Jump to content

Blaser BBF 95/97- One for all?


Plinkaren

Recommended Posts

Jeg har nå forelsket meg i en Blaser bbf95 Std. 12/ 7x57R med fantastisk kvalitetsfølelse. Selger nå unna både sako quad , tikka t3 og R93. Tror nemlig at en bbf95 med div. kikkerter vil kunne møte mine behov. Småvilt og litt rådyr/hjortejakt.

Liker godt å skyte med åpne sikter på denne, passer perfekt til mine mål.

Men har tilgjengelig en kahles 1,5-6x42 og en zeiss variopoint 2,5-10x50 med lys og kulekomp for krevende oppgaver.

Bilder kommer.

Vil gjerne lage en tråd her. Inviterer derfor flere med disse våpene om å bidra med sine erfaringer, gjerne med bilder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn.

Bra presisjon, ikke noe tull med varmespredning, og supert avtrekk.

Har dog ikke fått brukt den så mye på jakt ennå, men er fornøyd.

Har selv en 1,5-5x20 på toppen, men grubler litt på en Docter Sight i tillegg.

 

Løp og Kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Har en 95 20/7x57r. Har brukt den på flere elg og rådyr, nå i høst også hjort og rev. Suveren kombi..

Har en Nikon 1,5-6 på toppen, grei till allround bruk.

 

Jeg valgte 95 fordi den er lettere å spenne opp og så er den sikker med en gang etter skudd. Har bare skutt ett skudd med hagl løpet på jakt så jeg har kjøpt meg en K95 og har demed en BBF95 til overs.

Link to comment
Share on other sites

Har en BBF 97 Lux i kal 12/ 7x57R :D Har solgt unna drillingen uten at dette har fremkalt noen nevneverdig anger. BBF`n er rett og slett en glede og jakte med, har toppet denne med en Swaro 2,5 -10 x42. Syntes at det var et poeng i å ha litt forstørrelse på kikkerten da dette virkelig er et presisjonsvåpen. Kan jo bare taes av på trange/raske poster.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...

På BBF 95 er det bare en slaglås og valg av løp skjer ved bruk av hhv fremre/ bakre avtrekker og ikke en løpsvelger (mener iaf det er slik). Kan noen som har kikka inne I en slik fortelle hvordan dette foregår rent mekanisk (et par bilder hadde vært fint), evt vise til en link som viser/ beskriver dette?

Link to comment
Share on other sites

BBF95 har bare en slaglås, slik at du må spenne opp etter å ha skutt ett skudd.

BBF97 har to låser og du kan da skyte både rifle og hagleskuddet uten å spenne opp på nytt.

Du glemmer å nevne det mange ikke tenker på. Det er dobbelt så hard å spenne opp to slaglåser, sammenliknet med én.

Link to comment
Share on other sites

Bytta inn min Sabatti Forest i høst mot en Bbf95 i 12/7x57r. Kvalitetsforskjell! Dette reflekteres dog også i prisen på de to geværene.

Fantastisk presisjon, godt avtrekk og generelt godfølelse med bbf'n - og når man har blasere fra før med diverse kikkerter er det lettvint å bruke disse om hverandre på de forskjellige våpnene (så sant man husker å noter klikkforskjellene etter innskyting!)

Valgte 95 fremfor 97 grunnet betydelig letter oppspenner, og så ikke behovet for å kunne avfyre begge løp uten å spenne opp på nytt. Mister muligheten for å kjøpe dobbelt rifleløp til kombi'n (tror dette er mulig på 97'n men ikke 95'n - korriger meg gjerne hvis dette er feil), men har ike angret på valget jeg gjorde. Kan anbefale 95'n til alle som vurderer kombi!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...