på 100m, og 4cm over på 180m. dvs med beregnet hjerte på 8cm så kan jeg da sikte midt i fra 0-180m uten tenkte noe på dette.. Har ikke skutt så mye med 308en min, men på disse avstandene er det heller ikke noe jeg gidder tenke på. Skal en jakte fugl osv så er det vel noe og si. 

Jeg har skutt inn på 100m, kommer ikke til å bli noen lengre hold en ca 100m der jeg jakter hjort.

Skyter jeg midt i på 100m så treffer jeg 16cm lavere på 200m..

Med 6,5x55 rifla mi traff jeg ca 8cm lavere med Jaktmatch fra 100 til 200m. Husker ikke forskjellen med 156gr Laupa jakt kulene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei. 

Skal begynne å lade 338 federal. 

Har tenkt på en del kuler og har lyst å prøve barnes ttsx 185 grain. 

Men finner ikkje så mye ladedata på krutt en får her til lands. 

Noen gode forslag? 

Har 1-7 twist lother Walter pipe. 

Takker for alle svar

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke MÅ ha blyfri ammo så kan du jo kikke litt på ei god lodda kule 185-200 grs. Ei 200 grs Hornady Spirepoint kan være ei grei treningskule om du vil mengdeskyte litt. Har ladet denne til samme treffpunkt som min jaktkule, ei 225 grs Deep Curl. Praktisk og enkelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen Her som har jaktet med Federal Fusion 200gr fabrikk lada ammo?

Kjøpte noen esker for å teste kula samt trengte noen nye hylser å teste. 

Fusion er lada saftig og jeg får 805m/s i min rifle. Lurer på hvordan disse ekspanderer? Tilsvarende Woodleigh kulene funker best i hastighet på rett over 700m/s. på Hjort. Har ikke pressa disse opp mot 800m/s, men hørt med andre som har sagt Woodleigh ekspandere stygt i di hastighetene.

 Den Fusion ammoen skyter forøvrig sykt bra, skyter 5skudds serier ned i 20mm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei alle, 

 

 

Leker med tanken om en lett rifle på sikt. Storviltjakt med hund blir i stor grad bruksområdet. Av det jeg leser om 338 virker den nærmest å være laget for slik jakt. Noen som har erfaring med 338 i lette rifler (kimber, browning etc), hvordan er det å skyte med etc.?

 

Noen som vet om produsenter som fortsatt lager rifler i 338 fed? Kan ikke si jeg har funnet noe på nett. Blir man nødt til å enten finne en brukt rifle eller sette nytt løp på en passende kasse? 

 

Link to comment
Share on other sites

Min veier 2,9 med den eine stokken jeg bruker. Det er helt greit å skyte med. Har også en stokk der den havner på 3,1 og synes ikke det utgjør noen forskjell. Bruker vanligvis en kikkert som med ringer veier 700 gram og det er klart det utgjør noe, men skyter også noe med kun Doctersight uten at jeg synes rekylen er merkbar. Kan selvsagt ha med stokkens utforming å gjøre, men det er nå min erfaring. Kunne faktisk tenkt meg å flute pipa for å få litt mindre vekt, men har ikke hatt tiltak til å gjennomføre det ennå. Skyter mest 225 grs kuler til jakt og 200 grs til trening.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ferus said:

Hei alle, 

 

 

Leker med tanken om en lett rifle på sikt. Storviltjakt med hund blir i stor grad bruksområdet. Av det jeg leser om 338 virker den nærmest å være laget for slik jakt. Noen som har erfaring med 338 i lette rifler (kimber, browning etc), hvordan er det å skyte med etc.?

 

Noen som vet om produsenter som fortsatt lager rifler i 338 fed? Kan ikke si jeg har funnet noe på nett. Blir man nødt til å enten finne en brukt rifle eller sette nytt løp på en passende kasse? 

 

Eg trur eg er blitt pysete på mine "gamle" dager. For eg kom over ei flett ny pipe med opne sikter til mine gode gamle r93'er, men denne pipa var i 338 (win mag). Og min subjektive opplevelse er at den pipa i lux stokken og med ein svarowski z3 3-10x42 so blir rifla rett og slett for lett i forhold til kaliberet (eg husker ikkje vekta på ståande fot, men ca 3,5 kg med kikkert). Det går heilt fint å skyte med den, spesielt på bana under kontrollerte forhold, men eg må vere veldig obs på korleis eg monterer rifla når eg skal skyte, eg må halde godt og være selektiv på skytestillinger - hvis ikkje får eg kikkertsiktet i panna slik at det knaker i kraniet. Eg må rett og slett behandle den som ein heftig "magnum" og i det øyeblikket rekylen er sopass kraftig, snevrer det inn bruksområdet mitt betydelig. 

 

Ei lett 338 blir for meg noko eg bruker av og til, men for heftig og upraktisk til at den blir prioritert når eg skal på jakt. 

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 5/21/2021 at 4:31 PM, Jeger'n said:

Min veier 2,9 med den eine stokken jeg bruker. Det er helt greit å skyte med. Har også en stokk der den havner på 3,1 og synes ikke det utgjør noen forskjell. Bruker vanligvis en kikkert som med ringer veier 700 gram og det er klart det utgjør noe, men skyter også noe med kun Doctersight uten at jeg synes rekylen er merkbar. Kan selvsagt ha med stokkens utforming å gjøre, men det er nå min erfaring. Kunne faktisk tenkt meg å flute pipa for å få litt mindre vekt, men har ikke hatt tiltak til å gjennomføre det ennå. Skyter mest 225 grs kuler til jakt og 200 grs til trening.

 

Hvilken rifle og stokk(er) har du? Så vidt jeg kan se er det ingen produsenter som lager i 338 fed lenger (?), så jeg er avhengig av å finne noe brukt eller bygge om noe. Åpen for forslag!  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei gammal Krico låskasse med moffe og "litt" utvalg av piper. Den eine stokken er egenprodusert av svartor, den andre er en McMillan McClassic som jeg brukte børsemaker for å tilpasse til kassa. Ingen av Yankeene som leverer i 338 Fed lengre? Ikke Sako heller? Er da ikke så forbasket lenge siden jeg så en fabrikkny Sako til salgs. Litt avhengig av hva du har som utgangspunkt, så er det stort sett kurant å få fatt i et godt pipeemne og de fleste børsiser har/har tilgang på brotsj.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...