Jump to content

Skarv og ærfugljakten 2013


Xesray

Recommended Posts

i felt: Slakt skarven så snart som overhodet mulig, pass på hygienen å sørg for å skjær vekk ALT fett, legg kjøttet i en ren beholder. Kjøttet i denne sammenheng er for meg bryst og lår.

 

på kjøkkenet: Legg kjøttet i en gryte med kalt vann, varm denne opp uten at det koker, hell av vannet og gjenta prosedyren 2 ganger til.

Kjøttet er nå menneskemat og kan benyttes til hva som helst.

 

Skitt jakt.

 

Så en liten moralsk skjennepreken: Hadde jeg fersket deg når du drev med kill and release på skarv eller annet matvilt hadde du fått det som hos oss kalles stokkapryl - fysisk straff med stokk :winke1:

 

Det finnes nok arter å skyte på om det er det eneste behovet som skal tilfredstilles - mink, rev, kråke, rotte etc. da tar du også i et tak for øvrig matvilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en tur ved havet i går og så både skarv og flere ender. Har aldri prøvd meg på sjøfugljakt men nå har jeg bestemt meg for å kjøpe kajakk, dette virker jo utrolig kult. Og så slipper man å gå en hel dag uten å se dyr :)

 

En annen ting, hvis det sitter fugl på en liten holme (som ikke er kommunal og åpnet for fri jakt) kan man da pandle mot den og skyte når de flyr, eller faller dette inn under bestemmelsen om å jage vilt fra annens eiendom, jfr. viltloven § 46 ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis fuglen flyr mot deg så har du ikke jaget den ;)

Skarven letter alltid mot vinden, så la vinden drive deg mot skarven der den sitter. Sitt helt stille i kajakken/robåten og vent til du er på skuddhold eller at den letter og kommer mot deg.

Skarven er var, men ser ikke ut til å være redd for ting som bare kommer rekende. Har prøvd dette mange ganger med motorbåten min på litt over 30 føtter. De letter ikke før jeg går ut og vifter med noe. PS: Jeg jakter ikke med motorbåt, jeg har bare testet ut skarvens begrensninger.

 

Fugl som faller ned på en holme tilfaller grunneier.

Du henter skarven og gjør den opp, for du har plikt til å forfølge ditt bytte. Deretter kontakter du grunneier og spør om han/hun vil ha en stein dau skarv.... Svaret er garantert nei.

Hvis oppsyn ser deg gjøre dette må du forklare saken, og samtidig forklare at kjøttet blir ødelagt hvis du ikke gjør opp fuglen med en gang, og at du kontakter grunneier i etterkant ang. om grunneier vil ha viltet.

Link to comment
Share on other sites

Blir min første sjøfugljakt i år. Skal sitte klar på plass tidlig i morgentimene. Er ikke glad i skarv som mat, men kjenner noen som fint kan spise dette. Selv håper jeg på en ærfugl eller to, noe jeg synes smaker veldig godt. Men det jeg gleder meg mest til er å se tolleren min i sitt rette element. Han har vært på jakt noen år nå, og er helt suveren. :)

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Spirella: Godt du ikkje bare skyter for at det er gøy. Men husk å ta ut bryst stykkene før fuglen blir kald.

 

Hadde sjøl tenkt meg ut døren før fuglene begynner å fise i morgen, men får vist en rifle på døren før 9 e det blitt sakt. Så da blir det ut rundt den tiden i stede.

Link to comment
Share on other sites

Hvis været klaffer blir det en tur til helga, masse skarv så det skal iallefall ikke stå på det. Har handla inn

et par esker med winchester blind side, de hadde bare hagl nr 1 på den lokale sjappa men ville helst hat 2er

eller 3er men men de detter sikert om skyteren er i form. Har tenkt å prøve ut et triks i år, vi bruker jo skarvefigurer

men i tilegg tenkte vi å prøve ut å bruke et svart gåseflagg å lokke med på fugl som kommer trekende forbi, noen som har forsøkt

dette på skarven ?

Link to comment
Share on other sites

Skal ut med kajakken i morra. Tatt meg fri fra jobb og greier. Var ute en tur med kajakken idag og sjekka kajakk og utstyr. Jeg så nok av ærfugl og litt skarv innaskjærs. Begynte å jakte for første gang i fjor (seint i sesongen), og fikk rundt 30 ærfugl og 30 svarand. Fikk kun 4 skarv (på post). Syns skarven er vanskelig å komme innpå sent i sesongen, men nå, tidlig i sesongen, kommer jeg lett innpå den.

 

Nytt i år er at broren min har fått jegerprøven, og nå har han også fått kajakk. Blir spennende å se hva slags taktikker vi ender opp med. Gleder meg til i morra, ja.

