Jump to content

Prøver meg på en riflestokk jeg også....


1983

Recommended Posts

Jentungen ble plutselig opptatt av skyting, så da tenkte jeg å prøve å lage en stokk som passer en liten kropp litt bedre.

Det som skal inn i stokken er en anschutz match 64. Så børsa blir jo litt tung uansett.

Men til å begynne med skal hun bare skyte fra benk og med tofot.

Blir det full klaff med skyting, så kjøper jeg noe litt mere egnet etter hvert om hun skal begynne å skyte uten anlegg og slikt.

 

Helt i startgropa og veldig grovt utskjært.

VW1jbjFm.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da ligger låsekassen i stokken i hvert fall.

Må vel få den beddet etter hvert.

Slanke pistolgrepet litt, avtrekkeren er allerede kommet litt lengre bak i forhold til den originale stokken.

Stokken blir med hensikt laget litt stor nå, så den holder en stund.

 

Har tenkt å kappe den bak etter den er ferdig slik at biter kan limes tilbake igjen når armene til jentungen blir lengre.

 

Det er snart elgjakt, men var morro å komme i gang med dette prosjektet, så regner med det blir brukt en del ledig tid til dette.

 

 

cUF4bG0z.jpeg

 

RzRsL2FR.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tøft! Hva slags materiale har du brukt? Jeg har også et jr-prosjekt med ei enkeltskuddskasse. (M54) Men ting går veeldig tregt her ved mjøskanten...

Et tips til justerbar lengde på kolben, er å borre inn to hull på f eks 8,5mm. (Parallellt) før du kapper. På sidene kan du borre og sette inn innsatsgjenger m6 og putte i settskruer. På biten som kappes, kan du lime på ei rekylkappe av noe slag. Vanlig 8mm stålrør fungerer fint som stag.

Oiii...godt forklart gitt:lol:

Link to comment
Share on other sites

Bruker vel gran :oops:

 

Utgangspunktet var en bit 2"x8" Neppe det beste man kan bruke. Men blir både bettet og oljet eller lakkert.

Skjønner godt hva du mener med å borre hull. Hadde tenkt tanken på å borre hull, men å sette inn hylser og settskruer hadde jeg ikke tenkt på, da kan den jo kortes inn igjen senere, så kanskje flere kan få gleden av å skyte med en kort stokk :)

 

Av kikkert, så tror jeg det blir en BSA sweet 22, eller noe annet billig. Har ikke noen kikkerter til overs for tiden. Mulig man skulle gått for noe med grovt retikkel?

Link to comment
Share on other sites

BSA Sweet er ikke et dumt valg. Minsten her har brukt en Weaver T36 med fint trådkors på 100m, og trives med dét.

 

Syns det lignet gran, ja;-) Bruker du godt med f eks Locktite Hysol som beddemasse, er det større sjans for at kassa ligger i ro. Bedde først og olje etterpå. Men det tipper jeg du allerede har tenkt på:smile:

 

Edit: Fjernet "unødvendig" sitering:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke bestemt meg for om det blir olje eller lakk enda. Har noe olje stående, så jeg får se :)

Fortreet lager jeg flatt under så den blir lettere å holde rett fra benk.

Blir helbedding av låsekassen, har ikke så mye verktøy tilgjengelig. Bruker sag, rasp og roterende rasper til drillen

Link to comment
Share on other sites

Går litt fremover. Beddet først fast søylene. Så beddet jeg låsekassen til stokken.

Har også fått formet stokken grovt nå. En del timer med sandpapir, så blir det nok stokk av dette.

Tenkte å prøve å skyte med stokken i løpet av et par dager, bare for å teste.

 

Trenger enda å slipe vekk litt beddemasse, men ble fri for "pussepapir" til dremelen.

Ellers, så er utfresinga til låsekassen ganske grovt utført. Begrenset med utstyr tilgjengelig. Og stokken skal bare bli brukt til morroskyting. Men ingen ser jo inni der uansett :)

 

N2RuQjJM.jpeg

 

Mndka2hr.jpeg

Link to comment
Share on other sites

b2RvYnJN.jpeg

 

Nå er stokken ferdig beddet, overflødig beddemasse er fjernet.

Klarte ikke å få skinna fra Saueren på denne låsekassen så testskyting må desværre vente.

Mulig jeg klarer å lure på en kikkert, bare for å teste.

 

Må vel måle litt og la jentungen ligge bak stokken så den blir kappet på rett plass :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

MFNKNzFH.jpeg

 

 

Nå er børsestokken klar.

Den er lakkert, burde nok ha brukt en filler først for å få et optimalt resultat. Men det ser greit nok ut, og jentungen klager ikke. I morgen skal det testes. Kikkerten er en Bushnell (kopi?) med juletreretikkel, både rødt og grønt lys...

Link to comment
Share on other sites

Er nå det skulle vært en "liker-knapp". :-)

 

Flott resultat! Stokken ser både komfortabel ut og passende stor. Pen var den og. Synd en er så klønete selv, ellers skulle jeg prøvd å strikke i hop et eller annet til jentungen selv. Men når man har verken evner, tid eller verktøy... Jeg kappet like godt syntstokken på jentungens Rem 597 da jeg skulle tilpasse rifla til henne. Men det er en ørliten utfordring likevel. Pistolgrepet er for grovt og kommer for langt unna avtrekkeren. Dumt, så burde gjort noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode ord :)

 

Bildet er av heller dårlig kvalitet, tatt med mobilkamera.

 

Har ikke mye verkøy jeg heller. Litt dremel, handsag og høvel er vel det jeg har brukt.

Blir en merkelig stokk for meg å bruke i hvert fall. Avtrekkeren er meget nær pistolgrepet, men perfekt for små hender.

Blir spennende å teste i morgen. Jeg har forøvrig sendt noen skudd i en jordvoll bare for å funksjonsteste alt.

 

Om det blir en stokk til vil tiden vise. Skal først prøve meg på et knivskaft :)

Link to comment
Share on other sites

aDNwaEZC.jpeg

 

Her blir børsen testet av eieren.

 

Hun var meget fornøyd. Vi skøt på ballonger på ca 40m.

Med støtte foran så brukte hun 13 skudd på å treffe 11 ballonger :)

Fingeren rett frem langs avtrekkerbøylen til hun hadde ballongen i siktet, så var det fingeren på avtrekkeren og klemme av skuddet :)

Stor stas !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg måtte jo også lage en selvanviser også til jentungen :)

 

WEpOZkFR.jpeg

 

Ikke den peneste sveisingen jeg har foretatt meg, men det duger til dette bruket :)

 

 

 

Har ikke fått prøvd den enda, men den svinger lett og fint, så tror et skudd fra 22lr klarer å lage litt bevegelse i den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ble tid til en liten oppgradering av stokken i julen!

 

Kamen er blitt litt lavere, slik at far klarer å få sett gjennom kikkerten på en normal måte.

Ny avsluting på fortreet, litt penere finish også har den fått reimfeste foran til feste av tofot.

Også ble den svartmatt istede for svart blank, penere på en børse synes jeg :)

 

 

Tror jeg kan anse prosjektet for ferdig.

 

 

Edit: Kikkerten er byttet ut med en Zeiss Conquest 3-9x40

Løpet vurders kappet for bedre balanse i en meget lett stokk

 

 

cXdBejhQ.jpeg

 

MSs0WGZL.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...