Kvalitet på børsemakerarbeid

SH84

Har hatt børsa hos børsesmaker. Har fått den i retur og er ikke 100% fornøyd. Har fått montert 2 picatinny baser. Begge basene har en forsenkning på midten. Når jeg legger en linjal på toppen av basen har jeg på begge rifler synlig mellomromm på midte. Antar at glipen mellom linjal og base er 1-2 mm. Bør man kunne forvente en plan base eller er det ikke til å unngå? Det dreier seg om en sauer

med uso base og en m67 med brownells base. begge i aluminium.

Sakset fra Murphys presisjon:

In an ideal world, the bottom of your new Scope Base, would fit the top of your rifle action perfectly, with no gaps, or misalignment. Unfortunately in the real world, this level of fit isn't likely. Most modern rifle actions are machined to fairly close tolerances, but before the common use of CNC machining equipment, tolerances were much looser. In addition to any errors in the orginal machining, most rifle actions are polished afterward to remove any tooling marks. While this leaves a pleasing finish, most freehand grinding and buffing can lead to errors of several thousandths of an inch in critical areas. Without bedding, the only solution is to tighten the scope base screws enough to warp the scope base and rifle action sufficiently to make close contact. This warpage can lead to a host of accuracy robbing problems in both your rifle action, and scope.

When properly bedded, high strength epoxy resin fills any small gaps that may exist between rifle action and scope base, allowing full contact with both members in a relaxed state. As an additional benefit, the epoxy resin bonds the scope base the the rifle action, eliminating any recoil stress on the mounting screws.

Spenninger som oppstår ved for dårlig tilpasset baser og montasje vil som regel gå utover presisjonen, jeg "bedder" mine baser alltid ved mistanke om at spenninger vil oppstå her...

Hvis det er skjevheter i kasse er ikke skinne i aluminium noe å foretrekke.

Derfor burde du ha valgt skinne i stål siden "alle" M98 er mer eller mindre skjeve.

Men, det vil jo bli spenn i skinnen, men du klarer ikke å bøye en stålskinne.

Disse skinnene hadde nok vært en bedre løsning: http://www.nearmfg.com/products.htm

Når det er sagt, kan sikkert dette fikses med bedding av skinnen eller retting av kassen.

Ville valgt skinne i stål ja. Hvordan "børsemakeren" klarte å få spenn i skinna på Saueren er rart. Skinnene skal være helt rette, det er best å få pengene igjen for å gå en annen plass da de er inkompetente - de luxe.