Jump to content

Kommersielle klubber, ressurs eller problem?


egon olsen

Recommended Posts

Trekk pusten dypt nå Varegg, lite kledelig å hisse seg opp som våpeneier.

 

Grunnen til at jeg ikke imøtegår argumentasjonen din, er fordi jeg finner den lite relrevant.

 

Det som er lite kledlig er når du tillegger meg meninger og fraser jeg ikke har gitt uttrykk for ... og når du fortsetter å argumentere imot folk som har postet det samme standpunktet som deg selv så må man jo bare lure på hva du egentlig mener og hva du faktisk oppfatter.

 

Og til opplysning så klarer jeg fint å debattere og være våpeneier samtidig, men det er vel nå vi skal begynne med personangrep skjønner jeg siden de gode argumentene uteblir og du ikke klarer å imøtegå eller være enig med andre ... ganske svakt å kalle det for lite relevant når det er spot on det vi diskuterer!

Link to comment
Share on other sites

er masse som skjer i klubbene utover det å møte opp å skyte noen runder ...

I en del klubber er det ikke det. Og det er ofte stort sprik mellom styret, som har sittet i 30 år, og medlemsmassen. Styret klager på at det er få til å jobbe dugnad, men de spør aldri de unge, de har for få skyteledere til å ha trening ofte - for det er jo bare de selv som er tiltrodd den oppgaven - de kan ikke gi folk nøkler for det er for dyrt. Og så videre...

Slik er det og har det vært i halvperten av pistolklubbene jeg har vært innom, i seilflyklubber, hos bueskytterene, og i DFS - faktisk i langt mindre grad i DFS, som alle klager sånn på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så må du ta grep selv da ... enten få med deg en gruppe og drive lobbyvirksomhet opp mot styret eller komme med forslag ... rett og slett innvolvere deg.

 

Eller så får du sjekke om det finnes alternative klubber i nærheten, i området rundt Oslo er dette lett ... i distriktene kan dette bli vansklig ... men ingenting kommer av seg selv, det er helt sikkert!

Link to comment
Share on other sites

Varegg, nå sklir det ut litt synes jeg. Rykk opp til start og vurder om du kan tolke teksten i en annen mening. Jeg skjønner at du er uenig, bevare meg vel, men å slenge ut beskyldninger i hytt og pine hjelper hverken deg eller meg.

 

Jeg ser du ønsker en diskusjon på siden av temaet, den får du ikke av meg. Min tråd vet du ;-)

Link to comment
Share on other sites

Så må du ta grep selv da

Du har rett i at en må ta grep selv - folk må klare å stå på litt for hobbyen sin, ikke bare klage.

Men jeg vet godt hvor tungt det er å sette i gang slik i en fastgrodd klubb, og har en et slikt "splitt og hersk" system som det blir når det ikke er noen særlig aktivitet, så blir det enkeltpersoner "mot" styret- en er da avhengig av at noen møtes, eller kjenner hverandre fra før. Ellers kommer en aldri inn i styret, og blir frosset ut som en "tulling".

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du spurte i åpningsposten din om kommersielle klubber er en ressurs eller et problem.

 

Jeg har argumentert for at kommersielle klubber og vanlige klubber uproblematisk kan eksistere side om side, dette ble vel også nevnt så sent som i en post litt lenger opp på denne siden.

 

Det jeg i samme slengen nevnte var at den kritikken som var kommet i det siste ikke gikk på at det kommersielle skulle tjene penger men at enkelte hadde opplevd at sikkerheten var på siden av det som burde være godtatt, det andre var at man også må påregne stivere priser på bruk siden man kommer til dekket bord ... hvordan du utifra dette både kaller det irrelevant og kranglete kan jeg ikke fatte og begripe.

 

At det siden i samme tråd har blitt tatt opp at det er dårlig markedstilpassning av klubbene å ikke møte det kommeriselle ja sågar demme opp for kommersiell drift ved å ansette folk på deltid er ikke tatt opp av meg men besvart på de punkter hvor jeg hadde en mening om saken!

Link to comment
Share on other sites

Så må du ta grep selv da

Du har rett i at en må ta grep selv - folk må klare å stå på litt for hobbyen sin, ikke bare klage.

Men jeg vet godt hvor tungt det er å sette i gang slik i en fastgrodd klubb, og har en et slikt "splitt og hersk" system som det blir når det ikke er noen særlig aktivitet, så blir det enkeltpersoner "mot" styret- en er da avhengig av at noen møtes, eller kjenner hverandre fra før. Ellers kommer en aldri inn i styret, og blir frosset ut som en "tulling".

K

Kjøper den ... sånne forandringer kan være smertefullt og gjerne legge grobunn for en mangeårig konflikt, det må vurderes nøye om det er verdt det før man vurderer å kuppe styret noe som selvfølgelig er siste utvei ...

