Jump to content

Kuler fra elg


BigBore

Recommended Posts

Her er en link til en kuletest som viser ekspansjonsmønstre på forskjellige kuler.

 

http://www.gunsandhunting.com/bulletshootout.html

 

Legg merke til at TSX lager en like stor, men renere sårkanal sammenlignet med Accubond.

 

Legg også merke til interbondkula, som har en forsinket ekspansjon. Men når denne åpner skjer det brutalt, og gir massive ødeleggelser i maskinrommet. Denne kula har jeg brukt sjøl i mange år, og jeg mener og tror at denne kula avliver dyret raskere enn det meste annet, også sammenligent med nosler partition. (men ødelegger mye mindre kjøtt :wink: ) Vil annbefale Interbond hvis du er interessert i hurtig død, lite kjøttødeleggelser og god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant link med ekspansjonstest du hadde lagt ut der! Den sier nok mer enn all synsinga vi driver med:-) Men erfaringer fra "felten" er nå ganske viktig det også, så vi får bare dele flere inntrykk i tiden framover 8)

Link to comment
Share on other sites

130 grs tsx 6.5.55. Stor okse. Skutt i bogfjøl inn, satt under skinnet ved bakerste ribbein. Sprang 5-10 m før den falt. 100 % restvekt. Ps: Denne er ikke godkjent til elgjakt i Norge ettersom den ikke innfrir det norske kravet til annslagsenergi.

 

515598.jpeg

 

150 grs tsx. Fjorokse skutt inn stikkhull. 140 m hold. Kula satt i skinnet forran høyre lår. Ladd til 810 m/s. Kommer til å gi disse mer fart.

515630.jpeg

 

180 grs Interbond. Stor Okse. Knuste overarmsbein inn. Satt under skinnet v 2. bakerste ribbein 91 % restvekt

 

515602.jpeg

 

Flere bilder kommer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt og drepte tre elg med Partizan til 1,70 kr. stk. i år. 9,3x62. Gikk helt strålende :wink: So long, suckers..

 

Hei.

Har sett litt for mange tilfeller av konvensjonelle kuler som Federal powershock, Interlock, rem corelock, silverblixt og til og med Lapua Mega som har havarert fullstendig og gitt skadeskytinger eller veldig ødelagte slakt, til at jeg ikke tar meg råd til å spandere på meg og elgen 5 kr ekstra for kula :wink:

Men det er så klart opp til deg om du vil bruke noe som på sikrest måte slukker lyset for elgen.

Når det er sagt er det klart at i din potetkaster skal det vel mye til at noe som helst separerer :wink:

 

Edit: Jeg har sjøl også sansen for 9,3x62...

Link to comment
Share on other sites

Denne ble plukket ut i dag.

Cal 308. Nosler E-tip 150grs. 830 m/s. Bogskudd på stor elg-ku. Avstand ca 50m.

IMG_0176.jpg.

Etter 3 års erfaring med denne kula, og x.antall skutte elg, rådyr og rev, vil jeg ikke bytte den ut med noe. Bare positive erfaringer med E-tip`n.

 

 

Skulle nesten printa ut og hengt opp det bildet der...kunstnerisk!! :mrgreen:

 

Jeg skal lade jaktpatroner i 30-06 til en kompis som ikke er så glad i rekyl. Tror du kula vil tåle større hastighet bra?

Link to comment
Share on other sites

Jess det tror jeg. E-tip tåler noe enormt. I vapentidningen hadde de en test med homogene kuler og der kom de fram til at E-tip tåler mer enn både TSX og Naturalis

 

Støtter denne fult ut! Vi skøt ei 150 grains E-tip i rimelig høy hastighet i en trestokk og den hadde samme formen som på bildet over. :D

 

En kompis har brukt denne kula på elgjakta i år, skutt en kalv med denne og kalven gikk 6 meter før den datt. En annen på samme jaktlag måtte skyte 3 skudd med oryx for at kalven skulle falle! Og ja, alle 3 skuddene satt der de skulle....

Link to comment
Share on other sites

 

Hei.

