Jump to content

6.5x55, kuler og langhold


M67

Recommended Posts

@220swift Hvilken fart, twist på pipa og hvor langt har du skutt kula? 
Jeg skyter den i 860 m/s i 210 mm snurr. Av og til når den ut til 1400 m, men av og til blir den uberegnelig. For meg ser det ut til å skje noe kanskje rundt 1300 m? Kula skyter tett som bare juling 🤩

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bly said:

@220swift Hvilken fart, twist på pipa og hvor langt har du skutt kula? 
Jeg skyter den i 860 m/s i 210 mm snurr. Av og til når den ut til 1400 m, men av og til blir den uberegnelig. For meg ser det ut til å skje noe kanskje rundt 1300 m? Kula skyter tett som bare juling 🤩

900m\s med 51,4 gr av min lot med N15 i et 73cm kongsbergløp(målt trykk er ca 59-60000psi) Er ikke sikke på stigningen på disse,men det er vel i området 200mm.Ser i alle fall ut at lange kuler trives best i dette løpet.Bestillte brotsj fra Manson etter mine mål,dreier hylsehalsen til  ca 4-5\100 under  kammermål i ladet tilstand og 79,6mm col.max med eld-m.Har ikke skutt lengere enn 800M

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, 220swift said:

900m\s med 51,4 gr av min lot med N15 i et 73cm kongsbergløp

Det er jammen meg bra fart på den kula 😉. Bruker du Pressure Trace til trykkmåling? Med den farten så har du nok sikkert en nesten pålitelig 1400 meters patron om du klarer å holde lav ES.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant igjen en 150 147gr ELD-M i hylla på laderommet... Jeg ladet disse til ca 830 og til 860  i 6.5x55, i et Blaserløp. Fikk ovale hull (og dårlig BC) på 1000m, men skal prøve igjen nå med nytt løp snart, 190mm stigning denne gangen. Det er såpass lovende specs på denne kula, og mange får den til å gå laaaangt. Men den må ha litt riflestigning

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bruker gode gamle peak strain meter til trykkmåling(350 Ohm's strekklappsystem)På 63000 psi så får jeg 915 m\s(er altså 6,5x55 AI jeg skyter),men ved å redusere med 1 grain så får jeg 900 og 3500 psi i redusert trykk,sparer hylse og løp da(har et nytt emne på lur når dette tar kvelden).Har hørt flere forslag om riflestigning på kongsbergpipene,fra 178 til 208mm.Får ta en måling selv.Ja ladningene er ganske konstant på hastighet 5-7m\s de testene jeg har gjort.N565 er vel enda bedre enn n15 ,får 885m\s med samme trykk som n15 ved 900m\s,veier og sortere hylsene etter vekt etter jeg har dreid ned og kjørt en innvendig brotsjing av halsen,holder med innen 1 grain.Og selvfølgelig ''manuell''krutthåndtering,holdes innendor 0,06,grain ,det er 2 kruttkorn n15 om det har nor for seg,men da har men i hvert fall eliminert en variabel.

Edited by 220swift
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, 220swift said:

om det har nor for seg

Veie krutt er vel det som har noe for seg. Veie hylser er bortkastet tid. Når hylsa blir produsert er det sporet til utdrager som er største variabelen og som bidrar til vektforskjell. Det har lite å gjøre med innvendig volum. Jeg har mere trua på å gløde hylsene. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bly said:

Veie krutt er vel det som har noe for seg. Veie hylser er bortkastet tid. Når hylsa blir produsert er det sporet til utdrager som er største variabelen og som bidrar til vektforskjell. Det har lite å gjøre med innvendig volum. Jeg har mere trua på å gløde hylsene. 

Faktisk har det å veie hylser noe for seg. Ikke fordi det er forskjell på hylser som veier 178 og 181gr, men fordi du får luket ut de som veier 171, fordi de er mye tynnere på en side f.eks.
 

