Jump to content

Ladebenk


j-aa

Recommended Posts

Jeg må etter hvert få gjort om sykkelverkstedet/roterommet mitt til laderom, og da trenger jeg en solid benk til ladeutstyret. Jeg lagde derfor dette utkastet tidligere i dag:

 

yvf0.png

 

Bakveggen er i mur, og jeg tenkte å skru mest mulig fast i den. På bildet er bredden 2m, dybden 70cm og høyden ca 90cm.

 

Har noen her (med litt bedre sløydkunnskaper enn undertegnede) noen innspill på dimensjonene på materialene, og ikke minst, om designet ser ut til å kunne bli solid nok?

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg 70cm under benkeplata.

En sliten kontorstol med justerbar høyde og tilt.

Å bolte benken fast i murvegg virker fornuftig.

Damer pleier å respektere det som er veggfast.

2 Stålbein fra IKEA i forkant. Du vet jo ikke hva eventuelle arvinger finner på.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10217971/" target="_blank

En MDF gulvplate pleier å duge, eventuelt noe annet egnet som tåler fuktighet. Gjerne 20-22mm tykk.

Hvis du kan gå på den er det godt håp.

Ikke gjør som mannen på wiederlader.tv som tester verdens beste ladepresse i Maybach-klassen og må beklage at ladebenken gir etter for presset :-)

70 cm dybde virker litt snaut - Øk gjerne til 90cm hvis du kan.

Det vinduet gir kanskje utsikt? Forleng benken hvis du kan.

Utsikt skader neppe - Det er langt bedre enn å stirre inn i betongveggen.

På veggen mangler du hyller/skap.

Hvis du har små barn ville jeg se etter brukte overskap fra kjøkken og skru inn jern som stikker gjennom skapdøren

og du kan bruke hengelås.

Plass til datamaskin og skjerm skader ikke.

Ta gjerne en titt på youtube og ett annet sted på Kammeret.no hvor det vises bilder fra andres løsninger.

Over tid må du påregne plass til 2 presser.

Hvis det mot formodning skulle bli for stort er det bare å finne fram stikksagen :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Og til Jim: MDF er pressa papp og er ikke spesielt fuktbestandig hvis den er ubehandlet ...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Medium-density_fibreboard" target="_blank

Jeg kjøpte i alle fall MDF gulvplater for en god del år siden og de

var behandlet for å kunne brukes til gulv.

De var laget av trefiber og hadde en ulempe - De avga gass ett års tid. Og de var svintunge - 2 mann for å legge de på plass.

Fargen var svakt grønnlig.

De fleste velger å male dem hvis de brukes til benkeplater i verksted.

 

Jeg kjøpte disse omtrent 2004 - De er alvorlig tunge.

En plate 22mm x 20cm x 80 cm er å regne som slagvåpen.

Etter oppfordring gjorde jeg flere alvorlige forsøk på å slå den istykker mot en stålkant og klarte det ikke.

http://shop.thaugland.no/main.aspx?page ... o=21222205" target="_blank

 

Den impregnerte versjonen finner jeg ikke lenger, men det er lett å male/lakkere etter behov.

 

Gud velsigne Thaugland - Så slipper vi å kjøpe papp.

En slik plate er å regne som arvegods.

 

Mvh

Jim 114

Link to comment
Share on other sites

MDF plater tåler en del på juling flatene, men null nix og ikke no på kantene. De platene Jim snakker om er impregnerte og harde tvers igjennom. Ubehandlet har de kun et hardt sjikt på hver side og er mere porøs i midten. Disse tåler også ganske mye fuktighet (på flaten) om de er 100% ripefrie Jeg har brukt 32mm impr. MDF som arbeidsbord, og de holder utrolig mye, men like vel ville jeg hatt ei solid ramme eller ei grov treplate (32mm heltre benkeplate) under som tar alle kreftene fra ladepressa. Å forsterke denne igjen med ei 6mm stålplate gjør at pressa står absolutt i ro. Og for meg, i alle fall, er det en fryd med verktøy som ikke gir etter...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har små barn ville jeg se etter brukte overskap fra kjøkken og skru inn jern som stikker gjennom skapdøren

og du kan bruke hengelås.

