Jump to content

Kuler fra elg


BigBore

Recommended Posts

Hvis jeg får anledning så skal jeg prøveskyte rifla og ammunisjonen over kronograf og i egnet bakgrunn for å fange opp kula.

 

Fikk omsider testa et par av disse patronene. Gadd ikke sette opp kronografen i skumringa, det pleier ikke å bli noen måling uansett. Prøvde en 140 gr Woodleigh også, så jeg hadde noe å sammenligne med. Fra venstre; 140 gr Woodleigh i vann og plank, 156 gr Elite Express i vann og plank, Elite Express i plank og snø. Restvekter hhv. 130 gr, 124 gr, 107 gr. Jeg tror ikke Elite Express er helt håpløs på elg, selv om jeg foretrekker noe annet selv.

 

Elite_Express_01.jpg

Elite_Express_02.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

må være skjelden kost å finne igjen 265LRX i 338 fra en 75kg elgkalv.. kula hadde gått igjennom bogplate,knust ryggrad. For å så endre retning nedover til øvrekant av hjerte og ut i nedkant av bog.. kombinasjon av at dyret lå + skuddvinkel. LRX kulene ekspandere brått, å slår mye blod ut i hinnene.

 

1240153_10151603039626881_1305214240_n.jpg

1167952_10151602856076881_2047582792_n.jpg?oh=2155db81eb2ec807dbabecf7a88cb710&oe=5247828F&__gda__=1380481853_4991e8f8a2c8334bb5c938a686fac463

1380285_10151603039251881_639877613_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En jaktkompis skjøt ei elgkvige på 131 kg i går. Var skeptisk til kulevalget, Odin 180 grs blyspiss i .308 (790 m/s i følge pakka). Kviga ble skutt på svært kort hold, ca 10 meter. Den gikk gjennom en lunge, streifet så vidt magesekken (ikke søl) og la seg til i skinnet på andre siden etter å ha knekt et ribbein. Det var ganske så blodslått rundt inngangssåret, så der måtte vi skjære bort mye, men den var fin på andre siden. Er overrasket over hvor mye av kula som var igjen og at den ikke gikk gjennom. Mulig kula har ekspandert raskt og blitt bremset raskt pga det?

 

Her er bilder:

20131009_211151_zps32578b09.jpg

 

20131009_211213_zps2a9bea23.jpg

 

Restvekt er 164 grs (91 %).

 

Kanskje ikke så ille med det billigste som er mulig å få tak i av ammunisjon? Uansett vil jeg ikke bruke slik ammo selv. Gudene vet hvordan det hadde sett ut om den hadde gått i bogfjøla.

 

Men hva slags kule er det egentlig i denne patronen?

 

Selv bruker jeg Rhino SS 165 grs i .308 til elgen, men jeg må først få skutt en - og unngå gjennomskyting - før jeg vet hvordan det blir seende ut. Har igjen to kalver og okse, enten under 6 eller over 10 tagger. Fra og med 6 til og med 10 er fredet i kommunen jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Da var neste kule funnet. En annen jaktkompis skjøt en firetagger på 175 kg med 180 grs Speer Deep Curl i .308. Vet ikke hastighet. Restvekt på 166 grs (92,2 %). Fint soppet og hadde ekspandert mye sammenlignet med Odinkula jeg har bilde av over, men den hang sammen, og det var mindre blodslått kjøtt. Kun ett skudd trengtes. Skytteren var fornøyd og kommer til å bruke den igjen.

 

Dette er visst omtrent samme kule som Fusion, har jeg skjønt.

 

Rhinoen min ser ut til å bli ubrukt i år... Èn kalv igjen på kvota bare. Skal vel litt til før ei kule stopper i en slik.

Link to comment
Share on other sites

Hva var avstand og hvor/hva traff du? Spør, siden jeg skjøt en elgokse på 270 kg på ca. 90 meter med 8x68s. Rent sideskudd, brukte to skudd. (Uten at det var nødvendig.)