Link to comment
Share on other sites

Du spurte i åpningsposten din om kommersielle klubber er en ressurs eller et problem.

 

Jeg har argumentert for at kommersielle klubber og vanlige klubber uproblematisk kan eksistere side om side, dette ble vel også nevnt så sent som i en post litt lenger opp på denne siden.

Selvfølgelig kan de det, spørsmålet er vel heller om vi som utøvere og våpeneiere er tjent med det? Da med utgangspunkt i hypotesen om "pistoleierfabrikker". Og hvis vi da ikke er tjent med de komersielle atørenes eksistens, hvorfor ikke ta fra de markedet?

Det jeg i samme slengen nevnte var at den kritikken som var kommet i det siste ikke gikk på at det kommersielle skulle tjene penger men at enkelte hadde opplevd at sikkerheten var på siden av det som burde være godtatt, det andre var at man også må påregne stivere priser på bruk siden man kommer til dekket bord ... hvordan du utifra dette både kaller det irrelevant og kranglete kan jeg ikke fatte og begripe.

Kranglete? Den får du ta for egen regning. Poenget er at her er du utenfor det som er relevant for diskusjonen.

At det siden i samme tråd har blitt tatt opp at det er dårlig markedstilpassning av klubbene å ikke møte det kommeriselle ja sågar demme opp for kommersiell drift ved å ansette folk på deltid er ikke tatt opp av meg men besvart på de punkter hvor jeg hadde en mening om saken !

Og her er det lite løsningsorientering å spore. Vi liker generelt å problematisere vi skyttere, sjeldent det kommer løsninger på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Ta fra de markedet? ... de blir da helt fint borte av seg selv hvis de ikke gjør jobben sin ordentlig og gjør de jobben sin er det vel ingen ting som er bedre enn det.

 

Og nå var det jo faktisk du som tok opp temaet om skoleringen i kommersielle klubber var bra nok, når jeg snakker om det samme er det plutselig ikke relevant lenger?

 

Er fortsatt ikke helt sikker på hva du er ute etter når det gjelder å markedstilpasse ideelle klubber så det må du nesten utdype ... jeg har etter beste evne forsøkt å forklare hvorfor vanlige skytterlag ikke kjører en mer kommersiell linje og hva det kommer av ... at det er å være lite løsningsorientert er mulig men det ikke akkurat som du lagt frem et overflødighetshorn av gode forslag selv heller til hvordan vanlig klubber kan omorganisere i mer kommersiell retning bortfra fra å opprette en IA arbeidsplass i 50% stilling ... er det alt som skal til?

Link to comment
Share on other sites

Vel, om noen er interesert i pistolskyting, vel da burde man gå til skyteklubben, ikke skyteklubbbutikken.

 

De ordinære klubbene burde satt seg i posisjon til å eie rekruteringen, det gjør de ikke av den enkle grunn at de har ignorert markedet. Dette hadde vært den beste måten å fremme sportens videre eksistens på.

 

Komersiell drift ala SOS typen kan for bli en spiker i kista for pistolskyting, med mindre medlemene i nevnte klubb ikke kommer seg på stevner utenfor klubbhuset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror...

At det egon olsen prøvde å si, var at idrettslagskluibbene kunne motarbeide de negative sidene ved slik komersiell drift som omtales her, ved å ha bedre opplegg for "drop inn" skyttere...

 

Og som jeg har nevnt til det kjedsomlige så avhenger dette av ekstra bemanning og skal du lønne den eller de så koster det fort mer enn det smaker ...

 

Oslo Skytesenter fyller sikkert et tomrom, jeg tviler som sagt på om det tomrommet er så stort som noen vil ha det til men det vil jo tiden vise ... som sagt kan jeg ikke svare for andre enn min egen klubb og kanskje heller ikke den men er vi så interesert i at banen vår flyter over av folk vi ikke kjenner ... mye av sikkerheten på banen ligger i at vi kjenner de rundt oss.

 

Så jeg tror rett og slett ikke de fleste er interesert i å drive kommersielt men heller å drive med skyting og tilrettelegging for egen aktivitet og de man kjenner, ikke for gud og hvermannsen på daglig basis ...

 

Vi har en medlemsmasse som genererer penger til såkalt selvkost og så arrangerer vi stevner og kurs for å spe på litt ekstra for å vedlikeholde og utvide virksomheten i klubben ... dette tror jeg er kjernen i hvordan de fleste klubber tenker, det andre blir for mye mas og da kan du ikke bare satse litt men antageligvis kjempemye og da er det plutselig ikke en hobby lenger ...

 

Tenker utenfor boksen rett som det og har veid for og imot her også og deler den meningen jeg har som basert på den informasjonen jeg har tilgjengelig.