Har sett litt for mange tilfeller av konvensjonelle kuler som Federal powershock, Interlock, rem corelock, silverblixt og til og med Lapua Mega som har havarert fullstendig og gitt skadeskytinger eller veldig ødelagte slakt, til at jeg ikke tar meg råd til å spandere på meg og elgen 5 kr ekstra for kula :wink:

Men det er så klart opp til deg om du vil bruke noe som på sikrest måte slukker lyset for elgen.

Når det er sagt er det klart at i din potetkaster skal det vel mye til at noe som helst separerer :wink:

 

Edit: Jeg har sjøl også sansen for 9,3x62...

 

 

Jeg har ladebua full av "premiumkuler" dvs. Barnes, Woodleigh, North Fork, ymse Nosler osv.

 

Grunnen til at jeg valgte å bruke denne kula på elgjakt i år var børsa var innskutt med treningsammo, og i den treningsammoen, så sitter det jammen-meg Partizan. Har skutt noen elger med 9,3'n de siste åra, og med unntak fra i år så har det sittet en eller annen form for lodda kuler i den. Holdene har variert fra 20 til 220 meter og alt har altid gått bra. Jeg har fått gjennomskyting på alle skudd utenom ett, hvilket var på en middels okse på drøye to hundre meter. Da satt det en perfekt ekspandert Partizan i skinnet på utgangssia.

 

Dette med ødelagte slakt og blodslåtte sider tror jeg akkurat hva jeg vil om. De fleste av gamlekara jeg jakter med sverger til Winchester silvertip i ymse 30., og jammen dør ikke æljen av det også. Og når vi får vrengt av'n busserullen, så ser den hverken bedre eller verre ut enn mine "premiumæljer".

Link to comment
Share on other sites

Kan garantere at en Barnes TSX/TTSX er like god eller bedre.

BC'n til E-Tip er overdrevet god.

Barnes opner med en "egg" på hver flik, bedre intrengning og mere utblødning.

 

Naturalis, lav BC og ser uttil å slite med noe Barnes gjorde seg ferdig med tidlig nittitall.

 

veit du om det går og få kjøpt ttsx 168 ferdig laddet noen plass?? :?:

Link to comment
Share on other sites

 

Hei.

Har sett litt for mange tilfeller av konvensjonelle kuler som Federal powershock, Interlock, rem corelock, silverblixt og til og med Lapua Mega som har havarert fullstendig og gitt skadeskytinger eller veldig ødelagte slakt, til at jeg ikke tar meg råd til å spandere på meg og elgen 5 kr ekstra for kula :wink:

Men det er så klart opp til deg om du vil bruke noe som på sikrest måte slukker lyset for elgen.

Når det er sagt er det klart at i din potetkaster skal det vel mye til at noe som helst separerer :wink:

 

Edit: Jeg har sjøl også sansen for 9,3x62...

 

 

Jeg har ladebua full av "premiumkuler" dvs. Barnes, Woodleigh, North Fork, ymse Nosler osv.

 

Holdene har variert fra 20 til 220 meter og alt har altid gått bra. Jeg har fått gjennomskyting på alle skudd utenom ett, hvilket var på en middels okse på drøye to hundre meter. Da satt det en perfekt ekspandert Partizan i skinnet på utgangssia.

 

Hvor stort erfaringsgrunnlag har du med kula? Er det Partizan Nova grom du snakker om? Isåfal er jeg enig i at det er en svært god jaktkule.

Men etter å ha skutt en elg på 200 m fra en 9,3, er det ikke rart at kula så grei ut. Du kan jo regne på annslagshastigheten sjøl.

De aller fleste kuler hadde sett bra ut i den hastigheten, også interlock og silvertip.

Men.. Jeg har sett konvenjonelle kuler som ikke har kommet seg gjennom overarmsbeinet på ungdyr.

