Jump to content

Kuler fra elg


BigBore

Recommended Posts

300 grs rhino (cal 9,3x62) i elgkalv på 25 meter. Kula inn i ve overarmsknoke og gjennom ribbein fremkant vom på hø side. Satt i skinnet. Kalven kom 7 meter før det var over. En del graps i inngangssåret selvfølgelig.

 

restvekt: 293 grs

diameter: 21,7 mm

 

2ymjcq1.jpg

 

oivfir.jpg

 

25ix34i.jpg

 

v682ns.jpg

 

Selvfølgelig for lite grunnlag for å kunne si noe, men det blir å fortsette med denne.

 

Edit: glemte å skrive kaliberet

Link to comment
Share on other sites

Døde oksen av dette kjøttsåret etter normal fluktstrekning?

Slettes ikke. Jeg satt på 4-500 m og så på det hele gjennom kikkert. Etter det første skuddet, kasta oksen seg rundt 360 grader, rusa frem og tilbake, og var helt propell. Fikk ytterligere 3 skudd, men pga den voldsomme reaksjonen ble det ingen treff i vitale områder. Oksen ble innhentet av naboposten og fikk et hjerteskudd, og bikka tvert over.

Link to comment
Share on other sites

300 grs rhino (cal 9,3x62) i elgkalv på 25 meter. Kula inn i ve overarmsknoke og gjennom ribbein fremkant vom på hø side. Satt i skinnet. Kalven kom 7 meter før det var over. En del graps i inngangssåret selvfølgelig.

 

Hva slags utgangshatighet har du på denne?

Link to comment
Share on other sites

Har ei .338 Woodleigh 250 grs RN liggende som jeg plukket ut av en okse jeg skjøt 25 sept. Men jeg har ikke pc kabelen liggende her nå, men jeg skal få lagt ut bilde etter hvert. Har også ei .30 180 grs Norma Alaska fra en okse og en 250 grs Barnes X fra en 9,3x64, men bilder kommer når jeg husker på å ta med pc kabelen fra jobb

Link to comment
Share on other sites

Her kommer et par bilder av kuler plukket ut av elg. Den frste er ei 250 grs Woodleigh RN fra en okse jeg skjøt 25. sept i år med min 338 WM. Oksen ble skutt litt på skrå foran, kula gikk inn i bogen, gjennom ribbein og lunger og tok litt av vomma før den tok et nytt ribbein. Kula sto i skinnet på motsatt side. Restvekt 230 grs, diameter 26x18 mm, V0 800 m/s

17102010706.jpg

 

17102010705.jpg

 

Den neste er ei 180 grs Alaska skutt med 308win fra en okse på 210 kg skutt for et par år siden av min bror. Kula tok ribbein på tur inn og ut. Kula sto i skinnet på motsatt side. Restvekt 142 grs, Diameter 18x15 mm, V0 770 m/s

17102010709.jpg

 

17102010708.jpg

 

Den siste er en 250 grs Barnes X skutt med en 9,3x64. Skuddet var et hodeskudd på ei kvige skutt av min far under ettersøk. Kviga var påskutt og hadde lagt på svøm over et vann, men kom seg ikke på land igjen. Kula ble faktisk funnet igjen nede i kjeften på kviga da vi skulle ta ut kjeven på den. Restvekt 250 grs, Diameter 19 mm, V0 Noe over 800 m/s

24092010664.jpg

Link to comment
Share on other sites

400 grains North Fork i 458 win mag. Skjøt en okse på ca 10 meters hold, kula gikk gjennom sidebein og lå i skinnet på motsatt side. Restvekt 393 grain, utgangshastighet ca 680 m/s. Maks diameter ca 23 mm. Litt skuffet over at jeg fant igjen kula, hadde forventet gjennomskyting, men 400 grain blir kanskje for lett til det. 500 grain har alltid gått gjennom.

 

north%20fork_1.jpg

north%20fork_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Kula er riktignok plukket ut av en hjort med poster den allikevel her da kula har fått mye juling gjennom hjortekroppen, samt at det sikkert er noen som er interessert i å se ekspandert 9,3mm Accubond.