K

Link to comment
Share on other sites

Testet hylser som veide 179 grs(med tennhette) mot et parti som veide 183 gr ,2500 psi i trykkforskjell med samme ladning(Normahylser ,dog ikke fra samme lot og år)Dreiing av hylsehalsen tror jeg nok gir merkbar bedre pres.Er ikke mange hylse som har jevn tykkelse rundt,og da vil kula ikke starte sin ferd gjennom løpet litt ute av senter.,men for å få størst effekt av dette må man nok ,som jeg har,ha et trangt kammer som er tilpasset neddreide hylser,ellers blir det for mye ''slakke'' rundt halsen.Skal forresten teste noen ladninger med Nosler's 140 gr RDF i morgen.Får se hvordan disse går.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Testet hylser som veide 179 grs(med tennhette) mot et parti som veide 183 gr ,2500 psi i trykkforskjell med samme ladning(Normahylser ,dog ikke fra samme lot og år)Dreiing av hylsehalsen tror jeg nok gir merkbar bedre pres.Er ikke mange hylse som har jevn tykkelse rundt,og da vil kula ikke starte sin ferd gjennom løpet litt ute av senter.,men for å få størst effekt av dette må man nok ,som jeg har,ha et trangt kammer som er tilpasset neddreide hylser,ellers blir det for mye ''slakke'' rundt halsen.Skal forresten teste noen ladninger med Nosler's 140 gr RDF i morgen.Får se hvordan disse går.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Faktisk har det å veie hylser noe for seg.

Påstanden er ikke min, den kommer fra Litz. Forutsetningen er sikkert Lapua hylser fra samme produksjon😏. Han påstår at produksjonen er så kontrollert at det eneste du oppnår er å måle vektforskjellen som kommer fra utdragersporet. Det er den eneste variablen de ikke har kontroll på i produksjonen.

Jeg har ikke noe statisk grunnlag og basere mine egen erfaringer på, men jeg finner ikke noe forskjell fra den tiden jeg veide hylser og fem til nå hvor jeg ikke bryr meg om det lengre.

Jeg skjønner heller ikke at en hylse som skulle være tynn på en side og tilsvarende tykk på en annen skal kunne lukes ut på vekt? Samme mengde messing er vel tilstede? Men jeg vet ikke. Jeg har aldri sett en sånn hylse.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, 220swift said:

 140 gr RDF i morgen.Får se hvordan disse går.

Har en klar oppfatning av 140gr RDF etter et par tusen brukt. Se på prisen og tenk på de som dette;

I bane 1. har du en ferrari med 500hk (Berger?) .

I Bane 2. har du en Ford Mondeo med lastebilturbo som også har 500Hk.

Jeg Kan gjerne bruke Mondeo, men ikke med de specs. Da tar jeg heller Berger :):)  :) 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bly said:

Jeg har aldri sett en sånn hylse.

Har du målt?

 

Veier du hylser så dukker det en sjelden gang opp ei som er 10-20gr lettere enn de andre. 

 

1 minute ago, pererik said:

Har en klar oppfatning av 140gr RDF etter et par tusen brukt. Se på prisen og tenk på de som dette;

I bane 1. har du en ferrari med 500hk (Berger?) .

I Bane 2. har du en Ford Mondeo med lastebilturbo som også har 500Hk.

Jeg Kan gjerne bruke Mondeo, men ikke med de specs. Da tar jeg heller Berger :):)  :) 

Jeg skal kjøre Norge på langs, og trenger noe jeg har råd til - lastebilturboen. Berger er bare så alt for dyre til å drive å skyte. Det ville koste meg >20 000 ekstra i året å skyte Bergerkuler... Men bra, det er de, bare ikke SÅ bra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, M67 said:

Jeg skal kjøre Norge på langs

Jeg tviler på om den Lastebilturbo-Mondeoen klarer dette. Og tviler jeg, tar jeg heller en std Mondeo med 136hk, aka 139 scenar. Men det er meg, for jeg vil helst stole på utstyret så jeg alltid vet sjåføren er eneste kilde til problemer :)

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, M67 said:

Har du målt?

Som sagt ingen statistikk. Jeg har saga over et par Raufoss hylsen er gang for lenge siden for å se hva det var som skilte de fra resten. Jeg kunne ikke finne noe opplagt grunn, men brukte selføgelig ikke et mikrometer i alle tenkelige vinkler 😏. Det var i tiden før jeg ble obs på utdragersporet.

