Jump to content

Lutz Muller 338LM


KnuteriK

Recommended Posts

En annen ting - er progressiv rifling utbredt blant benkeskyttere?

 

Det korte svaret = Nei

 

Såvidt jeg vet er det ingen i Norge som har Gaintwist pipe for BR(?)

I Sverige er det hvertfall en person om ikke 2 som skaffet seg det ifjor. Hvilket resultat som er oppnådd med dette vet jeg ikke.

Det er riktig nok noen få skyttere i USA som har vunnet stevner med gaintwist piper, og da ble det litt plutselig populært...

 

Om det har noe for seg til BR? Aner ikke, og for egen del gidder jeg ikke å forske på det heller.

BR er i all hovedsak 6PPC med twist 1-13", 1-13,5" og 1-14" solid dose N-133 og ei match kule på 65-68grs (i hovedsak) som har en BC på 0.260 - 0.290 og det er jo ikke så mye å skrive hjem om :wink:

Link to comment
Share on other sites

vil en slik kombinasjon gi store fordeler til en skytter som har 1moa@100m egenspredning i "alle" stillinger ut til 800m. Tenk oppdukkende mål med 3 - 4 sekunders visningstid. Dette er en av årsakene til at svenskene benytter(benyttet?) APDS i sine 308 AI-rifler. Svenskene fant ut at treffpotensialet med APDS ut til 8-900m( husker ikke helt) etter noen feltmessige kriterier var veldig mye bedre enn std 308 matchammo selv om egenspredningen på APDS'en var dobbelt så stor

Dette er det jo ingen tvil om. På den toveis skytebanen er det også mye bevegelige mål, og mål som manøvrerer. Da er det som du sier, en stor fordel med kort flytid. Så stor at man forsker for store summer på eksempelvis elektriske kanoner med utgangsahstighet på 4-7km/s.

Men som du også sier, det er lite relevant eller nødvendig for det vi driver med.

 

Når interessen for langholdsskyting eskalerer ut over det som er gjennomførbart med de prosjektiler som leveres over disk, så kommer interessen for det som er forbi - KE skal jo skyte på 3km, eller kanskje mer. Mannen må utover 338LM og denslags for å lete etter noe som virker. Og selv om Gaintwist, boreridere, Lutz Müller, og ALT custom, er dyrt og vanskelig, så må det til om man skal "ut der".

På kortere hold, der det ikke er "nødvendig", har det ingen fordeler, det er for mye styr.

 

Det krever sin mann/menn å få dette til, og mange har mislyktes, og dømt slikt nord og ned. Om noen skal få det til så tror jeg det er teamet oppe rundt KE, En (egentlig flere) gjennomtrent og meget dyktig skytter, en langholdsinteressert, børsemakerkompetent (mer enn mange børsemakere), igjen meget dyktig maskinoperatør, og et firma i bransjen, med en stab som er genuint interessert i langholdsskyting, og med kontakter "overalt".

OG fri tilgang til skytebaner 0- horisonten... OG hele landet som heiagjeng.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg dette blir spennende! Kom desverre ikke i mål på fredag, men børsa er klar fra meg imorgen ettermiddag og da er alt klart for testing. Mangler vel bare en runde med duracoat oppe hos Knut Erik.

 

Et par ting jeg har merket meg med børsa som ikke imponerer meg stort...

 

Det er allerede kjennbare fordypninger i låseflatene etter klakkene på sluttstykket - og det bare etter noen testskudd før den blei sendt hitover. Det virker å være veldig bløtt stål som vil deformere seg over tid.

 

Veldig liten fokus på å lage en bra kroning. "Heldempingen" er laget ved at munningen er forsenket til freebore oppimot 10cm innover med noe som ser ut til å ha vert en HSS bor...

På dette partiet er det borret et sett med hull som vil fungere som en munningsbrems og det vil ikke gi noen god demping verken på lyd eller rekyl.Dette går an å forbedre betraktelig, men det får tiden vise om blir nødvendig.

 

Jeg håper iallefall at børsa går dritbra og gir skikkelige resultat på 2km+ :)

Link to comment
Share on other sites

Det er allerede kjennbare fordypninger i låseflatene etter klakkene på sluttstykket - og det bare etter noen testskudd før den blei sendt hitover.

Dette var spesielt. Det reduserer vel rifla til en avansert gjerdestolpe e.l. Interessant å få vite mer om dette. Ellers en flott tråd som blir fulgt.
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal måle tykkelsen i godset på låseflatene i løpsforingen og se om det forandrer seg over tid.

Tror egentlig ikke det vil bli noe problem, men det var liksom det første jeg så som fikk på en liten rød lampe hos meg.

Det hadde jo vært uproblematisk å settherde foringen, eller iallefall den delen som sluttstykket låser i.

Link to comment
Share on other sites

Skal bli interessant å høre hvordan det funker med stive ladninger. Ser ikke noen kam for primærekstraksjon på det vanlige stedet hvor det skal ta i hevarmsroten. Er det en åpningskam på klakkene? Kan bli krevende å åpne hvis den mangler, særlig også om klakkene må klatre ut av inngrep.

