Jump to content

Kuler fra elg


BigBore

Recommended Posts

Skal vi se....hvor skal vi begynne...

 

Påstand: Alle kuler gjør samme jobb. Hard påstand? Ja, uten tvil. Forskjellen er måten de gjør jobben på.

En kule er en masse i bevegelse. Ved treff bremses denne bevegelsen. Hva som så skjer med kula avhenger av dens form og konstruksjon, og nettopp derfor velger vi ulike kuler til ulike formål.

 

Alle kuler vil føre til en hydrostatisk trykkbølge i et væskefylt område. Størrelsen på denne bølgen avhenger av flere ting, som hastighet på kula, kulas masse, og hvor fort denne deformeres.

Å skyte i såpeblokker eller ballistisk gele avslører dette. En kule som fragmenterer lett vil skape en større hydrostatisk trykkbølge enn for eksempel en helmantel. Men trykkbølgen vil alltid være der.

"Problemet" er å få avgitt denne trykkbølgen der den gjør mest nytte. Eller mest skade, alt ettersom. Altså i "maskinrommet". En lettekspanderende (fragmenterende) kule uten skillevegg risikerer å ta seg helt ut etter treff i første knokkel. Altså har den ikke mer å gi i området der den nettopp burde hatt det.

En helmantel vil stort sett alltid nå dit du vil, men der igjen vil trykkbølgen rundt kula være liten. Det er dog ikke tvil om hvilken av de to jeg ville brukt hvis jeg var tvungen....

 

Det beste fra begge verdener må da være en kule som avgir en større trykkbølge enn helmantelen, samtidig som den har større gjennomtrengingsevne enn f.eks. V-Max.

Ser vi igjen på et tverrsnitt av en kules ferd gjennom en såpeblokk, ser vi at trykkbølgen avtar etter en tid, den har grovt fortalt form som en trakt. For meg er det like viktig hva kula gjør etter denne "trakta" som før. Jeg vil at den skal fortsette sin ferd, gjerne gjennom dyret. De som snakker om å "levne all energi i dyret" vil at kula stopper der trykkbølgen stopper.

 

En normal riflekule vil aldri få nok energi til å legge elgen flat. Da måtte den hatt et frontareale på størrelse med en grammofonplate. Kula skal derimot ha nok energi til å nå vitale områder, trenge gjennom disse med størst mulig frontareal, og så gjerne fortsette videre.

 

 

Trykkbølgen som ei kule avgir ved treff er i mine øyne en ren bonus. Det aller viktigste er å ta hull på sirkulasjonssystemet for å skape et hurtig trykkfall i dyret. Her er jakt med pil og bue et glimrende eksempel.

Pilen kutter i et område på opptil halvannen tomme, i et tre- eller firkantig sår som hindrer såret fra å lukke seg. Hydrostatisk Trykkbølge rundt en pil er nesten ikke-eksisterende.

 

Mens en pil delikat skjærer og kutter, må ei kule brutalt slå og knuse seg vei. Dette gir også en, i mine øyne, ikke nødvendig, men bonusaktig effekt da dette kan sende sekundærsplinter i området som igjen kan øke skadeomfanget.

 

Det viktigste for en kule vil altså være å ødelegge blodsirkulasjonen/skape trykkfall, hyrostatisk trykkbølge og sekundærsplinter er noe vi tar i mot med takk.

 

Dette er om kulens virkning på større dyr. Mindre vilt krever mindre tanke bak kulevalget, nettopp pga størrelsen (kråke, rev, etc).

Punktum :!:8)

 

helt enig, å gjerne gjennom dyret :!: har aldrig forstått hvorfor kula skal stoppe i dyret?

Link to comment
Share on other sites

Her er en fabrikkladet Oryx, restvekt 154 grain (85%). Fluktstrekning ca 40 meter med to gode skudd

normal_PA070362.JPG

 

Skutt på ca 40 meter inn bak bogen på en kvige. Kula satt i kjøttet på borteste side. Etter min mening tyder dette på at denne kula er litt for svak for elg, når den ikke gir gjennomskudd på såpass kort hold, når den ikke får mer juling enn i ribbeina på elgen. Hva villle skjedd hvis denne kula ble avfyrt i verst tenkelige vinkel på en stor elg?