 

Hvis du er så opptatt av dette synes jeg det er rart du ikke har en egen oppfatning av hvordan klubbene kunne løst dette selv, men du er kanskje ikke så god utenfor boksen selv?

 

La oss si jeg er interessert i å drive mer kommersielt, hvordan skal jeg organisere dette og hvordan ser du for deg at jeg skal tjene penger nok til å forsvare driften?

Link to comment
Share on other sites

Nå skjønte jeg hva Egon Olsen mente med "ut av boksen" - Varegg, du er i "vår bane, her skal bare jeg skyte, og iallfallingenandreomikkejegpasserpå"-boksen, og om ikke du er det, så er det meste av skytternorge i den. Jeg også, selv om jeg prøver å kikke over kanten.

 

Vet du hva jeg gjorde på mandag? To skyttere, som har flyttet til byen, aldri sett dem før, dukket opp i det vi skulle gå fra trening, og ville trene. Løsning?

- de fikk koden til banen, instruks for diverse elektriske anlegg, og beskjed om å rydde etter seg. Kos dere!

Jeg tror at i lengden så er vi langt mer tjent med en slik tilnærming enn å hele tiden skulle passe på hverandre så innmari. Tillit generer veldig mye mer av alt vi vil ha, enn skepsis. Hva gjør dette med viljen til å jobbe dugnad, kontra "dere må pent skyte mens jeg passer på dere"? Hva gjør det med viljen til å komme igjen, med lysten til å holde på...

 

men er vi så interesert i at banen vår flyter over av folk vi ikke kjenner

Dette er vel kjernen i problemet. Og man er redd for utgifter - vel utgifter går hånd i hånd, det ene genererer det andre.

De som styrer og steller stoler (for å overdrive) kun på seg selv, og de har ikke kapasitet. Så man tror man må bli kommersiell for å "konkurrere" mot en kommersiell aktør. Det en trenger er å stole på hverandre, for stole på hverandre må en kjenne hverandre, for å kjenne hverandre må en ha aktivtiteter, osv... De som ikek møter opp på disse kan enten holde kjeft, eller arrangere aktiviteter som passer dem bedre. Men da må "bestyrelsen" la dem det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skjønt hele tiden hva han mente og vi har til stadighet gjesteskyttere på banen vår, det er ikke det som er problemet ... der hvor skoen trykker er at han mener vi burde kontre Oslo Skytesenter sitt tilbud og nærmest sørge for at det ikke har livets rett og det er jeg sterkt uening i ... hvis det går på ræva så får det gjøre det selv uten hjelp fra oss.

 

Å kjøre noe mer organisert overfor gjesteskyttere enn det vi allerede gjør mener jeg koster mer en det smaker, vi justerer drift utifra hvor mange som kommer fast og innenfor de skytetider vi har ... å skulle kjøre et opplegg med betalte mannskaper har vi rett og slett ikke økonomi eller kapasitet til uansett hvor mye vi tenker utenfor boksen.

 

Vi trives godt med det opplegget vi har i dag og forbedrer det sakte men sikkert, heller liten kvalitetssikret drift over kvantitet ... man driver som kjent ikke et firma med tanke på hvor mange kunder man kunne ha hatt men heller utifra hvor mange kunder man har for så å ekspandere litt etter litt, den som gaper over for mye risikerer å tape alt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En grunn der er vel ofte at de har meldt seg inn i en ny klubb, og på forespørsel fra forvaltningen kan dokumentere det nye medlemsskapet. Du trenger jo ikke å informere gamleklubben om at du har meldt deg inn et annet sted.

Nei, det trenger du ikke. MEN den nye klubben skal kontakte gammel klubb innen to uker etter innmelding for å få bekreftet klassesetting og at medlemmet har gjort opp alle sine økonomiske forpliktelser hos gammel klubb. Så ideelt sett skal den gamle klubben vite om medlemmet har meldt seg inn i ny klubb.

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg ikke fan av komersielle løsninger, spesielt ikke når de driftes på en slik måte at NIF/NFS reglementer og rettningslinjer ikke følges. Og jeg kan faktisk ikke se at det er mulig å drifte kommersielt og samtidig følge forbundenes reglementer.

 

Vi kan begynne med styre og tillitsmannsapperatet, med mindre det drives som en fotballklubb i tippeligaen kan jeg rett og slet ikke se at dette fungerer iht. reglementene. Noe vi vet fra før har vert tema med den gjengen vi diskuterer her.

 

Dernest fokus på konkurranseskyting, kommersielle aktører som den vi diskuterer her er tydelig ikke interessert i denslags. Ergo fremmer de ikke skytesporten.

 

Drop in skyting uten opplæring? / Uten at vedkommende er evaluert som trygg nok skytter? Dette krever en egen person for hver skytter til oppfølging, og kan løses slik. Men er generell våpen opplæring/trening uten en minimumskontroll av hvem man har med å gjøre en intelligent ting å gjøre?

