Jump to content

Politiet ber jegerne roe ned


ejdanielsen

Recommended Posts

Sammenlignet med en del andre land så har vi vel en meget god holdning til sikkerheten her til lands.

Men ingenting er så bra at det ikke kan bli bedre, og vi har jo ulykken fra i fjor som et tragisk eksempel på det.

Hvis alle bruker to sekunder ekstra på å tenke seg om, det være seg på bana eller på jakt, så kan alle rundt føle seg litt tryggere også.

 

For å ta spørsmålet bokstavelig:

Ja, de har tydeligvis det. Hvis det er en økning i antallet vådeskudd/farlige skudd, så er det noen som har gjort noe de ikke skulle gjort. Og da kommer min betraktning om to sekunder ekstra inn.

 

Knekk hagla/ta tilbake sluttstykket når du skal klatre over det gjerdet.

(Eller gå grinda for f*en, jeg er møkklei av å rette opp igjen gjerder. :wink: )

 

Vær trygg på hvor bikkja og kameraten er.

For noen år siden ropte en jaktkamerat til meg: Skyt da, jeg står bak her jeg.

Hadde jeg skutt på tiuren hadde bikkja hans fått haglsvermen...

Samme gjelder på smygjakt med rifle.

 

 

 

Jeg tror nok de fleste jegere er oppegående. Som nevnt i artikkelen er det en million jaktdøgn pr. ulykke.

Men det skader aldri å tenke seg om to ganger uansett, og påminnelser skader heller ingen.

 

Skitt og trygg jakt. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, til å roe ned. Husker min første dag på elgjakt, som 18, eller var det 19 åring. Ganske mye tåke. Ble plasser en plass jeg så det var et lite søkk i terenget en 25 meter borte.

Utrolig spennt. Etter ei tid ser jeg bevegelse ved søkket (som vel også var naturlig trekkrute) Var 100% sikker på at det var øret på en elg :!: Så det rett bak ei lav buskfuru.

Løftet forsiktig geværet (hadde nok ikke ført fram sluttstykket) og skrur opp kikkerten på max (4,5X) Nei, fortsatt vanskelig å se. Blir sittende med noe, som nok var jaktskjelven og ser fortsatt ØRET.

Etter kort tid lettet tåka og Nøtteliten! svinser på grein i furua.

 

Akkurat da var jeg glad for ikke å ha "driti meg ut" for resten av laget. Men det gav meg også en ettertrykkelig påminnelse om våpensikkerhet og en litt isende følelse av at jeg likegodt kunne ha "blingsett" på annet og med mye alvorligere konsekvens.

 

Ad artikkelen, jo så langt i år kan man få følelse av at det har vært flere jaktulykker enn normalt (og vi vet at en er en for mye)

Men samtidig ville jeg gjerne sett slike uttalelser tuftet på sentralisert statistikk og så kunne politidistriktenes miljøkoordinatorer gått ut. For min del blir det lett "føleri" ellers.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel altfor tidlig til å si om dette er en trend eller bare tilfeldigheter. Med så få vådeskuddsulykker er det umulig å si noe som helst etter bare en eller to sesonger. Jeg synes utspillet er spekulativt fra politiets side.

 

Absolutt enig.

 

Det er for lite tall til å lage noe statistikk av.

Antakelig er det et ressultat av "law of small numbers" og helt naturlig tilfeldighet.

 

Kanslkje vi kan si noe om en del år.

 

Men det er alltid lurt å roe ned, og bruke litt signalfarger.

 

Jeg er enig i at det er spekulativt, men vet ikke hva motivet skulle være...

Men jeg registrerer at media rir bølgen, og forsterker intrykket med å kjøre oppslag om hendelser fra tidligere år også, samt intervju med jegere som har vært innblandet i ulykker for flere år siden.

Sammen skaper det et intrykk av en trend....

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt i at politiet ber folk roe litt ned?

Folk trenger jo å roe litt ned.