 

Her er en fabrikkladet Lapua Mega, restvekt 161,4 grain( 89%). Flukt strekning ca 50 meter med ett skudd

 

normal_PA070364.JPG

 

Skutt på ca 100 meter inn gjennom siste ribbeinet ( og indrefileten :( ) og fremigjennom maskinrommet. Satt i skinnet på borteste side, litt bak bogen. Dette er den kula jeg har brukt i mange år, og til nå bare har gode erfaringer med så lenge jeg holder i.

Link to comment
Share on other sites

Her er en fabrikkladet Oryx, restvekt 154 grain (85%). Fluktstrekning ca 40 meter med to gode skudd

normal_PA070362.JPG

 

Skutt på ca 40 meter inn bak bogen på en kvige. Kula satt i kjøttet på borteste side. Etter min mening tyder dette på at denne kula er litt for svak for elg, når den ikke gir gjennomskudd på såpass kort hold, når den ikke får mer juling enn i ribbeina på elgen. Hva villle skjedd hvis denne kula ble avfyrt i verst tenkelige vinkel på en stor elg?

 

Her er en fabrikkladet Lapua Mega, restvekt 161,4 grain( 89%). Flukt strekning ca 50 meter med ett skudd

 

normal_PA070364.JPG

 

Skutt på ca 100 meter inn gjennom siste ribbeinet ( og indrefileten :( ) og fremigjennom maskinrommet. Satt i skinnet på borteste side, litt bak bogen. Dette er den kula jeg har brukt i mange år, og til nå bare har gode erfaringer med så lenge jeg holder i.

 

På kort hold er hastigheten på kula større. Dermed blir belastningen og ekspansjonen på kula større på korte hold enn på lange. Lange hold gir mindre belastning på kula enn korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over det, men jeg mener kula bør være sterk nok til å holde sammen bedre enn dette også i V0, altså ved munningen. I dette tilfellet, hvor mye hadde blitt igjen av kula hvis skuddet hadde gått inn skrått forfra, gjennom skulderbenet, f.eks på en skadd elg?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Årets siste elg ble en kalv på 78kg. Skutt mens den sto og beitet.

 

Kula gikk inn skrått bakfra, med inngang rett foran høyre lår. Gikk gjennom vom, lever og lunger, og ble funnet igjen foran venstre skulder. Hadde da nesten gått ut i skinnet. Vomma var forresten stappfull. Svært lite blodslått rundt inngangen, og kalven ruslet omtrent 30 meter før den snublet overende.

 

Kula var en Nosler E-tip 150grn, skutt ut av en 308 Win med en utgangshastighet på 834 m/s. Skuddholdet på kalven var 203 meter. Ballistikkprogrammet til Norma mener da at anslagshastigheten er 705 m/s.

 

Restvekten er 146 grn. Frontdiameteren er 14x15mm. Lengden har jeg ikke målt, men den ser rimelig lang ut. Kula ser ut som i reklamen.

 

Gleder meg til å prøve Nosler E-tip på storvilt neste høst, og ser også fram til at bladet Jakt skal ha en test av den i neste nummer.

 

U

Link to comment
Share on other sites

brukt 9,3-62 på elgen i høst.kronografer til780ms .felte følgene..kalv på 10m gikk litt fort for seg.men den datt på andre smellen,fant ikke kula.dyret var greit bortsett fra at jeg traff laaaangt bak.andre kalven ble skutt på ca 80-90m.dyret var blitt skutt på fra før,så det var ettersøk og skulle felles så fort det var tjangs.kom over en gammel hogstveg,så her var det ikke mye tid og gjøre det på.skudde satt greit,men litt lav.dyret gikk ikke menge metrene før det la seg ned,dyret var skutt gjendom.3 dyret ble felt fra tårn på 90-100m,sto stille og skudde satt perfekt i bogen,dyret datt etter 10m.dette var noe stygt synes jeg,men trur det meste blir blodslått når en råker mye bein. 8)

