Jump to content

Fetting og smøring av alfa lærsko


larshona

Recommended Posts

Hei. Jeg skal fette og ta på kiwi shoepolish på mine Alfa Bevergrip Pro + (brune, uten at det har noe å si..) til jakta, og lurer egentlig bare på om man skal ta på fettet, eller shoe polishen først? Og anbefales det å fette/polishe skoa dagen før jakta starter, eller la de stå noen dager først. Eller har det ingenting å si? :)

 

Mvh. "larshona"

Link to comment
Share on other sites

Det jeg bruker på mine alfasko heter Nikwax (flytende voks) som jeg smører på ett tykt lag på skoen når den er god og bløt, foreksempel etter en dag ute på jakt i regnvær. Da virker det som om at voksen trekker inn i skoen etterhvert som den tørker. Dette er ihvertfall jeg fornøyd med, og det holder en god stund.

 

Hilsen Finn

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på mitt 3 par Alfa Bever. Pleier vaske skoene med mild såpe og lunkent vann, la de tørke et døgn eller to i romtemperatur og deretter smørre de med Nikwax. Bruker engangshansker og påfører voksen for hånd. Da varmes voksen under påføring, og trekker dermed godt inn i alle sømmer.

Med denne pleien varer skoene ca 4 år i snitt før de må skiftes.

Link to comment
Share on other sites

Flytende Nikwax gjør ikke læret mykt, slikt som bivoks med lanolin gjør. Den får du i svart, fargeløs, og brunt også om jeg ikke husker feil.

 

 

:shock:

Det jeg bruker på mine alfasko heter Nikwax (flytende voks) som jeg smører på ett tykt lag på skoen når den er god og bløt, foreksempel etter en dag ute på jakt i regnvær. Da virker det som om at voksen trekker inn i skoen etterhvert som den tørker. Dette er ihvertfall jeg fornøyd med, og det holder en god stund.

 

Hilsen Finn

Link to comment
Share on other sites

Hei. Takk for fine svar alle sammen :). Jeg har pleid å smøre skoa mine inn med vanlig fetting i alle år, men læret har blitt noe slitt, så ville kjøre over med litt shoe polish fra kiwi også, uten at denne polishen er ment som hoved impregnering. Spørsmålet var egentlig da om polishen skulle på før eller etter smøring av fett, men nå har jeg smørt på polish over de plassene læret har vært litt slitt for å få tilbake fargen i skoa, og satser på en saftig fetting over dette vil gjøre susen som de forrige årene. Ikke at dette er noe som er viktig å få svar på, men er det noen som vil anbefale å la skoa stå noen dager før jakta etter innsausing i fett, eller smøre de 1-2 dager før? Kommer jo såklart til å bli fetta flere ganger under jakta også, men jaktlysten er jo så stor om dagen at må jo ha noe å gjøre som har med jakta å gjøre... :--)

 

Mvh larshona. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...