Inn bak bogen og ut gjennom bogen på ene, så kanskje litt skrått. Så ut som om kula hadde hatt god fart ut. Andre gikk inn og ut bak bogen. TSX 200 grs, V0=900

Helt greit med gjennomskyting, så fornøyd med det, bare trodde .300 Weatherby M. ville gjøre det samme?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min første elg ble Skutt på 43 meter skudd satt i skulder og skrått ut midt på dyret,ingen skuddtegn dyret begynner å løpe får av gårde 2 skudd til ser dyret er ustø på bena inn i skogen,de 2 siste satt med ca 15 cm lavt i ben( lungetreff) det andre skuddet satt Bak frambenet (lungeskudd),alle skuddene traff lungepartiet.

Vapen som ble brukt var Marlin 45-70 cb,kule Wodlight 350 grain Vitavourie N-133 , 53 grain.Hastighet 2100 foot.

 

Sorry ingen kuler å vise frem da alle tre skuddene var gjennomskjyting. Ps dette var ei elg ku på 182 kg slaktevekt

 

Hilsen arne :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
normal_2013-10-06_12-26-07_413.jpg

Norma Alaska noe herjet etter bogfjølene på en 1,5år piggokse. Alt lå mot skinnet. Og bare får å si det, den kula bruker ikke jeg.

 

 

Noen som vet om de gamle stålmantlene på 10,1 gram i 6,5 mm var bedre. Har en pakke av de som jeg har vurdert å lade oppæ

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... En på jaktlaget skjøt ei ku med 6.5x55 og 140 grs Oryx ladet til litt over 800 m/s. Kula satt i ryggsøyla. Restvekt på 30.5 prosent! Null bly i kula. Fant en bit som hadde skilt lag med mantelen. Totalt som ble funnet var 63.9 grs. Var en fyr som lader disse for han, og han sa det var Oryx. Pussig siden det ikke var spor av bly igjen i den.. Skal se om jeg husker å få lagt ut bilde av den.

 

En annen på laget skjøt en titagger med Speer Deep Curl 180 grs, noe hardt ladet, tror til ca 820 m/s, i .308. 178 av 180 grs i restvekt. Truffet skrått bak, gått gjennom en bog og stoppet i skinnet på motsatt side. Perfekt soppet. Forrige gang tok han et bogskudd på en 4-tagger og hadde 168 grs i restvekt. Bra kule, dette. Begge døde uten oppfølgingsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Har ikke greie på 6,5-kuler. Skytteren sa det var Oryx, men jeg kan ikke forstå at det er det, siden blyet har sluppet mantelen slik det har gjort.

 

Vet altså ikke hva det er for slags kule, men noe spesielt bra kan den knapt sies å være.

 

Bilde:

2015-10-11%2021.32.37_zpsc4wss1ud.jpg

 

Edit: Sjekket litt, og det kan jo selvfølgelig hende det var 156 grs Oryx, men igjen, det er lite sannsynlig at det er denne kula slik den ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Postet dette i 8x68S-samletråden

 

NorthFork SS 220gn, to fra en voksen okse skutt på 20m midt i bogplata, en fra en halvannetåring skutt skrått forfra gjennom bog og kula satt i skinnet et stykke bak mellomgolvet. Restvekt hhv 200, 210 og 215gn. Kula i midten er med for sammenligning.

 

normal_kuler.jpg

 

For de som er ukjent med konstruksjonen er dette ei kule med mye mantel og lite bly, blyet er vel i første rekke for å bidra til vekt, stabilitet og ekspansjon. Mantelen dekker hele blykjernen, slik at den ser ut som en hullspiss.

