Jump to content

Sako Vixen?


porkpicker

Recommended Posts

Det er vel slik at man VIL fikle med en Vixen fordi man liker den så godt. Man kjæler og puser og pusser og bytter ting av entusiasme, ikke fordi man må. Rifla funker ellers bra når den er heeeelt original og! :)

 

Se ellers på CZ527. Er egen tråd om denne, pluss Brno Fox, her på forumet:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=7940&hilit=cz527+fox

 

Det er noen små gromminger det og. :)

 

Jeg gjorde dette med min Fox:

 

Fra

Fox3.jpg

 

Til

20121022_165250.jpg

 

Hvorfor? Fordi jeg hadde lyst! Måtte ikke gjøre noe som helst med børsa da jeg kjøpte den (ga 4 000,- for noen år siden). Har kostet på den ca 7 000,- siden den gang (demper, sikte, stokk). Det har vært fire kikkertsikter innom på ca like mange år. Kanskje er man en entusiast når man leker med børser på denne måten, men følelsen av å ha noe eget og noe som gir den rette følelsen er god. Dette er bare en gammel Brno Fox og ikke en Vixen vel å merke. Så kan du tenke deg hva enkelte gjør med Vixen...

 

Som dette:

http://www.rafdal-vapen.no/Customvpen_Bilder-2416s.html

Du finner den et stykke nedover på siden. Dette kostet nok hakket mer enn lurimarbeidet mitt...

 

Må MÅ ikke være entusiast for å skaffe seg slike sjarmtroll av våpen, men jeg kan love deg at du fort kan bli det... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men klarer ikkje å forstå at ein skal måtte vere entusiast eller hobbysmed for å ha og ha glede av Vixen...?

 

Det var litt det jeg ville få fram også... Jeg har kappet, gjenget, satt på demper, satt på kikkert og børsisen beddet med det samme kassa var ute av stokken. Avtrekket justerte jeg selv og så skrudde jeg på ei kolbekappe jeg hadde liggende. Tipper TS gjør mye av det samme med CZ'en også.

 

Men for all del, kunne godt tenkt meg en CZ i 7.62x39 jeg.

Link to comment
Share on other sites

.

Skjønner at dette var/er et kvalitetsprodukt for sin tid(1960-80 åra???), men kan ikke se at den kan hamle opp med en flunka ny Howa f.eks.

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Sako sine piper var ikke dårligere da enn nå, så vidt meg bekjent. Hva Howa anngår så kjenner jeg ikke til hvordan de lager sine piper, men jeg tror ikke de har bedre kvalitet enn Sako. Snarere tvert om. Låsekassene fra Howa reklameres med å være rett laget, og det er de kanskje også. Jeg har aldri satt en i dreiebenken for å måle. Men Howa lager enkle og billige løsninger på godt og vondt. Det blir litt hver sin smak. Personlig har jeg ikke mye til overs for Howa, men det er meg.

 

En rifle er uansett en helhet av alt, og jeg tipper at tester du gammel Sako mot ny Howa finner du neppe noen forskjell ute på papiret :wink:

 

Du snakker om sako sine piper, men de fleste har jo byttet dem ut i lothar o.l. Hva står man igjen med da? En liten låskasse? Ser av svarene i tråden at jeg har fått svar, dette er nostalgi, og ikke noe i veien med det. Men for en som skal få mest rifle pr krone, så blir vixen etter min logikk altfor kostbar. 5-7000kr for et våpen som er 50 år er dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Får vel tikka, sako, S&L osv. adskillig nyere enn vixen til denne prisen brukt. Dårlige toleranser? Er ikke et skeivt satt løp også det? Poenget mitt er bare at man får bedre rifler, objektivt sett, til denne prisen enn ei 50 år gml vixen. Men kan ikke overbevise en troende, så regner med at flere motsvar kommer :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

.