Finner det forøvrig merklig at du ikke har tatt deg tid til å skyte inn med bra elgkuler (så sant det ikke er Nova grom), når du åpenbart har en del av ymse slag det liggende i furtebua di. :?:

Link to comment
Share on other sites

Anslagshastigheten burde være rundt 550ms. Ihvertfall i følge Quickload.. Litt av poenget mitt med å bruke disse kulene er å overbevise meg sjøl og andre om de gjør en like god jobb, selvfølgelig forutsatt at hastigheten holdes på et justert nivå. Jeg har ikke annen erfaring med disse enn at jeg har skutt de i ymse media,- vann, aviser, halmbunter, flisbunter, elger, rever, rådyr, kråker og snart 1000 stk. i vollen på forskjellige skytterbaner. Skutt i vannkanner på fem meter, så er typisk restvekt på disse mellom 70 og 80 %. Prisen har desverre gått opp på disse også nå, til 4-5 kr stk. Jeg har igjen bare 2-300, men på den annen side, så holder det antageligvis livet ut til jaktbruk. Når det er sagt, så tror jeg også at det er en fordel å tilpasse kulevalget etter kalibervalget, og ikke bare hastigheten. Problemet er at veldig mange generaliserer og stryker alle kuler under en kam. Jeg våger å påstå at konvensjonelle kuler ikke dårlige, og homogene ikke gode, men også omvendt.

 

Skal legge ut bilde av den kula Partizanen en dag jeg har ork.

 

Nova groom har aldri kommet i .366, desverre?? Den sies å være "hard".

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at veldig mange generaliserer og stryker alle kuler under en kam. Jeg våger å påstå at konvensjonelle kuler ikke dårlige, og homogene ikke gode, men også omvendt.

Viktig det du sier her. 9,3 er et kaliber som ikke stiller så store krav til kula pga hastighet og tversnitsbelastning . I 270, 300 win mag osv stiller saken seg naturlighvis annerledes.

 

Skal legge ut bilde av den kula Partizanen en dag jeg har ork.

 

Gjør det en dag du har tid eller ork. Hadde vært artig å sett :)

 

Nova groom har aldri kommet i .366, desverre?? Den sies å være "hard".

Som du sier hadde muligens den blitt litt hard i .366. (Hvis den hadde kommet i det kal :oops: )

Men i 30 er det ei kjempekule. viewtopic.php?f=14&t=10986

Koster 3.50,- og er etter mitt syn minst like god som andre premiumkuler.

Link to comment
Share on other sites

[Dersom de hardere superkulene(Naturalis TSX, TBBC osv), på grunn av for lav fart(veit at farten ikke alltid har direkte med ekspansjonen å gjøre, men den diskusjonen kan vi ta seinere), ikke oppnår ønskelig ekspansjon og dermed drapsvirkning i moderate hastighetskalibre som 308, 6,5x55 osv, så er det best om du styrer unna disse kule til alt annet enn jakt i åpent lende!!! [/b]

Dersom det er manglende ekspansjon, er det nemlig ingen superkule lenger! Ut i fra høstens erfaringer, tenker jeg med skrekk og gru på om det hadde kommet en stressa og stor elgokse på min post, og jeg hadde smekka på den ei Barnes TSX 140 grs i lungene, bak bogen. Da kunne jeg sannsynligvis gått og henta ettersøksbikkja med en gang. For den hadde fort springi noen hundre meter... Og dette med 270 wsm, B TSX, utgangshastighet på 940 m/s og absolutt topp ekspansjon til BTSX å være!

 

Nei folkens skal vi ut på elgjakt eller hjortejakt i tettskauen med moderate kalibre i 308, 6,5x55 osv, der vi kan risikere støkte og stressa dyr, håper jeg dere er enige i at det mer behagelig for både elg og jeger med ei lodda og bløtere kule, f. eks Oryx eller Accubond. Da trenger en ikke tvile på om kula ekspanderte nok, så sant ladningen ligger over ca 700m/s. Og med disse kulene er det etter mine erfaringer også stor sannsynlighet for gjennomskyting på fornuftige hold. Elgen tappes raskere for blod og dør, jegeren finner elgen nærmere skuddplassen og alle blir fornøyde!

 

Har ladet 140 grs TSX i 270 for en kompis til elgjakta i høst. Han har skutt to kalver med disse. Den siste sjøt han i dag.

Det som er spesielt her er at slaktene har blitt relativt stygge med mye blod slått ut i hinnene. Disse har jeg ladet til modrerate 850 m/s. Skuddefekten har vært svært god og fluktstrekningene korte.

Personlig tror jeg kanskje at TSXèn åpner litt for raskt i 270 ift ødeleggelser.

Men drepeevnen er svært høy!

Andre erfaringer med denne kula?

Link to comment
Share on other sites

Der kom fasiten for øverste bilde.

