Jump to content

kniv design + spørsmål om farging av slire


Sakura

Recommended Posts

Hei

Ett eller annet sted her på kammeret mener jeg å ha sett en tråd der det ble beskrevet hvordan man går frem når man bestemmer skaftets form i forhold til bladet. Synes å huske det var en skisse av ett blad med noen hjelpe linjer, det var også nevnt noen prinsipper som er smart å forholde seg til.

Fint om noen husker denne tråden å kan hjelpe meg å finne den tilbake.

 

Når det gjelder farging av slire så lurer jeg på pm det er mulig å skape ett rustikk utseende, dvs at den ser slitt ut.

Det jeg kunne tenkt meg å få til er feks mørke farger i dybden og lysere felter der læret "buler" ut.

Alle tips vedrørende farging av lær motteas med takk.

 

Sakura

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Husker ikke i farten at det er laget noen skisse. Men jeg kan beskrive hva jeg gjør, og det er nok de nevnte skisser du refererer til.

 

Start med å tegne av blad formen på papir.

Legg en linjal slik at den er paralell rygglinja på bladet, og trekk linje bakover.

Gjør det samme med buklinjen. Husk, det er den bakerste delen av bladlinjene som teller.

I de fleste tilfeller vil du nå ha to linjer som skrår fra hverandre, altså avstanden mellom dem øker bakover.

Dette er "ramme-linjer" eller hva man skal kalle det. Innenfor disse skal du jobbe.

Rygglinjen bøyer oftest nedover for å få en avslutning.

Buklinjen trekkes ofte litt opp for å få en "mage", for så å gå ned igjen til selve avslutningen bakerst.

Avslutning av buklinje kan havne litt nedenfor. Rygglinjen skal ikke utenfor den tegnede linjen på noe sted.

 

Håper det var forståelig og til hjelp.

Det er sikkert flere måter å gjøre det på, men slik gjør jeg.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...