Det jeg derimot fant på noen veldig få hylsene var dobbeltbrett av messing. Men det var synlig fra utsiden. Det er noen 10år siden jeg har sett det på hylser, og jeg har bare sett det på Raufoss. De hadde forresten samme vekt som medianen, og kunne ikke skilles fra loten på vekt.

 

Har man ikke kontroll på hvor hylsene kommer fra er det vel helt greit å veie de med tanke på langhold og ES siden godstykkelse ser ut til å varierre litt mellom produksjoner og derav sannsynligvis volum? Er hylsene fra kjent lot (og Lapua) hadde jeg ikke orket arbeide.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 8/19/2020 at 8:55 AM, M67 said:

Jeg fant igjen en 150 147gr ELD-M i hylla på laderommet... Jeg ladet disse til ca 830 og til 860  i 6.5x55, i et Blaserløp. Fikk ovale hull (og dårlig BC) på 1000m, men skal prøve igjen nå med nytt løp snart, 190mm stigning denne gangen. Det er såpass lovende specs på denne kula, og mange får den til å gå laaaangt. Men den må ha litt riflestigning

 

K

Fikk du prøvd dem i 7.5 twist? 

Link to comment
Share on other sites

Ja. Glemte å oppdatere.

 

De går veldig bra! har regelmessig 10-skuddsgrupper på 20-22cm, på 1000m, på de siste 3-4 øktene. Og jeg tror jeg skal klare å tune vekk en del høydespredning. Her på elektronisk anvisning.

IMG_5119.PNG.413c3c3f277b319901cf828f03128d96.PNG

 

IMG_4900.PNG.5df539186da4643036a4eb025df58393.PNG

 

IMG_4915.jpeg.5ae843b2f27cb88fc953dc8c9c1afa32.jpeg

 

Alt tyder på at Hornadys BC er nokså riktig også

IMG_4913.jpeg.3eac707f82535b3e440ce603c73966aa.jpeg

 

150gr SMK går også veldig bra. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

Ja. Glemte å oppdatere.

 

De går veldig bra! har regelmessig 10-skuddsgrupper på 20-22cm, på 1000m, på de siste 3-4 øktene. Og jeg tror jeg skal klare å tune vekk en del høydespredning. Her på elektronisk anvisning.

IMG_5119.PNG.413c3c3f277b319901cf828f03128d96.PNG

 

IMG_4900.PNG.5df539186da4643036a4eb025df58393.PNG

 

150gr SMK går også veldig bra. 

 

K

Noen mening hvordan disse er i forhold til hybrid 153.5 og 144?

Link to comment
Share on other sites

On 8/19/2020 at 9:44 AM, Bly said:

Om man har nok snurr og penger er Berger 153.5gr Long Range Hybrid en hot kandidat til 1400m. Den er overbevisende på 1400 😉

Hvilken twist har du? 

Link to comment
Share on other sites

Berger sine nye? Jeg har ikke sett dem i salg, og selv om de nok er "jevnere", og "bedre" enn den forholdsvis rimelige Hornady-kula, så har de ikke nevneverdig bedre BC, 144 har samme som 147ELDM, og 153.5 bittelitt mer, og det finnes ikke et konkurransemiljø på 1000m i Norge som rettferdiggjør å betale det de vil koste. Samt at leveringssituasjonen på slikt pleier å høyst tvilsom.

Jeg trenger kuler jeg kan lade 1000 av når det regner, og skyte med god samvittighet - og ha nok, av ei etablert ladning på et PRS-stevne. 

 

Hadde jeg giddet, så skulle jeg testet mer med 150gr SMK, men 147gr går bra nok til mitt bruk, og jeg gidder ikke bruke opp løpet på å teste.

 

1000m er "fringe", men gøy å se at man forstår mer og behersker mer. Vi får se om det blir noe 12-1400m i romjula.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ny runde i dag. 

 

43.3 ser lovende ut, bortsett fra de to slengerene under, som er uteliggere på hastighet. De åpner ES fra 3 til 11m/s, og høyden på gruppa fra 10 til 350mm. Får bare være mer nøye når jeg lader.
Andelen høydespredning som ikke er forklart ved hastighetsvariasjon er i underkant av 100mm på alle ladningene, 43.3, 43.6 og 43.9. Det tilsvarer jo 1cm på 100m, og tatt i betraktning at vi ligger på magen i snøen i en skrå bakke, og jeg har 20x forstørrelse, og det er nesten mørkt (kl 15 i dag), så er det vel på grensen av hvor godt jeg faktisk klarer å skyte.

