Jump to content

Rifle til kona ( leses meg)


dande

Recommended Posts

Hei, kona/jeg skal ha minst en rifle til.. :)

 

Jeg har en Sako som jeg ikke vil slite ut med en gang og tenkte meg en BILLIG rifle i samme kaliber (308Win) som jeg kan bruke til kose-skyting, som det har blitt en del av etter jeg begynte å "rulle selv".. Det går en del i egenstøpte kuler i sub hastighet da jeg skyter en del på en privat skytebane. Nå har det seg slik at jeg vil lade noe som er litt sprekere men da kommer løps-slitasje inn i bilde.. Det går fort 100-150 skudd på en økt med kose skyting når min kone er med..

 

Så, jeg har sett en del billige Parker Hale rifler og lurer på om de er brukelig til første våpen til kona?

 

Jeg lurer også på om jeg skal kjøpe meg noe annet enn 308 til å bruke subsonic, men helst 30cal siden jeg har støpetenger (140, 170 og 200 graing) i cal 30.

 

Jeg tenker kanskje noe ala 30-30.. pris på våpenet bør ikke gå over 4000,- Forslag?

 

så var det om en skal ha et fin-kaliber utenom 22Lr (har en 10/22 Target) Eventuelt hva?

( ruller selv, så det er mange alternativer til 223.. men hvorfor, hvorfor ikke)

 

Har søknadspapirene liggende men vet ikke helt hva jeg skal søke på utenom en 308Win (til kona)..

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mer kos å skyte med en Sako enn en skranglete Parker Hale? :) Og det som slites er jo løpet , som kan byttes ut.

 

Så da ville jeg kanksje: lagt av litt $$ til nytt løp i sakoen , evt fått bygd om denne til løpsbyttesystem så du f.eks kan skyte 358 eller 7/08 i samme rifla.

Og så en grei 223 i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Er det viktig for prosessen her om rifla er til deg eller kona (leses deg)

 

Grunn til at jeg nevner det er at hvis du selv allerede har fylt opp garderoben og av den grunn ikke kan kjøpe flere på deg selv er det isåfall passe idiotisk å bruke ironi på et åpent våpenforum for hvor lur du er når du registrerer et nytt våpen til deg på kona ... just saying ;-)

Link to comment
Share on other sites

Med Sako er du på et visst nivå, og forventer en del av et nytt våpen. Ikke ta sjangsen på å skuffe deg selv med våpen som er på lavere nivå. Forslag: Se etter en pent brukt Sako i .308 for å spare penger.

Registrerer du den på kona og dere bruker begge våpnene fra og til, er det ikke i nærheten av å være klandreverdig. Da har dere samme ammo, mulig med personlige tilpassninger, og slipper å vente på hverandre på skytebanen..

Link to comment
Share on other sites

Kona må ha seg en rifle. Det er et faktum! Hun får ikke stikke av med Sako'n min på jakt!

Siden jeg lader en del Subsonic med egenstøpte kuler så skyter jeg for ~kr 1,50 per puff.. :) og jeg gidder ikke støpe kuler i mange kaliber. Derfor lurte jeg på en BILLIG 308win til kona. Jeg kommer til å bruke den til kuletesting osv. Vil ikke "ødelegge" Sako'n da det var 18års gave fra min far! (akk så lenge siden :( )

 

Sakens kjerne er at det er jeg som kommer til å sitte med pengesekken å dele ut når kona skal ha våpen.. Og kone betyr at hennes er mitt ( men ikke omvendt ) når det kommer til våpen. Det blir sikkert dyrt nok uansett når kikkert er på plass, så skal hun ha en hagle også.. Jeg har fortiden bare 3 våpen selv så garderoben er ikke full ennå.

 

Sako'n er fredet! den blir som den er en god stund til, men det kommer en dag når jeg må bytte løp..

 

Kom med gode forslag til billige 308win våpen til KONA... Er Parker H. "ubrukelig"?

 

Men hva med et svakt 30kal?

Og finkaliber?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en Spagetti-Sako så vil jeg ikke hauset Sako'n riktig så mye som det blir gjort her - dyr er den, men er den egentlig så forbanna bra? Parker Hale er en velprøvd Mausermekanisme som bare virker, men hvis man måler hvor bra ei rifle er etter pris og hvor mykt bolten går.... tja...

 

Er det en ekte Sako - eller en 75 så kan jeg være mer enig ;-)

 

Uansett min mening og erfaring.,

 

 

Og som over - Brno 601 er ei GOD rifle.

Link to comment
Share on other sites

Er våpenet til kona i realiteten våpen til deg selv, forstår jeg hvorfor du snuser på andre kaliber enn det du har.

Da blir det jo et supplement til din 308.

Er våpnet til konas bruk på jakt, bør vel behovet hennes ha fokus, hva som vil passe henne. Fin-kalibre eller .30-sub er vel utenfor, hvis det gjelder storviltjakt.

Bruks behovet kan gjerne beskrives nærmere.

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Litt jobb med våpen er ikke noe problem. Jeg bedder selv, fullbeddin av låskassa om det trengs. Jeg forventer ikke noe som skal holde samme nivå som Sako'n.

 

Jeg er ganske sikker på at de fleste PH er basert på Mauser kasser, men jeg har hørt at de er litt myke de kassene. Er ikke sikker på om det har så mye å si når en fullbedder låskassen.?

 

Er det noen som kan si meg om det er noe spesielt jeg må tenke på ihht 30-30? Er det noen andre (7,62x39 kanskje også en mulighet) "slappe" 30kal som det er greit å skaffe hylser til?

 

(PS det er en AII anno 83, men ikke en hunter jeg har..)