 

Kule 250 grains 9,3 mm Nosler Accubond.

Restvekt: 196 grains.

Diameter: 17 mm

V0: 760 m/s

 

Skutt på liggende hjortehind på ca 80 meter. Kula gikk gjennom hele dyret på langs (skrått både i vertikal og horisontal retning) og stoppet i skinnet. Kula har gått gjennom mye bein, lunger og vom. Dette er første 9,3-kula jeg har funnet igjen i dyr.

jgo74p.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
400 grains North Fork i 458 win mag. Skjøt en okse på ca 10 meters hold, kula gikk gjennom sidebein og lå i skinnet på motsatt side. Restvekt 393 grain, utgangshastighet ca 680 m/s. Maks diameter ca 23 mm. Litt skuffet over at jeg fant igjen kula, hadde forventet gjennomskyting, men 400 grain blir kanskje for lett til det. 500 grain har alltid gått gjennom.

 

Hvordan var det med kjøttødeleggelser og ganglengde etter skuddet?

Link to comment
Share on other sites

Oksen gikk to-tre meter før den raste overende i lyngen. Kjøttødeleggelser var minimalt utover selve hullet etter kula.

 

Spennende, spennende!! Da er det bare å glede seg til jakta starter om omtrent 200 dager da, og håpe man får testet ho Lotta!

 

Takk for kjapt svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

180 grains kal .30 TTSX med utgangshastighet lik 940 m/s (300 wby mag). Skutt i elg på ca 40 meters hold. Jeg vil si at denne ladninga gjorde jobben sin... :)

Den ene kula er perfekt, med 99,6% restvekt (plasttuppen veier vel 0,4%), den andre mista den ene vingen, og har "bare" 95%.

 

IMG_2807.jpg

IMG_2808.jpg

Link to comment
Share on other sites

180 grains kal .30 TTSX med utgangshastighet lik 940 m/s (300 wby mag). Skutt i elg på ca 40 meters hold. Jeg vil si at denne ladninga gjorde jobben sin... :)

Den ene kula er perfekt, med 99,6% restvekt (plasttuppen veier vel 0,4%), den andre mista den ene vingen, og har "bare" 95%.

 

 

Supre kuler til sitt bruk. Bruker TSX selv i 8mm. Men, hva gjorde at kula ikke gikk gjennom? Skjøt du på langs av elgen eller... :?:

Link to comment
Share on other sites

Nei, den ene gikk inn i forkant av høyre bogen på en piggokse, og endte opp mellom ribbein og skinn på den andre sida bak den venstre bogen. Elgen vendte seg 90 grader til venstre, og siden jeg da ikke hadde tid til å la den dø, så måtte jeg legge inn et skudd nr 2. Dette gikk inn i bakkant av den høyre bogen, og gjennom den venstre bogkula, og stoppa der inne. Da ble det stopp...

 

Kule ekspanderer forholdsvis raskt, men jeg også var overrasket over at jeg ikke fikk gjennomskyting. Morsomt likevel, fordi jeg var veldig spent på å se hvordan kulene så ut. På kalven derimot, ordna det seg fint med hull på begge sider... :)

Link to comment
Share on other sites

Vi fant noen kuler i år også. Den første er Barnes X 250 grs skutt med 9,3x64, funnet i en okse på ca 260 kg. Diameter 19x19 mm og 100% restvekt. Avstand ca 30 meter

imag0311o.jpg

 

Den neste er fra en 1,5 års okse jeg skjøt. Kula er ei (308win) Hornady Interbond 165 grs som gikk inn midt i hardeste bogen, på skrå fremover og sto mot skinnet foran bogen på andre siden. Den fikk litt medfart da den traff bogbein ser man. Diameter 14x17 mm og 80% restvekt. Avstand ca 60 meter

imag0312t.jpg

 

Den siste er en 180 grs Norma Alaska som vi fant i ei kvige. Den traff ingen bein på turen gjennnom kviga.

imag0315s.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har skutt noen elger med 165 grs North Fork i min .308 i år. Som svoren A-Frame tilhenger var det nesten vemodig å innse at dette var kuler med minst like bra egenskaper. Bl.a. så åpner den en god del bedre på lengre hold/i lavere hastigheter.