Link to comment
Share on other sites

fikk skutt 1 pigg okse og ei kvige med 9,3x62

brukte 286grain oryx fine slakt begge gjennomskyti

piggen på 40 meter datt i smellen

kviga på 15 meter hjerte skudd gikk 10 meter

skudda er lasta med 55 gr N140

hvis noen har noen bilder av oryx kuler fra 9,3 i 286gr hadde det vært artig å se

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ikke 286 grains oryx, men her er hvertfall bilde av ei oryx 232grains fra i høst.

Cal.9,3x62, hjorten ble skutt rett frammeifra på 8 meter, fant igjen kula bakerst i vomma (som forresten var så full av mat at den nesten kunne sammenlignes med ei gelatin blokk):

 

020220091104a82e0837fede425ebc.jpg

 

020220091114fb941b8b6a2c423cb0.jpg

 

0202200911248263c38455ef4a79bd.jpg

 

vekta viste 214 grains ved veiing etterpå.

 

kula fungerte som den skal, og samme type vil bli brukt neste høst :D

 

PS: m/s vet jeg ikke på denne kula, men pipa er kappet på 47cm.

Link to comment
Share on other sites

har ingen bilder liggende, men fant igjen en kule fra oksen jeg skøyt i 2007.

federal fusion 30-06 180gr ca 160m hold, restvekt 77%

 

har begynt og lade selv nå, så jeg fòrer børsa med 220gr interlock, spennende og se hvordan den fungerer på elgen til høsten :)

Link to comment
Share on other sites

Mykje fint skrammel å se og mykje unyttig kunskap - eller - betyr det at jeg kan sende inn bilder av kuler og så forteller dere meg ka som skjedde med elgene - eller?

 

(Beklager, men klarte ikke å dy meg.)

 

Hva er det som er unyttig kunnskap? Dette er en glimrende tråd for de som lurer på hvilken kule de skal bruke til jakta! Denne tråden omhandler ikke hvor fort dyra dør, men hvordan kulene ekspanderer og hvilken restvekt de har etter å ha gjort jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt på noe som kan minne om dyr på fire bein større enn bever og rev, men synes det her er ganske interessant lell. Har en kompis som bruker 180 grs Fusion i 30-06 på elgen og er fornøyd med det. Har ikke målt restvekt, men er fornøyd med slaktene. Lite å skjære bort etterpå. Kan hende jeg etter hvert får lyst å komme på et elglag sjøl, samtidig som jeg kommer til å begynne å lade sjøl i .308, så sjøl "dummies" som meg kan ha nytte av en slik tråd!

 

Det som kanskje kunne vært like interessant er kanskje kuler som IKKE gir ønsket virkning. Ser det er et utall bra, men hva er generelt dårlig? Har hørt ymse om Norma Elite, men er det andre som har gitt dårlig erfaring? Er vel ikke alle som er like fornøyd med Fusion heller skjønner jeg. Har sjøl 150 grs Fusion tiltenkt rådyr om jeg skulle få tak i noe.

 

Om kunnskapen er nyttig eller ei får være opp til hver enkelt, men jeg synes nå det er fint å se erfaringene fra andre. Kan spare både dyr for lidelser og redusere kjøttødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg fant denne kulen etter ettersøk i årests elgjakt. Skutt på ca. 4 meter, gikk inn fremme i bogen og endte opp under skinnet fremme i halsen. Traff ikke noe bein. Usikker på utgangshastighet, men nær max med N-550 mener jeg å huske.

Kule: Norma Oryx, 196grs

Restvekt: 163grs (83%)

Mål: Front areal 15x18mm, lengde 12mm.

 

 

normal_GetAttachment2.jpg

 

normal_GetAttachment1.jpg

 

normal_GetAttachment.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mykje fint skrammel å se og mykje unyttig kunskap - eller - betyr det at jeg kan sende inn bilder av kuler og så forteller dere meg ka som skjedde med elgene - eller?

