Jump to content

Kikkertsikte med utvendige tårn og mildot, trenger råd.


rypert

Recommended Posts

Hei alle. Jeg har i løpet av tiden jeg har eid og skutt med min Sako Quad .17hmr, utviklet et behov for flere muligheter når det kommer til avstands- og vindkorrigering. Jeg har pr i dag et Leupold vx3 4,5-14x40. Det er et kjempesikte, med tynt retikkel og god forstørrelse til rypejakt. Men rypejakta er jo bare en liten del av det jeg bruker børsa til, det blir en del skyting på blink, leirduer og diverse annet på varierende hold, under varierende vindforhold hele året gjennom. Det vil si, jeg trenger/vil ha utvendige tårn og mildot.

 

Derfor lurer jeg på om jeg skal bytte ut Leupolden med noe annet i prissjiktet 4-600$.

 

Jeg har sett på Nikon Monarch, Sightron SII og Big Sky, men har ikke erfaring med noen av dem. Alle i området 4-16x40..

 

Har lest noen tester, og foreløpig heller jeg mot Sightron. Andre anbefalinger av merker dere har erfaring med, tas imot med takknemlighet.

 

Trenger sårt noen tips og råd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg leter også fortsatt.. ..har en BSA sweet 22 nå som en mellomløsning og jeg begynner å få et hatforhold til den.

 

Den Zeissen er 560 gram, som jo begynner å ligne på noe.

For min sin del kan det gjerne være fast 10x mens mil/mil er ett krav.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en Leupold VX-R 3-9x40 patrol, den har TMR retikkel og tårn. Koster ca 7490,- ny, men kan sikkert fås for mindre! Har satt den på en .308 som jeg bruker mye på bane, og som en "komme i gang på bane"-kikkert er den grei. Ila. et års tid regner jeg med den blir bytta i noe minst dobbelt så dyrt. Den har SFP, men jeg skyter på variert hold og syns egentlig det er supert, jeg! Om det er litt fram og tilbake mellom 50-200 meter så tror jeg det skal være midt i blinken (hardy-har-har)!

 

Men uten å egentlig ha nevneverdig erfaring med kikkerter, så må jeg si at jeg opplever denne som å gi god valuta for pengene. Høres ut som den passer fint til ditt behov og!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...