 

 

Du snakker om sako sine piper, men de fleste har jo byttet dem ut i lothar o.l. Hva står man igjen med da? En liten låskasse? Ser av svarene i tråden at jeg har fått svar, dette er nostalgi, og ikke noe i veien med det. Men for en som skal få mest rifle pr krone, så blir vixen etter min logikk altfor kostbar. 5-7000kr for et våpen som er 50 år er dyrt.

 

Det du ikke forstår, er at rifler ikke er ferskvare...at en Sako som er produsert på 80 tallet skulle stå tilbars, bare fordi den er blitt gammel er heeeelt feil...

 

Mye av produksjonsteknikkene som dengang var vanlige, blir erstattet med billigere, mer kostnadseffektive produksjonsmetoder.

 

En Sako Vixen i dag ville ha kostet godt over 20K eller mer, hvis like mange arbeidstimer hadde blitt lagt ned i samme type rifle idag.

 

Et godt eksempel er drillinger, en mellomkrigsdrilling har ofte et mye mer håndarbeid og oser av børsemakerkunnskap kontra Antonio Zoli som er masseprodusert i hauger og lass og bærer preg av det.

 

Hvilke jeg ville ha valgt? mellomkrigsdrillingen selvsagt...et annet godt eksempel er CZ eller Brno som har små låskasser for .222 og .223, kjenn forskjellen på et ladegrep med en Sako og rubelpurka.....skulle tro det var maskinkult i låskassevangene. Når vi kommer til avtrekk (og det synes jeg faktisk er vesentlig på en rifle), så er sako avtrekket like godt som en Sauer 202 som forøvrig er et meget godt våpen.

 

Jeg har en stor Sako i dag mod. AV i 30-338 og den lille Vixen i .222 og 6x45 som et alternativ til .223 som etter min vurdering ikke er et alternativ til kulevekter i 70+ grs pga dårligre tversnittbelstning og utvalg av gode kuler.

 

Kort vurdert; en Sako Vixen er en meget kostbar rifle, siden den ikke produseres lengre vet vi ikke hva som hadde vært prisen idag.

 

Howa og CZ; er billige rifler og du får hva du betaler for...

Link to comment
Share on other sites

Originalpipene er vel den største bøygen, slak riflestigning begrenser kulevekten en del. Om det er OK og pipa er i god stand så har man en god børse uansett alder, hvis ikke så blir totalprisen en del høyere. Å henge seg opp i alder synes jeg blir litt feil, dette er ikke en bil. Med normalt bruk er en låskasse bortimot evigvarende, og hverken stålkvalitet eller konstruksjon er gammelt og utgått. Nye børser i samme prisklasse har gjerne en god del prisbesparende "finesser" som ikke alltid er like høyt verdsatt.

 

Det er ikke noe enkelt svar på slike spørsmål, det hele koker ned til hva en legger vekt på i et våpen. Å si at det bare er nostalgi igjen i en vixen mener jeg er helt feil, men det betyr selvfølgelig ikke at det er det beste valget for alle.

Link to comment
Share on other sites

Noen liker mora og noen liker dattera!

 

Noen liker f eks Vixenbørsa, låskasse tilpasset patronen, smekker og vellaget. Andre bryr seg mindre og syns det er helt greit med en CNC-produsert låskasse tilpasset en større patron, gjerne med innlimte plastdingser for at den lille patronen i det hele tatt skal fungere i den for altfor store låskassen. De bryr seg katta i hvordan børsa er, bare de treffer! Andre har andre preferanser, de legger vekt på også det estetiske.

 

Presisjonsmessig står ikke en velholdt Vixen noe tilbake for moderne kreasjoner, tross sin etter hvert høye alder! Imidlertid har den slak pipestigning, som gjør den til et dyrere valg om en på død og liv skal skyte tunge og lange kuler, da det gjerne betinger pipeskift. Da vil det økonomisk lønne seg å kjøpe ei moderne (men altfor stor) rifle. Andre velger annerledes, kjøper ny pipe til sin lille Vixen, betaler mer, og er fornøyd med det!