 

(Beklager, men klarte ikke å dy meg.)

 

hva er det som feiler deg da? er du så lite smart at du ikke skjønner at denne tråden inneholder nyttig info?

men det er vel ikke så viktig med info om forskjellige kuler om man kjøper ferdig ammo og driter i hva man skyter på elg med..

Link to comment
Share on other sites

Skaut et bogskudd på en elgokse på rundt 220kg fra ca 110m. Kalibret var 300 win mag ladet med 200grs swift a-frame.

Fant igjen kula i skinnet på motsatt side. Den hadde en perfekt soppform og 99% restvekt.

Kula hadde et "kanttreff" på et ribbein på vei ut. Orker ikke legge inn bilde da kula er nærmest identisk med de på bildene til Bigbore lenger frem i tråden. Er så langt kjempefornøyd med swift og kommer til å fortsette med dem i framtida.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant denne kulen etter ettersøk i årests elgjakt. Skutt på ca. 4 meter, gikk inn fremme i bogen og endte opp under skinnet fremme i halsen. Traff ikke noe bein. Usikker på utgangshastighet, men nær max med N-550 mener jeg å huske.

Kule: Norma Oryx, 196grs

Restvekt: 163grs (83%)

Mål: Front areal 15x18mm, lengde 12mm.

 

Tenkte jeg kunne nevne at muligens kunne ettersøket vært unngått om en seigere kule hadde hvert brukt. Kula som ble brukt var type Elite e.l. som hadde tømt seg for bly (Tipper restvekt på ca.30-40 %) :!:

1. skuddet var vomskudd og 2. skuddet hadde gått inn i skinka bak mot ryggrad, men manglet dybdevirkning nok til å nå skikkelig inn. Kaliber .308 Win

 

Dette blir selvsagt bare spekulasjon...

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter.

 

På det første bildet er det 2-3 Swift A-Frame kuler i .458. Hvor mye hastighet hadde disse?

 

Hvor stort dyr og hvor lang avstand?

 

Jeg bruker også Swift A-Frame i .458 men er litt usikker på hvilken hastighet jeg skal legge meg på for elgjakt.

 

Er det andre som har erfaring med denne kula i .458 Har nå ladet den til ca 760m/s men elgen har ikke villet la meg prøve den enda :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2dgthfd.jpg dårlig bilde men dette er en 180grain swift a frame skutt fra en sauer 300win mag med hausken titan demper.kula var ladd med 71,5 grs n160 og rusler avgårde i 930ms.holdet var på ca 250 meter,kula satt i skinnet på andre sida.første skuddet gikk tvers igjennom.restvekta var 178,5 grain.dyret var forøvrig ei fin kvige med slaktevekt på 140 kg
Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter.

 

På det første bildet er det 2-3 Swift A-Frame kuler i .458. Hvor mye hastighet hadde disse?

 

Hvor stort dyr og hvor lang avstand?

 

Jeg bruker også Swift A-Frame i .458 men er litt usikker på hvilken hastighet jeg skal legge meg på for elgjakt.

 

Er det andre som har erfaring med denne kula i .458 Har nå ladet den til ca 760m/s men elgen har ikke villet la meg prøve den enda :cry:

 

 

Noe sier meg at du lader med ei lettere kule?? 300 eller 350gr?

 

Det var en enorm hastighet hvis det er ei 500 gr i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter.

 

På det første bildet er det 2-3 Swift A-Frame kuler i .458. Hvor mye hastighet hadde disse?

 

Hvor stort dyr og hvor lang avstand?

 

Jeg bruker også Swift A-Frame i .458 men er litt usikker på hvilken hastighet jeg skal legge meg på for elgjakt.

 

Er det andre som har erfaring med denne kula i .458 Har nå ladet den til ca 760m/s men elgen har ikke villet la meg prøve den enda :cry:

 

 

Noe sier meg at du lader med ei lettere kule?? 300 eller 350gr?