 

Jeg er litt redd for at vi ser resultatet av en trend, folk begynner å jakte og gå i fjellet senere enn før. Det blir færre oog færre av de som diltet etter sin far og sin onkel på jakt helt siden de klarte å holde følge, og lærte på dette og hint av det, Og flere og flere av de som i voksen alder tar jegerprøvekurs og begynner å jakte - på en måte er dette også en negativ effekt av jegerprøven - særlig når den delen av jegerprøven som er våpenrelatert er ytterst lemfeldig.

I tillegg har folk dårligere tid, har betalt mer for å jakte, og er følgelig mer stressa, og oppjagde, og de jakter sjeldnere.

 

Da jeg begynte å jakte (totalt uten opplæring, det var et mirakel at ingen ble skutt, men jeg hadde fått med meg litt om sikkerhet fra Guns and Ammo, ære være gamle Cooper :roll: ), uansett, vi gikk på jakt når vi hadde lyst - fikk vi ikke noe den dagen, så gjorde vi det sikkert neste. Idag så er det nøye avsatt tid, til det ene, og det andre - får du ikke noe idag, så får du ikke noe.

Det er også langt mindre småvilt, iallefall der jeg ferdes, og skal man ha noe så må en pent skyte det som er, det er ikke et kull til 200m lenger framme.

 

 

Så det kan godt være at vi trenger å roe ned alle mann, få på oss noe orange klær når vi jakter sammen med andre (jeg gidder ikke å se ut som et fyrtårn når jeg jakter alene på 4000mål), og tenke før vi skyter.

OG, kanskje noen også skulle ta et kurs i orientering eller noe?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Der traff du godt, K.

På mange måter er jeg ikke lei meg for at jeg ikke vil få muligheten til å jakte som før. Helsa har gjort meg litt stedbunnen og jeg må ta til takke med posteringsjakt på vilt jeg aldri vil klare å bære hjem. Dvs duejakt på jordet her hjemme og rådyrjakt i eplehagen er hva jeg har igjen. Men for tre år siden kjøpte jeg noen rådyrløyver på et relativt stort område, men på grunn av viltgjerder langs E6 her, blir rådyra stuet sammen på en brøkdel av terrenget. Jeg mitt dumme naut, tenkte ikke tanken på at de andre som hadde jakt i samme terrenget hadde skjønt dette, og slapp drever'n. 6 skudd! fulgte bikkja og losen. Jeg var overbevist om at noen løp etter krapylet og prøvde å skyte henne. Senere traff jeg tre gutter med hver sin t3 toppet med kinaoptikk. De kunne fortelle at de var et lag på 4 mann som alle hadde avlagt jegerprøven rett før jakta. På spørsmål om det var de som hadde skutt etter bikkja, kunne de tydlig stolte fortelle at de hadde forsøkt å "få has på bokken" og ikke bikkja. Da satt det altså fire klovner med hver sin 30-06 på et bittelite område å peppret skogen og hverandre med no billigammo fra xxl. Jeg vet jeg sa ett eller annet om "papirjegere" og "dritunger", men da var jeg i overkant illter, reiste hjem og bestemte meg for aldri mere jakte på slike fellesarealer.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er dessuten at sikkerhetskulturen slett ikke er så bra i Norge. Den er ihvertfall høyst varierende fra miljø til miljø. På jakt i Portugal derimot jaktet jeg samme ned 103 andre jegere og jeg så ikke et eneste våpen. Våpen i futeral til man var på post. En regel uten unntak. Mange er flinke og følger enkle sikkerhets prinsipper hele tiden,andre er uvant med våpen og blander også alkohol inn i bildet. Det er nok å ta tak i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er positivt at politiet ber oss jegere tenke oss om men jeg ser også at det kommer flere jegere som aldri har gått ei god linje på støkk jakt jeg tror hvis flere jegere hadde sagt til seg selv at jeg skal melde meg på et kurs for å lære litt om jakt måter og bli mindt på hvor viktig det er å ha kontroll på kompisen så tror jeg vi hadde hatt noen mindre skyte ulykker.

Link to comment
Share on other sites

At politiet ber jegerne om å roe seg ned er da nesten forventet. Var jo ikke for så lenge siden en artikkel om at jakt var det nye "golf" eller noe sånt, der folk som aldri har sett et dyr bortsett fra emballasje på maten de kjøper, skal ut å jakte.