 

Smak og behag kan vanskelig diskuteres!

Link to comment
Share on other sites

Får vel tikka, sako, S&L osv. adskillig nyere enn vixen til denne prisen brukt. Dårlige toleranser? Er ikke et skeivt satt løp også det? Poenget mitt er bare at man får bedre rifler, objektivt sett, til denne prisen enn ei 50 år gml vixen. Men kan ikke overbevise en troende, så regner med at flere motsvar kommer :mrgreen:

 

Nå startet vel trådstarter også med at den børsa han vurderte å bytte til seg allerede var i kaliber 223. Jeg er ikke sikker på hvilken riflestigning det er i det løpet, men det er vel ikke mange Vixen børser som ble levert nye i 223? Disse som eventuelt ble det, hadde de samme slake riflestigning? Om den børsa han ser på har fått nytt løp så er det helt sikkert bedre tilpasset dagens tyngre kuler.

Jeg hentet selv en Vixen i går, med ny pipe i 223. Hvorfor? Jo, som de fleste andre her skriver, det er en nydelig børse perfekt tilpasset patronen. Originalstokken passer meg godt, kassa er god som gull. Som andre også sier, litt alder på en kvalitetsbørse betyr ingenting. Bare se på Kragkassene som fremdeles benyttes av enkelte på stang og felthurtig. Dette er oftest kasser fra 1897, produsert hos Steyr. Jeg har selv originalvåpen som er lagd for veldig lenge siden som er godt vedlikeholdt og nesten like fine i dag som for 160 år siden.

 

Dette spørsmålet blir nok ikke folk generelt enige om, det er egentlig akkurat det samme ang Tikka T3 med plaststokk og rustfri pipe. Jeg misliker hele konseptet på det sterkeste. Ja, børsene treffer til dels godt, men de er så utrolig masseprodusert og "alle" har dem, at de utgår for min del. Takke meg til litt ekte håndverk som f.eks Sako Vixen! På den annen side, godt ikke ALLE vil ha en Vixen, tenk bare hva de ville kostet oss da!!

Link to comment
Share on other sites

Mye av produksjonsteknikkene som dengang var vanlige, blir erstattet med billigere, mer kostnadseffektive produksjonsmetoder.

Jeg skulle til å si heldig vis :wink: . Den produksjonsteknikken som ble brukt den gangen er åsaken til at alt er skeivt og jævlig. Når du spenner en låsekasse in i en ny jigg for hver operasjon så sier det seg selv at det ikke kan bli helt bra. Så på toppen av det sliper man litt for hånd, sånn litt på gefylen her og der med båndsliperen. Etterpå polerer man over det hele slik at alt blir godt og varmt å vrir seg litt ekstra :wink:

Nei, takker meg til CNC, senkegnist og annet kostnadseffektivt som er funnet opp i moderne tid :wink: Så kan man spandere lett glassblåsing på toppen for å skjule det lille som blir av maskinmerker med disse moderne kostnadseffektive metodene :wink:

 

Hvis du begynner å snakke om håndarbeid så må du se mot Holand & Holand, Purdy ol. Sako sitt håndverk er mere på nivå med en Remington 700 som er sminket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kort vurdert; en Sako Vixen er en meget kostbar rifle, siden den ikke produseres lengre vet vi ikke hva som hadde vært prisen idag.

 

Howa og CZ; er billige rifler og du får hva du betaler for...

 

Howa faller litt utenom, da den ikke har kalibertilpasset størrelse, men om man uansett skal bytte skjefte og løp, så kan jeg ikke se at vixen har noen fordel over en cz.

Link to comment
Share on other sites

Nei, takker meg til CNC, senkegnist og annet kostnadseffektivt som er funnet opp i moderne tid :wink: Så kan man spandere lett glassblåsing på toppen for å skjule det lille som blir av maskinmerker med disse moderne kostnadseffektive metodene :wink:

 

Dette mener jeg også da jevn kvalitet(har dilla på likhet, retthet, og toleranser) er viktigere for meg enn mer håndarbeid med enklere redskap. Derfor kommer nok tilsvarende våpen i 85 serien høyere på lista for meg. Når det er sagt syns jeg Vixen er et smykke.
Link to comment
Share on other sites

Den produksjonsteknikken som ble brukt den gangen er åsaken til at alt er skeivt og jævlig.