 

Bilde to viser fra venstre: Litt usikker på nummer 1, men tror det er gammal alaska med tambak-mantel .30., 2: Barnes 6,5 140gr. XLC, 3: Nosler Part. 30., 4: Accubond 270. 140 gr. skutt i rådyr forfra., 5: Hornady sst 140 gr. 6,5,. 6: Sierra gameking 140 gr. 7: Woodleigh sp. 250 gr. 9,3,. 8: 250 gr. Nosler bal-tip. 9,3

Link to comment
Share on other sites

Har funnet igjen kuleboksen min :)

Samtlige kuler har felt elg i div størrelser.

 

521559.jpeg

521560.jpeg

 

Interbond. Restvekt 92-99%

521562.jpeg

150grs TSX. 3006. Kommer til å lade disse hardere.

521564.jpeg

 

De to første er 150 grs TSX i 30. Resterende er 140 grs TSX i 6.5

521566.jpeg

 

To 180 grs woodleigh restvekt 86 og 90%

521569.jpeg

Woodleigh 180 grs

521571.jpeg

Link to comment
Share on other sites

En annen på samme jaktlag måtte skyte 3 skudd med oryx for at kalven skulle falle! Og ja, alle 3 skuddene satt der de skulle....

 

Ekkoet har ikke lagt seg enda etter siste oryx-elgen som datt her i bygda... :mrgreen:

 

Jeg har dessverre ikke noe å tilby denne tråden i år (heller) da fangsten ble heller laber i år (også) - og når det først ble fangst gikk kula rett i gjennom.

 

Men jeg har litt å gå på fra åra før, så jeg plages ikke nevneverdig av den grunn.

 

Eneste kula vi har funnet på 11 elg i år var en fabrikklada oryx i 6.5, som satt mot skinnet. På en elgkalv. På knapt 60 kg.

Så får dere tolke det akkurat dit dere vil. Kula var forsåvidt fin den, bortsett fra at den skulle ha stått dypt i en furulegg borte i myrkanten istedet for der den ble funnet.

Link to comment
Share on other sites

Må bare sende inn bilder av 2 kuler i 6,5x55 Oryx, T3 Lite. Skutt for to år siden. (Kan enda ikke det å vedlegge bilder på meldingen.. Derfor linker jeg til albumet.) MEN, de linkene fungerer visst ikke så for eventuelt interesserte gå inn på galleri og jakt og søk på elgkuler Oryx 6,5..

 

SISTE: nå har LeivVidar hjulpet meg med bilde opplasting, takk :)

 

Første er fra en elgokse, 4 tagger, som er skutt på ca 80 m avstand. ( min første elg) Den kom fram fra skogen etter lokking og gikk helt sakte til skuddet falt. Den datt med en gang og jeg trodde naturlig nok at den døde med det samme. Når jeg nærmet meg så jeg at den var fortsatt i live slik at den måtte avlives med et skudd under øret. Ved slakting fikk vi se at kula hadde truffet litt høyt over bogen slik at ryggraden fikk skade av sjokket, derav det momentante fallet. Den hadde fått skade på lungene også slik den ville nok ha sluttet å puste etter en stund. Kula ble funnet i skinnet på andre siden. Jeg har ikke veid kula men må si meg fornøyd med formen på den. Er også fornøyd med meget liten kjøtt ødeleggelse.

 

 

Den andre er fra en elg ku som nektet å vende siden til så da bestemte jeg meg for å skyte den forfra. Avstand ca 70 til 90 m. Usikker på hvor man skulle skyte, redd for å treffe vomma så begynte jeg med å sikte mellom øynene, torde ikke og slapp den ned under haken og skjøt. Momentant fall igjen. Igjen var jeg happy, men den var ikke død når jeg nærmet meg så derfor fikk den andre skuddet mellom øynene.

Ved slakting så fant vi ikke kula, bare inngangshullet. Dette var merkelig men vi måtte bare slakte ferdig. Senere på høsten skulle jeg koke ryggen og holdt på å sage den med en håndsag og oppdaget noe merkelig inne i ryggmargen : den savnede kula. Jeg hadde sagd den i to. Saga tok ikke skade, ryggen ble kokt og spist, og kula ble limt sammen og rammet inn :)

 

 

Må også fortelle at året etter var det noen på laget som brukte Elite i 6,5 og det må jeg si er noe d.... Skjøt to elg med den patronen og på begge fant vi kula, men i 3 el flere deler.

