Jump to content

Heftige priser på kuler.


seawolf

Recommended Posts

Bestillte nettopp en pakke 250 grs Woodleig til min 35 Whelen fra Midway.

Prisen må være gått kraftig opp siden siste jeg handlet hos de.

Kulene kostet 895.- (50 stk), i tillegg skal de ha 49.- for å fakturere via noe som heter Klarna, og til slutt porto på 115.-

Sluttregning på 1059.- av dette er 211.- moms.

 

Sjekket litt pris, alle kuler i .358 cal.

Midway.

250 grs A-Frame: 947.-

250 grs Woodleigh PP: 895.-

250 grs Hornady SP: 678.-

 

Hjemmelading.

250 grs A-Frame: 695.-

250 grs Hornady SP:638.-

 

J&F.

250 grs A-Frame: 765.-

 

Fikk ikke opp Woodleigh hos J&F og heller ikke Hornady.

Hjemmelading har desverre ikke Woodleigh.

 

Ser ut som min faorittkule til 35 Whelen begynner å bli ganske så kostbar etterhvert.

Bakdelen med å bo i provinsen er at en er helt avhengig av netthandel hvis en ikke skyter de "tre vanlige".

A-Frame er jo et alternativ hos Hjemmelading, men er redd hastigheten på 35 Whelen blir litt lav for sikker ekspansjon?

 

Ellers er jo Rhino gunstig priset hos Hjemmelading, men har aldri benyttet den og er usikker på hvordan den oppfører seg.

Det samme gjelder Nosler Accubond.

Rifla benyttes nå primært til elgjakt, og jeg ønsker høy restvekt og gjennomskyting.

 

En kan jo argumentere med at ammokostnad er den desidert minste utgiftsposten på jakta, men alikevel...jeg hiver ikke pengene ut av vinduet heller :evil:

Link to comment
Share on other sites

Må ikke velge "Klarna"; er en rullegardin som du kan brette ned og velge "kort". Klarna er for de som ikke tør bruke kredittkort på nettet, eller som ikke har penger, men tror de har det om 14 dager (Lukter "Luksusfellen" lang veg...).

 

Øivind

 

Shit...at det var et valg gikk meg hus forbi denne gangen :oops:

 

Når det gjelder Accubond, er det noen av dere 9,3x62-jegere som har erfaring med denne?

(35 Whelen er jo "nesten identisk", 9x63)

Kan kanskje være en alternativ kule til elgen?

 

@Flatin, skal ringe J&F og sjekke, men på nettbutikken deres er det smått stell med aktuelle Woodleigh.

Link to comment
Share on other sites

Må ikke velge "Klarna"; er en rullegardin som du kan brette ned og velge "kort". Klarna er for de som ikke tør bruke kredittkort på nettet, eller som ikke har penger, men tror de har det om 14 dager (Lukter "Luksusfellen" lang veg...).

 

Nei, det stemmer vel ikke helt - det er jo veldig mange som synes det er mest ryddig å betale varer på faktura. Jeg har jobbet i en bedrift som har brukt Klarna, og det er jo faktisk et veldig ryddig factoringselskap. For det er jo i prinsippet det de er - de "kjøper" kundefordringen av nettbutikken til en fastsatt prosentsats. Nettbutikken får betalinga si, og kunden får valget om å betale fakturaen umiddelbart, i avdrag eller på kreditt over lengre tid (Klarna-konto).

 

Forskjellen til andre factoringselskap (jeg har erfaring med flere fra kundebehandler-ståsted...) er at de er veldig medgjørlige. Andre kjører inkasso mens Klarna finner en løsning.

 

De aller fleste nettbutikker tilbyr vel Klarna nå, så jeg oppfatter ikke dette som reklame for noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 225 Accubond i 35 Whelen de siste årene og anbefaler gjerne den. Det virker som den har merkbart bedre inntrengning enn f.eks. Oryx. Jeg har ikke telt men antar at jeg har brukt den på rundt 15 elger og jeg har funnet igjen 5 kuler som ser ut som i reklamen.

 

De flyr fint og med 830 ms blir 35W direkte flattskytende.

Link to comment
Share on other sites

Må ikke velge "Klarna"; er en rullegardin som du kan brette ned og velge "kort". Klarna er for de som ikke tør bruke kredittkort på nettet, eller som ikke har penger, men tror de har det om 14 dager (Lukter "Luksusfellen" lang veg...).

 

Nei, det stemmer vel ikke helt - det er jo veldig mange som synes det er mest ryddig å betale varer på faktura. Jeg har jobbet i en bedrift som har brukt Klarna, og det er jo faktisk et veldig ryddig factoringselskap. For det er jo i prinsippet det de er - de "kjøper" kundefordringen av nettbutikken til en fastsatt prosentsats. Nettbutikken får betalinga si, og kunden får valget om å betale fakturaen umiddelbart, i avdrag eller på kreditt over lengre tid (Klarna-konto).

 

Forskjellen til andre factoringselskap (jeg har erfaring med flere fra kundebehandler-ståsted...) er at de er veldig medgjørlige. Andre kjører inkasso mens Klarna finner en løsning.