Link to comment
Share on other sites

Ting nærmer seg sakte. Blir duracoating idag, og evnt innskyting på lørdag.

Når det gjelder denne rifla og denne kula, så er målet og se om jeg kan strekke holdet lenger med dette oppsettet, enn hva jeg klarer med min egen 338LM.

Jeg har ingen problemer å skyte ut til 2 km, med gode resultater, og jeg har nok kikkert til å presse Berger kuler ut til 2500 meter.

 

Men, om jeg kan skyte denne LM 105 kula ut av pipa i 900 m/sek eller mer, og den faktisk har en bc på 0.950, så er det interessant å se om 3 km er innen rekkevidde. I teorien er det ingen problem, men praksis er ofte noe annet, på både godt og vondt.

Jeg ble tidligere fortalt at i teorien, er det bortkasta å tro at man kan skyte godt på 2 km med 338LM, men praksis viste seg å knuse den teorien.

 

Det er en herremann på NZ som skyter mye dreide kuler i en 375DCM, og jeg er ikke imponert over hva han legger ut av resultater, selv om amerikanerene hopper i taket. Det kan virke som om dreide kuler, ikke liker overgangen i transonisk/subsonisk sone. Om dette er tilfelle med LM 105 kula, så slutter den å virke på ca 2200 meter, og man kan like godt bruke Berger kuler, som koster 1/3 av prisen.

Det er oxo folk som har skutt farlig bra ut til 2500 Yards, med 250 grs Scenar, så man skal ikke stole blindt på at høy vekt og høy BC er good shit på ekstreme hold.

Jeg har forøvrig best resultat med 300 grs Scenar på de lengste holda jeg har skutt på.

 

Når jeg får den nye pipa i 338'n min, som blir Impa, så skal vi se hvor langt man kan strekke "hyllevarer" ut i teigen, og jeg tipper at jeg ikke skal være langt unna 3 km med den heller. Kluet er at jeg trenger en annen kikkert enn IOR. Nye Nightforce ATACR med sine 132 MOA på en 80 moa base er nok tingen. Innskyting på 1000 meter er et lite must, da har man fort 25 moa ekstra. Jeg skriver MOA, for der har jeg alle talla i hodet, MIL, krever omregning, som jeg ikke gidder å ta her og nu ;)

 

Det blir spennende tider fremover, håper på en vindstille dag, slik at fjorden er rolig. Da blir det mulig å spotte treffa på 3 km, uten store problemer. Lokasjon er valgt, må snakke med en grunneier eller 2, regner med at det skal gå bra. Må ha en mann med båt og da er det bare å smelle ivei. :) Planen er å skyte mot en 1 meter stor oransje blåse, som skal forankres 20 meter fra land. Selv skal jeg ligge opp i høyden, og skyte skrått nedover mot blåsa, slik at vi lett kan se om jeg skyter for kort eller langt. 3 km er langt :)

Link to comment
Share on other sites

Nye Nightforce ATACR med sine 132 MOA

Har de en ny versjon på gang? Etter det jeg har fått med meg er den "bare" 120MOA.

 

Hvorfor ikke gå for en IOR 4-28x50 RECON med 35mil (125 MOA) elevasjon. Her har du noen knepp ekstra + høyere forstørrelse.

Den har jo FFP da... har fått med meg at du foretrekke SFP.

Kanskje du har klåd på den allerede?

 

Uansett. En meget spenende tråd. Gleder meg virkelig til å se hvordan(hvor) dette "ender".

Link to comment
Share on other sites

er min påstand at dette er marginalt.

Det hadde likevel vært interessant å regnet på dette. At rask stigning gir høyere trykk er det mange som hevder å ha erfart, dog primært ved 1:10 og krappere. Og det er noe i det når man tenker etter...

For det første: Dreiemomentet gi økt motstand på samme tidspunkt som kula graveres inn i bommene, så allerede der vil en kunne få en effekt som tilsvarer problemene med friflukt. I tillegg burde vel økt flankevinkel på bommene gi større friksjon? Jeg har ikke regnet på dette så jeg kan ikke si noe om størrelsesordenen, men effektene burde være mulig å beregne?

Link to comment
Share on other sites

Nye Nightforce ATACR med sine 132 MOA

Har de en ny versjon på gang? Etter det jeg har fått med meg er den "bare" 120MOA.

 

Hvorfor ikke gå for en IOR 4-28x50 RECON med 35mil (125 MOA) elevasjon. Her har du noen knepp ekstra + høyere forstørrelse.

Den har jo FFP da... har fått med meg at du foretrekke SFP.

Kanskje du har klåd på den allerede?

 

Uansett. En meget spenende tråd. Gleder meg virkelig til å se hvordan(hvor) dette "ender".

 

Nightforce oppgir 120 MOA i de nye kikkertene, men de fleste som har skrevet om de, sier at de klarer 135 MOA før tårnet topper ut.