 

 

Mvh

Jim114

 

Denne her fungerer kjempebra hvis du har skap med to dører som må låses:

http://www.clasohlson.com/no/Leddhasp-med-l" target="_blankås/31-3949 (Leddhasp-med-lås. Art. nr. 31-3949)

 

8871451459614.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill. Jeg har en bokhylle/"diverse rot"-hylle stående på rommet, så trikset blir å få plass til hylla, benken, og fremdeles ha gulvplass nok til at det blir mulig å komme seg inn på kottet. Rommet er bare 3x2m, så jeg får spille litt "møbeltetris" :) Dimensjonene på benkplata er egentlig ikke så viktig på dette stadiet; jeg må se hva jeg finner, og heller tilpasse designet etter dette.

 

Jeg må se om jeg finner på en glup hylleløsning mellom bokhylla og vinduet, og en eller annen form for arbeidslys må også på plass.

 

1hh4.png

rwqz.png

dkdu.png

s1h8.png

mor8.png

y39e.png

Link to comment
Share on other sites

Autocad?

 

Hvor skal pressa stå? Du vil jo helst ha støtte rett under den.

Jeg har en benkeplate fra obsbygg som har ben beregnet på barløsning på sidene og en rett under der pressa står.

 

 

Jamez har en god ide, jeg fikk eksempelvis mi plate for 200 kroner fra obsbygg siden det var et hakk i fronten på den ut mot siden. Jeg måtte kappe plata for å få den dit jeg ville ha den og da var jo det hakket borte :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Solidworks.

 

Jeg tenkte å ha pressa ute til høyre, i umiddelbar nærhet av skråstaget på enden. Hvis det viser seg at det blir for trangt der er det mulig den blir flyttet litt nærmere midten, med en justerbar fot fra Ikea som ekstra støtte.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å skru plata skikkelig fast slik at den tåler belastning både ned og opp. Når du (hel)kalibrerer hylser, så bruker du like mye kraft når du drar hylsa ut av dien som når du presser den inn. Jeg har noen dårlige opplevelser med tilsynelatnede solide møbler som jeg løftet topplokket rett av når jeg dro ladearmen tilbake til utgangsstilling. Hvis du ikke kan leve med skruer som er forsenket ned i platen, så går det an å bruke 2 plater. En som skrus fast i understellet og en som limes fast oppå. Ladepressen(e) vil sørge for at platene ikke delaminerer.

 

Dimensjonen på overhenget utover rammen under selve plata bør også velges bevisst. Ladepressa bør festes med gjennomgående bolter med mutter på andre siden, og da er det irriterende å finne ut når benken står der at ett eller flere av skruehullene kommer midt inni en 2"x4". Kan selvsagt bruke lengre bolter, men du svekker ramma ved å drille hull i den.

 

Plata bør også være tjukk. Jeg brukte 1 lag med 22mm finsk finer (vannfast oljebehandlet finer type henger/lasteplan/gjenbruksforskaling). Skulle gjerne hatt dobbelt så tjukk (2 lag), for selv om det er mindre enn 10cm overheng, og plata bare er 40cm bred, så flekser den, selv når jeg lader 9mm på en Dillon Square Deal. Dessverre er det ikke plass til tjukkere plate. Jeg her nemlig mindre plass enn deg :)

 

Finer er ikke så mye dyrere enn spon, og er mye bedre. Velger du vannfast finer, så får du med en ganske ok overflatebehandling også. Kjøkkenplater er fine, men ofte er det4-5 mm med tre ytterst og spon inni. Da kan du risikere at plata komprimeres når du drar til boltene på pressa. Store nok skiver, så bør det ikke være et problem, men sånne plater er ikke så stive som de gir inntrykk av, og når de gir seg, så går de av med et smell. Finer flekser siden fibrene er hele. Hvis du ikke finner tjukk nok finer, ville jeg vurdert å bruke 2 finerplater heller enn en tjukk sponplate.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Må plata være så dyp?

Jeg driver å pusser opp, og siden finishen var uvesentlig samt at jeg ville teste hva jeg fikk ut av den lille plassen;

endte med opp med 60cm 2x6" med skråstøtter på hver side av pressa.

Ladevekta er på en annen 'hylle' og er dermed upåvirket av dunderet fra pressa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...