Grunnen til at jeg skriver d.... om den er at den kostet meg en mnd med tannverk pga sprukket tann..

Jeg tygde selvfølgelig i en bit fra kula og tro meg, den som ikke har prøvd å tygge bly trenger ikke å angre på det.

Derfor ga jeg beskjed om at på årets jakt måtte det brukes ordentlige kuler, litt mer påkostet. Og alle hadde det, Oryx og Fusion.

Men det ble ikke noe elg på oss i år :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

1. Swift a-frame 140gr 6,5x55 ca 820-830 m/s skutt i 1,5 år gammel elgokse på rundt 80-90 meter. Inn bak bog og i bogkula på andre siden og slo opp i halsen, flyktstrekke 20-30m. Restvekt 132gr

2. Oryx 6,5x55 ca 800 m/s etter en lang ryggoperasjon på en rådyrbukk og endte opp i endetarmen. Skutt forfra og Død i smellen avstand 40-50m. Restvekt 131gr

3. Oryx 180gr 30-06 hastighet uvisst. Skutt i 2,5 år gammel elgokse, usikker på avstand. Flyktstrekke omkring 30m. Restvekt 174,5gr

 

261og2e.jpg

10cjlna.jpg

2e4g114.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Dette er ei rhino kule plukket ut av en hjort på 64 kg:

9k0xo8.jpg

xbrig.jpg

2ebxu3a.jpg

 

Kaliberet er 6,5x55 og kulevekta på rhinoen er 140grs. Holdet var kort, ca 25m. Dyret ble skutt på skrått foran fra venstre, og kula traff skulderleddet og et ribbein, før den endte opp i svangen på høyre side av dyret. Slaktet ser bra ut og ingen tegn til splinter andre steder i skrotten. Fluktstrekningen var ca 50m. Jeg veide kula i går, og det var faktisk ikke mer enn 50% restvekt :shock: Fremre del av kula mangler, så det ser ut til at de ekspanderte flikene er borte. Kula har fått hard medfart når den har gått igjennom kuleleddet og et ribbein etterpå, men trodde likevel at den skulle holde sammen. Andre som har lignende erfaringer med denne kula? Hastigheten ble før jakta kronografert til litt over 800 m/s. Har tenkt skyte noen dyr til med denne kula før jeg gjør meg opp en mening om den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

500 grain Woodleigh SN fra 458 win mag. Skutt gjennom en 165-kilos elgokse på ca 60 meter. Bak dyret var det en trestubbe og en fjellvegg, så fant igjen kula under et tre når jeg kikket på skuddplassen. Forøvrig den eneste kula jeg har funnet igjen fra denne rifla. :D

 

Restvekt 478 grain.

 

458%20woodleigh%201.jpg

458%20woodleigh%202.jpg

Link to comment
Share on other sites

500 grain Woodleigh SN fra 458 win mag. Skutt gjennom en 165-kilos elgokse på ca 60 meter. Bak dyret var det en trestubbe og en fjellvegg, så fant igjen kula under et tre når jeg kikket på skuddplassen. Forøvrig den eneste kula jeg har funnet igjen fra denne rifla. :D

 

Restvekt 478 grain

 

Jeg har også en .458 WinMag, den står å støver ned i våpenskapet i påvente av en Afrika tur en gang i fremtiden. Blir det nevneverdig mer ødelagt kjøtt med .458? Uten å ha prøvd vil jeg ikke tro det?...men, spør like vel. Har tatt frem noen ladninger med 450grs Swift, ladet litt slapt. Tenker det vil kunne være en fin elgvelter... :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir bare et større hull, ikke noe mer kjøttødeleggelse enn det. Rett og slett at sårkanalen er 4 cm istedet for 2 cm. Min erfaring er fra 500 grain Swift og 500 Woodleigh. Synes Woodleigh ødela mer og lagdet betydelig større hull i dyret enn Swift, men sleit litt med presisjonen med Swift. I år så prøver jeg derfor 400 gr. North Fork. Har ikke skutt noe med den ennå, så vet ikke hvordan den blir.

