Jump to content

Klikk med Normahylser i 9,3*62


HEK

Recommended Posts

Har no med våpen nr 2 opplevd samme greia.

Klikk ved ett og anna skudd omlada Normahylser.

Og to forskjellige våpen.

Begge våpen er uten klikk ved fabrikk ammo og ved omlada Lapuahylser.

So problemløysinga er enkel.

Fabrikkammo eller Lapuahylser i omladda.

Men kvifor skjer dette??

RCBS Dier og kun heilpressa.

Kan det være dia?

Eller kan det være hylsene....

Fikk det brått litt travelt her....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har over de siste 5 år brukt tusenvis av CCI 250 mag. hetter uten klikk,men

siste halve året har jeg opplevet mange klikk med hettene, til nå ca 10 stk.

Dette er fra en lott som har nr. E22S preget på brettet.

Skal ta det opp med Norma og høre hva de har å si til det.

Link to comment
Share on other sites

Om hylsene er pressa så mye at skuldra er satt tilbake, kan patronene få for mye headspace(patronspill, dvs mellomrom mellom hylsebunn og støtbunnen når tennstempel og/eller utkaster dytter patronen så langt fram den går i kammeret) og tennstemplet rekker kansje ikke skikkelig fram (pga for mye headspace) og du får klikk. Det er en mulig grunn til klikk.

For mye headspace kan og medføre hylsehodeseparasjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

- og hvis hetta ikke er satt dypt nok, kan den skyves inn av tennstemplet. I kombinasjon med max pressede hylser (for stort "patronspill"/headspace), kan dette gjøre at det ikke blir energi nok i anslaget i hetta til at den blir satt av.

 

Du nevner ikke hvilke våpen som har gitt klikk - våpen med liten masse i tennstempel (m/fjær) og kort slaglengde, har mindre energi i anslaget.

Link to comment
Share on other sites

- og hvis hetta ikke er satt dypt nok, kan den skyves inn av tennstemplet. I kombinasjon med max pressede hylser (for stort "patronspill"/headspace), kan dette gjøre at det ikke blir energi nok i anslaget i hetta til at den blir satt av.

 

Du nevner ikke hvilke våpen som har gitt klikk - våpen med liten masse i tennstempel (m/fjær) og kort slaglengde, har mindre energi i anslaget.

Sauer 200 str i 6,5mm.Valmet 212 combi i 308 og Sako finnlight i 308

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ukendt, at 9,3x62 har flere klikk, end andre kalibrer i samme fabrikat af våben.

Der har periodevist også været lidt med specielt Normas 9,3 hylstre.

Det virker som om, at de er for diffuse i formen på skuldrene. Derfor, levere de ikke et kontant modhold, for tændstiften, når den slår frem. Lidt som at slå i en dyne.

I modsætning til Jegermeisteren, er løsningen ofte en lettere tændstift, og dermed hurtigere hastighed på tændstiften.

Ved at halvere vægten på selve slagmekanismen, kunne man faktisk fjerne tendens til klikk på kaliber 9,3x62, selv om men reducerede fjederkraften med 25%.

Min tolkning er at lett og hurtig, kræver mindre modhold på skulderen, end relativ tung og langsom.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Heisann, enden på denne visa vart faktisk att eg ikkje turte bruke 9,3n på jakt dette året. Satser på ny frisk med Lapuahylser denne sesongen.

Vart meget skeptisk til Norma hylser etter dette ca 1 klikk pr 10 skudd...

Bruker samme hetteverktøy og hetter til 6,5-3006 og 308. ingen problemer.

Men Normahylser klikker med ujevne mellomrom i Begge mine 9,3 børser.

Og det er einaste fellesnevneren.

Ser også att Normahylsene strekker seg mere ved ompressing.

Lapua tåler flere omladinger, så tydelig en helt annen legering.

Trur det kan være slik Ignorant skriver att Normahylsene er myke og dermed ikkje gir nok mothold med den lille kragen i dette cal.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt problemer med Norma hylser i dette kaliber. Men kan jo hende du har presset for mye?

Hadde noen Lapua hylser til 9.3x62. Mine hylser varierte tildels mye i vekt. Var noen som var veldig mye tyngre enn andre, dette resulterte i en helt annen fyllingsgrad i hylsene de hylsene som var tunge.

Men det var ca 5 av 50 hylser, så de gikk i søpla

Link to comment
Share on other sites

Samme innstillinger på pressa ved begge type hylser.

 

Men hva slags innstilling er det snakk om? Er du sikker på at du har full kontroll på hvor mye du presser? Setter du skuldra tilbake? Er det lysåpning mellom die og hylseholderen? Er hettelommene rensket og hettene satt til bunnen? Kan du kjenne med fingeren at hettene sitter bittelitt dypere enn hylsebunnen og ikke stikker ut? En praktisk test på om du setter skuldra for mye tilbake er å sette en bit tynn tape bak på hylsa og prøve å kamre den. Prøv tynn blank "vanlig" tape. Hvor mange lag må du ha før du ikke klarer å lukke sluttstykket? Prøv før du presser hylsene også. Det aller beste er å bruke egnet måleverktøy. Det finnes fra bl.a RCBS og Hornady. Ellers er jeg forsåvidt enig i å velge Lapua framfor Norma. Men det burde ikke være nødvendig for å unngå klikk. Jeg har generelt bedre erfaring med Lapua enn Norma.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er hylsene som er årsaken, jeg tror du har presset dem for mye. Når du presser for maks levetid skal du akkurat så vidt kjenne at sluttstykket har litt friksjon mot hylsebunnen når du lukker sluttstykket. Da ligger hylsen fast mellom hylseskulder og sluttstykke.

