Jump to content

K98 prosjekt


Rotekoppen

Recommended Posts

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg er i helt riktig del av forumet, men vi prøver.. :)

 

Har netopp fått en HÆR merket Mauser K98 i l 41 utgave (30-06), produsert av Steyr. Nå vet jeg at de fleste M98 prosjekter er rene tapsprosjekter rent økonomisk, men (budsjett)historikern i meg higer litt etter å få satt denne i stand på en måte som gjør at den er tilnærmet historisk korrekt. I tilegg liker jeg nok litt for godt å ha små prosjekter og dille med innimellom.

 

Selve våpenet hadde tydeligvis stått en stund, men ingengting litt olje ikke kunne fikse. (Ikke perfekt stand på noen måte, men ikke en i stykkerskutt skraphaug heller)

 

 

Stokken er i utganspunktet i god stand, med noen bruksmerker her og der, og stokken virker på en måte litt "tørr".. noe jeg antar er på grunn av at den har stått en stund.?

Hva er best for å få rengjort/vedlikeholdt denne ?

Jeg tenker i utganspunktet ikke å kjøre en full restaurering ala Raudnakke sine prosjekter på den, bare gi den litt tiltrengt vedlikehold, er det noe "vidundermiddel" som den kan settes inn med ? (Alle mine andre våpen har syntetiske stokker, så har ikke erfaring med trestokker i veldig stor grad). Gjerne noe som ikke endrer fargen i noe sørlig grad..

 

Når det kommer til optikken regner jeg med å måtte drøye det en liten stund, da jeg arbeider litt på budsjett for tiden, men er det noen som vet om det finnes enten orginale eller reproduksjoner av de klassiske sidemontasjene som ikke koster hus og heim ? (Eventuelt får man se på Scout montasje som en middelvei.

 

Dette er vel mitt første våpenprosjekt sånn sett, så setter pris på litt feedback :):D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg ville først ha demontert hele våpenet ned til siste skrue og detalj. Metalldelene kan med fordel kokes i rent vann ispedd eksempelvis litt Zalo. Stokken ville jeg ha behandlet først med dampbad ("stiming") for å rengjøre og rette ut småbulker i treverket. Lett overflatepuss med sandpapir 400" for å ta "reist" ved kan påregnes etter tørking. Deretter et par omganger med rå linolje tynt iblandet terpentin gnidd inn med eks. fille både til ytterligere rengjøring og impregnering. Avslutt med ublandet linolje til stokken virker mettet. Metalldelene bør få et overtrekk av moderne våpenolje etter at alt vann garantert er fordampet. Siden våpenet er i 30-06 er det jo langt fra originalt, hærmerket og med utfresing over kammeret for lengere patroner enn originale 7,92 som det er. Det finnes reproduksjoner av gammel militær optikk, eksempelvis hos zib militaria, men den ballistiske kammen i optikken stemmer overhode ikke med 30-06. Det kan også finnes gamle sidemontasjer her og der hos børsemakere. Avtrekkeren som vanligvis er treg kan finjusteres ved forsiktig å slipe ned den fremre avtrekkerhaken, men husk at dette er finmekanisk arbeide for hånd!

Link to comment
Share on other sites

Single claw mount på denne siden er korrekt for Steyr: http://home.comcast.net/~yzhu/accumount/class1/German/German.htm Montasjen skjuler utfresingen for serienr. En gammel Pecar 2,5-20 er den enkleste kikkerten å montere i denne montasjen fordi høyde/sidetårnet med retikkel skrus av med 2 skruer og kommer ut komplett.

 

Her er min BYF med ukorrekt Accumount lang sidemontasje. Denne montasjen skulle vært på Gustloff-rifle:

 

sniper3.jpg

 

sniper1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Våpenet er jo ytre sett meget pent selv om det selvsagt aldri er eller kan bli "historisk korrekt". Det viktigste er vel uansett det man selv kjenner for prosjektet? Går det kanskje å vende denne montasjens øvre del slik at kikkerten blir sideforskjøvet til venstre for våpenets senterlinje og du dermed kan bruke original sikring og ladeklips? Du får da sikte med venstre øye, noe som er en ren tilvenningssak. Ellers får du kjøpt god reproduksjon av reim samt andre deler til 98K hos zib Militaria!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vasket stokken i sterkt og varmt salmiakkvann. Skuret lett med en myk svamp og all oljen og lakken(?) som var klint på av tyskere og heimevernet forsvant lett som bare det.

 

Bulkene ble jeg kvitt ved å fukte et lite håndkle og legge det på bulkene. Så presset jeg et varmt strykejern mot det hele. Gjentok dette til jeg var fornøyd med resultatet. 90% av alle hakk og bulker forsvant, og stokken så meget bra ut. (Utgangspunktet var ikke lovende)

 

Den ble så tørket over natta på varmt gulv før jeg pusset den med fint sandpapir.

