Jump to content

Hjelp! Prosjektil i løpet, 17hmr.


MartinH

Recommended Posts

Då he det utenkelige skjedd, under innskyting av nytt kikkertsikte i helga fekk eg eit "klikkavtrekk". Tenkte at dette va no litt rart for eg lada no virkelig opp med tre nye skot i magasinet. Kunne eg ha vør sopass urutinert at eg ikkje tok ladegrep etter siste skuddet på serien før?

For sikkerheit skuld tok eg ladegrep, og ei "tom" hylse kom fram, merkeleg.. tok ut magasinet og såg at der var kun to skot igjen. fjerna sluttstykket og kjika fram i kammeret. Der kan eg sovidt skimte eit prosjektil... Ein go dag vart plutselig mykje verre..... Leita febrilsk i haugen av tomhylse og fann til slutt ei som var full av ubrent krutt, om eg snudde hulsa opp/ned satt fortsatt kruttet ijen inne i hylsa. Er dette normal oppførsel av krutt?

Hylsa hadde akkurat samme avtrykket på enden/tennhetta som dei andre tomhylsene. Men der va ei sprekke på 5-6mm inn frå hylsekragen der kula set, ser fint lyset gjennom den sprekka.

 

Kva jer eg no? må løpet inn til børsemaker for å få fjerna svineriet?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, du må nok til børsemaker. Kuler som sitter i løp sitter ganske så godt fast.

Det er selvsagt ikke normal oppførsel av krutt at det ikke tenner... (uhøflig krutt dette her! :wink: ). Men det har altså antent nok til at kula har blitt drevet inn i løpet, som vel antyder at tennladningen har fyrt, uten at kruttet har antent. Da er det vel ammofabrikanten som må ta regningen tenker jeg. Ta vare på hylsen med det uhøflige kruttet du! Og la forhandleren fikse opp for deg dette med hvem som skal ta regningen .

Link to comment
Share on other sites

Det beste er nok å ta den med tilbake der du kjøpte den, men om kula kun sitter rett innenfor kammeret så kanskje en får trykk nok ved å ta kula ut av en ny patron, lade den med børsa i vertikal stilling slik at kruttet ikke renner ut og skyte i 'sikker himmelretning'. Sannsynligvis blir det ikke tetning/trykk nok til å få ut kulen, men i et nødsfall kanskje verd et forsøk i et såpass 'ufarlig' kaliber som 17 HMR

Link to comment
Share on other sites

Husk bare et lag eller to med isolasjonstape på pussestokken helst akkurat så den går i løpet og kan støtte seg litt på løpsveggen. Pussestokk til .17 er skrøpelige saker, spesielt om du har en delbar.

 

(Har du en hel en vil jeg ha link til hvor du skaffet den)

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt uproblematisk trykk og sikkerhetsmessig i 17hmr.

Og det vet du helt sikkert? Du har prøvd? Vet noen som har gjort det?

 

Den mest vanlige, og sikreste måten å få ut slike kuler på er med ei stålstang som passer godt i løpet. Dersom en ikke har ei slik, og ikke er vant med å arbeide på våpen så er det ingen tvil om at en er best tjent med å la en børsemaker eller en med mer erfaring gjøre dette. Det er en fin måte å ødelegge en pussestokk på forresten...

De mer fantasifulle forslagene over her, noen vet vi med sikkerhet er farlige, andre har jeg ikke prøvd, eller vet noen som har prøvd, antar at forslagsstillerene ikke har prøvd, hverken olje, vann eller trykkluft, selv om det i prinsippet burde virke? Ei fast mantlet kule kan kreve over 250 bar å sette i bevegelse med trykk så momentet fra ei stålstang kan være både enklere og tryggere enn det.

Jeg foreslår at de som ikke har prøvd det de foreslår, sletter forslagene sine. At mer eller mindre inkompetente folk driver og kaster fram forslag til en som kanskje ikke kan vurdere dette selv synes jeg er noe tull.

 

For øvrig - jeg har slått ut kuler av både rifler og pistoler, blykuler og mantlede, mine egne og andres. Det kan være lett, og det kan være innihelvetes vanskelig. Og ja, jeg har ødelagt kroning, og jeg har ripet opp løp innvendig... Har en ikke ei god stang av stål eller hard messing (til nød) så kan en kuke det godt til. En 17 ville jeg tatt til børsemakeren uten tvil, særlig når det er en slags garantisak. Hadde jeg rotet det til selv så ville jeg kanskje prøvd å fått tak i ei (eller flere) forholdsvis hard stålstang i 4mm.