 

.Det var en enorm hastighet hvis det er ei 500 gr i så fall.

 

Hei

 

Nei det er 500grains ja.

 

Skutt med en 460 Weatherby magnum, tror du det holder altså ? :lol:

 

Ladningene gir veldig grei presisjom og er ikke så ille å skyte med.

 

Har ingen erfaring med jakt med dette våpnet så for min egen del så tråkker jeg opp terreng mens jeg går.

 

Har ikke funnet så mye rundt hastigheter på A-frame kula brukt til elg men har lest at den trenger noe fart for å ekspandere skikkelig. Derfor den kanskje noe høye hastigheten.

 

En annen ting er kulebanen, som faktisk ikke er så ille som man kanskje skulle forvente.

 

 

R

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har 2 kuler som kommer fra Elg.

 

Til venstre har vi en 165grs Trophy Bonded Bear Claw fra M98'en min i .308 win. Denne er fra et oppfølgingsskudd på en

1 1/2års spirokse på 140 kg+ slaktet. Kula har gått inn i front og truffet høyt i bogbenet som ble helt knekt, har så gått videre bak og sneiet vomma, tatt et ribbein og stoppet i låret. Skyteavstand 150 meter. Restvekt 94%. Diameter: 19mm på det bredeste og 13mm på det smaleste.

normal_Bilder_2008_003.jpgnormal_Bilder_2008_006.jpg

 

Til høyre har vi en 180grs Nosler Partition fra en .308 win. Sideskudd fra ca. 40 meter på en 10 tagger. 240kg slaktet. Satt inne i kjøttet ved bogen. Diameter: 13mm på det bredeste og 12mm på det smaleste.

 

Er egentlig bra imponert over Speer TBBC kulene. Går utrolig godt i min børse og ser ut til og gjøre en god jobb selv om vinkler/forhold blir marginale. Alle sideskudd har ført til gjennomskyting. Brukte 165grs A-Frame i fjor, men TBBC samler mye bedre. Stort minus for pris, men til de Elg jeg skal skyte, så går det bra 8) (Lader selv)

 

180grs Partition syns jeg blodslår ganske mye, samt at jeg ikke har sett en enest kule som ikke har mistet blyet sitt. Denne kula ble faktisk funnet under spising. En kamerat satte tenna rett i kula :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mykje fint skrammel å se og mykje unyttig kunskap - eller - betyr det at jeg kan sende inn bilder av kuler og så forteller dere meg ka som skjedde med elgene - eller?

 

(Beklager, men klarte ikke å dy meg.)

 

Beklager å meddele deg at det ikke gikk bra med elgene....de døde............. :cry::shock::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Denne ble plukket ut i dag.

Cal 308. Nosler E-tip 150grs. 830 m/s. Bogskudd på stor elg-ku. Avstand ca 50m.

IMG_0176.jpg.

Etter 3 års erfaring med denne kula, og x.antall skutte elg, rådyr og rev, vil jeg ikke bytte den ut med noe. Bare positive erfaringer med E-tip`n.

Link to comment
Share on other sites

I høst har jeg vært veldig heldig på jaktfronten, og derfor vil jeg komme med en praksis-formening om valg av kule til elg, rein og hjort.

 

Det har seg nemlig slik at jeg til nå i høst har fått skutt 10 rein, 4 elg, 1 hjort og 2 rådyrbukker. Dette skriver jeg ikke for å fremheve gullhåra mine :), men fordi alle dyrene er skutt med min nyervervede Sako FL i 270 WSM, der jeg kun har benyttet 140 grs Barnes tipped TSX,, med en utgangshastighet på 940 m/s. Kula har derfor slått inn i de felte dyrene med en høyere kinetisk energi og fart, sammenliknet med hva slags fart vi pisker opp f eks standard kulevekter i standardkalibrene 6,5x55 ,308 med. Siden alt untatt 1 elg og 1 rein ble gjennomskutt, og jeg dermed har lite illustrativt grunnlag for å mene noe om ekspansjonen til TSX, kommer et kort sammendrag av treff og fluktavstand for de 17 dyrene, og deretter en konklusjon om bruk av de hardere "superkulene" til moderate kalibre som 308, 6,5x55.

