Jump to content

Trimlengde 6 mm BR


Tomas

Recommended Posts

Takker så meget for svar, ditt svar er mer i tråd med hva Norma angir. Ser at data jeg har hentet inn er fra en Vihtavuori tabell fra 2002, og der står det altså 38,30 mm som trimlengde. Børsa jeg skyter med er for øvrig en Thompson med løp fra Match Grade Machine, dette ble levert med Remington kammer. Det har kanskje du også siden du har en Ruger, eller lager de også med Norma kammer. M.G.M. kunne nemlig levere begge deler, var bare bestiller som ikke tenkte over det, om det spiller noen rolle for meg når løpet har 1 : 10 stigning vet jeg ikke. Kjøpte børsa primært for å bruke den til skogsfugel, og da holder 90 grain kuler i massevis. Har ikke prøvd lettere kuler, hvordan de går, men ut i fra det jeg har lest meg frem til er vel 90 grain mest egnet med den stigningen, enig?

 

Har til nå ladet med 140 krutt, 31 grain, prøvde også ladning med 31,5 grain og det virket noe tøft da hettene " kratret " seg. Med Laupa HPBT kuler på 90 grain hadde jeg patronlengde på 57,2 mm. Hadde jeg hatt Norma kammer kunne jeg satt disse kulene lengre ut, hadde det endret trykket særlig tro?

 

har du gamle data, kanskje for 6mm Remington BR?

Her oppgis trimmelengde på Lapua hylser til 39,4 mm på Vithavuori ladedata:

 

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/48" target="_blank

 

Jeg bruker 39,5mm i min Ruger M77 Mark II.

Link to comment
Share on other sites

Børsa mi var opprinnelig kamret for 243w. Kappet og rekamret til 6mm Norma BR. Riflestigningen er 1:10 og jeg skyter helt greit opp til 95 grains kuler. Bruker stort sett Lapua hylser og VV135 eller 140 krutt. 31,5 grain med 140 krutt til såpass tung kule, hørtes litt mye ut ja. Tror jeg lader omtrent 30 grain på den kula. Kan sjekke dataene i morgen..

Link to comment
Share on other sites

Skal se om jeg får tid til å teste noen svakere ladninger med 140 krutt, vedr. presisjonen så kunne jeg ane at den var bedre med denne sterke ladningen. Ok med det andre kruttet du nevner, står vel også nevnt 540 krutt i tabellen, har du prøvd det? Får komme meg en tur på banen til uken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...