Jump to content

Dårleg samling.


Jan Bavian

Recommended Posts

Hei. Sliter litt med samlinga på rifla mi. Dette er ein browning bar 3006 . Ladet med hornady interbond 165 grs n160 58 grs col 82 mm. Oppnår ein spredning på ca 15-20 cm på 100m. Med fabrikkammo type nosler samler rifla innafor ca 3 cm på 5 skudd på 100 m. Noken som har gode tips? Er fersk ang lading men "erfaren" skytter. Skytter ca 500-600 skudd med denne rifla i året så føler skyteferdigheitene er brukbare.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har det meste av erfaringen min fra håndvåpenlading, men problemet ditt er velkjent også der.

Prøv deg frem med tyngre kruttvekter først, ett grain om gangen. Lad 5 skudd med 59grains og 5 med 60 grains. Testskyt. Det er ikke mye som skal til for å endre treffbildet betraktelig. Funker ikke det, og du for all del vil ha den kula: Prøv et par forskjellige ladninger med et annet, raskere krutt. Er fortsatt samlingene på tyttebærtur, betyr det kanskje at rifla di og den bestemte kuletypen ikke snakker sammen. Da er det bare å leite opp ei ny kule.

 

Edit: Med 'raskere' krutt mener jeg mer rasktbrennende krutt. F.eks. N-150.

Link to comment
Share on other sites

ville og ha prøvt Sierra game king kule, gjerne 180 gr.Dette er gammel "blyspiss" kule, men er vel en av dei kulene som samler best i dei fleste våpen. Dersom denne og går åt skogen, ville eg ha sjekket våpenet..Tung kule med godt kulehold og moderat fart fremmer ofte presisjonen.Har du sjekket beddinga i våpenet ditt? Løs bedding gir dårlig, ustabil presisjon.

Bruker sjøl 180gr. Nosler Accubond (bedre loddet jaktkule enn Sierra) med 58 gr. N-15 skytterlagskrutt bak. med god kulekrymp, halspressing, tidlegere våpenskutte hylser og lyddemper, gir dette god presisjon og har lagt ned utallige hjorter.Woodleigh kuler går og veldig bra i mine våpen.

200 gr.Sierra er og presise saker i 30-06,sparker litt, laddes fint til 800m/sek, mine dyr har enda ikkje protestert om dei har fått medisinen fra en tung 200 gr, eller en 900m/sek 150 gr. Men ladder du til reinsjakt på snaufjellet, så får du vel litt flatere kulebane med lettere kule enn 180 eller 200 gr., men bedre med presisjon i "normal" fart, enn lite kulefall på over 2-300 m, er nå min erfaring...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...