Jump to content

Er jakthunden - en god turkamerat?


Shadob

Recommended Posts

Synes egentlig ikke det.

 

Eneste hundene jeg har følt som turkamerater, er en schâfer, og en doberman.

 

De andre hundene jeg har hatt - har vært jakthunder.

 

De er innom av og til, men ellers borte.

Fuglehunder - som drevhunder.

 

Med hunder som er litt drevaktig - er det jo håpløst å slippe de på en kort luftetur.

Det blir gjerne en lang luftetur :x

Link to comment
Share on other sites

Kjærringa har med seg fuglehunden på turer stort sett alle dager jeg ikke har med hunden på jakt eller trening og aldeles flott turkamerat det, enten det er i skogen eller langs veien!

 

Vill si det ligger mere i pegning av hunden fremfor rase!

Og dressur og samarbeid med hunden er alfa omega!

Link to comment
Share on other sites

Joda - ber jeg hunden om å gå på plass - så gjør den det.

 

Ordla meg kanskje feil!

 

Det jeg mente - var at med en ikke-jakthund, er det jo mulig å koble av båndet uten å si noe mer.

Da tusler den rundt deg.

 

En jakthund - gjør vel kanskje det den er ment som: Å dra ut å jakte!

Link to comment
Share on other sites

Shadob: du har både rett og feil, har hatt begge deler.. "Jaktidioten" som jaktet først for seg selv og så seg selv.. Og tilslutt meg ;-) søker vidt.. veldig god viltfinner.. Men man går mest rundt å lurer på "hvor den jevla hunden er".. ikke noen god turkompis..har også hatt hund som trakker meg på tærne dagen lang og maser om "pinne" "ball" osv.. Om noen definerer det som god "tur kompis" noen synes det.. Jeg synes det er travelt.. Men en lærer så lenge en har hund.. Og nå har jeg en hund som er "midt i mellom" god viltfinner.. Men som ikke springer langt av gårde uten å få beskjed om å "søke" eller rettere sagt så søker han aldri så langt unna meg at han ikke kan se meg..bruker aldri bånd på han utenom når jeg er på plasser der dette er "påkrevd".. Dette er en 3 år gammel irsk setter.. Og jeg har egentlig følt at han " søker" for trangt..og var veldig spent på hvordan han ville være på skogsfugel jakt.. Fikk svar på det i helgen.. To stk tiur ei orrhøne og 6 liryper ble resultatet.. Så i mine øyne så har jeg nå både en god jakt kompis og en god turkompis.. ;-)

Link to comment
Share on other sites

På jakt: ja!

På fiske/fjell/kano/fyllinndetsompasser-tur: tja...

 

Jeg kan ikke ha han løs, stikker med en gang. Korte turer, men dog...

Han er forøvrig veldig glad i selve turen, men ikke nødvendigvis målet med turen som kan feks være å fiske i et fjellvann. Kjedelig å se på at jeg fisker...

 

Men når det er sagt så er han alltid med. Fisketur på Hardangervidda, kanotur i Rogen og andre turer.

 

Jeg ser for meg Kayak (var det ikke det han het, kjøteren til Monsen?) av det jeg har sett som noe tilnærmet optimalt.

Link to comment
Share on other sites

No vil eg ikkje kalle de 2 staffene som vi har jakthund helt enda, selv om eg har begynt å bruke de på mink. Men ja, hund er helt fantastisk å ha med seg uansett kor man går. Den er ikkje lang sint du kan snakke med den om alt og den er like glad og ikkje minst stille:)

 

Tar heller med meg hunden på tur enn kjerringen!

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente - var at med en ikke-jakthund, er det jo mulig å koble av båndet uten å si noe mer.

Da tusler den rundt deg.

En jakthund - gjør vel kanskje det den er ment som: Å dra ut å jakte!

Høres ut som om du vil ha både i pose og sekk. Da er det vel ett kjøkken fra Sigdal som er tingen? :lol:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...