Jump to content

Kuletest av 30 cal kuler


dande

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har planer om å begynne på en omfattende test egenstøpte kuler for bruk i sub-ladninger. I denne forbindelsen har jeg kjøpt inn et spann ( 10 kg) gelatinpulver og kan dermed teste litt andre kuler også.

 

Gjennomføringen av testingen vil mest sannsynlig foregå innendørs og dermed veldig kontrollerbare forhold.

 

Planen for gjennomføring er som følger.

 

Kulene veies på kruttvekta og vekt noteres for hver enkelt kule, den lades til en startladning for den kulevektet/typen og hylsene merkes og data noteres.

 

Alle skudd blir skutt over kronograf og hastighet noteres. Avstanden kommer til å bli < 10m.

 

Planen er at minst 1 skudd skal gå i vått papir mediet (*1*), minst 1 skudd i gelatin (*2*) og kanskje 1 skudd i papir med bein simulering (*3*), av hver kulesort.

 

(*1*) Papirmediet blir etter all sannsynlighet laget av makulert papir og vann som komprimeres inn i et PVC rør. Dette skal gjennomføres på en slik måte at det kan gjentas med likt resultat gang etter gang.

 

(*2*) Gelatinen blir en blanding av vann, sukker, gelatin og kanskje litt salt. Støpes i form og avkjøles til en bestemt temperatur.

 

(*3*) Blir likt med (*1*) men med en treplate noen cm inn i papirmassen.

 

Når det blir skutt i gelatinen er planen å filme med 3 kamera i 1000 fps, 480fps og 100fps.

 

Den nøyaktige gjennomføringsprosedyren vil bli beskrevet senere samt nøyaktig oppskrift på test mediene. Planen er at testen skal kunne reproduseres av andre, for validering av resultatet ( i hovedsak på bly-kulene).

 

Så er det et ønske om at en bestemt kule skal testes i denne testen så skriv den opp i et innlegg, og kanskje noen donerer 3 til 5 kuler av den typen for testing. Om en kule ønskes nøyere testet ( i flere hastigheter og eller mykere/ hardere mediet) kan det gjennomføres.

 

Kuler som kommer til å bli testet. (oppdateres etter hvert som jeg mottar/ skaffer nye kuler)

 

Egenstøpt Lee 140, 170 og 200 grain med forskjellige modifikasjoner for å sikre ekspansjon i sub hasitghet.

Geco Trainer 170gr SP

HORNADY SST 150gr (PT) Donert

LAPUA MEGA 200gr SP

LAPUA HP 100gr HP (LU4PL7224)

NORMA Vulkan 220gr SP Donert

NOSLER Accubond 150gr (PT ) Donert og MOTTATT :D

NOSLER Accubond 190gr Long Range (PT?) ØNSKES

NOSLER Ballitic Tip 150gr (PT?) Donert

(NOSLER Partition 250gr SP Donert)

NOSLER Custom Competition 155gr HPBT

RAMO 146gr FMJ (NATO)

Woodleigh Weldcore 220gr RN SN

Massive kuler som eks Barns ØNSKES

 

SP= Soft Point HP= Hollow Point PT= Polymer Tip RN= Round Nose

 

Send en PM om du vil donere kuler til testing, eller skriv at du vil donere så sender jeg en PM :)

Testvåpenet er en 308Win så i hovedsak ikke tyngre kuler enn 220gr, men jeg kan kanskje låne en 30-06 om det blir behov.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gelatinen blir en blanding av vann, sukker, gelatin og kanskje litt salt. Støpes i form og avkjøles til en bestemt temperatur

Det finnes en standard for "ballistisk gelatin", det står også en del nyttig her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_gelatin. Det kan være en ide å gjøre det etter standarden når du uansett ser ut til å ha tenkt å gjøre det såpass vitenskapelig.