 

Hvis du begynner å snakke om håndarbeid så må du se mot Holand & Holand, Purdy ol. Sako sitt håndverk er mere på nivå med en Remington 700 som er sminket :wink:

 

Ja nå er jo virkelig Vixen kjent for å gå i hytt å gevær, så det er nok sant som du sier at alt er skeivt å jævlig på de fleste Vixen riflene...... Nei, serisøst, de fleste Vixen går faktisk styggbra, så det i seg selv burde vel strengt tatt være godt nok bevis for at det ikke er behov for CNC for å få til ei presis rifle. Se heller til dagens produksjon, der du kjøper ei litt billigere rifle, gjerne fra Remington, så risikerer en å få ei rifle som aldri kan bli presis siden løpet er lagd alt for dårlig. (Les billig).

Link to comment
Share on other sites

Er du ikke litt vel bombastisk nå? Man kunne da måle selv på den tiden, og man kunne gjøre mye bra i jigg-produksjon om man gjorde jobben riktig. Du får det til å høre ut som om alt fra den tiden er på linje med et godt brukt spett, og så ille er det vel ikke?

Joda jeg er litt bombastisk :wink:

 

Fordelen med Sako er at de bestandig har hatt gode piper, og derfor skyter de stort sett meget bra. I tillegg har de vært flink til å sminke. Brunering og blånering er noe de har hatt kontroll på, for å si det sånn.

Disse faktorene får riflen til å fremstå som "topp of the line" for de som ikke vet så mye om bearbeiding av metall. Ut fra et rent praktisk- / bruks-ståsted så stemmer jo dette med de fleste erfaringene folk legger frem.

Link to comment
Share on other sites

Sako Vixen går ikke i hytt og vær. Jeg solgte disse nye fra butikk på slutten av 70/begynnelsen av 80-tallet. Jeg skjøt inn mange som ble solgt med kikkertsikte og de gikk stort sett veldig bra. 222 og 22-250(Forester)hadde 1-14" i stigning. 223 Vixen hadde 1-12". Sako skiskytterrifler i 223 hadde trykkpunktavtrekk, tung pipe og 1-12". Vixen Match i 222/223 hadde trykkpunktavtrekk, løst magasin og ikke styreskinne på sluttstykket.

 

Jeg solgte nye Hova/Smith&Wesson samtidig og kvaliteten var ikke i nærheten av Sako. Sako kostet vel ca 2,5x en Hova. Hova kaldhamrer piper. I gamledager gikk førstesortering til Weatherby Mk5, 2.sortering til Weatherby Vanguard, og resten ble skrudd sammen til laveste bud. Verste rifla jeg har prøvd er ny Hova i 22-250 som gikk på 50cm på 100m. Regner med at de har oppgradert hamremaskinparken etter dette..

 

Av konkurrenter til Vixen, som hadde bedre kvalitet på den tiden, fantes Steyr SL og HK630. Heym SR40 har vel gansk lik kvalitet som Vixen men den finnes i LINKS på kasse tilpasset 222/223.

 

Verden går ikke fremover. Concorde er tatt ut av trafikk og HK630/SL6 er tatt ut av produksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hva skal du bruke børsa til?

Nå ble det vel nylig nevnt i en annen tråd at det er trangt om plassen i disse gamle minikassene.

Da vet jeg ikke om det er noe stort poeng å gå for pipe med krappere stigning ettersom du uansett ikke har plass til så veldig lange kuler. 

Hvis du skal ha 222 og liker den børsa du har så vil trolig ei ny kvalitetspipe være sikreste vei til god presisjon. Om den har 1:14 eller 1:12 spiller nok mindre rolle.