Et oppsett ala BR, og samme tilnærming burde kunne gi gode resultater.

 

IMG_5176.PNG.1b500f68d2803859ee3554584489fe9d.PNG

 

Skulle skyte en 5-skuddsserie, men klarte ikke å la vær å sende det siste i gongen under skiva...

IMG_5178.PNG.6cf85e476e7f5097f0420de1322236c0.PNG

Det traff.

 

Det rare er at de to ladningene har nøyaktig samme hastighet, og samme treffpunkt. Men det er kanskje et tegn på at jeg er i nærheten av en "node"?
Jeg lader uansett opp en haug med 43.3, og noen testpatroner på 43.0.

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67Blir spennende å se om de 147ELDM’ene går tilsvarende bra på 13-1400 meter

28 minutes ago, M67 said:

De åpner ES fra 3 til 11m/s

Jeg ser på det som en umulig oppgave og holde ES på 3m/s over hele fjøla. I snitt tror jeg man skal være glad om man klarer å holde et SD på mellom 2 og 3 m/s. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bly said:

@M67Blir spennende å se om de 147ELDM’ene går tilsvarende bra på 13-1400 meter

Jeg ser på det som en umulig oppgave og holde ES på 3m/s over hele fjøla. I snitt tror jeg man skal være glad om man klarer å holde et SD på mellom 2 og 3 m/s. 

Enig. ES "for dagen" var 16m/s, men da er det med en haug skudd som var ladd "fortest mulig"... og ikke sortert eller noe.
Av de som er vektsortert (180.0 - 180.9gr) og veid krutt (43.2-43.4, og har fått halsen "sneiet" litt med dreieskjæret, så er ES 11.5m/s i dag.
SD er mellom 1.5 og 3 på denne ammoen, og har vært det over 8-10 tiskuddsserier. 

Men SD på 3 betyr at man aldri kan skyte grupper med mindre enn 15-20cm høydespredning. For der er det de ytterste skuddene, og ikke gjennomsnittlig avvik man måler. Nå skal jeg skynde meg å si at jeg vel er fornøyd med å skyte konsekvent 15-20cm høye grupper på 1000m - foreløpig ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

Nå skal jeg skynde meg å si at jeg vel er fornøyd med å skyte konsekvent 15-20cm høye grupper på 1000m - foreløpig ;)

Det er i hvert fall realistisk😉. Men ser man statistisk på det så skal likevel majoriteten av skuddene antagelig havne i område 10-15 cm høyde med en slik SD. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Bly skrev (På 29.12.2020 den 21.46):

@M67Blir spennende å se om de 147ELDM’ene går tilsvarende bra på 13-1400 meter

Jeg ser på det som en umulig oppgave og holde ES på 3m/s over hele fjøla. I snitt tror jeg man skal være glad om man klarer å holde et SD på mellom 2 og 3 m/s. 

Nå falt jeg inn i denne tråden ved et uhell, men kom så på diskusjoner jeg har hatt med flere skyttere nylig. 

 

"Ammo med SD over 3 er generelt helt ubrukelig", man må nesten gjøre noe vesentlig feil om det er verre enn det.. og "vanlig lading gir uten videre mindre enn 30cm høydespredning på 1000m"

Jeg klarer med alle mulige metoder, å holde SD under 2, såvidt. Med "vanlig lading" er SD 3-4m/s når jeg har flaks, og 4-5 om det har gått fort eller hylser og løp er slitne.

 

K

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, M67 said:

Jeg klarer med alle mulige metoder, å holde SD under 2, såvidt.

Siste tur på banen målte jeg 30 skudd av std langholdsladningen min, og den gav et standaravik på litt over 2. Ammoen jeg bruker er lada med 147 ELDm og N-15 til 850m/s. Det eneste "spesielle" jeg gjør med den ladingen er å veie kruttet, og innimellom så gløder jeg hylsene. Men det gjør jeg primært for at de skal leve lenge nok til å tåle 20 ++ omladninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...