 

Kommersialisering av en idiell klubb kan la seg gjøre med stive kontingenter og brukspriser, men samtidig går man på tvers av idelogien til forbundene om å spre idretten og øke rekrutteringen. En todeling av tilbudet er kanskje en løsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Events alà en skytekveld der en gjeng/klubb/forening betaler en viss sum for å komme og låne våpen og skyte noen serier på blink, ser jeg ikke på som noe problem, tvert i mot.

Hva med forsikringen for en slik "event"? Pistolhåndtering også av folk som ikke har sikkerhetskurs? Lurer på hvilket forsikringsselskap som ville forsikre noe sånt, og til hvilken pris...

Noen klubber har begynt å annonsere at de IKKE arrangerer "events", bla pga ansvaret.

 

DFS-lagene arrangerer jo i distriktene gjerne oppskytinger for storviltprøven. Dette er ofte våpeneiere som kun jakter, eller vil ha våpen eller tar prøven årlig for i alle fall å ha muligheten til det. Under oppskytingen deltar altså også ikke-medlemmer, på kommersiell basis, kan man si. Men her ivaretas jo sikkerheten av en eller flere standplassledere. Den årlige (kommersielle) storviltprøve-oppskytingen er en betydelig inntektskilde for enkelte DFS-lag.

 

Heller ikke kommersiell aktivitet der man kan komme og låne våpen som man kan gjøre i USA.

Dersom et kommersielt skytesenter er åpent for personer uten registrert tilknytning til noen klubb i NSF, så betales det vel heller ikke forbundskontingent? Og at slike personer da heller ikke er med på å holde maskineriet ti NSF i drift. Hvis dette får stor tilslutning vil det nok bidra til å undergrave oss selv.

 

Det som derimot blir et problem i enkeltes øyne (inkludert mine), er såkalte "pistoleierfabrikker" der medlemmene ikke går en dag lenger enn 6mnd, skaffer seg en 9mm og så er de aldri mer på organisert trening igjen.

Helt vanlig det. Men for å opprettholde enhåndsvåpen-eierskapet må eierne være registrerte og betalende medlemmer av klubb tilsluttet NSF, og bidrar derved med å opprettholde klubber, kretser og NSF sentralt. Uten slike "på banen usynlige" medlemmer ville mange klubber ikke kunne holde sin virksomhet oppe. Vår idrett er nok sterkt avhengig av slike "våpeneier-medlemmer".

Link to comment
Share on other sites

Om det har dukka opp et slikt tilbud som er komersiellt så er det vel et marked for det.

Det kan se ut som noen ikke liker konkurransen dette medfører. Jeg ser ikke helt at det skal måtte være et problem.

 

At man MÅ være medlem av NSF for å få skyte litt håndvåpen ser ut til å være en tanke mange bærer, eller at man MÅ skyte konkurranser i et eller annet forbund.

Link to comment
Share on other sites

Har i utgangpunktet ikke noe i mot private, kommersielle skytebaner. Men:

 

Det som derimot blir et problem i enkeltes øyne (inkludert mine), er såkalte "pistoleierfabrikker" der medlemmene ikke går en dag lenger enn 6mnd, skaffer seg en 9mm og så er de aldri mer på organisert trening igjen.

Helt vanlig det. Men for å opprettholde enhåndsvåpen-eierskapet må eierne være registrerte og betalende medlemmer av klubb tilsluttet NSF, og bidrar derved med å opprettholde klubber, kretser og NSF sentralt.

Det gjør de, men det svekker tilliten til organisasjonene at denne situasjonen opprettholdes. Det benyttes som argument mot sivilt våpeneie hvis mange skaffer seg våpen gjennom medlemmskap uten faktisk å være aktive skyttere.

 

Ikke at jeg tror at mange av de gjør dette i skumle hensikter, jeg selv, og mange jeg kjenner, har kjelleren full av gjenstander fra diverse hobbyer som av forskjellige grunner utøves med variabelt melllomrom, hvis i det hele tatt. Forskjellen er at disse ikke krever tillatelse fra politiet for å besitte, og at mange, selv om de i utgangpunktet ikke nødvendigvis er direkte negative til våpen, ikke syntes de skal ligge å "slenge" hos folk som ikke bruker de til det de har oppgitt når de søkte om tillatelsen.

 

Uten slike "på banen usynlige" medlemmer ville mange klubber ikke kunne holde sin virksomhet oppe. Vår idrett er nok sterkt avhengig av slike "våpeneier-medlemmer".
Dessverre også sant, men ikke heldig av grunnene over.

 

 

eller at man MÅ skyte konkurranser i et eller annet forbund.
Dette har jo da også staten satt som absolutt betingelse i lovs form hvis du skal eie et konkurransevåpen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...