Jump to content

Eie to hagler når man er 16?


MarcusJohansen

Recommended Posts

Hei! :)

Jeg er 16 år og har tatt jegerprøven.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en O/U til jakt, og en gammel browning auto 5 til skyting på bane.

Er dette muligt? Eller er det sån at jeg bare kan få kjøpt en av de, siden jeg er bare 16 og har tatt jegerprøven? Altså jeg er ikke noe "offiesiel" aktiv skyter i en skyteklubb selv om jeg skyter en del.

 

Er taknemmelig for all hjelp!

 

Og forresten, ingen av dere har vell ikke en auto 5 dere vurderer og selge? :D

 

Mvh

Marcus Moe Johansen

Link to comment
Share on other sites

Som jeg selv har forstått det etter gjennomført jegerprøvekurs og godkjente våpensøknader, virker det som at søknadsprosedyren vil være helt lik for deg som for en voksen person, bortsett fra at du må ha begge foreldres underskrift på søknaden. Har ikke hørt noen plasser om redusert jaktgarderobe selv om du kun er 16 år.

 

Når jeg leverte mine søknader fylte jeg ut alt som jeg tror en hver annen jeger ville fylt ut ganske likt. Eneste jeg hadde ekstra var vergenes underskrift. Har også hørt at du må skrive i søknadteksten under "annet" og spesifisere at du søker dispensasjon fra 18-års kravet, men det gjorde ikke jeg, og søknaden ble godkjent og returnert på en halv uke.

 

Håper du forstod noe av det jeg prøvde å formidle nå. Lykke til!

 

- Kai-Morten

Link to comment
Share on other sites

Burde gå fint. Men auto er vel ikke det beste på en bane. Liker i all fall ikke å la tomhylser ligge igjen etter meg på jakt. Orker ikke lete etter hylse og skutt vilt. Leteaksjon etter en av delene holder :) Så ble aldri halvauto på meg. Ikke hittil :)

Det mest fornuftige er vel å trene med samme våpen på bane og jakt. Hvis man ikke har planlagt veldig mange turer innom banen i året da. Ville heller ha lagt mere penger i en o/u.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner den. Klødde veldig i avtrekksfingeren min bare for noen måneder siden. Hadde veldig lyst på en halvauto vinchi. Skrev søknaden, men sendte den ikke inn. Har o/u og kombi fra før. Nå har jeg lyst på en cz455 systemrifle.. prøver å være fornuftig med den siste plassen i jaktgarderoben.. men hva jeg trenger og hva jeg vil ha blir ikke så lett enige hehe :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...