 

Reinen som ikke hadde blitt gjennomskutt var en storbukk med treff i ryggraden mellom bog og nakke(kula satt i skinnet og hadde en tilnærmet perfekt sopp. Restvekt kommer seinere!). Bukken datt altså rett ned. 2 rein hadde et dårlig førsteskudd(kalver), og trengte oppfølgingsskudd. De gjenresterende 14 dyrene ble skutt i bogområdet.

 

De 2 rådyrbukkene datt i smellen, skutt midt i bogplata på ca 100m hold.

 

De 7 gjenresterende reinene var 6 simler og 1 kalv. 1 Kalv og 1 simle datt rett ned(50 m hold), bogtreff.

De 5 siste simlene ble skutt på følgende måte:

2 stk 60 m hold, midt i bogplata: 20m utras 1 stk 100 m hold, midt i bogplata: 50m utras 1stk 200 m hold, skrå framfra gjennom lungene: 20m utras 1stk 350m(skada bein), hjerteskudd: 100m utras

 

4 elg:

1 Voksen okse stålos, 50m hold, skada frambein, 2 bogskudd, 10m utras

1 voksen okse, lokk, 50m hold, 1 bogskudd på skrå framfra, 20m utras, (kule satt i skinnet på motsatt side og hadde sluppet "vingene" sine)

1 kalv, drev, 30m hold, 2 skudd, rett bak bogen, 10m utras

1 voksen okse, 20m hold, lokk, rett bak bogen, 20m utras

 

1 hjort:

Voksen bukk, 100m hold, smyg, midt i bogplata, utras 30 m.

 

Konklusjon: Barnes TSX'en har hatt en meget kjøttvennlig ekspansjon i alle dyr som har blitt skutt, men skuddreaksjonen er merkbart mindre selv med gode treff, dersom jeg sammenligner med de fleste dyrene jeg har skutt med 30-06, med Oryx(200gr,800m/s) og Accubond(165gr,800m/s). Innhull som kulediameteren, i alle dyrene med BTSX. Noe varierende utgangshøl, men aldri større enn en 20 kroning!! Med tanke på skuddavstandene og treffpunktene referert, har jeg et generelt intrykk av at både rein og elg døde i løpet av kortere tid med 30-06'en. Den høge utgangshastigheten i 270 wsm og TSX, ser ikke ut til å ha noe effekt på et eventuelt kortere tidsrom mellom treff og død(kanskje også kulevekt??)! Med flott kjøttvennlig ekspansjon, 270 wsm og 140gr BTSX, ser det ut som om det tar lengre tid før dyrene blør ut og dør!!

Det er naturlig med tanke på den absolutt større ekspansjons-ødeleggelsen oryxen og accubonden har hatt i mine tidligere skutte rein, hjort og elg. (vurderingsgrunnlag ca 40 stk)

 

Før jeg til slutt kommer til mitt endelige poeng, er det viktig å nevne at bare den skada simla på 350m hold og den skada elgoksen på 50m hold hadde grunn til å inneha betydelige mengder adrenalin i kroppen. Resten av dyrene opptredde i normal rolig aktivitet og atferd! Derfor har jeg kommet til følgende som jeg håper dere kan si dere enig i:

 

Dersom de hardere superkulene(Naturalis TSX, TBBC osv), på grunn av for lav fart(veit at farten ikke alltid har direkte med ekspansjonen å gjøre, men den diskusjonen kan vi ta seinere), ikke oppnår ønskelig ekspansjon og dermed drapsvirkning i moderate hastighetskalibre som 308, 6,5x55 osv, så er det best om du styrer unna disse kule til alt annet enn jakt i åpent lende!!!