Jeg har hatt en del Vixen opp gjennom og alle har levert bra, bare så det er nevnt.

Mitt inntrykk er at den største forskjellen mellom Vixen og Fox er maskinering og avtrekk. 

@ko-stens kan gjerne skyte inn noe info her da han later til å ha god kontroll på 222 og Fox vs Vixen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nevnte da ikkje i fyrste post men da eg kanskje har mest lyst til å ha er ei CZ 527 pga likar avtrekket bedre, men kan muligens leva med da eg har og. Einaste er at da er litt langt framme viss du forstår meg. Klar over dei korte magasina, men tenkte at viss eg går for ett nytt løp så er da litt meir og gå på med 55 gr kuler med 1:12. Får heller setta dei litt djupt. Har hørt at da er 3 b ar som avgjer presisjonen: bullet, beding og barrel. Rifla er bedda, kjøper sierra kuler så eit nytt løp hadde kanskje gjort susen. Bruksområdet er på blink, jaktfelt, gås, kråka og muligens rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du egentlig har lyst på en 527 så hjelper ikke ny pipe i Fox'n. Snakker av erfaring. Mange ganger faktisk. 😅

 

Du får kanskje 4-5000 for børsa di, legg til de 5000 det koster for ny pipe så er du nesten oppe i prisen av en ny 527.

Ventetiden på 6-9-12 mnd er en annen sak.

 

Howa, Anschütz, S&L m.fl. har selvsagt alternativer, men det vet du. 

 

Link to comment
Share on other sites

Nei såvidt eg har klart og funne ut så kammra dei ikkje 527 i 222 lengre, er henvist til bruktmarkedet. Da viste du kanskje så mulig du tenkte 223 i ei 527,  mulig Schou kan ta inn ei til meg og, men trur eg er 222 dude og. Kanskje eg skal sjå meg etter ei 527 framover viss eg ikkje slår meg til ro med foxen. Likar skjeftet på sistnevnte. Ein del 527 har svinerygg er ikkje så begeistra for da.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt fire våpen i .222. En Antonio Zoli kombi, en Brno Fox, en Sako Vixen og en Bergara BA13TD. Jeg har prøvd "alt mulig rart" av kuler, men med årene ble det 40 grs Vmax og Varmageddon og 55 grs Norma og Lapua FMJ og 55 grs Lapua SP. 

 

Du har kanskje litt mer å gå på med tanke på 55 grs kuler, men jeg oppleved aldri noe galt, annet enn at bt-kuler kan være utfordrende å få til å gå bra. 1:12 kan kanskje gjøre noe med det, men er det noe poeng å bruke flere tusen bare for å prøve? Gå for sikre fb-kuler, så vil det bli bra. Alle mine fire gikk som bare det med de tre nevnte. 

 

Personlig ville jeg kastet meg over CZ527'en som ligger på Finn.no. Denne vokser ikke på trær. Litt kjedelig med svineryggstokk, kanskje, men det er etter min mening bare en ubetydelig detalj. Får sikkert tak i en annen stokk etter hvert, om det føles nødvendig.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=144140336

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til å skifta løp var pga ikkje heilt fornøgd med presisjonen, (eg har prøvd ein del kuler)og viss eg først tok steget så kanskje 1:12 twist. Viss eg kjøpe ei 527 veit eg jo ikkje om den går bedre, må muligens skifta løp på den og, men avtrekket er annerledes og passar meg litt bedre. 

Link to comment
Share on other sites

Får kanskje berre ha foxen min. Skaut med ho no i kveld 3 tre skudds seriar på 100 m. 27, 19 og 13 mm sammling gir ett snitt på ca 20 mm. Dette var 40 gr V Max lada med 21,2 gr Vv 120. Får vel sei meg fornøgd, er jo ei 42 år gammal tynnpipa jaktrifla. Var med ein sonic 35 dempar, synest kanskje smellen var litt kvass uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...