Jeg lader 9,3 med det jeg får fatt i av hylser, meste av treningsammo skyter jeg i ompressede 30-06 hylser, både norma og alt annet jeg har tilgjengelig. Hylsene varer 5-10 ganger om jeg klarer å holde styr på dem.

Dette har jeg gjort med 3-4 ulike våpen uten å ha hatt problemer av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er hylsene som er årsaken, jeg tror du har presset dem for mye.
- og det tror også mange andre av oss, ser jeg.

 

Jeg bruker Norma-hylser fra Jaktmatch-patroner. Hylser som er skutt i mitt eget våpen, halspresser jeg, dvs. bakker helpresse-dia ut slik at ca. 3/4 av hylsehalsen blir kalibrert. Jeg har aldri hatt problemer, verken med kamring eller klikk.

Link to comment
Share on other sites

Har pressa helt pga hylsele skal gå i 3 forskjellge våpen. Men må vel bite i det sure eplet og merke hylsele med 3 forskjellige farger.

Men står da tilbake med ett siste spørsmål. kvifor klikker ikkje Lapua sine hylser?

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke presse helt til maks. Prøv deg frem og finn akkurat nok pressing til at hylsene kamrer i alle våpen, men at du merker litt motstand i det trangeste kammeret. Da vil de nok fungere i alle.

Årsaken til at bare Norma klikker kan være mange, men Norma har ofte bløte hylser i hals og kropp slik det skal være. Når du presser dem vil messingen ikke fjære tilbake så mye som i hardere hylser og de blir mer presset. Jeg tror nok at du etter en del omladninger vil merke mindre til forskjellen. Du kan også gløde ut noen Lapua hylser og prøve hva som skjer når de er bløt i kropp og hals. Ikke glød ut bunnen, det er farlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår TS riktig så bruker han de samme hylsene i ulike våpen? Det er en dårlig idé. Du bør holde de adskilt til hvert sitt våpen. Det er forskjell på kammere, så ei hylse skutt i kammer A passer neppe i kammer B. Og det er ikke bare å presse alle hylsene så de går i ethvert kammer heller. Passe pressing til et kammer kan være for mye eller lite til et annet. Hvis hylsa er for stor til kammeret så er det forsåvidt greit, du får ikke lukket sluttstykket og får ikke skutt. Derimot hylser som er for små (presset for mye) er skummelt.Det kan gi hylseseparasjon og det er ikke til å spøke med. Men alt dette står i Ladeboken, så det burde strengt tatt ikke være nødvendig å gjenta det her.

Link to comment
Share on other sites

Vel Flatin, fabrikkammunisjon virker i alle våpen som har kammer innenfor toleransene. Det er ingen grunn til at hjemmeladet ammunisjon ikke gjør det samme. Faktisk er det lettere å få dette til ved hjemmelading, da har du tilgang til alle de våpen som ammunisjonen skal passe til.

Link to comment
Share on other sites

Det var mest det sikkerhetsmessige jeg hadde i tankene. Å sette skuldra tilbake mer enn nødvendig er et sikkerhetsproblem. Og det er nettopp dette en kan ende opp med å måtte gjøre hvis hylsene skal passe i flere kammer. Hvis f.eks kammer A er 0,1 mm dypere enn kammer B, så må alle hylsene presses 0,1 for mye i forhold til kammer A for å passe i B. Hvis hylsene presses tilbake til samme mål som fabrikkammo kan det bli enda verre. Da må en jo helt bakenfor minumumsmål for å være sikker. Hvis kammeret da er på maksimum (eller mer), så blir det veldig mye bearbeiding av messingen for hver skyting og omlading. Den store frykten er hylseseparasjon, med dertil hørende risiko for skade på våpen og skytter.

 

Jeg sikter meg inn på å sette skuldra tilbake ca. 0,05-0,075 mm (0,002-0,003") ved helpressing. Disse tallene har jeg tatt fra bruksanvisningen for diesettet.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkammoen har ein standard som skal kamre i alle kammer innanfor toleransene.Altso må den gå i dei trangaste kamra av det som vert selt av våpen.Då må fabrikkammoen vere ganske romsleg som ny.Har litt vanskeleg for å tru at ein med vanleg heilpressedie kan presse for mykje uten å slipe av dia.Det tryggaste er vel å neckzeise til kvart våpen og merke hylsene etter dei har vore skotne og forma etter kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hva er å presse "for mye"? Hvis dia skal klare å sette hylsa tilbake så den går i et minimumskammer, så må det nødvendigvis bli litt for mye pressing for et makskammer. Alternativt vil du ikke klare å presse hylsa så den går i et minimumskammer. Hvis det ikke var mulig å presse for mye så kunne vi glemme hele konseptet delvis ompressing, og bare skru dia helt ned til hylseholderen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...