Her er ei som ble avfyrt på ca 60 m, skrått inn bak venstre bog. Satt mot skinnet foran høyre bog. Elgen var en åringsokse på ca 120 kg. Diameter på denne er ca 18mm. De har variert mellom 16 mm og 19 mm. Restvekta var 165 grs, og det har de 3 jeg har funnet igjen hatt. Imponerende. Miljøkule MED bly? 8)

northfork-165grs-308-01.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg vet ikke hvordan det så ut på skuddstedet. Kvist var min tanke også. Men ville det ikke blitt merke i kula? Den burde da ha begynt å ekspandere? Det virker i alle fall som den har rotert. Hvis ikke burde den gått tvers gjennom uten problem. Skytteren har fått formaninger om å kjøpe seg Oryx i stedet. Eller noe annet bra.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ca 15 elg med 308Win og 150grs Barnes TSX.

Gjennomskyting hver gang, noen skudd ble skutt på skrå forfra.

Aldri funnet noen av kulene. Men jeg skyter som regel rett bak bogen, slik at kula møter lite bein.

 

Synes det er merkelig at dere finner igjen TSX kulene.

Link to comment
Share on other sites

Elite1.jpgElite2.jpg

 

Norma Elite Express 6,5x55 156 grain. Skutt langt bak i magen på ei elgku. Lå mot skinnet på motsatt side. Litt bananform. Overhodet ingen tegn på ekspansjon.Hva skjedde? Tomla kula? Glemte Norma å fylle i krutt? Blei en fin los for en unghund...

 

 

Eg er 95% sikker på at kulen har tumblet.. mest sannsynlig vært borti grasstrå eller tynne greiner på sin vei til byttet..

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på løpslengden, men den er ikke spesielt kort ihvertfall.Gammel slarkete M98. Jeg vet ikke avstanden det ble skutt på heller. Jeg var ikke med den aktuelle dagen, og har bare blitt fortalt hvor det var. Så vidt jeg fikk med meg var dyret i fart, noe som stemmer godt med treff langt bak. Og det er jo også fort gjort å overse kvist i slike situasjoner. Jeg tror ikke avstanden var veldig stor. En bit under 100 m, vil jeg tro. Skuddet satt jo i dyret, og , vel. :oops: Hvis jeg får anledning så skal jeg prøveskyte rifla og ammunisjonen over kronograf og i egnet bakgrunn for å fange opp kula. Bare tull å bruke denne ammoen på jakt. Jeg har alt jeg trenger av ladeutstyr og kunne ha ladet noen titalls patroner med skikkelige kuler.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen kuler å vise bilde av så langt i høst, men er noen erfaringer å dele.

2. dagen skjøt jaktleder etter en annsmygning 2 kalver. Holdet var 70 meter, og dyrene beitet.

Han bruker 3006 og ferdigrullet TXP (A-frame)

Resultat av to bogskudd var tilnærmet to kasserte boger, MEGET blodslått i bog og i hinner helt til bakerste ribbein på begge dyrene, selv om de falt ved skuddplassen...

A-frame er kanskje den jaktkulen som er kjent for minst ødeleggelse av de alle, men her var det ille. Men ferdigrullet = høye hastigheter i moderate kulevekter, nesten uten unntak. Kan virke som om hastigheten var for høy her.

 

3. jaktdagen skjøt en av Nederlanderene på laget en 9 takker på 250 kg.

Første skuddet skrått forfra, og treff i "kula". Heldighvis skjøt han et skudd til..

Denne kula hadde splintret fullstendig og nådde ikke inn i brysthulen.

Han bruker Oryx i 8x68.

 

4. jaktdagen skjøt jeg ei fjorku med 35 whelen og 225 grs Barnes x i 790 ms V0.