Selv oppdaget jeg selvsagt dette etter en større søleprosess med gelatin som både var alt for tynn og for varm, og for - vel alt mulig :oops:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for den første doneringen :) (etter bare 20 min :D )

 

Selv oppdaget jeg selvsagt dette etter en større søleprosess med gelatin som både var alt for tynn og for varm, og for - vel alt mulig

Jeg kommer til å bruke en gelatinblanding som trolig kommer til å bli ganske lik "ballitic gell", men jeg kan ikke si at den blir helt riktig.

 

Etter noen enkle tester har jeg funnet ut at med å blande inn en del sukker får jeg en gelatin som er blankere, har god fasthet og ganske bra elastisitet, noe jeg føler mangler med kun gelatin. Og om noen skal reprodusere forsøket er det mye billigere å lage den blandingen med sukker siden en bruker ganske mye mindre gelatin og samme penetrering med luftpistolen.

 

Jeg kan lage sammenligninger av "standard" blanding og min egen oppskrift som kontroll og kalibrering.

 

Jeg tar i mot ALLE innspill som kan gjøre at resultatet blir så godt som mulig!!!

 

Jeg kommer til å bruke en del tid på å lage meg en prosedyre som jeg skal følg for at det skal bli et så vitenskaplig forsøk som jeg kan med de resursene jeg har. Har ikke mulighet til å se på avvik og lignende da datamengden blir for liten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom på en ting, en sikkerhetsting.

 

Godt kulefang, og vernebriller - siden du snakket om innendørs. Det kan fint komme biter, eller hele kuler ut av sida på blokka, og de kan fint ha 45° på skuddretningen, OG de kan fint gå igjennom panelbord, eller rikosjettere og treffe skytter. Iallefall kunne de det da jeg prøvde...

 

K

Link to comment
Share on other sites

det hadde vært svært interessant å fått med nye Accubond Long Range 190grain kula i testen også.

Den skal jo ifølge Nosler ekspandere ned til 396m/s (1300fps) ...

Det høres nesten for godt ut...

Spørsmålet er minst like mye: hvordan den holder sammen i høyere hastighet?

 

Men, det er vel ingen som har klart å få tak i disse enda?

Skulle gjerne donert om jeg hadde fått i...

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange innspill så langt :D

 

Det er allerede flere som skal donere kuler og det er supert!!!

 

Jeg kom på en ting, en sikkerhetsting.

 

Det er VIKTIG!!! Kulefang for streif kuler hadde jeg ikke tenkt på.. (uuups..) Bak stopp var planlagt men ikke med tanke på at kula kan komme ut på siden av gelatinen.. Og jeg ser at når jeg er ferdig med prosedyren jeg skal følge skal den ut i denne tråden for "godkjennelse" samt min sikkerhets plan..

 

Dette bli jo ikke bare "mitt" forsøk når andre donerer kuler til testing, så da blir denne testen kanskje noe interaktiv :)

 

Jeg kan legge til Accuboand Long Range 190grain som ØNSKES i første innlegg.

 

Alle tall jeg kommer med vil være i SI-enheter (utenom kruttvekt/ kulevekt som vil være grain, og kulediameter i tommer) J= Joule m/s= meter per sekund N= Newton (kraft) MPa= Mega Pascal (trykk) m= meter (mm= millimeter)

Enheter som feet per second og feetpound er "ubrukelige" enheter, men siden det er snakk om våpen så er det nesten umulig og komme utenom "the inch"...

 

Ps. testvåpenet er en 308Win så jeg kan ikke love testing av kuler tyngre enn 220 grain. Kommer det mange kuler som er tyngre kan jeg prøve å få lånt en 30-06 og dier..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Hei igjen... Alt for lenge siden det har blitt løsnet et skudd fra min side :( Kuletesten står litt på hold, da jeg er/ har vert i gjennom en skilsmisse :( ( Når andre jegere ikke vet at husdyr er fredet!!! )

 

Jeg har ladet de første 25 kulene som skal testes, men jeg må gjennomføre testen over en kort tidsperiode for mest mulig sammenligning mellom de forskjellige kulene.. Testen skal gjennomføres, jeg har tross alt kjøpt gelatin for et par K!!!

 

Etter som ting begynner å normalisere seg etter skilsmissen så kommer jeg sterkere tilbake på forumet!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...