Jump to content

Røykeriproblem


olemdo

Recommended Posts

Har bygget meg et røykeri. Som kanal i bakken har jeg stablet meg en firkantet kanal med flate steiner og lagt torv over. Kanalen er 4m lang og ca 20x20cm i størrelse. Under røykhuset er det støpt en liten mur som huset står på. Huset er 60x60x120cm. Til ildsted har jeg brukt leca stein som er dekket til med torv. Dette er åpent i forkant for oppfyring (25x50 cm). Etter jeg fyrer opp setter jeg en skifer stein framfor åpningen. Men problemet mitt er at all røyk går ut i "sprekker" rundt skifer stein og det kommer ingen røyk opp i huset. Kanalen Faller ca 1, 5m på 4m.

Noen som har innspill?

Link to comment
Share on other sites

For bratt er kanalen ikke. Kanskje for kort.

Du må se på hvor luft forlater røykkammeret.

Luften som skal komme inn til røkekammeret er relativt kjølig slik at det skal lite med motstand til før røyken ikke kommer fram.

Det er forhåpentligvis en pipe/luke øverst

og ett tilsvarende luftinntak ved ildstedet.

Du kan feilsøke ved å plassere en vifte som avsug ved inngang for røyk.

Det er en brukbar beskrivelse her:

http://kaldroyking.blogspot.no/2011/05/ ... vn-ii.html

Hvis det er for mye lekkasjer så kan det tenkes at du må legge inn ett rør i kanalen.

Jeg er dessverre ikke tilstede og kan feilsøke.

Ett bilde/video-opptak kunne hjelpe.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Monter ei lita vifte i røykkammeret som trekker røyken opp, som du bruker når du starter opp. Etter hvert vil røykkanalen bli oppvarmet og få røyken opp gjennom røykkanalen og ved å finjustere trekken i røykhuset vil prosessen gå av seg selv også når du stopper vifta. Hvor mye du trenger vifta eller hvor mye trekk i forbrenningskammerer/ røykkammer vil variere etter hvordan du fyrer og hvordan vær og vind er.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...