 

Gå til en børsemaker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt uproblematisk trykk og sikkerhetsmessig i 17hmr.

Og det vet du helt sikkert? Du har prøvd? Vet noen som har gjort det?

 

K

 

Ja :wink:

 

Dette er helt uproblematisk, helt ufarlig og enkleste metode å få denn kula ut på.

Link to comment
Share on other sites

Ja

 

Dette er helt uproblematisk, helt ufarlig og enkleste metode å få denn kula ut på.

Du skjønner at jeg spør? Siden en del av forslagene åpenbart ikke er forsøkt, og iallefall ikke av den som foreslår det...

Jeg vet forøvrig om iallefall to tilfeller der en har skutt ut kuler som satt fast med stort hell, og ett der en fikk en kraftig overlading, på grensen til våpensprengning. Men dette var i sentertente kaliber der der det er mer av alt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Husk at kuler som sitter i løpet ikke får en "myk" start som når den står i hylsehalsen.

Jeg ville ikke ha skutt ut denne kulen hvis den står fast i selve løpet.

Er det 1cm til kulen, eller 10cm? Det vet i hvertfall ikke jeg.

 

Spiller ingen rolle :wink: I 17hmr vil det aldri bli noe problem med å skyte kula ut. Men klart er man så pysete så kan jeg anbefale strikking med butte pinner som hobby... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Leser at M 67 kan og vet alt......

 

Nå har det seg slik at jeg har brukt mine tidligere nevnte metoder, vel og merke i 22lr, etter at diverse "forskningsprosjekter" har vist seg å feile......

 

Vet ikke hva du har for yrke, men dersom du har tilgang på hydraulisk pumpe og dersom du har gjenger for demper på løpet så er dette en enkel affære.

Lag deg en overgang og pump dritten ut.

Du når lett de 250 barene som M 67 nevner.

Tror ikke du trenger så jævla høyt trykk.

Husk bare på at det er gjengene på løpet som blir det svake punktet..

Mvh.

Yhaug

Link to comment
Share on other sites

M 67 kan og vet alt......

Godt du har fått med deg det iallefall :wink:

 

vel og merke i 22lr

Blykuler sitter jo ikke fast i løpet :roll: Jeg kan love deg at mantlede kuler kan sitte noe så innihelvetes mye mer fast enn blykuler... Og ikke alle har hydralikkremedier, eller vet hva de gjør når de holder på med høye trykk (særlig med luft, som også var foreslått. Hva tror du som skjer når kula løsner?). Ser for meg det er nokså enkelt å pumpe ut ei kule fra en 22LR, som du sier trengs heller ikke 250 bar. Men det er også veldig enkelt å drive den ut med ei stang. Men mer risiko for å ødelegge noe

Jeg hadde en periode hvor jeg nærmest rutinemessig banka ut kuler fra revolvere, men når jeg satte ei 308-kule fast, da var jeg glad jeg kunne nappe ut løpet av rifla og holde på uten å frykte for resten av rifla.

 

Det med å skyte kula ut er en interessant problemstilling. Jeg tror det forløpet er sterkt avhengig av hvor kula sitter. Hva f.eks. om den sitter nær munningen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den patronen der har et HISSIG trykk og jeg vil neppe anbefale å skyte den ut..

 

TØV!

 

17hmr har bare en SAAMI MAP på 26000PSI og en trykk kurve som gjør den helt uproblematik å skyte kula i tråden ut.

 

Trådstarter må gjerne gå til børsemaker, betale for en times jobb...børsemakeren skyter den ut i sanddunken :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva som er enklest og smartest her - enten å levere rifla til børsemaker som en reklamasjonssak - eller følge diverse Petter Smartløsninger som kan ende opp med et enda verre problem. På den annen side er jo dette en gyllen anledning til å kunne briefe med egne (mer eller mindre) fortreffelige kunnskaper. :winke1: (kanskje bør jeg stryke siste setning :roll:

Link to comment
Share on other sites

gyllen anledning til å kunne briefe med egne

Det er vel sagt at:

"god dømmekraft kommer fra erfaring, og erfaring kommer fra dårlig dømmekraft"

 

fra et læringssynspunkt burde en jo forsøke alle forslagene. Et prosjekt neste gang man har slitt ut et løp kanskje :idea:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mye bra forslag her. Jeg ville fyllt løpet med tørris, hellt oppi vann og banket i en treplugg fort som fy. Eventuelt lånt en dykkerflaske og koblet på dempergjengene uten noen slags kran til å slippe ut trykket i tilfelle den ikke kom ut. Neste forslag (nå kommer Krister til å rive seg i håret) er å låne ei lik børse, sette på en lang mutter på dempergjengene og skjøte løpene kroning mot kroning. Ut med sluttstykke og blås av..