Dersom det er manglende ekspansjon, er det nemlig ingen superkule lenger! Ut i fra høstens erfaringer, tenker jeg med skrekk og gru på om det hadde kommet en stressa og stor elgokse på min post, og jeg hadde smekka på den ei Barnes TSX 140 grs i lungene, bak bogen. Da kunne jeg sannsynligvis gått og henta ettersøksbikkja med en gang. For den hadde fort springi noen hundre meter... Og dette med 270 wsm, B TSX, utgangshastighet på 940 m/s og absolutt topp ekspansjon til BTSX å være!

 

Nei folkens skal vi ut på elgjakt eller hjortejakt i tettskauen med moderate kalibre i 308, 6,5x55 osv, der vi kan risikere støkte og stressa dyr, håper jeg dere er enige i at det mer behagelig for både elg og jeger med ei lodda og bløtere kule, f. eks Oryx eller Accubond. Da trenger en ikke tvile på om kula ekspanderte nok, så sant ladningen ligger over ca 700m/s. Og med disse kulene er det etter mine erfaringer også stor sannsynlighet for gjennomskyting på fornuftige hold. Elgen tappes raskere for blod og dør, jegeren finner elgen nærmere skuddplassen og alle blir fornøyde!

 

Vi hjemmeladere elsker nye fancy kuler og utstyr, men vi må bruke fornuften og tilpasse kula etter viltet og vegetasjonen. Det er førsteprioritet!

 

PS: Bilder av Barnes TSX 140gr ekspandert i rein kommer seinere!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Interessant lesning :)

 

Men jeg vil opplyse om at en bekjent av meg bruker 130 grs TSX i 6.5.55 på elg som lades til moderate 800 m/s. (Vet at det ikke innfrir krav til kulevekt og annslagsenergi)

Denne personen har skutt elg med denne på hold fra 20- 220 meter.

Fjoroksen som ble skutt på 220 meter ble truffet bak bog, og tegnet godt for treff. Skytteren skjøt alikevell oppfølgingskudd i det elgen vendte seg fra, og traff desverre i framkant av lår. Elgen vaklet 10 meter før den datt. Fant igjen kule nr to mot skinnet ved det fremste ribbeinet. Litt liten ekspansjon, men relativt store hull i lungene.

 

Personen har til nå skutt 12 dyr med disse kulene (bare okser vel og merke), og den som har gått lengst har vel kommet seg 15 m fra skuddplassen.

Kan være tilfeldig ettersom erfaringsgrunnlaget er relativt tynt, men mye tyder jo på at dette holder i massevis for å avlive elg..

Link to comment
Share on other sites

TKT

Forøvrig synes jeg at alle dyrene du refererer til har fra moderate til korte utras.. :roll:

 

 

Hehe ja jeg må jo innrømme at jeg er veldig enig i hva du sier der! Men det jeg kanskje ikke fikk presisert nok i innlegget var vel hvor rolige og lite støkte nesten alle dyrene var i det jeg skjøt! Med ei BTSX kule på bare 130-140 gr og ei soppform laget for god gjennomtrengning og ikke ødeleggelse, ble jeg plutselig litt nervøs for hvor langt et hardskutt og støkt dyr i tett skog kan springe med et godt til halvgodt bogtreff??? Jeg har altfor lite beregningsgrunnlag til å gjøre meg opp en "riktig" formening, men trur i alle fall at f eks en Oryx eller Accubond i samme kaliber og fart vil sørge for et raskere blodtrykkstap i dyret. Men dette blir synsing så klart. Tenk om BTSX i verste tilfelle slipper"vingene" i bogplata på innhullssiden. Da vil man få gjennomskyting, men ekspansjonseffekten blir vel heller dårlig...

 

Men en ting er jeg i alle fall helt klar på! På jakt i mer åpent lende er BTSX ei super kule, for med gjennomskyting i vitale deler tar nå alt av norsk storvilt "kvelden" etter rimelig kort tid :)

 

Men til deg som bruker 9,1 g Accubond i 270 wsm, har du noen ladedata som funker bra?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...