Jump to content

Kaster hylsene på nabomannen


fredrik

Recommended Posts

Joda. Og vi fant jo en løsning; at vi holdt større avstand. Men hadde vært greit å sluppet å tenke på det. :)

 

Har hatt mange P30l-skyttere skulder til skulder for meg, og det vanlige er at hylsa blir kastet noe lengre frem, enn hva min pistol gjør.

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Mine favoritter er jenter ved siden av meg som viser litt for mye av brystene. Etter en runde der det har landet noen hylser nedi BH'en til vedkommende, sier jeg alltid "takk for lånet av hylsefangeren" der jeg spør pent og pyntelig om å få igjen hylsene mine :mrgreen:

 

Har dog aldri turt å spørre om å få lov til å lete etter hylsene mine....

Link to comment
Share on other sites

Hei hei!

Min nylig ervervede p30l kaster tomhylser mer eller mindre vinkelrett ut (litt bakover) slik at de konsekvent treffer nabomannen i ansikt/nakke hvis man står med normal avstand under feltskyting.

 

Er det noe man kan gjøre for å justere dette?

Jeg vet det har vært justert på "utkastet" (av hylser), på flere typer våpen tidligere. Også utkasteråpning, i sleiden har vært utvidet. På en av mine tidligere 1911, endret jeg vinklen på utdrager selv. Husker ikke, om jeg også måtte endre på utstøter. Men våpnet sluttet å kaste de fleste hylser, i ansiktet på sidemannen.

 

Jeg kjenner ikke våpnet ditt og om det er kurrant å endre på enten vinklen der utdrager har tak i hylsa. Eller om det er en "utstøter", som kan justeres noe på. Eller noe på begge. Men slike justeringer er mulig på de fleste våpen og har vært gjordt med hell. Er dette et problem, kan du jo høre med en dyktig våpensmed.

Link to comment
Share on other sites

Som de andre sier, felt er felt.. Her er det, regn, snø, vind, fugler, ujevnt og ulikt underlag på standplass og hylser fra sidemannen en del av det som gjør felt varierende og krevende på en annen måte enn baneskyting.

Drit i dette, ditt våpen er ihht reglemanget, ja enkelte blir iriterte men det er ikke noe å bry seg om. Skyt og ha det gøy :winke1:

Link to comment
Share on other sites

...hvis du er bekymret for å treffe sidemannen i planeten med dine hylser, kan du bare skyte på skiva hans så går antagelig hylsene på baksiden av naboen, er du heldig så får han en i nakken, litt må du få igjen for å servere han fult hus...Hvis du er av det mer selvplagende slaget kan du jo skyte på skiva til naboen til venstre, så øker du sjangsen for selv å få etpar fulltreffere i panna og du er helt sikker på å ikke plage naboen til høyre med dine hylser ... fordelen med disse metodene er at du slipper å gå frem til skiva for å se om du bomma, det blir jo ganske mye flying i løpet av en dag i feltløypa, så noen meter spart...

Link to comment
Share on other sites

spøk til side; ville vel ikke anbefale å tukle for mye med utstøter (fjærer og annet som påvirker utstøter retning) i et våpen som kaster ut hylsa hver gang. Skal love deg at hylser på tvers i utkasteråpning irriterer fort mer enn etpar hylser som treffer naboen. Briller, klaffecap og skikkelig skyttertøy fjerne problemet.

Link to comment
Share on other sites

Fikk selv en 9mm hylse i ermet på Lørdag, var nok til å delvis ødelegge den standplassen men som sagt det er sånn det er med felt og for hvert feltstevne lærer du nye ting for hvor liten åpningen må være for at en hylse finner veien inn til bar hud ...

 

... sjekker ihvertfall alltid glidelåsen i buksa :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har venstre hånda på beltespenna når jeg skyter enhånds, men på NM felt militær stappet jeg av en eller annen grunn hånda godt ned i lomma. Halvveis i serien ramlet ei tomhylse ned i lomma på innsiden av hånda oppå klokkereima. Jeg latet som den ikke var der og gjennomførte serien. I dag ser det fortsatt ut som jeg har et mislykket selvmord bak meg. Caps, briller og tett rundt hals, og ha fokus på hvor kula havner, ikke hylsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har vi fått skillevegger med netting i mellom standplassene, så nabomannen hylser er ikke noe stort tema lenger. Derimot går det fint å bli truffet av sine egne hylser som spretter tilbake fra veggen. Presterte for litt siden å få en av mine egne .22 hylser til å legge seg til mellom neseryggen og brilleramma, og der ble den liggende til jeg fikk tømt våpenet og røska av meg brillene. Rimelig glad for at .22 hylsene er så små og søte som de er, hvis ikke kunne nok det blitt skikkelig ubehagelig. Nei, takke seg til sidemannens tomhylser, da har man ihvertfall noen å skylde på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...