 

cutoutwtextii1-300x208.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser mange snakker om om kuler som stopper i skinnet og legger igjen energi.Er det ikke slik at når kulen ekspanderer og blir butt så presser den vevet til sides. Dette istedet for å "stikke" seg gjennom. Dette er vel avhengig av fart og front areal. Dersom energien fører til at vevet strekker seg vekk fra kulen og river for eksempel blodårer som resultat .Kan det vel påståes at det inntreffer rundt og bak kulen (så lenge vevet selv har energi til å fortsette bevegelsen). Kulen som har stoppet i skinnet har nokk stort frontareal men ikke nokk fart til å skape energibølgen(i hvertfall ikke de siste cm).Dermed tenker jeg at mekanisk skade blir mindre enn nødvendig om man bare hadde mer fart

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke ut som Partition det der..Ser ikke mellomveggen engang..Mer en vanlig blyspiss uten vegg eller bonding,type Sierra Game King e.l

 

Er slettes ikkje uenig når du seier dette, men skytter påstår at det er partition...

Må leite denne fram frå arkivet og kikke litt meire.

Skal også ha eindel Fusion liggande ein plass... :?:

Link to comment
Share on other sites

Ble forbauset da jeg så bildet av en kløyvd North Fork, jeg har kløyvd en Grom, Partizan, i 8mm. Helt lik, med unntak av rillene og at Grom har blyspiss. Har ikke prøvd Grom på dyr enda, heller ikke i noe testmedium. Noen som har skutt noe med Grom ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har ok presisjon med Grom kulene, er de på høyde med det meste til elg. De er enklere lagd enn North Fork ettersom Gromen ikke er loddet, ei heller har rillene for trykkavlastning/ unngå mantling.

Men Gromen er nærmest en kopi av den en gang "legendariske" Hirtenberger ABC kula

 

Du blir nok kjempefornøyd med kula, og til DEN prisen.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fikk løsnet skudd mot elg i år også. denne gang med nybygget 300wm istedefor 338lm :)

Liten 7spir som datt i smellen for en 200gr Accubond plassert midt i nakkesøyla/rygg

xZbuJReWkHeOIc0JAxETn29rR8H7hroeM4X3pZyKtoI?size=800x600&size_mode=2

https://www.dropbox.com/s/fsejmwu7luit1 ... 1.jpg?dl=0"

her er inngangsiden

NsgIoGTT3WouJcj_js1ag3xBXoXHUQoaD_mgy5ym-2k?size=800x600&size_mode=2

https://www.dropbox.com/s/llby0b1sngtmp ... 6.jpg?dl=0"

 

ved flåing fant jeg kula mot skinne på motsatt side. kula veide 147.5gr

u9E4_Ek0jGnaQm-441pRlQpMiXU6HPkP-uHBfz3IIAI?size=800x600&size_mode=2

https://www.dropbox.com/s/oyykplut66gmq ... 2.jpg?dl=0"

Imponert over hvor godt den tålte å pulverisere nakke/ryggrad på oksen,men farta (645ms) spiller vel også en vikti rolle her..

WH3KzZ4LZDOasKkTkT1Foj7LjgN2Qj6sFof453fe9-s?size=800x600&size_mode=2

https://www.dropbox.com/s/81zigry9s35hi ... 6.jpg?dl=0"

 

Utsikt mot andre siden der jeg lå :winke1:

tsmmMikvQeaRsqUX9I3_nOKmpB8P9q9Se6qh4hj1OD8?size=800x600&size_mode=2

https://www.dropbox.com/s/dn0hu7666lvjh ... 8.jpg?dl=0"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i år funnet igjen tre av kulene jeg har skutt elg med. Redskapen jeg bruker .300 Win Mag og 150 grains Hornady GMX. Dette er andre året jeg bruker disse kulene, og det blir heller ikke det siste. En liten rettelse, i fjor brukte jeg samme kule, men 165 grains.

 

Etter omlag 30 felte elger med dette kaliberet er det ikke mange kulene jeg har funnet igjen. En TSX, to Fusion, en A-Frame og en Scirocco er vel det jeg har å vise til i tillegg til årets kuler.

 

Kule nummer 1 er funnet i en okse (225 kilo). Den ble skutt midt i bogen under stålos og kula har etter alle solemerker truffet en kvist og veltet før den traff elgen. Likevel gikk den igjennom begge bogene og ble funnet mot skinnet på motsatt side. Restvekt 147,5 grains.