 

God Jakt!

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet skarv ved flere anledninger og det er absolutt spennende jakt som byr på mange sjanser. Bare pass på å ha de på kort hold, ettersom de er ganske så hardskutte, og tilnærmet umulige å få tak i om de dykker. Lokkefugl skåret ut av finerplater og malt svarte er svært effektivt!

- ang. tilbredning er jeg enig med flere andre. Lurt å skjære ut kjøttet tidelig, men har aldri hatt noe stort problem ved å vente til jeg kommer hjem på ettermiddag/kvelden. Skjærer vekk alt synlig fett før jeg fryser kjøttet ned.

- når jeg lager middag pleier jeg å steke kjøttstykkene på sterk varme i 30 sec på hver side. på hver side for å svi av evt. fett og samtidig lage en liten skorpe. deretter kokes brystsykker/lår/hals i 2-3 timer for å gjøre det mørere og mildere i smaken. En god saus og poteter til gjør susen.

Link to comment
Share on other sites

Vi har sett mange ærfuglhanner i dag. Så en flokk på 5 stk og det var flere hanner med "togene" som fòr forbi. Det ble to skarv og tre ærfugl (en hann) i dag :) Skal se om jeg klarer å få lagt ut bilde av tolleren min med hannen på vei i land. Det å se han jobbe var virkelig dagens høydepunkt! :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute i kajakken i dag, Satan det var mye skarv der eg jakter. Satt sikkert 40/50 stykker i fjellet, Fikk 3 skudd skjangses fikk tatt 3 stykk. No ligger kjøttet å kosere seg i vann og eddik :D

Så var det bildene.

Her e eg mittfjors, vist du forstørrer bilde så kan du se det hvite på fjellet, her sitter de, I hoppe tall :D

2013-10-01180111_zpsb1f78312.jpg

Første Skarven

2013-10-01182217_zps502419f9.jpg

Andre

2013-10-01190011_zps69e56d8d.jpg

Tredje

2013-10-01193225_zpsd12ff2d4.jpg

Og så ble det mørkere og mørkere. For å si det sånn, det var ikkje så veldig lett å se kor eg skulle padle på vei hem. Ble rimmelig mørkt til slutt, selv med god lykt.

2013-10-01194745_zps568ea938.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei tikkakjell,

 

Jeg ser du skyter skarv med 6,5*55: hva type patroner bruker du da? (helmantlet treningspatroner? eller noe med litt mykere spiss?)

 

Jeg har skutt en del skarv nå med min Tikka M55 308 Win (7,62 x 51) med treningspatroner. De ødelegger lite kjøtt da de bare lager et hull rett gjennom fuglen, men jeg opplever av og til at selv med et godt treff rett i brystet, så lever fugelen en god stund til, slik at jeg må til å fyre flere skudd på den. Lurer derfor på om du har opplevd lignende?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lett den der balansen mellom kule som ikke ødelegger og samtidig skal drepe viltet umiddelbart. Butt kule er det noen som sverger til og andre foretrekker noe som bare lager et blyant hull gjennom fuglen. Et godt tips er å studere anatomien til de fuglene man jakter for å vite eksakt hvor skuddet skal plasseres. Sikter du midt i brystet på en skarv som står på et berg så treffer du for lavt. Del brystet i to på høyden og sikt midt i øverste halvdel ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei, eg bruker egen produsert ammo med 139gr lapua scenar, den har ein hastighet på 805m/s, ikkje så rask, men e den ladningen som går desidert best i tikka'en, og på fugl på dryge hold så er de eit must me topp presisjon. Har egentleg skutt berre den eine skaven me den kula då de blei svært lite jakt sist sesong. Men denne skarven blei truffet blant annet i vinge knoken så de blei litt ødleggelse, så eg kanikkje utale meg for masse om korleis denne kula funker på fugl før eg har fått testen litt til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hvordan så fuglen ut etter v-max?

Har vudert å bruke dette sjøl på sjøfugl, men sprengt fugl vil eg ikkje ha. Tok en måke med v-max 53gr med 1022m/s den datt i smelet med et veldig lite utgang hull. Den kjente ut som den var rimelig ferdig innvendig. Åpnet den ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Var inne på youtuben din å så den fantastiske jakt videoen din! Fantastisk! Anbefaler alle å gå inn å se den :D

" target="_blank" target="_blank

 

Eier av Youtuben er profil brukeren "nooben."

 

Takk for tipset. Jakt fra kajakk er ikke helt min greie, men dette tror jeg er en av de bedre jaktfilmene jeg har sett. Likte særs godt detaljene som kartet, utheving av mål ol.

Fantastisk bra jobbet, nooben :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...