Jump to content

Hvordan angripe nytt småviltterreng


tremon

Recommended Posts

Sitat grunneier på hytta vi leier: gå hvor du vil østover med hagla du, bare kjekt at noen vil. Ser du rådyr så er det bare å skyte. Vil du ha hjortejakta og så bare ta den. Vi har 4 på den eiendommen men den stikker til fjorden så tidlig at det nok er for sent i år. Jeg har ikke sett den på et par uker" :-) med andre ord, jeg har fått meg jaktterreng. :-D

 

Men, har noen forslag til hvor jeg begynner? Dette er på sørvestlandet og ingen har jaktet der siden gården ble fraflyttet utpå 60 tallet og dagens generasjon har ikke sau der heller så de er aldri på den delen av eiendommen. (Vestover er mye bedre kjent men der har grunneierlaget blitt enige om å stenge småviltjakta i noen år.)

 

Tar meg en tur med hagla og salongen (17 HMR) til uka og blir svært glad for tips noen tror kan være nyttige.

 

SGNncVdU.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kart og flybilder av terrenget. Hvor er det blåbær og andre naturlige biotoper for viltet. Hvor er det innsnevringer som konsentrerer vilt. Hvor er det vann, mat og skjul..

 

Sorry - fingertrøbbel med å få ut kart. Det er der nå.

 

Gratulerer med terreng! Husk å tilby grunneier hjelp med vedlikehold mot å få drive litt viltpleie og jakta.

 

Takk takk. Skal huske på det med gjenytelser ja. Om jeg nå skulle fått felt hjort så vet jeg at han ikke forventer noe kjøtt - men hva ville vært god skikk å bruk å gi fra seg ved første fall?

Link to comment
Share on other sites

He he, du får sette deg ned med kartene og flyfoto på kart.finn.no og tenke litt på habitat, skjul, mat og vann. Deretter er det ut å gå i terrenget og sjekke om teoriene dine stemmer med terrenget :)

 

Jeje...

 

Neida, det blir bra det. Takker for innspill! Er egentlig mest spent på hva jeg kan forvente å se. Har ikke vært der enda da det ikke går noen stier opp dit.

 

Håper og tror på et par ryper og kanskje en hare. Liten tro på annen matfugl da det nesten ikke finnes skog ser det ut som, utenom i de latterlig bratte fjellsidene i vestre delen.

Link to comment
Share on other sites

hvor er dette? Det første som slår meg valg av børse du tar med. Salong og 17 og uten hund? Jo du kan selvsagt få noe ut av det. Jeg tenker at dette sørvestlandsterrenget huser orrfugl i gode år, litt hare, kanskje noen rådyr,litt hjort, for mye rev og kråkefugl. Men lykke til! Terreng er det viktigste for en jeger og dette ser spennende ut.

Link to comment
Share on other sites

hvor er dette?

Hjelmeland kommune i Rogaland.

 

Tar med hagle og 17 hmr. Tar ikke med grovere børse da jeg ikke orker å bære med meg 3 våpen (bratt og langt inn til hytta) og ikke kommer til å løsne skudd mot noe større enn rev denne gangen. Burde jeg uansett bytte ut 17'en med 308en mener du?

 

Tror du det finnes rådyr såpass høyt? Den gamle enga er på ca 300m høyde men er omgitt av 800m fjell med unntak av ett pass på 450m.

 

Orrfugl hadde vært fantastisk.

 

Har blitt fortalt at det på vestsiden, der jeg ikke får gå nå, så var det mye mår for en 10 års tid siden.

 

Hund får jeg ikke før jeg er blitt pensjonist sier madammen så jeg blir alene. Har en jaktkompis som virrer mye rundt i et villt tempo men det blir vel ikke de samme akkurat.

 

Men lykke til! Terreng er det viktigste for en jeger og dette ser spennende ut.

 

Mange takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville investert i et par viltkamera og satt de opp på strategiske steder. Da lærer du mye, fort (spesielt om rev-rådyr-hjort-hare)

 

Sitter og leser viltkameratråden nå :-)

 

Har tenkt å sette opp et på bøen iallfall. Hvordan løser folk dette med å ha dem stående i flere måneder uten tilsyn i et område uten mobildekning? For ikke å snakke om i tiden det er sauer på beite der...

 

Eventuelt bærer jeg opp et par saltsteiner og sikter kameraet inn på dem. Andre ting som er lett tilgjengelig som kan trekke vilt inn foran kameraet? Noe som kan lokke fugl inn?

 

Takk for svar forresten!

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er mye sau der ville jeg satt opp saltstein, men så høyt at sauene ikke når den.

 

Du får kamera som kan kobles på et større batteri. De holder leeeenge. Du kommer ikke unna å sjekke kameraet om det ikke er mobildekning der. Kjøp dobbelt sett med minnebrikker så kan du bare bytte og ta med deg den gamle og se bildene på hytta. iPad m kamera connection Kit lar deg overføre bildene enkelt og du slipper å dra m deg en pc

 

Fugl? Tja...sporsnø snart?

 

Mvh Chr

Link to comment
Share on other sites

 

 

Har en jaktkompis som virrer mye rundt i et villt tempo men det blir vel ikke de samme akkurat.

Da bør du tre på han en refleksvest,så slipper du kanskje å skyte han i høst :winke1:

Virker som det er den nye trenden.

 

So that's what the cool kids do these days. ;-)

 

Fikk faktisk en støkk i forfjor da et rypekull spratt opp rett ved siden av meg. Jeg fikk hagla i skulderen, rypa på kornet og la heldigvis merke til han 50 meter bak der igjen... Hadde ikke tatt av sikring eller lagt fingeren på avtrekkeren så det var litt å gå på men uansett! (Som en kompensasjon for han så fløy de i en fin sving bort og foran han og gikk pent i bakken)

 

For min egen del har jeg begynt å utelukkende kjøpe klær til fjellbruk med sterke farger. Enn så lenge har jeg ikke sett behov for camo, men når det blir påtrengende ender jeg nok opp med varianten med oransje grunnfarge.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er mye sau der ville jeg satt opp saltstein, men så høyt at sauene ikke når den.

Men kameraet vil vel fylles opp av sau er jeg redd? Dog er det jo bare fra ca mai/juni til jaktstart det er sau enga og i den delen jeg hartil rådighet ellers skal jo aldri ha sau.

 

iPad m kamera connection Kit lar deg overføre bildene enkelt og du slipper å dra m deg en pc

 

Så klart! Det skal anskaffes. Takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...