Link to comment
Share on other sites

Børsa og skudda e kjøpt hos ein børsemaker i distriktet.

 

ska sende han ein mail

 

hvis man ser bort i fra alle forslaga her...... så lurer jeg mer på hva børsemakeren din sa om saken.

Link to comment
Share on other sites

En ting er sikkert, hvis jeg skulle få et problem tilsvarende trådstarter her, kommer jeg definitivt til å holde kjeft!

Jo, jeg setter pris på kreative løsninger (eller forslag til sådane...), men all den surmagede surgulpingen som enkelte kan lire av seg når noen kommer med ett eller annet kan jeg spare meg for! Istedenfor å brife med æresmedlemskapet i GGG, kan man vel heller ta seg tid til å forklare på en fornuftig og voksen måte hvorfor ting (og tang) ikke kommer til å virke/er lurt. Men, det vil også kreve at man selv har relative kunnskaper om emnet... :wink:

Link to comment
Share on other sites

En ting er sikkert, hvis jeg skulle få et problem tilsvarende trådstarter her, kommer jeg definitivt til å holde kjeft!

Jo, jeg setter pris på kreative løsninger (eller forslag til sådane...), men all den surmagede surgulpingen som enkelte kan lire av seg når noen kommer med ett eller annet kan jeg spare meg for! Istedenfor å brife med æresmedlemskapet i GGG, kan man vel heller ta seg tid til å forklare på en fornuftig og voksen måte hvorfor ting (og tang) ikke kommer til å virke/er lurt. Men, det vil også kreve at man selv har relative kunnskaper om emnet... :wink:

Må si meg enig, generelt sett. Unntaket er potensielt farlige greier... Det har blitt postet noen ladedata her som har fått nakkehårene mine til å reise seg... Og noen forslag til å løse kule i løpet (se link til en tråd i et tidligere innlegg) med farlige forslag. Synes det er ok at man sier i fra dersom man ser noe man vurderer som potensielt farlig!

Den moralismen jeg ikke liker er når man rakker ned på det andre gjør, som man selv ikke gjør, og som er innefor lovlige rammer.

Link to comment
Share on other sites

Istedenfor å brife med æresmedlemskapet i GGG, kan man vel heller ta seg tid til å forklare på en fornuftig og voksen måte hvorfor ting (og tang) ikke kommer til å virke/er lurt. Men, det vil også kreve at man selv har relative kunnskaper om emnet... :wink:

Den moralismen jeg ikke liker er når man rakker ned på det andre gjør, som man selv ikke gjør, og som er innefor lovlige rammer.

Og der kom du med essensen i det jeg mente!... :D

Link to comment
Share on other sites

Tror vel neppe det kan kalles moralisering når en kompetent person advarer mot å skyte kula ut på grunn av at det er farlig... Det er en advarsel og ikke en moralisering.

 

Den moraliseringen jeg misliker er sånn: "Allesom skyter dyr på jordene er uetisk, for jeg har ikke jorder i mitt terreng og skyter dyr i skauen..." Eller "All jakt uten hund er uetisk". osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Den moraliseringen jeg misliker er sånn: "Allesom skyter dyr på jordene er uetisk,

 

Personlig synes jeg det er for lite moralisering for tiden, alt skal være lov og grei skuring sålenge noen finner glede av det. Jordejakt er vel ikke det beste eksempelet, selv om det er uheldig forvaltningsmessig å plukke ut de bukkene som gjør seg best på trofeeveggen. Skyting av brunstig reinsbukk der kjøttet ikke er brukende, men geviret er fint, er et høyaktuelt tema i disse dager, som det burde vert moralisert mer over etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

En liten pekefinger her, selv om jeg likte den lignelsen om strikking med butte strikkepinner er det ikke ønsket med altfor høy temperatur i diskusjonene.