Holdet var 120 meter, og dyret var dødt i smellen. Har aldri sett maken på noen elg jeg tidligere har skutt. Treff høyt i bog, men ikke rygg. Eneste bevegele jeg så i kikkerten etter at elgen hadde stupt som truffet av lynet var at ene bakbeinet senket seg langsomt ned til bakken.

Ikke blodslått i hele tatt, men STORE hull gjennom lunger, og utgangshull større enn en femmer.

 

Samme dagen skjøt den andre Nederlenderen på laget ei voksen ku med 168 grs TTSX i 3006, mistenker hard ladning.

Etter en perfekt treff bak bog gikk dyret over 300 meter, og boger på begge sider var MEGET blodslått. Skar bort rundt 10 kg kjøtt av denne elgen..

 

6. dagen ble det skutt en fjorokse med ferdigrullet T Trophy bonded i 308 win.

Ene kula havarerte fullstendig, og kun deler av den homogene bakparten var inntakt.

Også her MYE blodslått.

Brutter skjøt også en voksen okse denne dagen Med 180 grs Interbond ladd til lave 750 ms v0.

Ikke blodslått i hele tatt ved treff bak bog. Elgen kom seg 50-60 meter etter skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Jeger 79 skrev:

6. dagen ble det skutt en fjorokse med ferdigrullet T Trophy bonded i 308 win.

Ene kula havarerte fullstendig, og kun deler av den homogene bakparten var inntakt.

Også her MYE blodslått.

 

Meget interessant. Har opplevd dette selv (flere ganger) med TBT. Kula er jo blant mange (les: skribenter i flere jaktblader) regnet for å være noe av det beste som er å oppdrive.

Link to comment
Share on other sites

2yynqtc.jpg

 

Kule nr 1,2 og 3 fra venstre: 250 grains Accubond. V0 ca 760 m/s, restvekt litt under 200 grains

kule nr 4: 250 grains Woodleigh RNSN. V0 ca 760 m/s, restvekt 242 grains.

Kule nr 5: 250 grains Woodleigh RNSN. V0 ca 760 m/s, restvekt 118 grains (har trolig gått gjennom ei buske først)

Kule nr 6: 286 grains Oryx. V0 ca 690 m/s. Restvekt 281 grains.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fant ei kule på i en 84-kiloskalv jeg skjøt i dag. 180 grs Woodleigh ladet til 800 m/s i en 308win. Kula gikk inn høyt bak bogen, sneiet lungene, kappet ryggen og sto mot skinnet i overgangen bog/hals på motsatt side. Restvekt 178 grs, litt kjøtt inni flikene så rundt 170 grs rein vekt. Diameter 20 mm. Veldig lite kjøttskader, inngangshullet var som en 1-krone. Lite blodslått.

 

30978_10152186868365338_511238267_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

2 stk 6,5x55 oryx. Bogskudd stor okse begge to. Begge elgene gikk ti meter.

20439B23-5987-4EA5-9295-5E523B574CE6-6743-000004AD3ACC0A64.jpg

 

Stor okse skutt i nakken. Kaliber 8x57js på 25 m hold. Lapua naturalis 180gr. 43cm løp.

5A8669B2-CEF8-459B-8D72-15D5BA435832-6743-000004AD10910BFD.jpg

 

4FF1C0B1-909B-4662-AF57-483F8C6E6499-6743-000004AD18E21D1C.jpg

 

Syns naturalisen har stoppet seg fint, men kanskje litt lite i forhold til det korte holdet. Kommer kanskje av det korte løpet/lav hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Hornady GMX 165 grs kule. Skutt på elgokse. Bra treff rett bak bogen, noe høyt. Avstand 150meter. Oksen gikk rett ned i smellen og ble liggende.

Effekten var bra, men syns den var ekspandert til liten diameter. Prøver TSX neste år.

V0=820m/s

Kaliber 30-06

Restvekt 96,8%

Skutt av en jeg har på jaktlaget og lader for.

 

normal_image~1.jpg

normal_image~0.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...