Jump to content

OK å ha fuglehund i bånd i terreng som ikke tillater hund?


Settepotet

Recommended Posts

Hei

 

I helga har jeg planlagt å jakte på to terreng på samme dag. Et privatterreng der jeg har avtale med grunneier, hvor jeg også kan bruke hund.

 

I tillegg tenkte jeg innom et fjellrypeterreng hvor det ikke er lov med hund. Er det noe i veien for at hunden da er i midjebånd med et par meters lengde i dette terrenget? Han vil jo da ikke ha mulighet til å søke og få stand. Vet ikke helt hvordan skrevne og uskrevne regler er på dette.

 

Kan nevne at dette ikke er min hund, men en hund jeg får låne og som jeg kjenner godt. Har aldri jaktet med hund før, men tenkte at det kunne være morsomt å prøve. Ettersom jeg får et helt terreng for meg selv kan jeg dermed "rote" rundt uten at andre plages av det. :)

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner at du ikkje treng spørja. Allemannsretten nektar ikkje å gå med hund i band.

 

Men her er det vel ikke snakk om å gå tur med hund i bånd, men om å jakte med hund i bånd i ett terreng der det ikke tillates jakt med hund.

Tviler på at det er lov, med mindre de skiller mellom løshund og hund i bånd, noe jeg også tviler på at de gjør.

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner at du ikkje treng spørja. Allemannsretten nektar ikkje å gå med hund i band.

Men her er det vel ikke snakk om å gå tur med hund i bånd, men om å jakte med hund i bånd i ett terreng der det ikke tillates jakt med hund.

Han jakter ikke, hvis han ikke har ammo i våpnet! Hunden er heller ikke i jaktsøk, når den er i kort bånd. Loven skiller klart på om hunden er løs, eller i bånd.

 

Derimot langline, er mye diskutert. Men, da i forbindelse med jakthundtrening. Og flere er annmeldt, for ulovlig trening. Men, hvordan det gikk med annmeldelsene vet jeg ikke. Det er i alle tilfelle tvilsomt.

 

Uten ammo i våpnet, kan jeger (og alle andre) passere over annet jaktterreng, med hunden i kobbel/kort bånd.

Link to comment
Share on other sites

Geco5, han skriver da nå at han skal jakte i begge terrenga. Hvordan han skal få til det uten ammunisjon i våpenet er for meg en gåte

Hei

 

I helga har jeg planlagt å jakte på to terreng på samme dag. Et privatterreng der jeg har avtale med grunneier, hvor jeg også kan bruke hund.

 

I tillegg tenkte jeg innom et fjellrypeterreng hvor det ikke er lov med hund.

Link to comment
Share on other sites

Geco5, han skriver da nå at han skal jakte i begge terrenga. Hvordan han skal få til det uten ammunisjon i våpenet er for meg en gåte
Hei

 

I helga har jeg planlagt å jakte på to terreng på samme dag. Et privatterreng der jeg har avtale med grunneier, hvor jeg også kan bruke hund.

 

I tillegg tenkte jeg innom et fjellrypeterreng hvor det ikke er lov med hund.

He.. he... Jeg blandet litt i sammen her og tenkte galt. Tenkte på å gå over et terreng, uten jaktrett.

 

I fjellrypeterrenget har han selvfølgelig også lov til å jakte. Men, hunden må være i kobbel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...