 

Kule nummer 2 og 3 er funnet i ei ku (207 kilo) jeg skjøt på laaang avstand under ettersøk. Begge kulene gikk inn midt i bogen med ett ribbeins mellomrom og satt mot skinnet på motsatt side av dyret. Restvektene er 149,3 og 149,8 grains.

 

Kjøttødeleggelsene har vært særdeles beskjedne etter at jeg gikk over til GMX, sett bort fra en annen ku jeg skjøt i høst. Den løp over 200 meter etter skuddet, og inngangssiden så ikke ut. En medvirkende faktor er såklart fluktavstanden etter skuddet, samt at jeg skjøt av bogbeinet relativt lavt. Det skal nevnes at denne kua hadde stått- og gått i los i 11 timer før jeg skjøt, og at jeg aldri har hatt tilsvarende fluktavstander med dette kaliberet før. Det er faktisk bare den fjerde elgen jeg ikke har sett falle omkull innen synsvidde etter at jeg i 2010 fikk .300'n min i hus.

 

U1B3Q21x.jpeg

 

QWlodlNw.jpeg

 

MTdkYkcy.jpeg

 

Det er verdt å nevne at de to korrekt ekspanderte kulene har møtt bein på sin ferd gjennom dyret. Da jeg brukte TSX kunne jeg ved gjennomskudd ofte finne "vinger" av kula som satt igjen i dyret etter møte med bein. Jeg har riktignok skutt flere med TSX enn GMX, men noe slikt har jeg ikke sett tegn til ved sistnevnte.

 

Jeg syntes det ser ut til at kulene trives i den hastigheten de får. Har ikke kronografert, men etter tabellen skal de ha en utgangshastighet på snaut 950 m/s.

Link to comment
Share on other sites

normal_image~5.jpg

normal_image~3.jpg

normal_image~6.jpg

normal_image~2.jpg

Er ikkje korrekt i forhold til overskrifta i tråden, men legger ut bilder av ei oryx kule plukka ut frå ein hjort :lol:

Kula er ei 286 grain 9.3 kule. Lada til ca 720 m/s i kaliber 9.3x62.

10 taggar hjort skyti i front på 30-40m hold, og kula rusla gjennom dyret på langs.

Veldig lite blodslått og hjorten gikk ned i smellen.

Må no trekke tilbake alle onde ord om oryx... :lol:

Meget godt arbeide av ei ung gråbikkje hjelper også :clap::thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Var med i dag då ein stor hjortebukk vart skoten med 175grs Norma Elite Ekspress i 30-06, avstand ca 30m. Kula gjekk inn bak bogen litt skrått og sto skinnet på motsatt side.Ekspandert diameter 19x12mm,lengde 17mm og restvekt 90%. Slett ikkje så verst for ei enkel konvensjonell kule. Den traff ribbein både på inn og utgangssida.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Rister liv i denne tråden igjen!

 

Forsøkte i høst med å bruke 220 grs Hornady RN i min .300 Win Mag. Jeg er klar over at slike "høyhastighetskalibre" bør lades med loddede kuler, men jeg har sett mange kuler av denne typen brukt på elg i .338WM, og de har verken ødelagt mye eller mistet mye bly.

Jeg ladet patronene mine til rett i overkant av 800 ms i utgangshastighet da dette var minimumsladningen med MRP. Har skutt to kalver med disse patronene i høst, og vel.. det blir de to siste. Resten av høsten skal rifla lades med 150 grs GMX.

 

Kommer tilbake med bilder i kveld.

 

Er det noen som har erfaring med 240 grs Woodleight i .30-kaliber på elg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
  • 9 months later...
11 timer siden, Aya XXV skrev:

IMG_20191018_212801.jpg.1eb44ac71bef38f433e5eb130de86d25.jpg

286 grs Lapua Mega i 9,3x74R. Stoppet i skinnet på en 212 kilos elgokse. Skutt bak bogen på 13-14 meters hold og har bare vært gjennom ribbein. 

Akkurat sånn så en 308w kule vi fant i 175 kg elgku ut. Forøvrig mye blodslått og allment jævlig slakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...