Jump to content

Fresing / sliping i metall


Gunman76

Recommended Posts

Jeg håper jeg kan få noen gode innspill i denne tråden.

Saken er den at jeg har et Aristocrat sikte jeg skulle ha plan-frest/slipt bort et område på ca 1,5x1 cm for at dette skal passe til en revolver. Jeg har enkelt utstyr som dremel men lurte på om det finnes noe annet enkelt på markedet jeg kan kjøpe inn som ikke koster allverden. jeg har lyst til å pusle litt med slike småarbeider selv og kan godt investere noen kroner. Men en metallfres til 10' kommer jeg ikke til å kjøpe inn.

Spørsmålet er da, hva trenger jeg av utstyr til slike småarbeider?

Link to comment
Share on other sites

Fil ja, det enkleste osv..... Blir endel å file bort da denne uthevningen er nærmere 1 cm i høyde men med tiden til hjelp vil det vel helst gå greit.

 

Det nye siktet vil nok antageligvis bygge noe høyere slik at jeg vil kunne trenge et høyere korn (noe som visstnok er vanskelig å få tak i). Fikk et tips av en om at man kunne legge på noen dråper sveis på det eksisterende kornet og frese dette til riktig høyde-utseende. Jeg har ikke tilgang til sveis men finnes det andre fyllmasser som vil kunne fungere til dette formålet+

Link to comment
Share on other sites

Fil, sprit-tusj, godt lys, øyemål

Ro i kroppen, litt trening, skarpe filer, en børste til filene, rett arbeidshøyde, god skruestikke med gode innlegg så du ikke ødelegger det du skal holde...

en liten hammer, dor, en "meisel" til stål, burin, tror jeg det heter

Småting, gjør en ofte bedre med håndverktøy, godt håndverktøy, enn med jalla el-verktøy.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enkelte kina filer er helt ok men har ikke hatt verdens beste erfaring med jula i så måte, biltema derimor har jeg hatt gode erfaringer med, ikke bacho men helt greie filer.

 

Som de andre så vil jeg si fil men vil og legge til skyvelær og en benk montert skruestikke(en liten maskin/egg vinkel er heller ikke og forakte), ta tiden til hjelp og bruk skyvelæret OFTE og det samme gjelder og prøve om det passer, du kan altids ta av litt mer men og file metal tykkere er mer problematisk......

 

Kan forøvrig legge til at de fleste filer er laget for og fjerne metal/file når du dytter de fra deg, og sope filen over arbeidstykke på veien tilbake gjør bare filen sløv fortere, og du kan gjøre mye med våt/tør slipepapir sammen med noen forskjellige metall stykker som er flate/har rette vinkler og brette slipepapiret rund(spesielt til siste rest/finish/å få det til og se fint ut).

 

Hvis du er fast bestemt på og gjøre dette selv så ta tiden til hjelp, og få et godt resultat raskt er noe som kommer med MANGE repetisjoner og erfaring.

 

(og skru fila fast i skrustikka er og et tips for små arbeidstykker)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en billig-fres fra Jula i garasjen, og etter at jeg fikk en ordentlig chuck til å holde fresene, gjør den faktisk en helt ok jobb. Utrolig kjekt hvis man skal fjerne mindre mengder stål, og det blir nøyaktig bare en spenner opp riktig. Klarer ca 0,02 mm nøyaktighet med denne. Ulempen med fres er at den er for liten, så lysten på en større og stødigere sak henger over en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...