 

Men utmerket elgvelter, jeg er kjempefornøyd. Korte utras før dyret ligger, og alltid gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Oryx 180 grain, kal 30-06.

 

Elg nr 1. Kalv, 33 kg, skutt skrått bakfra, kula gikk over tre ribbein på venstre side, kula sto i forkant av høyre bog, ut mot skinnet. Kalven gikk 6 meter og lå død på stedet.

 

Kalven og inngangshullet (den høyre elgen, bogen er skjært nesten av):

IMG_2033.jpg

 

Elg nr 2. Okse, ca 130-140 kg. Skutt i forkant av bogen, skrått forfra. Kula fant jeg igjen i ytterkant av motsatt bog. Gikk 10 meter, gav opp og tryna.

 

Kulene:

Elg nr 1. Restvekt 123 grain (68%). Veldig mye separasjon og småbiter av bly i bogen på "utgangssiden".

Elg nr 2. Restvekt 146 grain (81%). Fin sopp. Som forventet, men lite restvekt synes jeg.

IMG_2095.jpg

IMG_2096.jpg

IMG_2097.jpg

 

Videre skjøt en jaktkamerat en okse på drøye 200 kg skrått forfra på 70-80 meter. Oryx, kaliber 6,5. Den kula hadde ikke vært borti bein i det hele tatt, og gikk faktisk ikke inn i "motor-rommet"! Kula sto i selve bogsteika, full stopp etter ca 15-20 cm penetrasjon i skinn og rent kjøtt. Formen på kula var etter boka, og restvekten er sikkert svært nært 100%, men hva i all verden hjelper det når den bare lager kjøttsår??? :shock:

Jeg var sjokkert da vi vomma ut av elgen, og skulle titte inni og se på såret inni skroget...

Plutselig var diskusjonen om 6,5 og elgjakt i gang igjen, og jeg har blitt litt skeptisk...

 

Her er bilde av huet, grom kar dette, geviret er 103 cm vidt.

IMG_2074.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som husker diskusjonene på Sl når Amatør (tror det var ham) fortalte om sin idealkule, og konkludert med at Matchkule var tingen? Såvidt jeg kan gjenkalle var hans poeng at den optimale kule ikke skal gjennomskyte, men legge igjen mest mulig energi i dyret. Men, energien må ikke brukes på å ødelegge kjøtt og bein, men innmat. Måten å få det til er med en kule med forsinket ekspansjon, slik at den slår rimelig rett igjennom de første centimetrene, og så fragmenterer, slik at hvert enkelt fragement ødelegger maksimalt av lungevev, hjerte og blodårer i maskinrommet. Dette fører til hurtig utbløding, og altså hurtig avliving, og minimal ødeleggelse av kjøtt.

Jeg husker også at en av de høyt respekterte Kammerater bruker V-max kule (6mm tror jeg?) på rådyrjakt. Altså en Varmintkule som går i oppløsning. Forutsetter vel skuddplassering bak bogen for å unngå at kula stopper i bogleddet, men så er det "lights off".

Jeg for min del stoler ikke nok på min egen skyting til dette alternativet. Jeg vil helst ha gjennomskyting, og synes det høres hasardiøst ut med forsinket ekspansjon. Dyr har forskjellig motstand i pels, bruks og fett, avhenging av størrelse, alder, hvor stresset de er, og type dyr. Og, står dyret på skrå er det plutselig ikke snakk om 3 cm og så maskinrom, men 6... Jeg synes dette høres risikabelt ut. Jeg jakter altså elg med bond kule, og ferdig med det. Og rådyra smyger jeg oftest på, da er det ikke snakk om finprikke inn skudd, men oftest om å skyte når det byr seg en god sjanse. Og da gir skuddplassering midt i bogen meg maksimal feilmargin.

 

 

Jeg felte også en rådyr-bukk med en 6,5mm v-max en gang. Har aldri sett raskere parkering av rådyr. Ikke så my som en krampe-trekning. Det morsomme var at det ikke ble ødelagt noe kjøtt, all energi ble lagt igjen der den skal brukes.

Men jeg anbefaler ikke v-max til hjortevilt fordi, må nok treffe bak bogen og rett fra siden på små dyr(rådyr/hjortkalv), for å få sikker effekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...