Jump to content

Colt 1860 og 1851 Navy


olav

Recommended Posts

Så vidt jeg forstår skal det være antikt , men det kan jo være at jeg blir lurt igjen . Sakene skal ligge i skrin og det henvises til "Sixguns" av Keith at det er bilde av sakene der men jeg har ikke den boken . 1990 og du solgte for 15000 kr ? Hvor mye går det for nå da og det er vel noe slikt jeg må by da sammen med den1851 Navyen som kommer utenfor men den kommer med alt tilbehør .

Link to comment
Share on other sites

Ja, de var nok antagelig på Uberti deler, Jostein. Om du får 2 originale 1860 i skrin med kolbe i skytbar stand, for under 100 tusen, er vel ikke veldig sansynlig. Det matchede settet jeg hadde og alle de andre i samme commemorative serie, hadde US foran serie nr på den ene og bak på andre, med samme siffer. Tror 1500 sett ble produsert. De ble merket som Colt og samlere strider om de skal regnes som det eller ikke. Perkusjon Colter, satt sammen på Uberti deler har metriske skruer. Vanlige varianter ble produsert med serie nr. som startet der de sluttet på original serien.

 

Du får sjekke hva som er serie nr så gir det svar. Men de som stod i Sixguns av Keith er originale for boka kom rundt 1955 og de første reintro utgavene fra Colt kom vel ikke før 1960 tallet, mulig litt seinere. De ble også laget i flere opplag, men fulgte på i serie nr rekken.

Link to comment
Share on other sites

Det skal vel godt gjøres som du sier å få tak i orginale 1860 Colter i fin stand og kanskje er det slike Uberti saker ikke vet jeg , ennå . Men jeg har sett fine eksemplarer av Colt blandt annet på Special Air Services museum i England . Men den 1851 Colten Navy type burde være sannsynelig da , den kommer fra et annet sted og i fin stand sies det . Hvis det er Uberti saker hva er prisen på sånt nå hvis de kommer i så kalte Commemerativ sett.?

Link to comment
Share on other sites

Beste er nok å konsultere "Bluebook of GunValues" siste utgave. Da får du en indikasjon, Men vil tro at settet jeg solgte ikke bør gå over 20.000 i dag, men tror jeg så et slikt til salgs i Sverige for et par år siden til 25.000.

 

Så få av disse i Norge (tror det er sideimportert i hvertfall ett, etter at Schou tok inn) at det må bli hvor mye man har lyst på det og hva selger forlanger (og forhåpentlag havne så begge er fornøyd :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Priser for originale våpen varierer fra det overkommelige til noe helt hinsides all fornuft avhengig av tilstand. Jeg har selv en original '51 som jeg fikk tak i for rundt sju tsen svenske kroner for mange år siden, men den er ikke nummerlik og var i såpass dårlig stand at den var avertert som "ikke skytbar". Jeg har reparert den såpass at den lar seg smelle litt med av og til, aner ikke hva det eventuelt har gjort med verdien (pluss eller minus).

 

Som andre sier er det enkelt å fastslå om en slik er original (evt uvanlig god kopi) eller om den er laget på Uberti deler. Ut med en skrue, mål med gjengelær om det er metriske gjenger eller ikke. Ellers vil man gjerne se forskjeller om man har en original tilgjengelig for sammenligning.

 

Forresten har originale '51- i alle fall mitt eksemplar- progressiv riflestigning. Jeg vil i utgangspunktet anta at de fleste kopier har vanlig rifling, så en kan se forskjell ved å kikke inn i løpet. På min starter riflingen slakt og blir gradvis brattere mot munningen, for å kunne skyte både rund- og spisskuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for innspill . Settet ligger i vakumpakket plast og våpnene er innsatt med lagringsfett . Jeg må tilstå at jeg kjøpte settet i midten av 1970 årene da jeg vendte tilbake fra USA etter laang tid borte . Våpnene ble klassifisert som antikke av tollen og det ble betalt moms og toll etc for det .

Link to comment
Share on other sites

Vel framgangsmåten for å få info om pris var kanskje ikke helt hva vi er vant med....

Settet ble produsert i 1977.

Et kjapt søk på nett fikk jeg dette:

http://www.thehighroad.org/archive/inde ... 13998.html

 

Skulle vel indikere en veridi i Norge på max 15000,- men antagelig heller under.

 

Det er jo da også tatt inn etter at regelverket om replika våpen ble innskjerpet, så de burde absolutt vært registrert og er nok klart is trid med våpenlov og forskrift, slik de fleste av oss oppfatter det.

 

(og nå er jeg pensjonist og ikke politi)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...