Trijicon TARS har 150 MOA elevasjon, og er vel det siktet på marked i dag som kanskje er det eneste riktige til et sånt prosjekt, men da jeg fikla med det på Shot Show i januar, fikk jeg et "billig plastikk" inntrykk av hele siktet. Men mulig det er bedre enn det virker. Prisen er iallefall stiv nok, med 25000,-

Link to comment
Share on other sites

Det er såre enkelt.

La oss si at når jeg har funnet ut hva utgangshastigheten er, feks, 940 m/sek, så legger jeg dette inn i Applied Ballistics.

Så setter jeg innskyting til 100 meter, og legger inn alle parameter, som temp og trykk og alt det der.

Når jeg så plotter inn 1000 meter avstand, vil jeg få ut at jeg skal kneppe feks 24 moa.

 

Da skyter jeg på en blink på 100 meter, og forhåpentligvis har jeg såpass mye tilt i siktet, at kula treffer i nærheten av 24 moa over siktetpunktet på 100 meter. Når alt er innjustert, så er det bare å sette turret i 0, og da er jeg innskutt på 1000 meter. Jeg må ikke skyte meg inn på 1000 meter, da skal man ha stålkontroll. Jeg vil jo verifisere etterpå, at jeg faktisk treffer på 1000 meter, og erfaringsmessig med mine andre børser, så gjør jeg det uten større problemer.

 

På denne måten kan man skyte seg inn til hvilken avstand som helst, ved å sørge for at treffpunktet på 100 meter er tilsvarende høyt det man faktisk må kneppe for å treffe på den aktuelle avstanden man vil være innskutt på.

 

Applied Ballistics har 2 måter å legge dette inn i data'en på. A, man plotter inn innskytingsavstand til 1000 meter, og setter Offset til 0.

Eller B, man setter innskytingsavstand til 100 meter, og setter Offset til 69,6 cm, som da er verdien av 24 MOA i cm på 100 meter. Jeg har funnet ut at A er det beste, da programmet av en eller annen grunn gir meg feil verdier om jeg bruker B.

Link to comment
Share on other sites

Ved å forstørre opp dette bildet så ser en tydelig spor etter klakkene fra sluttstykket.

Der er ingen orientering på hylsa så man kan sånn sett sette den 180* feil vei om man tar ut løpet/hylsa fra kassa.

 

20131030_180930.jpg

 

Det har tydelig vært skutt med hylsa "begge veier" (der er et lite hull som må stemme overens med et tilsvarende hull i låsekassa. Hull på begge sider)

slik at klakkene har laget to sett med fordypninger på forskjellige plasser alt etter om hullet peker mot høyre eller venstre.

 

Her er målene fra plan og ned til hver låseflate. 0.06mm differanse på en så liten diameter kan ikke ha kommet av annet enn belastning/skyting.

 

20131030_181915.jpg

 

 

Det blir forhåpentligvis prøveskyting i helga så da får vi se hvordan dette funker på papp.

Link to comment
Share on other sites

Har sett dette en gang tidligere, da på en sprengt rifle. Syns Mulleren bør ordne et nytt "låsestykke" med passende hardhet raskt. Blir interessant å se hva denne rifla er god for etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Røret delte seg hovedsaklig på langs i strimler ja, men det sprutet mye småfragmenter også som bla traff og penetrerte overleppa til KE.

Fra mitt ståsted som spotter så trodde jeg det gikk skikkelig ille, men heldigvis ble det bare noen bloddråper. I værstefall kunne man fått en slik karbonstrimle rett i øyet....eller gjennom skallen.

 

Det spiller ingen rolle hvor sterkt karbon er. Jeg mener det har ingenting i tuten på et rifleløp å gjøre om det så står A-Tec eller whatever på demperen. Før eller senere går det galt.

Link to comment
Share on other sites

Karbonfiber er bare deler av problemet, man må også se på struktur og bindemiddel. Egenskapene der kan ha veldig mye å si for sluttresultatet, men da må en også forstå egenskapene til det en lager. Uten slik kunnskap er jeg helt enig, men en som kan kompositter kan kanskje få det til å fungere. En løsning ville kanskje vært å legge karbon over et alurør, feilmodus på seige materialer er som regel litt mere forutsigbare.

Link to comment
Share on other sites

Dersom karbonfiber brukes riktig, og med riktig bindemiddel er det ingen problemer med styrken, et slikt rør som på denne riflen vil tåle mange ganger det trykk det utsettes for.

Carbon compositt har imidlertid to svakheter, det tåler ikke punktbelastning som slag, da blir det svært fort brudd som fører til det vi ser på bildet. Merkelig nok er også korrosjon et problem, hvordan rester fra kruttgasser påvirker korrosjon vet jeg ikke, men det er et poeng for levetiden på karbon som dempermateriale.

Manglende evne til å tåle slag og støt er en grunn til å unngå bruk av slikt materiale der det kan bli et problem, i tynne rør slik som dempere er muligheten for å få farlige svekkelser ved vanlig bruk en aktuell problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...