 

Kombinasjonen med "jegere" som ikke har vokst opp med jakt og at de har en viss tidsplan å følge, ispedd med litt "jeg må få skutt noe"-adrenalin er en dårlig blanding.

Link to comment
Share on other sites

Jeg løfter aldri hagla til skulderen når jeg hører fugl som letter. Jeg venter alltid til jeg ser den og hvilken retning den flyr.

Ikke fordi jeg er så fordømt flink eller har så ekstremt fokus på sikkerhet, men fordi jeg er konkurranseskytter, og vet at jeg "taper" på å "tjuvstarte".

 

Dette gjør imidlertid at jeg aldri løfter hagla mot en kompis som kommer brasende som en støkket tiur gjennom skogen.

Jeg kryper i verste fall sammen, med vidt oppsperrede øyne og hagla i beredskap, men det er ikke like farlig for omgivelsene selv om jeg kanskje ser litt sinnsyk ut :wink:

 

De som avsikrer og løfter halga til skulderen og sikter i retning av en lyd eller en bevegelse de aner i sidesynet, har ingenting på jakt å gjøre etter min mening. Da er man bare for heit.

 

Ulykker kan uansett skje, både med hagle og rifle. På samme måte som med bilkjøring kan uforutsette ting skje. Tenker da på vådeskudd pga. fall og lignende. Risikoen for slike ting må minimeres ved å være forsiktig og ha litt fantasi for hva som kan skje hvis og om at...

Link to comment
Share on other sites

Jeg venter alltid til jeg ser den og hvilken retning den flyr

Husk at du kan innbille deg at du ser en fugl, og så er det kameraten din :wink:

 

De som avsikrer og løfter halga til skulderen og sikter i retning av en lyd eller en bevegelse de aner i sidesynet, har ingenting på jakt å gjøre etter min mening. Da er man bare for heit.

Eller skyter på noe(n) som ser brunt og hjorteaktig ut - jeg ble jo nærmest idiotoforklart, og stemplet som farlig da jeg hevdet dette i "signalfarge-tråden"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg løfter aldri hagla til skulderen når jeg hører fugl som letter.

quote] Veldig bra, jeg prøver også å ha dette som "handlingsregel" uansett våpen, den dekkes også av minst en av Cooper's fire.

Link to comment
Share on other sites

De siste årene så har det kommet til mange nye jegere med "null" erfaring, og de har kun jegerprøven.

Eg vet ikke hvor ofte eller om det er nye jegere som er overrepresentert i de ulykkene.

 

Det å ha noen hundre timer i skog og fjell gir et meget godt grunnlag på hvordan man leser terrenget og man lærer hvor viltet står.

Eg mener at alle nye jegere bør planlegge og gå mye i fjellet og skogen før de starter å jakte, Dette for å få god verdifull erfaring.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har registret at der har vært noen ulykker i starten av årets sesong men ikke satt meg inn i hva som har hendt.

 

Men burde ikke noen "som har noe med det" gått inn og analysert alle slike ulykker og sett om der var fellesnevnere? Da hadde det vært lettere å legge mer info mot de jegergruppene som er mest representert.

Link to comment
Share on other sites

Felles nevnere i år er vel etter det jeg har sett i nyhetene uerfarne jegere, på jakt med hagle. Jakter på linje og klarer ikke å holde linja (gjerne ute av syne for hverandre med litt lauskog/kratt i mellom hverandre). Ild disiplin (skuddvinkel mot neste jeger) har vel også vert ett sorgens kapittel (gjerne kombinert med det andre).

Kort sagt unge, ivrige, uerfarne, og uten noen til å holde de litt i ørene. Selve oppskriften på vådeskudd.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke så rart, når svært mange jegere synes å tro at det å kle seg i skikkelig oransje - selve høstfargen - er en god ide.

Tipper det hadde vært enda flere ulykker uten signalfarge. Har til gode å se oransje flekker som beveger seg i skogen, uten at de var festet til folk....Innlegget ovenfor peker vel på hovedårsaken. Småviltjegere som prøver å jakte på linje i skogsterreng og tett kratt, kombinert med dårlig innøvd selvkontroll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...