 

Jeg tok snarveien med Liberon oljebeis i 4-5 strøk til jeg fikk den mørke fargen jeg var ute etter, og deretter 10-12 lag stokkolje. Et lite drag over med en oljete fille en gang i blant og stokken holder seg overraskende fin og er bra vannavvisende.

 

Dette har blitt en billig bruksrifle, som jeg har stor glede av. Postet før her på kammeret, men:

 

mauser4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker for all tilbakemelding på denne tråden :)

Nå er prosjektet litt på hold da julegaver og julemat har tatt en betydelig del av tiden (og økonomien :P ), men utpå nyåret skal jeg se om det ikke blir et av de repromontasjene og litt annet snack å arbeide med.

 

Stokkarbeidet er i allefall planlagt i løpet av januar :)

Link to comment
Share on other sites

Urk.. Nå hadde jeg egentlig låst meg fast på repromontasje ala gamledager, men i de siste dagene har faktisk børsa til Scarrpw surret en god del rundt i bakhodet på meg... Den var jo direkte pen..

 

Hvilken skinneløsning er det du har brukt ?

Og hvilken kolbeforhøyer er det ?

 

(Du får ta det som et kompliment at jeg vurderer å "piratkopiere" mausern din :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for det, Rotekoppen!

 

At du blir inspirert av den er bare gøy, jeg fant selv inspirasjon her på kammeret, og jo flere som setter i stand disse gamle riflene, og lærer litt på veien, jo bedre. :)

 

Jeg skjønner godt ønsket om repro montasje og lysten på en mest mulig originalt utseende "Scharfschütze k98", Men da ville jeg tatt utgangspunkt i en som ikke har vært i HV-tjeneste.

 

Skinna er EGW sin 0-moa beregnet på military Mauser. Kjøpte den direkte fra dem, men det er like billig å få den fra Midway.no (fant vi ut i mauser-tråden).

 

Jeg kjøpte en bore og gjengejigg fra Sun Optics og gjorde arbeidet selv i garasjen. Den passer til skinna og skruene. Du skal få låne den om du vil gjøre det samme. :)

 

Jeg bruker et sluttstykke fra en M67, derav den bøyde hevarmen. Jeg er ikke sikker på hvordan det går med den originale hevarmen og dette kikkersiktet med disse ringene. Det kan jeg sjekke om du er interessert. Ringene er forresten av det billige slaget, men fungerer perfekt så langt.

 

Kolbeforhøyeren er blackhawk tactical,

http://www.amazon.com/BLACKHAWK-Tactical-Rifle-Cheek-Pad/dp/B001CNUNII

men den fungerer dårlig. Jeg lurer på en annen løsning som jeg så her på kammeret. Det var noe i okseblodfarget lær. Jeg skal finne linken når jeg kommer meg på laptopen igjen i morgen. Den ser mer riktig ut på mauseren, og jeg tror den sitter bedre fast.

 

Alt jeg gjorde med min gjorde jeg billigst mulig. Jeg gjorde det selv, og brukte for det meste ting jeg hadde liggende. Jeg er som sagt veldig fornøyd med resultatet og ikke minst hadde jeg det gøy mens jeg holdt på.

 

:thumbup:

 

mauserbeis.jpg

 

Edit: brukeren amatør var det som linket til kolbeforhøyeren i skinn:

 

akah67590000.jpg

 

http://www.borselars.no/skjefteforhyer-laer.html

 

Litt stiv pris for et billigprosjekt, kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Hadde satt veldig pris på om du kunne sjekke om den orginale hevarmen funker med et slikt oppsett, da dette kansje er det største hinderet per nå.. (Får vel eventuelt se etter et ferdigbøyd ett på qxl eller finn). Å ha en smule høye montasjer og en kolbeforhøyer er ikke noe som plager meg noe særlig, da mye av det jeg har skutt med opp igjenom har brukt dette av diverse grunner.

 

Dette med gjening og borring i kassa føler jeg meg vel egentlig ikke så komfortabel med selv, så det er noe jeg har lagt av litt penger til å få gjort, men hører rundt blandt de jeg kjenner her om det er noen med god erfaring på dette, som eventuelt kunne gjort det. (Så lenge børsa har optikk på til høsten er jeg relativt fornøyd), men noe fremgang er det jo i det små.

Ny reproreim er motatt fra india, og har satt svigermor på saken til å sy en custom kolbeforhøyer :)

 

Godt nyttår :)

Link to comment
Share on other sites

Det går akkurat med mitt originale sluttstykke og dette okularet (Zeiss Victory 2,5-10x50). Men det er ingenting å gå på uten å bøye eller slipe hevarmen. Avtrekkssikringen får jeg på, men får ikke vippet den forbi okularet så jeg får sikre boltløftet. Ringene er "extra low" tror jeg.

 

p27e.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...