At det dukker opp fantasifulle forslag fra evt. overlevende om å skyte prosjektilet ut med en annen patron som drivladning er heller ikke ønskelig, det kan medføre en trykkøkning som overstiger spesifikasjonene for våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Når en mantlet kule setter seg fast i løpet er det ofte et varmt løp, når løpet avkjøles klemmes kulen fastere, og det skal svært mye kraft til for å få den løs.

Å skyte den ut med en annen drivladning er en måte som kan fungere dersom kulen sitter i overgangskonus, men ladningsvekten må reduseres. I 17 kaliber er overflaten av kulen stor i forhold til drivarealet, og dersom hele kulens sylindriske parti er inne i løpet så vil igangsettingsmotstanden bli formidabel, og trykk som overstiger makstrykk kan lett forekomme. Det er etter min mening risikabelt å prøve å skyte den ut. Å skyte ut en kule med en komplett patron med kule fører alltid til et ødelagt løp, og ofte ødelagt våpen.

Den metodene som virker er stålstang og forsiktighet.

Jeg har også stor tro på greaspresse og adapter, men har ikke prøvd det.

Link to comment
Share on other sites

Når en mantlet kule setter seg fast i løpet er det ofte et varmt løp, når løpet avkjøles klemmes kulen fastere, og det skal svært mye kraft til for å få den løs.

Nå har vel stål en utvidelseskoifisient på 0,012mm/grad/meter, slik at et hull på 4,32mm må vel ha en del grader overvarme (i forhold til sluttvarme) før eventuellt betydelig ekstra press kommer til å inntreffe...

 

I 17 kaliber er overflaten av kulen stor i forhold til drivarealet, og dersom hele kulens sylindriske parti er inne i løpet så vil igangsettingsmotstanden bli formidabel, og trykk som overstiger makstrykk kan lett forekomme.

Se neste..

Jeg har også stor tro på greaspresse og adapter, men har ikke prøvd det.

Tar man arealet i betraktning, så vil jeg nok tro at trykket med olje/grease vil komme såpass høyt at "noe" vil gi etter. Om det er koblingen (til pumpe/presse, løp), løpet selv, eller kula, er ikke lett å vite. Da må mange faktorer taes i betraktning, og her er friksjonen den viktigste men samtidig den mest uoversiktlige variabelen i ligningen...

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har fulgt tråden pga dette hendte meg, med 6.5. Kule satt fast 7-8 cm inn i løpet. Stålstang og hammer var det ikke noe vits i, rikket ikke en mm. Prøvde da en messingstang i 6mm. Boret 3mm hull i senter, sølvloddet samme borr fast i hullet. Borret så hull i kulen. Deretter var det bare noen små kakk med hammer før kula var ute. Løpet var like fint. Nå må det nevnes at jeg tok løpet ut av kassa i mitt tilfelle, men det hadde vel ikke vært nødvendig, sett i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

@Rufus - Jeg kan ikke gi noen fullstendig forklaring, men du har gitt noe av forklaringen selv. Når du har banket så mye som du har på kulen vil den bli stuket og banket fast i løpet. Når den sitter så fast at du ikke får den ut med stålstang så sitter den enda fastere etter arbeidet. Mantelen blir presset inn i alle porer i stålet slik at det nesten er umulig å få den løs. I ditt tilfelle må kulen ha vært inne i løpet med hele bæreflaten. Det er også et tidsperspektiv, dersom du venter for lenge med å fjerne kulen fester den seg mye bedre, og blir nesten umulig å fjerne.

Det er alltid risikabelt å skyte ut kuler, stort sett vil de som lar seg skyte ut være lett å fjerne med pussestokk. Når kulen er kommet så langt inn i løpet at den sitter fast med hele bæreflaten er det for risikabelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva tror du som skjer når kula løsner?

K

 

Dersom du bruker luft så har du en god mulighet for at kulen flyr vegg i mellom.

Dersom du bruker olje så vil den komme greit og rolig ut.

La oss si at du trenger 250 bar for at kulen kommer, hvor mye tror du trykket i løpet dropper når kulen har flyttet seg en mm? Ca 250 bar ?

I det øyeblikket kulen kommer inn i kammeret så mister du alt trykk, det kan da være lurt å ha en fille tilgjengelig slik at du kan tørke opp oljen, kulen vil ikke fly i det hele tatt.

Hva er det som er farlig med den løsningen ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...