 

KONA skal ha en rifle som hun kan jakte med, det er hoved poenget!!! Den skal være BILLIG og helst 308win, men kan være et annet 30kal som er godkjent til storvilt!!

 

I tillegg vurderer jeg en 30kal til subladninger til MEG SELV samt et finkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hun fikk da meg... Er ikke det bra nok da!! :)

 

Tanken er at hun skal ha en rifle som man ikke tenger å være redd for at skal bli ødelagt på noen som helst måte, og til å mengdetrene med. Når hun føler selv for å oppgradere så kan hun fritt gjøre det, (bare hun ikke oppgraderer meg da..) men da må hun legge en del penger i den selv.

 

Du kjøper ikke en Lamborgini for at kona skal lære å kjøre bil.. For bulker blir det..

 

Jeg ser det er mange som skriver div våpen til 4000-5000 kr, men jeg så faktisk en Parker Hale som var LITE skutt til kr 400,- (fire hundre kroner) og hun skal i hovedsak lage litt hull i papir i starten. Jeg vil anta at selv den riflen ville gå ganske greit om den ble beddet eller ny stokk.. En Boyd stokk til knappe 1000,- og bedding så blir det en fin rifle det også..

 

Hva med de gamle kongsberg mauserne i 308, litt arbeid med en ny stokk så er kanskje de også OK til Å BEGYNNE MED..

 

Men..

Hva med det som faktisk er til meg selv!!!

Noen forslag til greit subsonic 30kal?????? (30-30, 7,62X39, , ,???)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjøre alt så vanskelig!?

 

Sako Forester i .308 fås gjerne tak i til priser fra 4 - 6 lapper. De er gamle, men det er Sako... Du kjøper ikke noe annet enn Sako når du/fruen skal ha børse da vettu! :wink:

 

.308 må da vel være et av kalibrene som sliter minst på løpet, så de holder leeenge! En børsemaker jeg tok med børsa mi til (tilfeldigvis en Sako Forester...) sa at disse holder garantert over ti tusen skudd. Jeg smilte pent og tok med børsa jeg trodde var utslitt hjem igjen. Den var jo gammel og hadde gått minst 500 skudd (helt sant, det var morfar til fruen sin, og han ga seg med jakt da børsa fremdeles var ung).

 

Lader du selv, sa du? Ikke noe vanskelig valg. Sako Vixen. Da er det fremdeles Sako, og .222 er ikke noe problem.

 

Kan høres litt useriøst ut, dette innlegget, men det er ikke det. Eldre Sakoer har bra kvalitet og holder lenge enda. De har ikke hårreisende priser. Og jeg vil påstå at nye børser ikke gir samme godfølelsen. Man får det til samme priser som disse gamle Sakoene, men vil du ha billigrifler får du de som regel med myke plaststokker. Har tuklet nok på slike rifler i butikker. Men hver sin smak. :)

 

Se ellers på Tikka, Browning og Remington og Brno. Gode børser alle sammen, også brukt.

 

Edit: Sjekk denne, en AII Forester i .308...: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44057964&searchQuery=Sako+.308

 

Mindre rifle til herren? CZ 527, 7,62x39 karabin: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=cz+527

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjøre alt så vanskelig!?

 

Sako Forester i .308 fås gjerne tak i til priser fra 4 - 6 lapper. De er gamle, men det er Sako... Du kjøper ikke noe annet enn Sako når du/fruen skal ha børse da vettu! :wink:

 

...

 

 

Lader du selv, sa du? Ikke noe vanskelig valg. Sako Vixen. Da er det fremdeles Sako, og .222 er ikke noe problem.

 

...

 

Se ellers på Tikka, Browning og Remington og Brno. Gode børser alle sammen, også brukt.

 

Edit: Sjekk denne, en AII Forester i .308...: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44057964&searchQuery=Sako+.308

 

Mindre rifle til herren? CZ 527, 7,62x39 karabin: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=cz+527" target="_blank

 

Jeg liker sako'n min jeg, og den AII som du linker til er en kandidat, MEN søknadene er ikke skrevet ennå så den kommer sikkert til å bli solgt lenge før jeg får svar på søknaden... (mangler litt politi på sunnmøre så det tar litt tid.. :( ) Brno har jeg liten kjennskap til, er den også basert på mauser låskasse?

 

Og den andre du linker til CZ 527 ser veldig aktuell ut. Det er sikkert ikke så lett å finne noe i 300 wisper eller 300AAC.. :(

 

.222 faktisk...??? ÆÆÆ... Hvorfor .222Rem ???

Link to comment
Share on other sites

Dersom du og fruen ikke har fylt opp våpenskapet og ikke har ting på rullebladet som kan forhindre kjøp av nytt våpen, skal det noe til å få avslag på en søknad. Derfor går det an å kjøpe børsa og få kjøper til å skrive utlånserklæring. Søknaden skrives for det våpenet, sammen med eieren, og sendes snarest.

 

.222 nevnte jeg da du nevnte småviltkalibere tidligere i tråden. I første innlegg nevnte du .223. .222 er jo i samme kategori, og siden Vixen, etter min mening noe av det flotteste som finnes innen småviltrifler til tross for alder, som oftest er å finne i .222, ble det naturlig å nevne den. .222 får man fint tak i ferdig rullet, samtidig som det er et rimelig kaliber å lade selv. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å ringe han med Sako'n som det var link til, men fikk ikke svar.

 

Kona ville spytte inn litt penger selv også, så da er det ikke noe tvil... Og da vet jeg hva hun får...

 

Så jeg får håpe at det går i orden når jeg får tak i han som selger... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...