 

De aller fleste nettbutikker tilbyr vel Klarna nå, så jeg oppfatter ikke dette som reklame for noe som helst.

 

For meg er det svært enkelt; Klarna tar kr 30,- ekstra for at jeg skal få lov til å betale. Kredittkortselskapene/VISA/Bankaksept gjør ikke det. Dette er svært dyr kreditt. Selv Master gir gratis betalingsutsettelse. Det er også ganske snikete at det ikke alltid er opplagt at det finnes alternativ betalingsmetoder.

 

Men dette er off topic, men jeg mente at Klarna er en ekstrakostnad som man kan bli lurt til å tro at man må benytte seg av. At de i ettertid behandler forfalte regninger på en sympatisk måte vet jeg ingenting om. Det jeg vet er at det finnes svake sjeler som kjøper med faktura for å være lykkelige fram til forfall. Det er da et visst TV-program kommer opp på netthinnen min.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som min faorittkule til 35 Whelen begynner å bli ganske så kostbar etterhvert.

Bakdelen med å bo i provinsen er at en er helt avhengig av netthandel hvis en ikke skyter de "tre vanlige".

A-Frame er jo et alternativ hos Hjemmelading, men er redd hastigheten på 35 Whelen blir litt lav for sikker ekspansjon?

 

Regner du ikke 250gn Hornady RN som et alternativ? Den billigste av de tre, og som du sier har jo 35'n med 250gn kule en rimelig moderat hastighet som følgelig krever mindre av kula i form av lodding og delevegger. Jeg har skutt en del elg med denne kula, og ser ingen grunn til å øke budsjettet, den har fungert helt prikkfritt. Restvekta er kanskje ikke den aller beste (har veid noen men husker ikke eksakt resultatene, mener det var et sted mellom 80-90%) og elgen har i allefall ikke klaga...

Link to comment
Share on other sites

Men dette er off topic, men jeg mente at Klarna er en ekstrakostnad som man kan bli lurt til å tro at man må benytte seg av. At de i ettertid behandler forfalte regninger på en sympatisk måte vet jeg ingenting om. Det jeg vet er at det finnes svake sjeler som kjøper med faktura for å være lykkelige fram til forfall. Det er da et visst TV-program kommer opp på netthinnen min.

 

Øivind

 

ELLER, liker å ha varene i handa FØR de betaler! :winke1:

 

AS :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Jibrag

Har vært inne på tanken, men det som spøker i bakhodet er splintring og at kula ikke går gjennom.

Forøvrig gir både RN ogSP i Hornady ypperlig presisjon i min rifle.

Men nå er Whelen oppgradert til primær elgrifle (min 375 Ruger har funnet et nytt godt hjem på Tynset :wink: ) og da kan det bli store dyr og grove bein, og som sagt foretrekker jeg gjennomskyting.

 

Det er masse kuler som virker, men har en først funnet en kombinasjon som virker godt både med tanke på presisjon og effekt vil en gjerne holde på den løsningen.

Jeg er ikke så glad i lading at jeg eksperimenterer bare for eksperimentets skyld...

 

Men utgangspunktet var den store prisøkningen, og når man ser forskjellen på feks. A-Frame hos Midway og Trond Alvestad kan en begynne å lure.

Link to comment
Share on other sites

Men utgangspunktet var den store prisøkningen, og når man ser forskjellen på feks. A-Frame hos Midway og Trond Alvestad kan en begynne å lure.

 

Mitt inntrykk er at Midway har sin helt egen politikk på dette med priser, som noen ganger slår ut i veldig billige priser og noen ganger slår ut i veldig stive priser. De er jo i en særstilling ettersom de i prinsippet ikke trenger å ha noen lagerkostnad i Norge, men er samtidig prisgitt leveranser fra Statene. I tillegg finnes det jo en rekke muligheter for hvordan kulene kommer til Norge, som gjør at ulike forhandlere kan ha veldig ulik innkjøpspris. F.eks vil de fleste rene forhandlere kjøpe alt fra norsk importør, en del litt mer spesialiserte som kjører egen import kan finne på å ta fra grossister i Europa eller USA, mens Midway altså har innkjøpsleddet i USA og "arver" innkjøpsprisene derfra.

 

Har selv sittet med nettoprislister og veilprislister fra leverandører og regnet på priser og å finne en veiledende markedspris for ei gitt kule er, som du selv har konkludert med, jaggu ikke enkelt. Antakelig av årsaken ovenfor. De tre du har sammenlignet kan faktisk ha eksakt samme prosent- eller kronespåslag på kulene, men tre forskjellige innkjøpsregimer...

 

Edit: Jeg stiller meg tvilende til at du klarer å splintre ei vanlig 250gn kule konstruert for storviltjakt (som hornady RN tross alt er) i den farta som 35 whelen dytter den i vei i.... Jeg har som sagt funnet igjen flere, og de en finner er tross alt kulene som har fått mest juling (i motsetning til de som fyker rett gjennom), og ikke hatt noen dårlige opplevelser. Om jeg ikke husker helt feil lå disse to mot skinnet på en normal okse som fikk to smeller i bogregionen på 50-60m

oksekuler.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...